سلامت

با حالت تهوع دوران بارداری چه کنیم؟ 30 علت و راه حل تهوع حاملگی

فهرست مطلب

حالت تهوع دوران بارداری از اصلی ترین تغییرات این دوران شیرین برای خانم ها است. اما در عین حال آزار دهنده بوده و گاهی اوقات به اندازه شدید می شود که مادر را از زندگی روزانه و کار می اندازد. تقریبا بیشتر خانم های بارداری در سه ماه اول دوران بارداری با این مسئله مواجه می شوند.

طی این مقاله اختصاصی از بلاگ فاوینو به بیان مطالبی درباره حالت تهوع دوران بارداری و مسائلی مانند علائم و روش های کنترل آن پرداخته ایم. امیدواریم با استفاده از روش های اشاره شده در این مقاله، از میزان تهوع شما کاسته شده و دوران بارداری را برای تان شیرین تر شود.

در صورت علاقه مندی به کسب اطلاعات جذاب از شما دعوت می کنیم که از مطالب سایت بوفچه نیز دیدن کنید.

حالت تهوع دوران بارداری
با تهوع بارداری چیکار کنم؟

زمان شروع و پایان حالت تهوع دوران بارداری

بعضی از زنان علائم حالت تهوع دوران بارداری را در طی اولین روزهای این دوران یعنی بین اولین تا دومین پریود از دست رفته تجربه می کنند. در این زمان سن بارداری تان معمولا ۴ یا ۵ هفته است. بدون شک خالی بودن معده، یبوست، خستگی های جسمی و روحی باعث تشدید این حالت می شوند.

در برخی از خانم ها، حالت تهوع تا ۱۴ هفته پس از آخرین پریود ادامه داشته و برخی دیگر این حس آزار دهنده را تا ۱۶ هفتگی احساس می كنند. اما عده ای از خانم ها باردار در تمام طول دوره بارداری حالت تهوع را داشته و احتمالا در روز زایمان نیز این حس بد را تجربه کنند.

متخصصان در رابطه با آن گروه از خانم های که هفته های پایانی بارداری شان با حالت تهوع است، طبیعی ندانسته و توصیه به بررسی های ویژه ای برای این حالت می کنند.

علت ایجاد حالت تهوع دوران بارداری

تهوع بارداری برای همه خانم‌های باردار پیش می‌آید؛ اما شدت و علائم آن ممکن است متفاوت باشد. البته ناگفته نماند که در برخی موارد ممکن است تهوع در بارداری اول خیلی شدید باشد؛ اما حالت تهوع در بارداری دوم خیلی کم باشد و زود هم تمام شود.

حالت تهوع دوران بارداری، علل متفاوتی داشته و اصلی ترین آن‌ها عبارت‌ هستند از:

  • مسافرت مکر
  • استرس عاطفی
  • خستگی مفرط
  • کاهش قند خون
  • داشتن دوقلو یا سه قلو
  • افزایش سطح هورمون در طی هفته‌های اول بارداری

در ادامه درباره دیگر عوامل ایجاد تهوع بارداری، بیشتر پرداخته شده است.

ژست بارداری در کافی شاپ
ژست بارداری جدید

ژنتیک

ژنتیک می ‌تواند یکی از موارد تأثیرگذار در تهوع بارداری باشد. بدین ترتیب که اگر مادر یا خواهر خانم باردار، دچار تهوع در بارداری شده باشند،‌ احتمالاً برای او هم این مشکل پیش خواهد آمد.

آب و هوای گرم

احساس گرما در برخی خانم‌ ها منجر به افزایش احساس حالت تهوع می‌ شود.

تهوع صبحگاهی و زمان شروع آن

تهوع صبحگاهی بدترین نوع حالت تهوع دوران بارداری بوده و به طور معمول با استفراغ در این دوران شیرین بارداری همراه است. از آنجایی که حس بویایی شما در زمان بارداری بسیار قوی است، نسبت به برخی غذا ها و بو ها تنفر شدید پیدا می کنید.

با این حال، باید بدانید که حالت تهوع فقط “صبح” اتفاق نمی افتد. اگر شما در میان 3 از هر 4 مادری هستید که از علائم تهوع صبحگاهی رنج می‌برند، باید بدانید که تهوع و استفراغ می ‌تواند در هر زمانی از روز یا شب اتفاق بیافتد.

علائم تهوع صبحگاهی معمولاً در حدود هفته 6 بارداری یعنی در اواسط ماه 2 شروع می شود. جای تعجب نیست که این یکی از اولین علائم آشکاری مثبت بودن آزمایش بارداری خواهد بود. برخی از مادران کمی دیر تر یعنی بین هفته های 7 تا 9 دچار حالت تهوع بارداری می شوندو

اما خوشبختانه این علامت نه چندان جالب بارداری معمولاً در ابتدای سه ماهه دوم ناپدید می شود. در بیشتر مادران باردار، حالت تهوع و استفراغ معمولاً بین هفته‌های 12 تا 16 بارداری کاهش یافته و علائم در بدترین حالت، تا  هفته‌های 10 تا 16 نیز وجود دارد.

البته تعداد کمی از زنان همچنان علائم تهوع را تا سه ماهه دوم تجربه می کنند. تعداد بسیار کمی نیز، به ویژه آنهایی که در انتظار چند قلو هستند، ممکن است در طول بارداری خود از تهوع صبحگاهی رنج ببرند.

عوامل متعددی ممکن است خطر ابتلا به تهوع صبحگاهی را افزایش دهند، از اصلی ترین عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سطوح هورمونی: سطح هورمون بارداری بالا تر از حد متوسط ​​(چون، برای مثال، چند قلویی دارید) می تواند حالت تهوع صبحگاهی را افزایش دهد. در حالی که سطوح پایین ‌تر از حد متوسط ​​هورمون ممکن است حالت تهوع را کاهش دهد یا از بین ببرد.
  • یک مغز حساس: برخی از مغزها نسبت به دیگران حساس تر هستند، به این معنی که احتمال بیشتری دارد که به هورمون ها و سایر محرک های بی حالی بارداری پاسخ دهند.
  • معده حساس: وجود معده حساس احتمال اینکه در بارداری تهوع و استفراغ شدید تری داشته باشید، بیشتر است. اگر به ندرت مضطرب هستید، در زمانی که انتظار دارید، کمتر دچار تهوع صبحگاهی می شوید.
  • میگرن یا سردر های عصبی: سابقه میگرن می تواند احتمال ابتلا به تهوع صبحگاهی را افزایش دهد .
  • فشار: استرس عاطفی می تواند باعث ناراحتی دستگاه گوارش شود. بنابراین تعجب آور نیست که تهوع صبحگاهی زمانی که شما به ویژه استرس دارید بدتر می شود.

خطرناک بودن حالت تهوع دوران بارداری

تهوع خفیف و استفراغ گهگاهی، كه معمولاً در بیماری صبحگاهی وجود دارد تا زمانی كه مادر غذا را تحمل كند یا مقادیر کافی از مایعات بنوشد، تهدیدی برای سلامتی جنین نیست. از این گذشته، جنین در زمان سه ماهه اول آنقدر كوچك است كه به كالری چندانی نیاز ندارد.

اگر مادر نتواند یك رژیم غذایی متعادل داشته باشد بد نیست كه مولتی ویتامین مصرف كند. عدم افزایش وزن مادر در سه ماهه اول معمولاً اشكالی ندارد البته تا زمانی كه ناشی از غذا نخوردن نبوده و مایعات به اندازه كافی مصرف شود.

اشتهای مادر پس از گذشت این زمان بازگشته و وزن او روند افزایش خواهد داشت. اما حالت تهوع دوران بارداری امری شایع است که با توصیه ای غذایی رو به بهبود می گذارد. اما اگر حالت تهوع آن قدر شدید باشد که سبب کم آبی بدن گردد و خانم باردار وزن زیادی را از دست بدهد باید حتما به پزشک مراجعه نمود.

حالت تهوع شدید، خطر سقط را در زنان باردار افزایش می دهد.

متد های موثر برای کاهش حالت توع دوران بارداری

هنگامی که با حس آزار دهنده حالت تهوع دوران بارداری مواجه هستید، می توانید از نظرات مادران خود یا متخصصان زنان و زایمان جهت کاهش یا کنترل این حس بهره ببرید. در ادامه با برخی از موثر ترین روش های که حالت تهوع دوران بارداری را کاهش می دهد یا کنترل می کند، پرداخته شده است.

خوردن بیسکوئیت خشک

قبل از برخاستن از رختخواب چند تکه بیسکوئیت یا نان خشک میل کنید. پس از ۱۵ دقیقه از رخت خواب برخاسته و صبحانه سبک و زود هضم بخورید.

حالت تهوع دوران بارداری
با تهوع بارداری چیکار کنم؟

افزایش وعده های غذایی با حجم کم

تعداد وعده های غذایی را افزایش دهید اما حجم غذا در هر وعده کم باشد. برحسب تحمل تان وعده های غذایی خود را  به ۹ وعده هم می توانید برسانید.

خودداری از مصرف مایعات فراوان بین مصرف غذا

جهت کاهش یا کنترل حالت تهوع دوران بارداری توصیه می شود که به همراه غذا مایعات فراوان ننوشید.

گرسنه نمانید

تهوع بارداری، تنها تهوعی است که با حضور غذا در معده بهبود یافته و تغذیه به عنوان بخشی از درمان در نظر گرفته می شود. پس به مدت طولانی گرسنه نمانده و معده را خالی نگه ندارید، در عین حال معده را پر و سنگین هم نکنید. همچنین غذا را به آرامی میل کرده و شک نداشته باشید که گرسنه ماندن حالت تهوع را بدتر می کند.

خودداری از خوردن غذاهای پر ادویه

از خوردن غذاهای پر ادویه، سرخ شده، نفاخ، حجیم و دیر هضم پرهیز کنید. از آنجایی که غذاها و مایعات سرد بیش از نوع گرم آن ها قابل تحمل می باشند، از غذاهای سرد با دمای یخچال استفاده کنید. همچنین از غذاهایی که بوی محرک دارند پرهیز کنید.

توجه به تهویه آشپزخانه و خانه

در زمان آشپزی، پنجره آشپزخانه را باز بگذارید تا بوی شدید و تند غذا، آزاردهنده نباشد. در صورتی که نمی توانید بوی غذا را تحمل کنید، سایر اعضای خانواده غذا را آماده کنند. از رایحه های آزار دهنده و بوی تند برخی غذاها و سایر بوهای آزاردهنده دوری کنید.

مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدات

مواد غذایی حاوی کربوهیدرات پیچیده مثل نان برشته، بیسکوئیت نمکی کراکر، نان خشک یا نان سوخاری میل کنید.

استفاده از  مواد غذایی حاوی ویتامین B6

انواع گوشت، جگر، شیر و تخم مرغ، حبوبات و غلات سرشار از این ویتامین B6 هستند. پس رژیم غذایی مناسبی را در دوران بارداری داشته باشید. البته از مصرف جگر در سه ماهه اول بارداری خودداری نمایید.

ویتامین ‌های دوره‌ بارداری و ایجاد تهوع

بعضی از ویتامین ‌های دوره‌ ی بارداری باعث ایجاد حالت تهوع در زن بارداری که هم اکنون از حالت تهوع رنج می‌برد می‌شود. در صورتی که این مسئله برای شما پیش آمد با پزشک متخصص خود صحبت کنید. پزشک ممکن است با مشاهده‌ این وضعیت شما، نوع متفاوتی از ویتامین دوره‌ بارداری را برای شما تجویز کند.

برای مثال، بعضی از زنان با  ویتامین‌های جویدنی یا مایع بیشتر کنار می‌آیند تا آن‌هایی که کاملاً باید قورت داده شوند.

حالت تهوع دوران بارداری
حالت تهوع دوران بارداری

استفاده از مچ بند ضد تهوع

مچ بندهایی ضد تهوع نیز می‌تواند برای رفع حالت توع دوران بارداری مفید باشد. مچ بند های طبی سوزنی P6 نیاز به نسخه نداشته و درمان قابل قبول برای تهوع و استفراغ بارداری به شما اارئه می دهند.

مصرف زنجبیل

زنجبیل نیز به رفع حالت تهوع کمک می‌کند. تحقیقات نشان می دهد استفاده از زنجبیل در بهبود حالت تهوع بسیار مفید است. چای زنجبیلی، شیرینی های زنجبیل دار و نوشیدنی گازدار زنجبیلی از جمله خوراکی هایی هستند که به این منظور استفاده می شوند.

البته کپسول‏های زنجبیل هم وجود دارند که باید مصرف آن ها زیر نظر پزشک باشد.

اجتناب از مواد محرک

یکی از مهمترین درمان ها برای تهوع و استفراغ بارداری اجتناب از بو، مزه و فعالیت های محرک تهوع است. بطور مثال تعدادی از محرک ها شامل لیست زیر می شود:

  • اتاق هایی که تهویه مناسب ندارند
  • بو ها(مثل ادکلن، مواد شیمیایی، قهوه، غذاها و سیگار)
  • گرما و رطوبت
  • سر و صدا و حرکات فیزیکی و یا بینایی (مثل نورهای چشمک زن رانندگی)
  • مسواک زدن دندان پس از خوردن غذا
  • تغییر وضعیت سریع و عدم استراحت کافی

مصرف غذا های ترش مزه

در وعده های غذایی خود استفاده از خوراکی های ترش مزه مانند لیمو را قرار دهید تا حالت تهوع دوران بارداری را کم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا