سلامت

ترک پوست در دوران بارداری و 8 راه بهبود ترک پوست در حاملگی

فهرست مطلب

تغییرات پوستی به ویژه ترکهای پوست، بسیاری از مادران باردار را نگران کرده و تقریبا همه خانم های باردار با این معضل دست به گریبان هستند. این ترک ها به شکل خط های سفید رنگ یا بنفش کم رنگ روی پوست شکم، ران ها و پا ها ایجاد می شوند.

این ترک ها پس از زایمان و به مرور زمان، از بین رفته و البته با ساتفاده از روش های موثر می تواند فرایند از بین رفتن آن ها را تسریع بخشید. طی این مقاله اختصاصی از بلاگ فاوینو به بیان مطالبی درباره ترک پوست بارداری و روش های بهبود آن پرداخته شده است.

امیدواریم مطالعه این مقاله و استفاده از راه کار های اشاره شده در آن، برای شما مفید باشد. همچنین از شما دعوت می کنیک که از مطالب جذاب سایت بوفچه نیز دیدن کنید.

ترک پوست در دوران بارداری
ترک پوست

دلیل ایجاد ترک های پوستی در دوران بارداری

پس از بچه دار شدن برنامه‌ها، زمان خواب و احساس آزادی پدر و مادر دچار تغییرات زیادی شده و البته این تغییرات در مادران علاوه بر تغییر برنامه، شامل تغییرات فیزیکی می شوند. یکی از اصلی ترین این تغییرات فیزیکی کشش و ترک پوست است.

این مسئله برای بسیاری از زنان، ناخوشایند بوه و به همین خاطر آن ها دنبال جلوگیری از ترک خوردن پوست در دوران بارداری هستند. ترک های‌ پوستی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما سریع ‌تر از پوست شما رشد پیدا می‌کند.

این اتفاق باعث می‌شود تا الیاف الاستیک درست زیر سطح پوست شکسته و در نتیجه علائم کشش پدیدار شود. رشد سریع بدن می ‌تواند شما را با علائم کشش، به‌خصوص روی شکم و سینه‌ها، دو ناحیه که بیشترین رشد را دارند، روبه‌رو کند.

علائم کشش ممکن است روی ران‌ها، باسن و بازوها هم ظاهر شوند. علائم اغلب به رنگ قرمز یا بنفش شروع می شوند؛ اما پس از بارداری به‌تدریج به رنگ سفید یا خاکستری در می ‌آیند. ترک‌های پوستی بی‌ضرر هستند؛ اما گاهی اوقات بروز آن ها باعث ناراحتی می ‌شود.

ترک‌ پوستی در برخی زنان ارتباط مستقیمی با کاهش اعتماد به‌ نفس آن ها داشته و بیشتر افراد به دنبال بهترین راه جلوگیری از ترک شکم در بارداری هستند.

اگر در مورد علائم کشش در دوران بارداری احساس ناراحتی کرده و به دنبال درمان آن هستید، بهتر است این را آویزه گوش خود کنید که ترک‌ ها کاملا طبیعی و نشانه موفقیت شگفت‌انگیزی است که بدن شما به آن دست‌ یافته است.

ترک‌ های پوستی در  بارداری اگرچه برای بیشتر زنان اتفاقی طبیعی ا‌ست، ولی می ‌تواند ارتباط مستقیمی با دو عامل زیر داشته باشد:

تاثیر هورمون ‌ها

تغییرات در سطح هورمون در دوران بارداری به ایجاد علائم کشش کمک می ‌کند. در دوران بارداری، غدد فوق ‌کلیوی شما هورمون کورتیزول را تولید کرده و همان‌طور که سطح کورتیزول به‌ طور طبیعی افزایش می ‌یابد، الیاف الاستیک در پوست شما ضعیف شده و با کشیده‌ شدن پوست، علائم کشش بارداری ایجاد می ‌شود.

ترک پوست
ترک پوست دوران بارداری

نقش وراثت در ایجاد ترک پوست دوران حاملگی

ژنتیک هم یکی از عواملی ا‌ست که باعث ترک‌ های پوستی در دوران بارداری می ‌شود. اگر علائم کشیدگی را در سنین پایین ‌تر تجربه کرده ‌اید، مانند جهش رشد پوست در دوران بلوغ یا اینکه اعضای خانواده شما این علائم را دارند؛ احتمالا در دوران بارداری این رگه ‌های قرمز، بنفش، صورتی یا قهوه‌ای را خواهید داشت.

درمان ترک پوست در دوران شیرین بارداری

استفاده از درمان های خانگی ترک پوست ران ها و شکم، می تواند بخش بزرگی از آن ها را از بین ببرد. البته او می تواند از این روش ها در دوران بارداری و پس از زایمان بهره ببرد تا از شر ترک های پوستی راحت شود. در ادامخه با برخی از موثر ترین روش های درمان ترک پوستی بیشتر آشنا می شوید.

درمان ترک پوست با ویتامین  E

ویتامین E سلامت پوست را تامین کرده و همچنین باعث نرم تر شدن پوست می شود. علاوه بر داشتن رژیم غذایی حاوی ویتامین E ، می توانید با استفاده‌ موضعی از قرص‌ ویتامین E پوست خود را نرم کنید. به همین منظور می‌توانید چند قرص ژله‌ای ویتامین E را پاره کرده و محتویات داخل آن را روی پوست بمالید.

درمان ترک پوست بارداری با سفیده‌ تخم مرغ

سفیده‌ تخم مرغ حاوی اسید آمینه و پروتئین است، پس می‌ تواند یک ماسک مناسب برای پوست و تغذیه‌ آن باشد. اگر دنبال یک روش سریع برای از بین بردن ترک ران، پا ها و شکم خود هستید؛ استفاده از سفیده‌ تخم مرغ را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای استفاده از این روش موثر، باید دو عدد سفیده‌ تخم مرغ را با همزن اینقدر بزنید که مثل یک کف سفید شده و از ظرف بیرون نریزد. سپس آن را روی پوست شکم یا پا ها بمالید. حدود  ۲۰ دقیقه صبر کرده و سپس آن ناحیه را با آب سرد بشویید.

همچنین درمان ترک پوست ناحیه پا ها و شکم در بارداری با خمیر دندان و سفیده‌ تخم مرغ نیز یک روش موثر دیگر است. بعد از شستن سفیده‌ تخم مرغ می ‌توانید از یک روغن یا کرم آبرسان استفاده کنید. به منظور تاثیر گذار بودن این روش، آن را دوبار در هفته انجام دهید.

درمان ترک پوست بارداری با آب سیب زمینی

یکی از اصلی ترین خواص سیب زمینی، روشن شدن پوست و رفع مشکلات پوستی است. تاثیر سیب زمینی به‌ دلیل وجود پلی فنول و کارتنوئیده بوده و برای استفاده از این روش بهبود، باید یک عدد سیب زمینی را رنده کنید.

اکنون آب سیب زمینی رنده شده را  گرفته و سپس آب سیب زمینی را روی پوست پا ها، ران ها و شکم بمالید. پس از شستن آب سیب زمینی روی پوست، بعد از ۲۰ دقیقه با کرم مرطوب کننده آن ناحیه را خوب مرطوب کنید.

ترک پوست با مصرف مواد غذایی در خانه
ترک پوست با مصرف مواد غذایی در خانه

هیدراته نگه داشتن بدن

هیدراته نگه‌داشتن پوست به انعطاف‌پذیری آن و جلوگیری از ترک خوردن پوست در دوران بارداری کمک می ‌کند. یک زن به‌طور متوسط باید حداقل ۸ فنجان آب در روز بنوشد. در دوران بارداری، توصیه به مصرف روزانه ۶ تا ۸ فنجان متوسط ​​مایعات شده است.

ممکن است گفتن این کار آسان ‌تر از انجام آن باشد؛ زیرا تهوع صبحگاهی می‌ تواند این کار را دشوار کند. سعی کنید آب را جرعه‌ جرعه بنوشید. نوشیدن آب علاوه ‌بر جلوگیری از ترک پوست در دوران بارداری، می‌ تواند باعث کم ‌شدن عفونت ‌های دستگاه ادراری، کاهش سردرد و یبوست نیز شود.

پیروی از یک رژیم غذایی

پیروی از یک رژیم غذایی سالم می ‌تواند بهترین راه برای جلوگیری از ترک پوست شکم و ران یا پا ها در بارداری باشد. به‌ هر حال در دوران بارداری احتمالا به رژیم غذایی خود توجه بیشتری می‌ کنید. بهترین راه برای رساندن مواد مغذی به بدن، استفاده‌ از مواد غذایی سالم در کنار مصرف مکمل ‌ها است.

مدیریت وزن

افزایش وزن در دوران بارداری اجتناب‌ ناپذیر بوده و زنان معمولا در طول سه‌ ماهه اول بین ۰.۴ تا ۲.۲ کیلو گرم و پس از آن هر هفته حدود ۰.۴ کیلوگرم اضافه‌ وزن خواهند داشت. این یک تصور غلط رایج است که هنگام بارداری باید برای دو نفر غذا بخورید.

یکی از  راه های جلوگیری از ترک خوردن پوست در دوران بارداری، مدیریت وزن است. به یک زن سالم و غیر باردار به‌ طور متوسط توصیه می‌ شود که روزانه ۲۰۰۰ کالری دریافت کند. زنان باردار فقط باید این مقدار را ۲۰۰ کالری در روز افزایش دهند.

اگرچه این میزان برای کسانی که دو قلو حامله هستند، بیشتر است. بهترین راه جلوگیری از ترک‌ پوست در بارداری، تغذیه سالم و کنترل وزنی‌ است که اضافه می‌کنید.

دریافت مقادیر کافی ویتامین D

در مطالعاتی که انجام شده است، تاثیر مستقیمی بین ویتامین D و جلوگیری از ترک خوردن پوست در دوران بارداری وجود دارد. ساده ‌ترین راه برای دریافت ویتامین D به بدن، جذب نور خورشید است. برخی از غذا ها مانند غلات، ماهی و برخی از انواع نان حاوی ویتامین D هستند که می‌توانند در این امر کمک‌ کننده باشند.

مرطوب نگه داشتن پوست

بهترین راه درمان ترک های پوستی در حاملگی، استفاده از کرم‌ ها یا روغن‌ های موضعی در بخش ‌هایی‌‌ است که مستعد ایجاد ترک هستند. بسیاری از محصولات را می‌ توان خریداری کرد که عملیات آبرسانی به پوست شما را بر عهده بگیرند.

مرطوب نگه داشتن پوست راهی برای رفع ترک پوست بدن
مرطوب نگه داشتن پوست راهی برای رفع ترک پوست بدن

کرم‌ هایی که حاوی شی‌باتر، ویتامین E و آلوئه‌ورا هستند، تاثیر زیادی در جلوگیری از ترک خوردن پوست در دوران بارداری دارند. البته استفاده از روغن نارگیل، روغن زیتون و آلوئه‌ورا به چند دلیل توصیه می شوند. از اصلی ترین آن دلایل، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سریع جذب پوست شما می‌ شوند.
  • به عمق پوست نفوذ می‌ کنند.
  • سلول ‌های مرده را از بین می ‌برند.
  • حاوی ویتامین E و اسید های چرب هستند که می ‌توانند به سلامت پوست شما کمک کنند.

مادران باردار مستعد ترک پوست

حدود ۹۰ درصد از مادران پس از گذر از ماه ششم یا هفتم، ترک ‌های پوستی را مشاهده می ‌کنند. اگر مادر شما در دوران بارداری با این عارضه مواجه شده باشد، از آن‌ جایی‌که ژنتیک یکی از عامل‌ های ایجاد  ترک های پوستی ا‌ست، شما هم به احتمال زیاد با این ترک ‌های پوستی ناخوشایند رو به ‌رو خواهید شد.

مادرانی که پوستی روشن دارند بیشتر با ترک ‌های صورتی ‌رنگ مواجه می‌ شوند. بانوان با پوست تیره‌ تر معمولا با ترک ‌هایی روشن ‌تر از رنگ پوست خود رو به ‌رو می‌ شوند. از دیگر مواردی که می ‌تواند شانس داشتن این ترک‌ها را افزایش ‌دهد، عبارت هستند از:

  • بارداری در سنین پایین
  • افزایش سریع وزن در دوران بارداری
  • استفاده از کورتیکواستروئید ها در دوران بارداری
  • داشتن برخی اختلالات ژنتیکی (سندرم کوشینگ یا سندرم مارفان)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا