سلامت

7 علت پرخاش کودکان / معرفی دارو و درمان عصبانیت کودک / با فرزند عصبی چیکار کنم؟

فهرست مطلب

پرخاش کودکان و عصبانیت آن ها، می تواند هم برای کودک و هم برای والدین درد آور باشد. در چنین شرایطی بهترین راهکار مراجعه به پزشک و مصرف دارو های مناسب جهت کنترل پرخاشگری در کودک است. البته در چنین وضعیتی والدین باید بیش از هر زمان دیگری، خونسرد بوده و با صبر جهت رفع مشکل فرزند تلاش کنند.

طی ای مقاله اختصاصی از بلاگ فاوینو به بیان مطالبی درباره علل پرخاش کودکان و راه کاری رفع آن پرداخته شده است. امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله، جهت درمان عصبانیت کودکان به ویژه فرزند شما موثر باشد. در ادامه از شما عزیزان برای مطالعه مطالب جذاب سایت بوفچه دعوت می کنیم.

پرخاش کودکان
پرخاش کودکان

کمبود چه ویتامینی با کودک 3 تا 4 باعث پرخاشگری در کودکان می شود؟

آیا برای شما پیش آمده است که خانواده ای را سرزنش می کنید که فرزندشان رفتار های پرخاشگرانه ای از خودش نشان می دهد. گاهی اوقات دلیل پرخاش کودکان به خاطر ویتامینی است که در بدن آن ها کم است. مطمئنا این کمبود ویتامین باعث ایجاد عصبانیت کودکان می شود.

کمبود کدام ویتامین ها باعث ایجاد چنین رفتاری در کودک می شود؟ در ادامه با برخی از مهم ترین ویتامین های که باعث پرخاش کودکان می شود، پرداخته شده است.

آمینو اسید ها

آمینو اسید ها ضروری ترین پروتئین ها برای سلول های مغزی هستند که بیشتر از رژیم غذایی دریافت می شود. اگر بدن نتواند به اندازه کافی این پروتئین ها را از مواد دریافت کند، دچار کمبود آمینو اسید خواهد شد. در نتیجه رفتار هایی مثل افسردگی، لجبازی و پرخاشگری به او غلبه خواهد کرد.

کمبود آمینو اسید معمولاً در بچه های بیش فعال بیشتر مشاهده می شود. پزشکان توصیه می کنند که بهتر است این آمینو اسید ها از منابع با کیفیت حیوانی دریافت شود و از مکمل ها استفاده نکنید. لوبیا عدس آجیل انواع دانه های گیاهی و برگ سبز گیاهان گزینه های مفید برای دریافت آمینه اسید ها هستند.

ویتامین ب 6 و منیزیم

ناتوانی و حساسیت در کودکان می تواند به دلیل کمبود منیزیم و ویتامین b6 باشد. اگر منیزیم در بدن کودک به اندازه کافی وجود نداشته باشد، می تواند باعث پیش فعالی شود. کمبود سطح منیزیم باعث رفتار پرخاش کودکان و خشونت آمیز و و تمایل به خودکشی می شود.

ترکیب ویتامین ب 6 و منیزیم می تواند تأثیرات زیادی و مثبتی روی رفتار کودکان مبتلا به اوتیسم باشد. ویتامین b6 را همچنین می توان از طریق مکمل ها هم دریافت که البته دانه کدو تنبل، آجیل برزیلی، بادام و سبزیجات با برگ تیره، برنج قهوه ای، لوبیا سفید، آووکادو و سویا سرشار از منابع سالم ویتامین b6 و منیزیم هستند.

آهن

اثرات منفی کمبود آهن در بدن می تواند باعث تغییراتی در خلق و خو باشد، زیرا آهن ساختار و شکل و شمایل شبکه های عصبی را تعیین کرده و کمبود آن باعث ایجاد مشکل در این نواحی می شود. در نتیجه کودک دیگر کمتر روی رفتار خودش کنترل دارد.

همچنین کمبود آهن باعث مشکلات رفتار اجتماعی، کمبود اشتها، یا تمایل غیر طبیعی به بعضی از غذا ها را ایجاد می کند. برای افزایش آهن در بدن کودکتان سعی کنید غذاهایی را به او بدهید که آهن کافی داشته باشد که شامل دانه سویا، دانه کدو تنبل، لوبیا، عدس و سبزیجات و میوه مثل توت فرنگی، پاپایا است.

ویتامین ب 12

مشکلات تکلم در کودکان می تواند به دلیل کمبود ویتامین b12 ، کم خونی ، آسیب عصبی و اختلالات نورولوژیکی را ایجاد کرده و باعث مشکلاتی در کودک مثل افسردگی شود. کودکان معمولا کم تر ویتامین ب 12 دریافت می کنند اما پزشک می تواند با یک دستور غذای سالم کمبود این ویتامین را جبران کند.

البته بعضی از مکمل ها هم که تجویزی پزشک هستند، برای کودکان مفید واقع خواهد شد اما حتماً باید زیر نظر متخصص باشد.

اسید چرب امگا 3

چربی 60 درصد وزن مغز را تشکیل داده و ماده مغذی بسیار عالی است. چربی که حاوی اسید چرب امگا 3 و امگا 6 باشد، برای بدن مفید است. کمبود آن در بدن می تواند باعث اختلالات عصبی شود. در نتیجه باید اسید چرب امگا 3 را از طریق ماهی هایی مثل سالمون و منابع گیاهی مثل گردو، یا دانه چیا و بذر کتان به کودک برسانید تا عملکرد مغز بهبود پیدا کند.

علت پرخاشگری کودک 3 تا 4 ساله

شایع‌ترین دلایل پرخاشگری کودکان زیر 3 سال و 3 سال که موجب بروز رفتار پرخاش کودکان می‌شود، عبارت هستند از:

پرخاش کودکان
پرخاش کودکان
  • نیاز به جلب توجه والدین
  • تنش‌های خانوادگی و الگوبرداری از خانواده
  • عدم ارضای صحیح نیاز های کودک و نه شنیدن مداوم از والدین
  • تلاش برای گرفتن اسباب ‌بازی ‌ها، انجام یک فعالیت یا خوردن غذا های خاص
  • مخالفت با دستور یا برنامه والدین در آن لحظه یا مخالفت با یک روال معمول مانند حمام رفتن

داروی پرخاشگری کودکان

از اصلی ترین دارو های درمان پرخاش کودکان و همچنین عصبانیت کودکان، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین

مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) سطح سروتونین شیمیایی مغز را افزایش می دهند. SSRI ها معمولاً برای کودکان مبتلا به افسردگی و اضطراب تجویز می شوند زیرا اعتیادآور نبوده و عوارض نسبتا کمی دارند.

نمونه هایی از SSRI ها عبارتند از:

  • پاروکستین
  • اسیتالوپرام
  • سرترالین
  • فلوکستین
  • فلووکسامین
  • سیتالوپرام

والدین هرگز نباید درمان با SSRI را بدون نظارت دقیق پزشکی متوقف کنند.

درمان پرخاش کودکان با بنزودیازپین ها

بنزودیازپین ها کمتر از SSRI ها برای کودکان استفاده می شوند، اما می توانند برای درمان اضطراب “حاد” استفاده شوند. اضطراب حاد شامل حملات پانیک و علائم اختلال استرس پس از سانحه است که در توانایی کودک برای انجام فعالیت های روزمره اختلال ایجاد می کند.

این دسته از داروها برای درمان کوتاه مدت استفاده می شود. کودکان می توانند نسبت به این دارو ها تحمل کرده و برای تجربه اثرات مشابه به دوزهای افزایش یافته نیاز دارند. نمونه هایی از بنزودیازپین ها عبارتند از:

  • آلپرازولوم
  • کلوبازام
  • کلونازپام
  • کلورازپات
  • کلردیازپوکساید
  • دیازپام .

داروی گیاهی برای آرامش اعصاب کودکان

دارو های گیاهی موثر بر درمان پرخاش کودکان، شامل موارد زیر می شود:

پرخاش کودکان و کندر

کندر صمغ گیاهی است که برای درمان آلزایمر، بهبود حافظه، کاهش استرس و اضطراب تاثیرگذار است. استفاده از کندر در کودکان می ‌تواند علائم بیش فعالی و نقص توجه را کاهش دهد. متخصصان طب سنتی باور دارند استفاده از کندر در دوران بارداری موجب افزایش هوش جنین می‌شود.

اما باید به این نکته توجه داشت که مصرف کندر در سه ماهه‌ سوم بارداری موجب بیش فعالی شده و بهتر است در این بازه‌ زمانی مادران باردار از مصرف کندر امتناع کنند. بهترین زمان برای مصرف کندر و افزایش هوش جنین در دوران بارداری بعد از ۴ ماهگی به مدت یک ماه است.

درمان عصبانیت کودکان با زعفران

زعفران گیاهی دارویی با خواص بسیار بر بهبود سیستم اعصاب و روان است که موجب آرامش‌بخشی و کاهش افسردگی می ‌شود. بهترین داروی بیش فعالی که از افسردگی در سنین بالاتر پیشگیری می ‌کند زعفران است.

درمان پرخاش کودکان با جوی دوسر

جوی دو سر به دلیل خواصی که در بالا بردن تمرکز و کاهش استرس دارد یکی از درمان ‌های خانگی موثر بیش فعالی کودکان است. ترکیبات جوی دو سر آماده با شیر در وعده‌ی صبحانه از طرف کودکان بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد.

درمان پرخاش کودکان با تخم کتان

اسید چرب امگا ۳ یکی از ترکیبات موثری است که در درمان بیش فعالی کودکان تاثیرگذار بوده و باید در رژیم غذایی گنجانده شود. تخم کتان یکی از مواد غذایی است که سرشار از امگا ۳ است. بنابراین استفاده‌ روزانه از آن به صورت خام یا روغن می ‌تواند علائم بیش فعالی و همچنین پرخاش کودکان را کاهش دهد.

درمان عصبانیت کودکان با دمنوش بابونه

بابونه گیاهی است که خاصیت آرامش‌بخشی داشته و می ‌تواند اضطراب را کنترل کند. بهترین داروی بیش فعالی و پرخاش کودکان دارویی است که بتواند میزان اضطراب را کنترل کرده و آرامش را به فرد برگرداند.

درمان پرخاش کودکان با دمنوش سنبل الطیب

سنبل الطیب به دلیل خواص آرامش بخش می ‌تواند رفتارهای خشونت آمیز و بی ‌قراری‌ های کودکان پرخاشگر را کنترل کند.

شربت برای آرامش اعصاب کودکان

شربت سیموسد مخصوص آرمش و درمان پرخاش کودکان

شربت سیموسد برای بهبود بی خوابی و ایجاد آرامش کودکان استفاده می ‌شود. همچنین این دارو به افزایش کیفیت خواب کودک و احساس سرحالی بعد از بیدار شدن، کمک می کند.

اتنتالین

با استفاده از بادرنجبویه، رازک، کوشاد و… تهیه شده و استاندارد شده بر اساس 0.45% هایپروزید است. اگر شما هم به دنبال درمان پرخاش کودکان خود با داروهای گیاهی هستید.

بی بی سد

شربت بی بی سد یک داروی گیاهی است که برای درمان بی‌خوابی و ناآرامی کودک تجویز می ‌شود. این دارو از گیاهان گل ساعتی، زنجبیل، بابونه، بادرنجبوبه، نعناع فلفلی، عناب تشکیل شده است. اثرات هم افزائی این ۶ گیاه سبب رفع اضطراب و بی‌خوابی، کاهش نفخ و اسپاسم دستگاه گوارش می ‌شود.

قرص آرامبخش برای کودکان عصبی

ترانکی وال؛ داروی درمان پرحاش کودکان

داروی ترانکی وال یک داروی گیاهی مسکن و آرام‌بخش است که باعث کاهش اضطراب و تحریک‌پذیری شده و از این رو مشکلاتی مانند بی‌خوابی، استرس، اسپاسم و دردهای عصبی (به ویژه در کودکان) را تسکین می ‌دهد.

هر قرص ترانکی وال حاوی عصاره ریشه سنبل الطیب، عصاره گل ساعتی، پودر گل آذین ماده رازک، پودر برگ بادرنجبویه است.

مواد مؤثره گیاهان به کار رفته در این دارو، به دلیل اثرات آرام‌بخشی به تدریج اختلالات خواب ناشی از مشکلات عصبی از قبیل بیدار شدن‌های مکرر در طول خواب را بهبود می‌بخشند و زمان شروع خواب را کوتاه می‌نماید. قرص ترانکی وال منجر به ایجاد خوابی ملایم و منظم همراه با شادابی صبحگاهی می گردد.

بچم عصبی شده چیکار کنم

نگویید همه چیز را پرت نکن

زمانی که کودک اسباب بازی هایش را پرت میکند می توانید به جای گفتن این جمله به او بگویم زمانی که تو اسباب بازی هایت را پرت  می کنی من فکر می کنم که دوست نداری با آنها بازی کنی و به این طریق به شیوه ای غیر مستقیم با کودک ارتباط گرفته‌ایم.

در این تکنیک نه تنها مسیرهای گفت و باز می گذاریم بلکه الگوی می شویم برای اینکه کودک خودش را در موقعیت پیش آمده تصور کرده و کودک این فرصت را پیدا می‌کنند تا حادثه را مجدد از نگاه خودش و زوایای دیگری بازبینی کند.

به کودکمان نگویم بچه خوب این کار را انجام نمی دهد

هم بچه های خوب و حتی بزرگتر ها هم گاهی عصبانی شده و این امری طبیعی است . فرزندان ما هر چقدر هم که بزرگ تر شوند مشکلات بزرگتری در انتظار آن ها است و احساسات شدیدتری را هم تجربه می کنند. اگر به آنها بگوییم بچه خوب عصبانی نمی شود خسته نمی‌شود ناراحت نمی‌شود دروغی بزرگ است و این موضوع باعث می‌شود بچه ها احساساتشان را سرکوب کنند.

نگوییم عصبانی نشو

طبق تحقیقاتی که به عمل آمده نشان می دهد زمانی که جسم آسیب می بیند و درد دارد با فریاد زدن می تواند در رساندن پیام درد به مغز اختلال ایجاد کند یعنی در نهایت درد ما کمتر شود. نگویید عصبانی نشو به جای این جمله بگویید من هم گاهی عصبانی می شوم و به تو حق میدهم که عصبانی شوی.

ولی بیا به جای فریاد زدن شعار جنگی مان را بگوییم تا خشم مهار شود. به شیوه ای بازی گونه یک شعار جنگی را با  فرزندتان انتخاب کنید و بگویید در زمان عصبانیت از این کلمات استفاده کنیم به عنوان مثال کلمه آزادی.

نگوییم همین حالا برو دندان‌هایش را مسواک بزن با جملات دستوری با کودک صحبت نکنیم

این  کار لجبازی او را تحریک می‌کند به جای این جمله بگویید می خواهید اول دندان های عروسک ات را مسواک بزنیم یا دندانهای خودت را ؟ برای کودکان نوپا و کوچک کج خلقی و بهانه گیری شیوه‌ای برای کنترل کردن محیط شان است.

شما با گفتن این عبارت به او حق انتخاب می دهید و در نتیجه احساس می‌کند تا حدودی کنترل دست اوست و  آن است که انتخاب می کند.

پرخاش کودکان و کندر
پرخاش کودکان و کندر

نگویم شامت را بخور و گرنه گرسنه میمانی

جای مقابله و دعوا کردن کودکانمان در این موقعیت از او  نظر بخواهیم برای مثال بگویم به نظر چه کار می‌توانیم بکنیم تا این غذا خوشمزه تر شود ؟ این عبارت مسئولیت را به دوش فرزندتان می گذارد.

نگوییم انقدر شکایت نکن

به جای این عبارات از عبارتهای مثبت‌تری استفاده کنیم. برای مثال آیا برای این کار راه حلی داری؟ این عبارات مسئولیت را به فرزندتان محول می‌کند. برای مثال زمانی که فرزندتان از مدرسه دوستان خواهر برادر غذا و یا هر موضوع دیگری که شکایت کرد.

بلافاصله از او بخواهید فکر کند تا چه کاری انجام بدهیم که این مشکل حل شود و راه‌حلی برای موضوع ارائه کنند . به او بگویید راه حلی که به ذهنش می‌رسد بگوید فرقی نمی‌کند که چه باشد و با هم دیگه با گفت و گو به دنبال یک راه حل خوب برای حل این مشکل می گردیم.

نگوییم انقدر ناله نکن نکن و غرغر نکن

زمانی که کودک در حال غرغر و ناله کردن است بگوییم یک بار دیگر صحبت است را با صدای خودت گوش کن و صحبت را تکرار کن زمان ‌هایی هست که بچه ها متوجه نمی شوند که آه و ناله می کند وقتی از آنها بخواهید حرفشان را مجدد با صدای خودشان بگویند به طرز بیان آنها اهمیت نشان داده ایم.

نشانه های کودک عصبی

نشانه های پرخاش کودکان، شامل موارد زیر می شود:

  • احساس تنش و بی‌ قراری
  • تحریک‌پذیری بالا
  • غرزدن و بهانه‌گیری
  • بدرفتاری با اسباب‌بازی ‌ها
  • پرت‌کردن وسایل
  • رفتار هایی مانند دندان ‌قروچه‌کردن
  • آسیب‌زدن به خود یا دیگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا