اخبار

مزایای کربوکسی تراپی برای درمان پسوریازیس

فهرست مطلب

پسوریازیس یا صدفک، یک بیماری غیر واگیر پوستی و خودایمنی است. این بیماری در اثر سیگنال هایی رخ می دهد که دستگاه ایمنی بدن، به اشتباه ارسال می کند. این سیگنال‌ها باعث افزایش سرعت چرخه رشد سلول‌های پوست می‌شود. این بیماری درمان قطعی ندارد، اما روش هایی مانند کربوکسی تراپی وجود دارند که با استفاده از آنها قابل کنترل است.

پسوریازیس اگر چه آزاردهنده است ولی تحت روش های درمانی مناسب، می‌توان با آن کنار آمد. طبق آمار، بیش از ۱۲۵ میلیون نفر در سراسر جهان درگیر پسوریازیس هستند و ۲۹ اکتبر (۷ آبان) روز جهانی پسوریازیس است.

دلیل بروز پسوریازیس

همانطورکه اشاره کردیم، بیماری پسوریازیس به علت اختلال در سیستم ایمنی بدن بروز پیدا می کند. وقتی که فرد به پسوریازیس مبتلا می‌شود، گلبول های سفید خون، اشتباها در اثر سیگنال هایی که سیستم ایمنی بدن ارسال می کند، به سلول‌های پوستی حمله می‌کنند و باعث می‌شوند که سلول های پوستی با سرعت بیشتری تولید و روی هم انباشته شوند.

اغلب مبتلایان به پسوریازیس در محدوده سنی ۱۵ تا ۳۵ سالگی به این بیماری دچار می‌شوند. البته این بیماری سراغ نوزادان، کودکان و بزرگترها هم می رود. علت دقیق این بیماری ناشناخته است و بیشتر حدس می زنند که ژنتیکی باشد، اما خوشبختانه پسوریازیس مسری نیست و از طریق تماس فیزیکی به افراد دیگر و حتی قسمت های دیگر بدن شخص، سرایت نمی کند. به هر دلیل که این بیماری به وجود آمده باشد، راه هایی برای درمان آن وجود دارد که کربوکسی تراپی یکی از آنهاست و در ادامه مزایای آن را بررسی خواهیم کرد.

رابطه کربوکسی تراپی و پسوریازیس

روش های درمانی متفاوتی برای معالجه پسوریازیس وجود دارد که یکی از آنها کربوکسی تراپی است. کربوکسی تراپی نوع خفیف این بیماری پوستی که به شکل پلاک های قرمز رنگ و ملتهب نمایان می شود را بهبود می بخشد و به بیمار کمک می کند که بدون جراحی، درد و بستری شدن؛ رضایت زیادی از این درمان کسب کند.

بگذارید قبل از اینکه بیشتر در این رابطه جلوتر برویم و از مزایای کربوکسی تراپی برای درمان پسوریازیس بگوییم، با خود کربوکسی تراپی آشنا شویم.

کربوکسی یا مولکول زیبایی

جد بزرگ کربوکسی تراپی، همین آب درمانی و بخار درمانی های سنتی است که از هزاران سال پیش در حوضچه های طبیعی گوگرد و آتشفشانی انجام می شود. کربوکسی تراپی علمی، بیش از 80 سال است که شناخته شده است و در حال حاضر محبوب ترین روش جوانسازی پوست در آمریکا و اروپاست.

به لطف سال ها تلاش متخصصان، مطالعات و آزمایشات بالینی درباره کربوکسی تراپی، نتایج؛ نشان از موثر بودن کربوکسی تراپی دارد. دی اکسید کربن، ماده اصلی کربوکسی تراپی؛ یک گاز غیر مضر و غیرسمی است که به مولکول زیبایی معروف است.

نحوه عملکرد کربوکسی تراپی

در مرحله اول مقدار کمی از دی اکسید کربن، زیر پوست و در ناحیه مورد نظر تزریق می شود. بلافاصله و در مراحل بعدی، اکسیداسیونی سیال در بافت ها جریان پیدا می کند. این جریان منجر به گشاد شدن عروق خونی و در نتیجه گردش خون در پوست می شود. بنابراین روند بهبودی سرعت می یابد و وضعیت و ظاهر پوست رو به بهبودی می رود.

شکستن چربی ها

فعالیت لیپولیتیک یا چربی زدای دی اکسید کربن با تبدیل شدن به اسید کربنی مرتبط است که سلول های چربی را در هم می شکند و حل می کند. این دقیقا همان اتفاقی است که در مزوتراپی اتفاق می افتد. علاوه بر این افزایش جریان خون منجر به افزایش تخلیه لنفاوی ناحیه درمان شده و باعث تثبیت متابولیسم یعنی سوخت و ساز و از بین بردن نهایی چربی های آزاد شده می شود.

لازم به توضیح است که لنف در اصل معادل یک مایع بیرنگ یا مایل به زرد، شبیه آب است که از مویرگ ها خارج شده و کار سوخت و ساز بدن و تنظیم چربی ها را به عهده می گیرد. اگر به این فکر می کنید که پس مزوتراپی چه فرقی با کربوکسی تراپی دارد، پیشنهاد می کنیم این مقاله را حتما مطالعه کنید.

تزریق دی اکسید کربن، مضر یا بی خطر؟

تزریق CO2 یا همان گاز دی اکسید کربن کاملاً بی خطر است. بد نیست بدانید به طور طبیعی دی اکسید کربن توسط سلول های خود ما که در نتیجه سوخت و ساز تولید می شود، در بدنمان وجود دارد. این گاز CO2 هر لحظه توسط ریه های ما در حال دفع شدن است، بنابراین این ماده خارجی که به بدن تزریق می شود در اصل جزئی از بدن ماست. به این معنی که از CO2  به عنوان یک عامل طبیعی و درمانی استفاده می‌شود.

مقدار Co2 مصرف شده در یک جلسه کربوکسی تراپی، برابر با Co2 تولید شده توسط بدن ما در ورزشی با شدت متوسط ​​​​است. جالب اینجاست که، حتی 20 برابر این دی اکسید کربنی که در جریان کربوکسی تراپی تزریق می شود به راحتی توسط بدن ما جذب و پس از 5 دقیقه هم با دم و بازدم خارج می شود.

تزریق کربوکسی تراپی بدون درد و خون ریزی

البته نمی توان گفت که در جریان تزریق کربوکسی تراپی هیچ حسی از سوزش یا درد وجود ندارد، اما تزریق‌هایی که با یک سوزن فوق‌العاده نازک انجام می‌شوند، درست مثل مزوتراپی؛ درد خفیفی شبیه به احساس کندن یک تار مو ایجاد می‌کنند. انتشار گاز در زیر پوست را هم می توان به یک باز شدگی خفیف زیر پوستی تشبیه کرد. این روش بی خطر است، هیچ عارضه ای ندارد و نیازی به دوره نقاهت یا بهبودی هم نیست. قرمزی و التهاب خفیفی که در کربوکسی تراپی رخ می دهد، بدون هیچ اثری حداکثر ظرف چند ساعت ناپدید می شود.

کربوکسی تراپی و درمان پسوریازیس

کربوکسی تراپی ده ها سال است که در پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. این روش درمانی از سال ۱۹۳۰ در کشور فرانسه ابداع شد و فرانسوی‌ها دریافتند که زخم‌ها و آسیب‌های پوستی بعد از شنا کردن در آب استخری که حجم بالایی از گاز دی اکسید کربن دارد، سریع‌تر بهبود پیدا می‌کنند. تراپی به معنای درمان است و این نوع درمان که با تزریق دی اکسید کربن به زیر پوست انجام می گیرد، علاوه بر تاثیرات زیادی از جمله جوان سازی پوست، رفع چین و چروک، بهبود آثار جراحت و …. یک معجزه دیگر نیز در چنته دارد و آن درمان انواع خفیف پسورایزیس است.

کنترل پسوریازیس با کربوکسی تراپی

بیماری پوستی پسوریازیس قابل پیشگیری نیست، فقط می‌توان آن را کنترل کرد. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است در دوره‌های زمانی هیچ نشانه‌ای نداشته باشند اما ناگهان بیماریشان عود کند و علائم آن نمایان شود. در این موقعیت، می توان از فواید کربوکسی تراپی برای کنترل و درمان پسوریازیس بهره برد.

تاثیر کربوکسی تراپی پسوریازیس

با اِعمال کربوکسی تراپی، بیماری پسوریازیس سرکوب می شود و فعالیت سلول های پوست به حالت عادی برمی‌گردد. به این ترتیب سیگنال‌های ایمنی طبیعی و نرمال شده و خارش، پوسته پوسته شدن، قرمزی و سوزش؛ کم کم برطرف می‌شود. در این صورت است که پوست بدن رطوبت طبیعی خود را باز می‌یابد و بیمار تسکین پیدا می‌کند.

دوره ماندگاری تاثیرات کربوکسی تراپی بر پسوریازیس با حالت معمولی و زیبایی این درمان متفاوت است. در درمان های زیبایی به 8 تا 10 جلسه کربوکسی تراپی نیاز است که از 6 تا 12 ماه هم ماندگاری دارد، اما برای درمان پسوریازیس، این مقدار به 15 تا 20 جلسه می رسد که ممکن است میزان ماندگاری تاثیر آن کوتاه‌تر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا