سلامت

رژیم سبزیجات گرونه؟ برنامه غذایی 7 روزه و ارزان گیاهی برای لاغری سریع

فهرست مطلب

رژیم سبزیجات، کلید موفقیت یک زندگی سالم است. بسیاری از افرادی با این رژیم گیاهی، امکان کم کردن وزن و از بین بردن چربی‌های شکم را خواهند داشت. مواد غذایی در این برنامه غذایی سرشار از ویتامین‌، مواد معدنی و آنتی اکسیدان بوده و در نهایت، از ایجاد بیماری‌های بسیاری جلوگیری خواهد کرد. بسیاری از افراد جامعه، رژیم گیاهی را در برنامه خود قرار داده‌اند تا علاوه بر تناسب اندام، از جسم و روح سالم‌تر بهره‌مند شوند.

البته برخی از افراد جامعه، بر این عقیده استوار هستند که؛ در صورت عدم استفاده گوشت و فرآورده‌های آن، از محیط زیست و حیوانات دفاع خواهند کرد. ‌امیدواریم با مطالعه مقاله اختصاصی رژیم سبزیجات از سوی بلاگ سایت فاوینو، بر میزان آگاهی شما افزوده و امکان استفاده از این نکات، در زندگی را داشته باشید. همچنین در صورت علاقه، از دیگر پست‌های سایت بوفچه نیز می‌توانید بازید کنید.

رژیم سبزیجات برای لاغری سریع و ارزان
رژیم سبزیجات برای لاغری سریع و ارزان

رژیم سبزیجات و کاهش وزن سریع

بسیاری از افراد در مورد رژیم سبزیجات، سؤالاتی را مطرح خواهند کرد. اصلی‌ترین پرسش‌های که، از سوی افراد علاقه‌مند پرسیده خواهد شد؛ شامل موارد زیر خواهند بود:

آیا رژیم گیاهی برای کاهش وزن و لاغری مناسب است؟

در این نوع رژیم غذایی، امکان کاهش وزن بدون ایجاد آسیب به بدن وجود دارد؟

آیا وزن بعد از کاهش وزن در رژیم، بر خواهد گشت؟

در مورد رژیم سبزیجات، چنین پرسش‌های مطرح خواهد شد. رژیم سبزیجات از جمله رژیم‌های لاغری سریع نخواهد بود. به این معنا اگر افراد انتظار دارند در طول ۱۴ روز، ۷ کیلو وزن کم کنند؛ اصلاً به سراغ این رژیم نروند. این عزیزان جهت کسب اندام زیبا و وزن دلخواه، بهتر است از رژیم‌های سریع یکی را انتخاب کرده و مطابق با برنامه آن، پیش روند.البته رژیم لاغری سبزیجات از جمله رژیم‌های لاغری سریع نبوده و این امر یک نکته مثبت، در رابطه با این برنامه غذایی است.

زیرا به طور معمول رژیم‌های لاغری سریع، بازگشت وزن را به همراه دارند. بنابراین در صورت رعایت درست و صحیح این رژیم گیاهی و انجام تمام برنامه‌های ارائه شده در آن، امکان برگشت وزن کم خواهد شد. در صورت استفاده افراد از هر برنامه و رژیم غذایی جهت رسیدن به وزن دلخواه، بدون شک با اندک مشکلاتی مواجه خواهند شد. رژیم گیاهی نیز از این امر، مستثنی نبوده و بدون شک در صورت استفاده طولانی مدت از آن، مشکلات جسمی را برای افراد به وجود خواهد آورد. عدم دریافت تمام گروه‌های غذایی مورد نیاز بدن، دلیل اصلی ایجاد چنین مشکلات جسمی خواهد بود.

وعده‌های غذایی در طول روز و رژیم گیاهی

افرادی بسیاری با هدف کاهش وزن، از رژیم سبزیجات استفاده خواهند کرد. این افراد باید از میزان کربوهیدرات‌های وعده‌های غذایی کم کنند. آن‌ها باید سبزیجات، میوه و لبنیات را جایگزین کربوهیدرات‌ها کرده و اینگونه به هدف خود یعنی کاهش وزن، دست پیدا کنند. البته روند کاهش وزن این رژیم، کند خواهد بود. اما برنامه غذایی که در هر وعده باید رعایت شود، شامل موارد زیر خواهد بود:

وعده صبحانه

صبحانه در رژیم سبزیجات اصلی‌ترین و پر کالری‌ترین وعده غذایی، به شمار خواهد رفت. زیرا پس از یک خواب و استراحت ۶ تا ۸ ساعت در طول شب، بدن برای ریکاوری به وعده غذایی سالم نیاز‌مند خواهد بود. در این وعده غذایی از گوشت، حبوبات و لبنیات استفاده خواهد شد تا پروتئین لازم جذب بدن شود. برای کسب مواد معدنی و ویتامین نیز، استفاده از میوه در کنار تخم مرغ توصیه شده است.

ناهار در رژیم سبزیجات

ناهار، سبک‌ترین وعده در رژیم سبزیجات بوده و بهترین گزینه استفاده از سبزیجات سبز برگ است. از جمله سبزیجات با برگ‌های سبز شامل کاهو پیچ، کاهو، کاهو چینی، کلم، گل کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کرفس و سبزی‌ها هستند. ولی این سبزیجات به تنهایی پیشنهاد نخواهند شد، به همین دلیل بهتر است مقدار کمی از سبزیجات دیگر مانند خیار، هویج، گوجه، پیاز، شلغم، لبو، فلفل و قارچ هم در کنار این سبزیجات سبز برگ اضافه شوند.

 

رژیم سبزیجات برای لاغری سریع و ارزان
رژیم سبزیجات برای لاغری سریع و ارزان

وعده شام

در وعده شام بهتر است از لوبیا سبز، باقالی، بامیه، لبو، پیاز در کنار کمی گوشت کبابی یا پخته استفاده شود. همچنین در کنار این مواد غذایی، از کاهو یا کلم جهت افزایش حجم غذا و کاهش احساس گرسنگی زودرس استفاده کنند. در صورت گرسنگی شدید، بهتر است شام را در ساعات اولیه شب یا اواخر بعد از ظهر میل کنند. سپس دو ساعت قبل از خواب، یک بشقاب سبزیجات با کمی تخم مرغ پخته یا تخمه کدو یا تخمه آفتاب گردان مصرف کنند تا با با شکم خالی به رخت خواب نروند.

نمونه‌ای از برنامه غذایی رژیم سبزیجات

در صورت استفاده از برنامه غذایی منظم و مرتب، مطمئناً روند کاهش وزن افراد تسریع خواهد شد. در این بخش یک برنامه یک هفته را، به عنوان نمونه بیان کرده‌ایم. البته افراد جهت رسیدن به موفقیت در فرآیند کاهش وزن، باید کاملاً منظم مطابق با برنامه پیش روند.

برنامه یک هفته رژیم سبزیجات شامل صبحانه، ناهار، میان وعده عصر و شام است.

روز اول رژیم سبزیجات

صبحانه                    بلغور جو دوسر با یک مشت بلوبری، بادام و دارچین

ناهار                        نان تست آووکادو با نان سبوس دار، گوجه گیلاسی و پنیر فتا خرد شده

میان وعده                 سیب برش خورده شده همراه با کره بادام زمینی

شام                        تاکو لوبیا سیاه با کاهو خرد شده، سبزیجات سرخ شده، پنیر موزارلا کم چربی و سالسای تازه

روز دوم رژیم سبزیجات

صبحانه                    مافین سبوس دار و زغال اخته با ماست کم چرب یا بدون چربی

ناهار                        سوپ لوبیا و سبزیجات در آب سبزیجات کم نمک

میان وعده                 نخود پخته همراه با روغن زیتون فوق بکر و نمک دریا

شام                        ساندویچ گوجه و پنیر ( گوجه فرنگی، موزارلا کم چرب یا نیمه چرب، روغن زیتون و ریحان) روی نان گندم کامل

روز سوم رژیم سبزیجات

صبحانه                    توفو و برنج قهوه‌ای و فلفل دلمه‌ای سرخ شده

ناهار                        پنیر چدار کم چرب، لوبیا سیاه و سیب زمینی شیرین

میان وعده                 سالاد میوه مخلوط

شام                        سبزیجات سرخ شده، توفو و برنج قهوه‌ای

 

روز چهارم رژیم سبزیجات

صبحانه                    اسموتی توت فرنگی

ناهار                        سالاد سبز مخلوط با نخود تازه و قارچ کبابی

میان وعده                 هویج و حمص

شام                        کینوا با سبزیجات پخته و کیمچی

روز پنجم رژیم سبزیجات

صبحانه                    ماست یونانی کم چرب یا بدون چربی با دارچین و انواع توت‌ها

ناهار                        پانینی سبزیجات و پنیر روی نان سبوس دار

میان                        وعده کلم پیچ پخته شده با روغن زیتون فوق بکر و نمک دریا

شام                        رشته فرنگی کدو سبز با سس مارینارا و کوفته بدون گوشت کم سدیم (ترجیحاً خانگی)

روز ششم رژیم سبزیجات

صبحانه                    جو دوسر فوری با هلو و دارچین خرد شده

ناهار                        پیتزای سبزیجات با خمیر سبوس دار و موزارلا کم چرب و یا بدون چربی

میان وعده                 یک مشت بادام خام و بدون نمک

شام                        قارچ خرد شده، پنیر سوئیسی و گوجه فرنگی، روی نان گندم کامل

روز هفتم رژیم سبزیجات

صبحانه                    اسموتی سبزیجات

ناهار                        برگر گیاهی همراه با نان‌های سبوس دار

میان وعده                 رول سبزیجات

شام                        برنج، ادویه و سبزیجات

چگونگی بخار پز کردن سبزیجات

بخار پز کردن سبزیجات، روش مناسبی جهت پختن سبزی‌های تازه یا منجمد خواهد بود. اما چگونگی بخار پز کردن آن‌ها، بسیار مهم است. افراد جهت انجام عمل بخار پز کردن سبزیجات در رزیم گیاهی، می‌توانند از یک بخارپز یا آبکش برای نگه داشتن سبزیجات بالای آب استفاده کنند. ابتدا این سبد بخارپز را در قابلمه‌ای با کمی آب جوش ریخته و سپس روی آن را بپوشانند. برای اینکه رنگ و ویتامین‌ها، حفظ شوند تا زمان‌تر شدن سبزیجات صبر کنند.

در رژیم سبزیجات، تمامی سبزیجات را به اندازه‌های یکنواخت برش داده و بعد مقدار کمی آب به یک قابلمه اضافه کنند. پس از اینکه آب، به نقطه جوش رسید؛ سبزیجات را در یک سبد بخارپز گذاشته و آن را روی قابلمه قرار دهند. درب قابلمه را گذاشته و تا زمان پخت سبزیجات، صبر کنند. روش بخارپز كردن سبزیجات در این رژیم گیاهی و دقت به تک تک جزئیات، منجر به حفظ هرچه بیشتر مواد مغذی خواهد شد.

 

رژیم سبزیجات برای لاغری سریع و ارزان

هر یک از سبزیجات مورد استفاده در رژیم سبزیجات، دارای مدت زمان مشخصی جهت بخار پز شدن هستند. مدت زمان این سبزیجات، عبارت هستند از:

  • بخارپز لبو ۴۰ تا ۶۰ دقیقه
  • کلم بروکلی ۵ دقیقه
  • هویج خرد شده ۴ تا ۵ دقیقه
  • اسفناج ۵ دقیقه
  • لوبیا سبز ۲۰ دقیقه
  • ذرت ۴ دقیقه
  • پیاز ۳۵ دقیقه
  • سیب زمینی ۴۵ دقیقه
  • کدو سبز ۲۰ دقیقه
  • بادمجان ۲۵ دقیقه

سخن پایانی

امروزه استفاده از رژیم سبزیجات، با استقبال بی‌نظیری مواجه شده و افراد بسیاری مانند سلبریتی‌ها، نیز از آن در برنامه غذایی خود بهره خواهند برد. البته هدف اصلی در رژیم غذایی سبزیجات، کاهش وزن و نابودی چربی‌های است. متخصصان تغذیه، استفاده طولانی مدت از این رژیم را توصیه نکرده‌اند؛ زیرا به دلیل عدم دریافت تمان مواد مورد نیاز بدن، مشکلاتی جسمی به وجود خواهد آمد.

در این رژیم غذایی، از مواد خاص و منحصر به فرد استفاده نشده و و در نتیجه افراد در صورت استفاده از رژیم در برنامه غذایی خود، مبلغ زیادی را نباید پرداخت کنند. زیرا مواد غذایی موجود در این برنامه یا رژیم، در دسترس است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا