دیجیتال مارکتینگ

5طرز صحیح خوابیدن در دوران حاملگی | مدل خوابیدن در بارداری 3 ماهه اول، دوم و سوم

فهرست مطلب

آیا درباره نحوه و طرز صحیح خوابیدن در دوران شیرین بارداری اطلاعات دارید؟ بهترین روش خوابیدن در این دوران روی شکم است یا کمر یا پهلو؟ نیاز به خواب و استراحت منظم در دوران بارداری مهم است، البته در ماه های آخر بارداری خوابیدن بسیار سخت تر می شود.

بسیاری از خانم ها در دوران حاملگی روی پهلو چپ یا راست خود دراز کشیده و اینگونه خواب بهتری را تجربه می کنند. طی این مقاله اختصاصی از بلاگ فاوینو به بیان مطالبی مفید درباره طرز صحیح خوابیدن در دوران بارداری پرداخته ایم.

امیدواریم به کمک این مطالب، خواب شیرینی را در بارداری تجربه کنید. همچنین از شما جهت مطالعه مطالب جذاب سایت بوفچه نیز دعوت می کنیم.

طرز صحیح خوابیدن
طرز صحیح خوابیدن در دوران حاملگی

نکات مهم در طرز صحیح خوابیدن در حاملگی

خانم ها باردار برای اینکه خواب راحت داشته باشند، باید به نحوه و طرز خوابیدن خود بسیار توجه کنند.

  • در دستور العمل طرز صحیح خوابیدن به خانم های حامله توصیه شده است که برای حمایت بیشتر شکم و کمر، یک بالش زیر شکم یا بین دو زانو بگذارند. می توانند بالش مخصوص بارداری تهیه کرده یا از همان بالش ‌های اضافی منزل استفاده کنند. گذاشتن بالش زیر شکم از چرخش مادر روی شکم جلوگیری کرده و به پهلو خوابیدن کمک می کند.
  • در طرز صحیح خوابیدن در دوران حاملگی جهت جلوگیری از تنگی نفس اشاره شده است که خانم های حامله یک بالش زیر پهلو قرار دهند تا قفسه سینه بالاتر قرار گیرد.
  • خانم های حامله براساس دستور العمل طرز صحیح خوابیدن به منظور جلوگیری از سوزش سردل، می توانند با کمک یک بالش اضافه سر خود را نسبت به بدن بالاتر بگذارند. این روش باعث عدم جریان اسید معده درون مری می شود، در نتیجه ممکن است از سوزش سر دل در بارداری نیز جلوگیری شود.

اگر خانم باردار هنگام خواب ناخودآگاه روی شکم یا پشت می خوابد، نگران نباشد. به جای اینکه هر چند دقیقه بیدار شده و به حالت پهلو بخوابد، اجازه دهد بدن در موقعیتی که راحت تر است قرار بگیرد.

خانم باردار در حال حاضر بسیار به خواب آرام نیاز دارد، زیرا پس از تولد نوزاد زمان کافی برای خواب نداشته و باید به فکر تغذیه شبانه نوزاد خود باشد.

طرز صحیح خوابیدن در سه ماهه اول بارداری

در طول سه ماهه اول بارداری، خوابیدن مادر در هر موقعیتی که احساس راحتی می‌کند (به پشت، پهلو یا شکم) بی‌ خطر است. البته ترکیبی از موقعیت ‌های ذکر شده یا همان پهلو به پهلو شدن در خواب در بارداری نیز خوب است. زیرا رحم آنقدر بزرگ نشده است که بتواند فرآیند خواب را مختل کند.

با این حال، تغییرات هورمونی، گرسنگی شبانه، حالت تهوع و سایر علائم بارداری ممکن است طرز خوابیدن در ماه اول بارداری را کمی دشوار تر کنند.

طرز صحیح خوابیدن
حاملگی و طرز صحیح خوابیدن

طرز صحیح خوابیدن زن باردار در سه ماهه دوم و سوم بارداری ب

با رسیدن مادر به سه ماهه دوم و سوم، خوابیدن به پهلوی چپ ایده‌آل‌ تر است. زیرا قرار گرفتن در این وضعیت میزان جریان خون بهینه از بزرگ‌ سیاهرگ زیرین (IVC) به رحم را به حداکثر می ‌رساند.خوابیدن به پهلوی چپ فشار را از روی کبد و کلیه‌ های شما کم می‌کند.

بدون تردید خوابیدن به پهلو چپ، در کاهش تورم دست‌‎ها و پاها موثر است. زنانی که در دوران بارداری دچار درد لگن یا کمر می‌شوند، ممکن است متوجه شوند که قرار دادن یک یا دو بالش بین زانو ها یا خم کردن زانو ها در طول خواب می ‌تواند به تسکین مشکلات خوابیدن در دوران بارداری کمک کند.

البته این وضعیت برای خوابیدن به پهلوی راست نیز مناسب است. زیرا طبق مطالعات، خوابیدن به پهلوی راست با خطر کمی برای فشرده ‌سازی بزرگ‌ سیاهرگ زیرین همراه است. البته این مسئله خیلی محسوس نیست!

بهترین حالت خواب در حاملگی

خوابیدن روی شکم در دوران بارداری آسان نیست. اگر خانم حامله قبل از بارداری عادت به خوابیدن روی شکم داشت، در دوران بارداری به علت افزایش سایز شکم، باید نحوه خوابیدن خود را تغییر دهد.

اکثر مادران این سوال را می پرسند که بهترین حالت خواب در بارداری چه حالتی است؟ خوابیدن به پهلو چپ بهترین حالت خواب در بارداری است پس از ماه پنجم خوابیدن به پشت در بارداری قطعا خوب نیست.

خوابیدن به پشت در بارداری، فشار اضافی را بر روی آئورت و ورید اجوف تحتانی وارد می کند. ورید اجوف تحتانی، رگ خونی است که خون را از پا ها به سمت قلب باز می گرداند. فشار روی این رگ سبب کاهش جریان خون بدن و در نتیجه کاهش خون جنین می شود.

به پشت خوابیدن و عوارض آن در بارداری

خانم باردار هرگز به پشت نخوابد. احتمالا او به خوبی متوجه می شود که در زمان به پشت خوابیدن، تنفس برای او دشوار شده است. از عوارض به پشت خوابیدن در بارداری مشکلات شکمی است، زیرا شکم روی روده‌ ها فشار وارد می کند.

عدم خواب مناسب خانم بارداری و خطرات آن در دوران بارداری

زنانی که در دوران بارداری خواب با کیفیتی ندارند، ممکن است دچار خستگی جسمی و روحی شوند. این خستگی در بارداری می ‌تواند رفتن به دانشگاه و سرکار یا انجام کار های روزانه را دشوار کند. برخی از تحقیقات نشان می‌ دهند که کمبود خواب می‌ تواند منجر به بروز اختلالات خلقی مانند افسردگی شود.

همچنین باعث ایجاد پیامد های منفی بارداری مانند محدودیت رشد جنین و پره‌اکلامپسی (افزایش فشار خون در دوران بارداری) شود. این مسئله در بروز حوادث ناشی از خستگی مانند عدم تعادل و افتادن روی زمین نیز تاثیر گذار است.

طرز صحیح خوابیدن
طرز صحیح خوابیدن در دوران شیرین بارداری

اگر زنی در دوران بارداری اختلالات خواب مداوم را تجربه می ‌کند، باید در مورد چگونگی بهبود خواب خود با پزشک متخصص زنان و زایمان صحبت کند. پزشک به او راه کار های ارائه می دهد که اصلی ترین آن ها عبارت هستند از:

  • او با انجام یک آزمایش کامل، بررسی می کند که خانم باردار دچار کمبود ویتامین ‌ها و مواد معدنی نباشد. زیرا تامین اسید فولیک یا آهن کافی گاهی اوقات می‌ تواند سندرم پای بی‌قرار (RLS) را درمان کند. این سندرم اغلب با کم ‌خونی مرتبط است. البته خانم باردار قبل از مصرف هرگونه دارو یا مکمل در دوران بارداری، با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کند.
  • برای کاهش اثرات رفلاکس اسید معده به مری، هنگام خواب کمی سر و گردن خود را بالاتر از نواحی دیگر بدن قرار دهد. این مشکل در برخی از زنان با خوابیدن در حالت نیمه‌ نشسته، دقیقا مانند دراز کشیدن به پهلو روی یک صندلی، تسکین پیدا می ‌کند.
  • یک بالش مخصوص بارداری خریداری کند. امروزه انواع مختلفی از بالش بارداری برای خرید حضوری یا آنلاین موجود است.
  • همیشه قبل از خواب یک وعده غذایی سبک و کوچک بخورد. معمولا در سه ماهه اول بارداری، برخی از مادران نصفه شب به‌دلیل احساس گرسنگی از خواب بیدار می‌ شوند. طبق تجربه، غذاهای غنی از پروتئین می ‌توانند با وجود حجم کم به احساس سیری کمک کنند. به‌همین‌دلیل، خوردن مواد غذایی مانند آجیل، ماهی، کره بادام زمینی و گوشت پخته شده قبل از خواب توصیه می‌ شود. البته از خوردن غذا های خیلی چرب و شیرین در دوران بارداری اجتناب کند.
  • در طول روز فعالیت بدنی منظم داشته باشد. این مسئله ممکن است به او کمک کند که در دوران باردرای راحت ‌تر به خواب بروید.
  • قبل از خوابیدن در دوران بارداری از تکنیک ‌های آرام‌ سازی ذهن و بدن مانند یوگا استفاده کند. انجام آن‌ها قبل از خواب ممکن است مفید باشد.
  • از یک داروی ضد اسید استفاده کند. اگرچه خوردن این دسته از دارو ها در دوران بارداری بی ‌خطر است، اما مهم است که با پزشک مشورت کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا