اخبار

15 مکان برای کمپ در مازندران (جنگل و دریا)

فهرست مطلب

حتما می‌دانید که استان مازندران به داشتن جنگل‌های متنوع و بکر در شمال ایران معروف است. از طرفی با توجه به اینکه محدودیتی در اجاره هتل و سوئیت وجود ندارد، اما بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در جنگل یا دریاچه‌های شمال کمپ کنند. با این حال بهترین مکان برای کمپ در مازندران کجاست؟ با ما همراه باشید تا بیشتر با مناطق مناسب کمپینگ آشنا شوید.

تیم حرفه ای فاوینو مجموعه ای از مکان های برای کمپ در مازندران (جنگل و دریا) را در این مقاله ای اختصاصی جمع آوری کرده و در اختیار شما و دیگر مخاطبان خود قرار داده اند. همچنین آن ها از شما دعوت می کنند تا از سایت بوفچه دیدن کرده و از مطالب مهیج آن بهره ببرید.

سد لفور در سوادکوه، بهترین مکان برای کمپ در مازندران

سد لفور یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری شمال ایران و بهترین مکان برای کمپ در مازندران است که در بخش لفور شهرستان سوادکوه شمالی قرار دارد. سد لفور در میان جنگل لفور واقع شده و منظره‌ای سرسبز و زیبا را به نمایش می‌گذارد. به این نکته دقت داشته باشید که اطراف سد لفور امکانات رفاهی چندانی وجود ندارد. اگر قصد کمپینگ در این منطقه را دارید، باید تمامی لوازم موردنیاز را آماده کرده و به همراه خود ببرید.

سد لافور بهترین مکان کمپ در مازندران
سد لافور بهترین مکان کمپ در مازندران

جنگل های زیبای راش سوادکوه

وقتی‌که از شهرستان سوادکوه وارد جاده فیروزکوه می‌شویم، در مسیر خود به روستایی به نام سنگده می‌رسیم. شما در این روستا با یکی از زیباترین جنگل های مازندران و شمال ایران روبرو خواهید شد. جنگل‌های راش سوادکوه با درختان مرتفع آن، ابهتی بی‌نظیر دارند و فرصت خوبی به ما برای فرار از زندگی شهری و پناه بردن به دل طبیعت می‌دهند.

جنگل راش سوادکوه منبع عظیمی از درخت راش در ارتفاعات کم شمال ایران محسوب می‌شود و در نوع خود نادر است. گونه‌های کمیاب درخت راش نیز در این جنگل رشد می‌کنند. رودخانه‌ای که از دل جنگل راش سوادکوه گذر می‌کند، به زیبایی این جنگل افزوده است. وقتی‌که به عمق جنگل راش می‌رسید، صدای پرندگان، رودخانه و ریزش آب از آبشارهای اطراف، صدای غالب است. آبشار اوبن در دل جنگل راش قرار دارد. آب این آبشار از چشمه‌های بالادست تأمین می‌شود و پس از عبور از وسط جنگل، درنهایت به رود تجن می‌ریزد.

فیلبند، طبیعتی بکر و دیدنی

در بالاترین نقاط فیلبند ابرها زیرپای شما هستند و صحنه ای فوق العاده خلق میکند. باد خنک در تابستان و زمستان های بسیار سرد خصوصیات آب و هوایی فیلبند است ، در مسیر فیلبند – چلاو نیز میتوانید مکان هایی را برای کمپ و پیکنیک پیدا کنید . البته باید حواستان باشد که فیلبند گرگ دارد و حتما با چادر ، چاقو و کیسه خواب کمپ کنید. همچنین در فیلند میتوانید چسبیده به ماشین خود کمپ کنید.

کمپ در مازندران فیلبند
کمپ در مازندران فیلبند

جنگل های الیمستان در آمل

الیمستان یکی از جاذبه‌های گردشگری آمل است که طبیعتی بکر و چشم‌اندازهایی جذاب و دیدنی دارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این جنگل ارتفاع آن از سطح دریا می‌باشد که باعث ایجاد هوایی خنک و مطبوع در فصل‌های گرم سال می‌گردد. وجود چشمه‌سارهای فراوان، آب‌های زلال، پوشش جنگلی متنوع، هوای مه آلود، مراتع و دشت‌های سرسبز با اسب‌هایی که در میان آن‌ به چرا مشغول هستند، الیمستان را به یک مکان جذاب  و رویایی تبدیل کرده و آن را در لیست بهترین مناطق  برای کمپ در مازندران قرار داده است. دقت داشته باشید که الیمستان امکانات رفاهی خاصی ندارد و کمپینگ در آن یک تجربه واقعی از زندگی در طبیعت است.

دریاچه و جنگل ایمالات

این جا یکی از مناطق محافظت شده مازندران است که در نزدیکی چمستان قرار دارد و شما می توانید در بخش محافظت شده آن چادر بزنید و روزها هم در دریاچه آن قایق سواری کنید و خوش باشید.

پارک جنگلی فین در چالوس

پارک فین چالوس، یکی از زیباترین پارک‌های جنگلی شمال ایران است که در 7 کیلومتری جاده چالوس-تهران قرار دارد. این پارک در یک منطقه بسیار خوش‌آب‌وهوا واقع شده و اقامت را برای علاقه‌مندان راحت کرده است. یکی از ویژگی‌های پارک جنگلی فین، وجود رودخانه در این جنگل است که  حس طراوت و تازگی را در کنار سرسبزی ایجاد می‌کند. از جمله امکانات این پارک می‌توان به کلبه، آلاچیق، رستوران، فروشگاه، میز و نیمکت و زمین بازی بچه‌ها اشاره کرد. پارک جنگلی چالوس از جمله بهترین مناطق شمال برای چادر زدن می‌باشد.

باداب سورت، چشمه بی نظیر پلکانی

واقعا توصیف باداب سورت بیهوده است و باید حتما از نزدیک این زیبایی کم نظیر را مشاهده کنید ، باداب سورت در سال ۱۳۸۷ بعد از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران شناخته شده است.

 جنگل دالخانی، بهشت شمال

جنگل دالخانی در نزدیکی‌های رامسر، به دالان بهشت معروف است. دالخانی تنها ۳۰ کیلومتر با رامسر فاصله دارد و شما فرصت خوبی خواهید یافت تا از ییلاقات تماشایی آن دیدن کنید. دالخانی ۸۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد و از بکرترین جنگل های مازندران محسوب می‌شود. بهترین زمان برای رفتن به دالخانی و کمپ در مازندران، صبح زود و بازگشت در انتهای روز است.

مه سراسر جنگل دالخانی را پوشانده و صحنه‌هایی سورئال پدید می‌‌آورد. قدم زدن و پیمایش در جنگلی که همه جای آن را مه گرفته، حقیقتا لذت‌بخش است. از ویژگی‌های خوب جنگل دالخانی، وجود کارکنانی است که وظیفه نظافت جنگل را بر عهده دارند. اگر این جنگل از چشم شما کاملا تمیز به نظر می‌رسد، به خاطر وجود همین افراد است. در ابتدای مسیر ورودی به جنگل، مبلغی از شما دریافت می‌شود که به همین کارکنان اختصاص می‌یابد.

پارک جنگلی نور مازندران

پارک جنگلی نور در مسیر جاده نور- محمودآباد قرار دارد. این پارک، که با عنوان پارک سعیدی آشتیانی نیز شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین پارک جنگلی طبیعی در خاورمیانه است که حدود ۳۶۰۰ هکتار مساحت دارد. پارک جنگلی نور یکی از محبوب‌ترین و شلوغ‌ترین پارک‌های شمال ایران است که در تمامی ماه‌های سال پذیرای گردشگران می‌باشد. از جمله امکانات این پارک می‌توان به آلاچیق برای استراحت، مسجد، رستوران، قهوه‌خانه و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

جنگل‌ های نور مناسب کمپ در مازندران
جنگل‌ های نور مناسب کمپ در مازندران

جنگل‌ های دو هزار و سه هزار در تنکابن

جنگل‌های دو هزار و سه هزار امکانات رفاهی نسبتا خوبی داشته و برای پیک‌نیک و کمپینگ مناسب هستند. با توجه به این‌که آب‌وهوای داخلی جنگل نسبت به شهرهای اطراف خنک‌تر می‌باشد، سفر در تابستان نیز لذت‌بخش بوده و از نظر گرما و شرجی بودن هوا مشکلی ایجاد نمی‌کند. از جمله امکانات این جنگل‌ها می‌توان به آلاچیق، سوپرمارکت، دکه‌های فروش غذای محلی و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

جنگل اومال، طبیعت هزار رنگ بهترین مکان کمپ در مازندران

اومال از جنگل های مازندران در بخش مرکزی شهرستان نکا است و در روستای پی رجه قرار دارد. طبیعت هزار رنگ جنگل اومال چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. وقتی‌که پا به این جنگل می‌گذارید، تنها صدایی که می‌شنوید، صدای پرندگان و وزش باد در لابه‌لای شاخه‌های درختان است.

متأسفانه جنگل اومال در چند سال اخیر مورد تاخت‌وتاز شدید برای برداشت خاک زنده و قطع درختان قرار گرفته است. برداشت بی‌رویه خاک از این جنگل‌ها باعث شکل‌گیری گودال‌ها و چاله‌های عمیقی در سطح زمین شده و رشد درختان را کندتر کرده است. بااین‌حال دیدار از جنگل اومال، به‌خصوص در فصل پاییز، ارزش این را دارد که سری به شهرستان نکا در استان مازندران بزنید.

دریاچه چورت| دریاچه میانشه وسط ناکجا آباد

دریاچه چورت یکی از زیباترین نقاط مازندران برای کمپینگ و طبیعت گردی است، از تهران تا روستای چورت حدود ۶ ساعت راه است ، فصل تابستان بهترین زمان برای رفتن به این دریاچه است اگر ماشین آفرود ندارید چون ماشین شما ممکن است نزدیک دریاچه یا نزدیک روستا درگل گیر کرده و مجبور شوید نیسان بگیرید. این تجربه واقعی نویسنده و دوستان اوست که مجبور شدند در باران شدید از روستای چورت تا دریاچه چورت نیسان بگیرند و حدود نیم ساعت هم پیاده روی کنند اما واقعا رسیدن به کنار دریاچه به این همه زحمت می ارزید.

تنه درختان شکسته شده در داخل رودخانه منظره ای بسیار جالب را خلق کرده است ، بهتر است در کنار این دریاچه حتما از چادر استفاده کرده و آتش روشن کنید. چون ممکن است حیوانات جنگل به شما نزدیک شوند. همچنین توجه داشته باشید که شب شغال ها بعد از خاموش شدن آتش خود را به چادر میمالیدند.

جنگل تیله کلار

جنگل تیله کلار یا تیله کنار از زیباترین جنگل های مازندران در سلمان شهر به‌حساب می‌آید. وقتی‌که در فصل بهار در تیله کلار قدم می‌زنید، مه غلیظ از لابه‌لای درختان حرکت کرده و با نم‌نم باران ادغام می‌شود. وجود نهرهای زیبا در دل جنگل تیله کلار، زیبایی این منطقه را صدچندان کرده‌اند. البته مسیر رسیدن به رودخانه کمی صعب‌العبور است و شما نمی‌توانید با خودروی شخصی تا لب رودخانه بروید. اگر روزی به این جنگل آمدید و قصد کمپ در مازندران را دارید، حتما از دریاچه داریوک در نزدیکی آن نیز دیدن کنید و از مناظر بی‌نظیر آمیخته با مه غلیظ لذت ببرید.

کمپ در مازندران
کمپ در مازندران

جنگل الیمستان و قله زیبای الیمستان

جنگل مه‌آلود الیمستان در روستایی به همین نام در ۵۲ کیلومتری شهرستان آمل قرار دارد. الیمستان به طبیعت بکر، مراتع سرسبز و درختان زیبا مشهور است. پس‌زمینه این جنگل انبوه با دشت‌های پر گل آن، قله زیبای دماوند است. هرکجای جنگل الیمستان ارزش تماشا دارد.

نام الیمستان به این خاطر برای این جنگل انتخاب شده که اینجا محل رویش گیاهی به نام الیما است. این گیاه در فصل اردیبهشت شروع به روییدن در جنگل می‌کند. الیما شبیه به پیازچه است و در کنار رودخانه می‌روید. پس اگر روزی به جنگل الیمستان و کنار رودخانه‌های آن رفتید، چشمان خود را برای یافتن الیما تیز کنید.

جنگل های انجیلی مازندران

جنگل انجیلی در منطقه سواد کوه استان مازندران واقع شده است. ازآنجایی‌که این جنگل خانه شمار فراوانی از درختان بلندقامت و ستبر انجیلی است، به چنین نامی شهرت دارد. درختان انجیلی از گونه‌های منحصربه‌فردی هستند که تنها در نوار جنوبی دریای خزر رشد می‌کنند. ارتفاع این درختان به ۲۵ متر هم می‌رسد. وقتی‌که در فصل پاییز به این جنگل بیایید، طیف وسیعی از رنگ‌ها به‌سوی چشمان شما هجوم می‌آورند. البته جنگل‌های انجیلی در تمامی فصل‌ها ازجمله بهار و تابستان هم زیبا هستند.

یکی از جاذبه‌های مهم جنگل های انجیلی، آبشار زیبای وَلیلا است. این آبشار در عمق ۲ کیلومتری جنگل انجیلی قرار دارد و مسیر دسترسی به آن کمی پرشیب است؛ بنابراین در هنگام کمپ در مازندران بهتر است تا حتما با یک راهنمای محلی راهی آبشار ولیلا شوید. آبشار ارتفاع زیادی ندارد، اما در اطراف آن زیبایی موج می‌زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا