سلامت

چگونه جوش دوران بلوغ را از بین ببریم + 7 راه حل برای رفع جوش صورت

فهرست مطلب

جوش دوران بلوغ (آکنه)؛ از ترکیب ترشح بالای هورمون‌های جنسی و گرفتگی منافذ پوست با عفونت غدد چربی؛ باعث به وجود آمدن تورم چرکین و قرمز رنگ شده، که چهره و روحیه حساس نوجوان را با هم نشانه گرفته و اعتماد به نفس او در برابر دوستانش تا کم‌ترین حد ممکن، پایین می‌آورد. دوران بلوغ، یکی از زیباترین و در عین حال سخت‌ترین مرحله تحول رشد جسمی، جنسی، شناختی و اخلاقی هر فرد در سن نوجوانی می‌باشد. در این دوره با شروع تغییرات هورمونی؛ بدن نوجوان مهمان ناخوانده و بدون دعوتی در پوستش ظاهر کرده که او را اذیت می‌کند.

جهت آشنایی با چگونه جوش دوران بلوغ را از بین ببریم + 7 راه حل برای رفع جوش صورت تا انتهای این مقاله با بلاگ سایت فاوینو  همراه باشید. همچنین در صورت نیاز می توانید از سایت بوفچه نیز دیدن فرمایید.

جوش دوران بلوغ چطوری درمان میشه؟
جوش دوران بلوغ چطوری درمان میشه؟

جوش دوران بلوغ (آکنه) چیست؟

در سن رشد و با تولید هورمون‌ها (در بدن آقایان) و شروع قاعدگی (در بدن خانم‌ها)، فعالیت بالای غدد چربی، تغییراتی در پایه فولیکول‌های مو شکل گرفته که منجر به ضایعه جوش دوران بلوغ (acne during puberty) می‌شوند. این جوش‌ها در نواحی مختلف بدن مثل: پیشانی، بینی، چانه و صورت؛ پشت بدن و سینه؛ ظاهر می‌شوند. طبق آمار 80 درصد نوجوانان، آکنه را تجربه کرده‌اند. حتی این جوش‌ها بعد از 25 سالگی در بدن 3 درصد آقایان و 12درصد خانم‌ها، دیده می‌شوند. مراقبت از پوست و درمان اصولی جوش بلوغ باعث کم شدن آنها در بدن خانم‌ها و آقایان می‌شود.

گونه‌های جوش دوران بلوغ

آکنه‌ها انواع مختلفی داشته که با توجه به تغییرات هورمونی و ترشح بیش از حد سبوم در ایام نوجوانی، هرکدام با شکل‌ها و نشانه‌های متفاوت روی بدن بیمار ظاهر می‌شوند و محدود به یک شکل خاص نیستند. جوش دوران بلوغ به غیر از صورت در پشت بدن، قسمت بالای سینه و بازوها دیده می‌شوند. در آغاز این جوش‌ها سفیدرنگ هستند ولی با گذشت زمان قرمز و بزرگ می‌شوند. جوش بلوغ به صورت چرکی یا حالت آبسه می‌باشد (در بدن پسرها این‌گونه است) که با گذشت زمان تعداد آنها بیشتر می‌شود. در ادامه شما را با این نوع جوش‌ها آشنا میکنیم:

جوش چرکی

آکنه آکستیک یا جوش چرکی (cystic acne)؛ نوعی شدیدی از جوش است که با کیست‌های چرکین و عفونی، بر خلاف سایر جوش‌ها؛ پایه بزرگ‌ و قرمز رنگی داشته که روی آن ملتهب و بسیار دردناک است. این جوش در زمانی که سلول‌های مرده پوست در ریشه و منافذ مو (اعماق فولیکول‌ها) جمع شوند، به وجود می‌آید. متاسفانه این جوش در بدن پسران تا سال‌های بزرگسالی (تا زمانی‌که هورمون‌های بدن‌شان دارای عدم تعادل باشد)؛ و در بدن زنان، تا زمان چرخه‌های قاعدگی بر روی چانه به ویژه خط فک آنها (نواحی رایج جوش‌های هورمونی در بدن زنان) ادامه پیدا می‌کند.

جوش‌های سرسیاه

زمانی که چربی اضافه پوست همراه با باکتری‌ و سلول‌های مرده پوست به شکل توده مانند در منافذ پوستی جمع شده و غیر قابل دسترسی و نظافت آن شوند، جوش سرسیاه تشکیل می‌شود. رنگ سیاه این جوش‌ها به خاطر کثیف بودن آنها نیست بلکه، انعکاس نور نامنظم در منافذ پوست؛ باعث اکسید شدن رنگ دانه‌ها و سیاه دیدن آن می‌شود. مبتلا شدن بیمار به جوش‌های سرسیاه عواملی همچون: چربی بیش از حد پوست، ازدیاد باکتری‌های موجود در لحظه تماس با پوست، بی نظمی در تولید هورمون‌ها و غیر معمول بودن کراتین زمان ساخته شدن ناخن، پوست و مو می‌شود.

جوش‌های سرسفید

این جوش‌ها وقتی اتفاق می‌افتند، که غدد چربی‌ پوست و مو با سلول‌های پوستی؛ فولیکول‌های مو (محل رشد موها) را مسدود ‌کنند. در این لحظه باکتری‌هایی که روی سطحی‌ترین لایه پوست (اپیدرم) زندگی می‌کنند، جذب منافذ پوستی شده و شروع به رشد کردن می‌کنند. وقتی‌که محل رشد مو (فولیکول‌ها)، به دام این باکتری‌ها بر روی سطح پوست بیفتند؛ برآمدگی‌های کوچک و سفیدرنگی به نام جوش سرسفید بر روی پوست بدن بیمار ظاهر می‌شود. عامل بروز برجستگی‌های سفید و آزاردهنده؛ مصرف لبنیات، شکر، مواد غذایی فرآوری شده با مواد نگهدارنده فراوان، در بیمار باعث افزایش روغن توسط غدد چربی می‌شود.

انواع جوش دوران بلوغ و درمانش
انواع جوش دوران بلوغ و درمانش

پاپول‌ها

وقتی‌ یک ضایعه پوستی کمتر از یک سانتی‌متر با شکل‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های متفاوتی از پوست بدن بیمار بیرون بزند، پاپول یا سفت‌دانه نامیده می‌شود. پاپول‌ها، برجستگی‌های بسیار کوچک به صورت سفت و گرد یا گنبدی مانند هستند که بیشتر صورتی رنگ دیده می‌شوند. زمانی‌که پاپول‌ها در کنار هم جمع شوند نوعی راش پوستی یا پاپول‌کلاستر تشکیل می‌دهند. شایع‌ترین عوامل ایجاد پاپول یا سفت‌دانه در بیماران پوستی مبتلا به اگزما (پوست خشک شده همراه با خارش شدید)، زگیل‌ها (نوعی ضایعه گوشتی ناخوشایند)، کراتوزسبورئیک (نوعی زگیل خشن)، درماتیت تماسی (نوعی التهاب شدید پوستی) و آنژیوم گیلاس (خال‌های قرمز رنگ) می‌باشد.

کیست‌ها

نوعی جوش عفونی می‌باشد که افراد کمی به آن مبتلا می‌شوند. کیست‌ها، به خاطر ظاهری بزرگ و قرمز رنگ، نرم، آبکی و پر از چرک بوده و غالبا دردناک هستند. جوش‌های کیستی، لحظه مسدود شدن منافذ پوستی توسط باکتری‌ها ایجاد شده و عفونت می‌کنند. این جوش‌ها در درازمدت درمان می‌شوند ولی تا زمان بهبودی با درد و خارش پوست؛ بیمار را آزار می‌دهد. مسائل ژنتیکی، تغییرات هورمونی، وراثت، سیگارکشیدن و مصرف غذاهای پرچرب (فست فودها) علل ایجاد جوش‌های کیستی هستند. آکنه کیستیک بیشتر در قسمت صورت، پشت گوش، گردن، شانه ها، بازوها، سینه و در کمر بیمار ظاهر می‌شوند.

 

ندول‌ها

گره تیروئید یا ندول؛ توده‌‌ای جامد و جوش حاوی مایعی است که در غده تیروئید انسان به وجود می‌آید. ندول تیروئیدها در 4 نوع دسته‌بندی می‌شوند که غالبا دردناک بوده و در اعماق پوست بیمار جای می‌گیرند. زمانی‌‌که بافت‌های تیروئید رشد غیرعادی داشته باشند، ندول‌ها در لبه‌های تیروئید بیمار شکل گرفته که او گلوی خود را به شکل برآمده احساس می‌کند، تا جایی‌که هنگام بلعیدن، دچار مشکل می‌شود. با توجه به این‌که یُد عامل تولید هورمون تیروئید است، در افرادی که بدن‌شان به اندازه کافی یُد دریافت نمی‌کند، یا خانواده آنها سابقه این بیماری را دارد به وجود می‌آید.

علل به وجود آمدن جوش‌های دوران بلوغ

سلول‌های پوست بدن انسان همیشه در حال رشد و پوست‌های مرده او در حال ریزش هستند. در دوران بلوغ؛ نه تنها لایه‌های مرده بیرونی پوست ریزش نمی‌کنند بلکه توسط سبوم (غدد چربی پوست) به هم چسبیده شده و باعث مسدود شدن منفذهای پوستی می شوند. محل اجتماع سبوم و سلول‌های مرده لحظه انسداد منافذ پوست، منجر به رشد عنصر نامطلوب پروپیونی باکتریوم آکنه (P. Acnes) می شوند. این باکتری که درون منافذ پوستی زندگی می‌‌کند گاهی از پوست در مقابل باکتری‌های پاتوژن محافظت می‌کند؛ اما می‌تواند در شرایطی تولید مثل بیشتری انجام داده و باعث ایجاد مشکل التهاب پوستی شود.

مهم‌ترین دلیل شروع جوش دوران بلوغ به خاطر افزایش هورمون آندروژن (هورمون مردانه) است که باعث تولید چربی و ضایعه شاخی شدن پوست (ترکیب سلول‌های مرده پوست با پروتئین سبوم و فولیکول‌های مو) می‌شود. عدم رعایت بهداشت روزانه پوست، داشتن رژیم‌های غذایی نامناسب، مصرف غذاهای کم پروتئین‌دار، غذاهای حاوی چربی و قند بالا، غذاهای حاوی یُد کم، داشتن استرس بالا، نداشتن خواب کافی، تحریک و خاراندن پوست، استفاده از مواد پاک‌کننده پوست و آنابولیک (آرام‌بخش پوستی)، مصرف داروهای هالوژن‌دار، کمبود ویتامین‌های A و E (سازنده و ترمیم کننده پوست) ، حاملگی، وراثت از علل به وجود آمدن این جوش‌ها هستند.

آیا می‌شود جوش‌های دوران بلوغ را درمان کرد؟

با توجه به اینکه درمان پوست هر انسان با دیگری متفاوت است؛ بله! خوشبختانه می‌شود جوش‌ دوران بلوغ را با استفاده از داروها و درمان‌های خانگی برطرف کرد. از راه‌های مهم درمان جوش بلوغ، مصرف داروهای موضعی مانند ژل‌ها، پمادها و داروهای خوراکی مثل: محلول‌های آنتی بیوتیک و ضدجوش است؛ هیچ وقت آنتی بیوتیک‌ها را بدون نظر پزشک استفاده نکنید! برای درمان آکنه در خانه، باید رویکردی همراه با مراقبت و رژیم سالم غذایی داشته باشید. استفاده از ماسک‌های طبیعی به صورت تکی یا ترکیبی، برای درمان این عارضه مفید است. بعضی اشتباهات بزرگ در هنگام درمان را یادآوری می‌کنیم:

  • مراقبت کردن از جای جوش و لک‌های پوستی هنگام مقابله با جوش دوران بلوغ ضروری می باشد.
  • هرگز به آکنه دست نزنید (زخمی نکنید و نترکانید) چون این کار باعث ایجاد لکه دائمی بر روی پوست می شود.
  • هیچ‌وقت برای از بین بردن آکنه از مواد شیمیایی خشن استفاده نکنید، زیرا باعث تشدید این ضایعه خواهد شد.
  • هنگام درمان جوش دوران بلوغ فرصت کافی به پوست برای مطابقت بیشتر با داروی موردنظر را بدهید.
  • از مهم‌ترین موارد در روند درمان آکنه؛ نگه داشتن پوست به صورت خشک (هیدراته) است.
  • جوش‌ بلوغ در صورت عدم موفقیت خود درمانی؛ با مراجعه به پزشک برطرف می‌شود.
  • باورهای غلط و اشتباه درباره جوش دوران بلوغ یا عدم درمان آن را رها کنید.
  • مسیر درمان خود را به درستی طی کرده و از انجام درمان‌های عجیب و غریب بر روی خود پرهیز کنید.
  • آکنه قابل درمان است و اگر احساس بدی دارید با پزشک خود در میان بگذارید.
درمان جوش دوران بلوغ
درمان جوش دوران بلوغ

مراجعه به پزشک باید در چه زمانی باشد؟

توصیه مهم به والدین این است؛ هرگز تاثیر جوش‌ دوران بلوغ در عزت نفس نوجوان خود را دست کم نگیرید، چون باعث تمسخر و آزار روحی او در اجتماع می‌شود. بهترین زمان برای مراجعه به پزشک جهت درمان، ایام نوجوانی است. جوش‌ بلوغ تا قبل از سن 25 سالگی از بین می‌رود، اما در بدن برخی از افراد این فرآیند 40 تا 50 سالگی هم ادامه پیدا می‌کند. با مراجعه به پزشک: جوش‌های التهابی، کیست‌ها، مدول‌ها به صورت تخصصی درمان شده؛ و عدم مراجعه به پزشک باعث زخم شدن پوست، افزایش عفونت و ماندگاری لک‌های پوستی روی بدن بیمار می‌شوند.

پیش‌گیری و کنترل کردن جوش دوران بلوغ

قبل از هرگونه درمان برای آکنه می‌شود با رعایت اصول بهداشتی از عفونی شدن جوش‌ها جلوگیری به عمل آورد. شاید تاثیر تغذیه و استفاده از مواد غذایی و خوراکی‌ها به طور مستقیم در افزایش جوش‌های دوران بلوغ نقشی نداشته باشند، اما می‌شود با کاهش مصرف غذاهای شیرین و همچنین انواع فست فودها این جوش‌ها را کنترل و کاهش داد. با انجام موارد زیر از بروز و تشدید جوش‌ دوران جوانی پیشگیری کنید:

  1. برای رعایت بهداشت پوست، سعی کنید هرروز حمام کنید.
  2. قبل از خواب پوست صورتتان را با آب گرم و صابون بشوئید.
  3. هیچ وقت از صابون‌های زبر و خشن برای شستن صورت‌تان استفاده نکنید.
  4. استفاده از صابون‌های ضد باکتری گزینه خوبی برای شستشوی صورت می‌باشد.
  5. حتما از محصولات آرایشی و بهداشتی بدون چربی استفاده کرده و قبل از خواب آرایش خود را بشوئید.
  6. لحظه شستن پوست خود؛ به علت تحریک شدن و خارش آن، هیچ وقت صورت‌تان را چنگ نزنید و نسایید.
  7. هنگام استفاده از ژل و اسپری‌های مو به علت بسته نشدن منافذ؛ دقت کنید تا آنها با پوست صورت‌تان برخورد نداشته باشد.
  8. برای جلوگیری و تشدید جوش، استفاده از وسایل شخصی (تیغ، ماشین ریش تراش، حوله) و تعویض روزانه لباس زیر را رعایت کنید.
  9. ورزش کردن و تفریح در هوای پاک و تمیز (بدون گرد و خاک، باد و آفتاب) و استراحت کافی، بهترین راه پیشگیری است.

 

درمان جوش دوران بلوغ + راهکارهای خانگی

برای درمان جوش‌ بلوغ روش‌های متفاوتی وجود دارد. توجه داشته باشید؛ ممکن است تا سن 25 سالگی جوش دوران بلوغ را تحمل کنید! راه کارهای متداول خانگی زیر، می‌تواند به شما برای از بین بردن این جوش‌ها کمک کند. با توجه به اینکه پوست هر فرد با دیگری فرق می‌کند، برای نتیجه‌گیری بهتر ذرمان خود، باید بعضی روش‌های خانگی را با هم ترکیب کرده و در کنار آن یک رویکرد مراقبتی ویژه همراه با رژیم سالم غذایی داشته باشید. اما اگر احساس کردید کنترل جوش‌ها از دست شما خارج شده است فورا به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

جوش دوران بلوغ پسرا چطوری درمان میشه؟
جوش دوران بلوغ پسرا چطوری درمان میشه؟

1)      شستشوی زودهنگام ملحفه و رو بالشی برای رهایی از شر جوش دوران بلوغ

استفاده کردن از ملحفه و روبالشی کثیف، عوارض زیادی دارد که باعث می‌شود انواع باکتری‌ها، چربی‌های پوستی و سلول‌های مرده، جذب پوست شده در نتیجه، تشدید جوش دوران بلوغ را در پوست بیمار افزایش می‌دهد. محیط رختخواب افراد؛ مخصوصا ملحفه و روبالشی، جای بسیار خوبی برای رشد و نمو باکتری‌ها است. می‌توان در مدت درمان جوش بلوغ؛ با شستن و نظافت مداوم آنها؛ پوست صورت خود را که طی سپری کردن زمان شب تا صبح با روبالشی به طور مستقیم در تماس است، با استفاده از ملحفه و روبالشی تمیز؛ خطر بروز آکنه را کم کرده یا از بین ببرید.

2)      درمان جوش با ماسک‌های صورت

استفاده از ماسک، بهترین شیوه درمان جوش بلوغ در ایام نوجوانی است. ماسک‌های طبیعی و گیاهی صورت، علاوه بر قیمتی ارزان، بسیار کم خطر بوده و قابل دسترس و استفاده در خانه‌ و ساختن آنها نیز آسان است. ماسک‌هایی مانند: عسل و لیمو، جوانه، نشاسته، پیاز و عسل، سفیده تخم‌مرغ، گل ختمی، آلوئه ورا و زردچوبه، خیار و گوجه‌فرنگی، زردچوبه و عسل، ریحان و نعناع، گلاب و لیمو، عسل و سیر، انار و … که هرکدام آنها خواص درمانی متفاوتی مانند: ضدجوش و یا روشن‌کننده پوست داشته، که علاوه بر درمان طبیعی جوش صورت از بازگشت آنها نیز جلوگیری می‌کند.

اصول استفاده از ماسک‌های درمانی به این صورت است؛ باید قبل از استفاده صورت خود را با آب و صابون شسته، سپس با دستمال نرم خشک کنید. ماسک‌ها را در همان زمانی که درست کرده‌اید مصرف کنید. در زمان گذاشتن ماسک‌ها بر روی صورت خود با آرامش دراز بکشید، صحبت نکنید، نخندید و آنها را به چشمتان نزدیک نکنید تا مواد ماسک‌ها، جذب پوست صورت‌تان شده و تاثیرگذار باشد. توجه داشته باشید تمامی این ماسک‌ها یک بار مصرف بوده و باید آنها را به اندازه نیازتان بسازید و به محض احساس سوزش یا خارش بسیار، ماسک را از صورت‌تان بردارید.

3)      درمان از طریق طب سنتی

اگر می‌خواهید جوش‌ دوران بلوغ را از بین ببرید، طب سنتی را امتحان کنید. درمان با طب سنتی علاوه بر داشتن پوستی نرم و زیبا؛ بسیاری از عوارض و بیماری‌های پوستی را برطرف می‌کند. در طب سنتی خواص گیاهان دارویی مانند: گزنه، بابونه، اسطوخودوس، گل همیشه بهار، آلوئه‌ورا، گیاه دُم اسب، علف لیمو و هاما ملیس؛ آکنه را درمان می‌کنند. با مصرف موضعی داروهای گیاهی؛ که با داشتن ترکیبات دارویی موثر و دارای اسیدهای فرار و آنتی اکسیدان، از التهابات پوستی جلوگیری کرده و با از بین بردن چربی بیش از اندازه غددهای چربی به سلامت پوست کمک می کند.

4)      استفاده از داروهای خوراکی

تحقیقات پزشک متخصص تغذیه نشان داده مصرف مواد غذایی، تاثیر بسزایی بر روی پوست دارد. غذاهایی که شامل ویتامین‌ E و A (آنتی اکسیدان)، امگا 3، مواد غذایی روی‌دار می‌باشند، و باعث کاهش التهابات پوستی، کنترل انواع جوش همچنین مانع بروز و پیشرفت جوش‌ دوران بلوغ است. سبزی‌جات سبز رنگ (سیب، گلابی، طالبی، خیار)، سبزی‌جات زرد رنگ (سیب‌زمینی)، سبزی‌جات نارنجی رنگ (هویج)، سبزی‌جات برگ‌دار (اسفناج)، حبوبات، نان گندم، گوشت‌ سفید (مرغ، ماهی، صدف و خرچنگ)، گوشت قرمز (گوشت گاو و بوقلمون)، برنج و توت، مواد روی‌دار (تخمه کدو، عدس، بادام هندی) برای درمان طبیعی و ساده جوش بلوغ توصیه می‌شوند.

5)      درمان با دانه‌های روغنی

مصرف روغن‌های گیاهی یکی از روش‌های پرطرفدار و البته موثر برای برطرف کردن جوش دوران بلوغ است. در واقع روغن‌های گیاهی از عصاره طبیعی یا دانه آن گرفته می‌شوند، که اثر بسیار قوی دارد. روغن درخت چای، روغن دانه سرو، روغن بهارنارنج، روغن مریم گُلی، روغن میوه رُز، روغن پونه‌کوهی، روغن اسطوخودوس و روغن رُزماری؛ هشت روغن گیاهی موثر برای نفوذ به پوست و تمیز کردن منافذ آن از غدد چربی؛ گزینه‌ای عالی و طبیعی برای بیماران مستعد به آکنه است. برای روغن‌تراپی پوست با مصرف تکی و یا حتی ترکیبی روغن دانه‌ها؛ از فواید این عنصر طبیعی بهره‌مند ‌شوید.

برای استفاده از روغن‌های گیاهی معرفی شده، می‌توان بعد از تهیه آنها از عطاری؛ 2 الی 5 قطره از روغن‌دانه را در دستمال نرم یا پنبه‌ای ریخته و به آرامی در محل جوش دوران بلوغ (آکنه‌ها) بمالید. عوارض جانبی بعد از استفاده روغن‌های گیاهی به مراتب کمتر از دارو و پمادهای شیمیایی است که توسط پزشک متخصص پوست تجویز می‌شود؛ این نکته را در نظر داشته باشید، پوست‌تان به این روغن‌ها حساسیت نداشته باشد. مصرف روغن‌های گیاهی از التهاب پوست جلوگیری کرده و غدد چربی بیش از حد پوست را از بین می‌برد و جوش‌های روی پوست را درمان می‌کند.

6)      داشتن رژیم غذایی مناسب

نکته مهم و تاثیرگذار هنگام درمان جوش‌ دوران بلوغ در سلامت پوست؛ داشتن رژیم غذایی سالم است. با توجه به این که آکنه، به علت التهاب غدد چربی پوست بیمار، در دو گروه سرد و گرم دسته‌بندی می‌شود، بیمار نباید با مصرف بعضی خوراکی‌های مولد هورمون و چربی‌زا مانند: کربوهیدرات‌ها، لبنیات، چربی‌های اشباع شده و چربی‌های ترانس؛ قند خون خود را افزایش داده تا سبب ایجاد جوش بیشتر و التهاب بالای پوستی در خود شود. به طور مثال مصرف سیب، انار، گلابی، تمبر هندی، شربت زرشک و شربت سیب، می‌تواند جوش‌های دوران بلوغ خود را رفع و از بین ببرد.

غذاهای مضر برای افراد مبتلا به جوش سرد

  • پرهیز از مصرف لبنیات به خصوص ماست و پنیر و کشک
  • عدم نوشیدنی‌های مُضر مانند چای، قهوه، نسکافه، آب ‌یخ، دوغ و نوشابه‌های گازدار
  • عدم مصرف گوشت گاو، گوساله، گوسفند ماده، ماهی شور و دودی
  • کنار گذاشتن شیرینی‌جات مصنوعی، ادویه جات، ترشی‌جات (به علت نمک و سرکه)
  • عدم مصرف غذاهای کارخانه‌ای: تُن ماهی، فست فود، عدس و ماش، نشاسته‌ای، انواع دل و جگر و کره‌ و خامه گیاهی
  • پرهیز از خوردن میوه‌های: کال، خربزه، انگور، نارنگی، گوجه سبز، ذرت، طالبی، زرشک، غوره، سُماق

افراد مبتلا به جوش سرد چه غذاهایی مصرف کنند؟

  • توصیه می‌شود مصرف گوشت‌های گرم نظیر: شتر، گوسفند، کبوتر، سار و گنجشک را در دستور کار خود قرار دهند.
  • همچنین انواع سبزی‌جات مانند: جعفری، مرزه، تَرخون، تره، انواع کلم و ساقه کرفس را استفاده کنند.
  • خوراکی‌های شیرین طبیعی مثل: عسل، توت، انجیر، کشمش، دارچین، زنجبیل، خرما، هل برای این افراد مفید است.
  • مصرف دانه‌های گیاهی به صورت شربت: زیره، قدومه شیرازی، تُخم شربتی، تُخم ریحان، بارهنگ و بذرهای مُلَین توصیه می‌شود.
  • غذاهای بدون گوشت: کدو تنبل، هویج فرنگی پخته، آلو اسفناج، انواع آش و سوپ و انواع سالادهای فصل را می‌شود مصرف کرد.
  • عرقیجات با طبع گرم همچون: گل‌گاو زبان، دارچین، زعفران، بیدمشک، بهارنارنج، نعناع، پونه، نسترن و بادرنجبویه مناسب هستند.
acne-treatment-solutions-for-worst-cases - جوش دوران بلوغ
acne-treatment-solutions-for-worst-cases – جوش دوران بلوغ

غذاهای نامناسب برای افراد مبتلا به جوش بلوغ گرم

  • پرهیز از خوراکی‌های گرم مانند: پسته، بادام، خرما، فندق، انجیر، انبه، موز، انگور و گندم
  • عدم مصرف روغن‌های غذایی با طبع گرم نظیر: زیتون، آفتابگردان و کرچک
  • استفاده نکردن از ادویه‌های تند و گرم همچون رازیانه، زنجبیل خشک شده، آویشن و فلفل سیاه در غذاهای روزانه خود
  • عدم ترکیب گرمی‌جاتی نظیر: آب انگور، عسل، شکر، نمک، عصاره انبه، آب گرم، دمنوش‌های شور و شیرین در مصارف روزمره
  • خودداری کردن از سبزی‌جات گرم: ترخون، تره، شاهی، جعفری، پیازچه، تربچه، ریحان، گل و برگ کلم، کرفس، شوید، شنبلیله

مناسب‌ترین غذاها برای مبتلایان جوش بلوغ گرم

  • استفاده از گوشت گاو و گوشت بز، ماهی در غذاهای خود
  • نوشیدنی‌های فیبردار مانند: آب خنک، آب زرشک، آب لیموترش و انواع آب میوه‌های فیبردار
  • خوردن میوه‌ با پوست (سیب، گلاب ، خیار، غوره، انگور)، انار با دانه، نارنگی، پرتقال، لیموشیرین، نارنج، سنجد، تمبر هندی
  • جایگزین کردن غذاهای سبک به عنوان میان وعده چون مثل: سوپ، آش جو، سالادهای فصل
  • ترکیبات غذایی مناسب برای طبع گرم مانند روغن زیتون، جوی دوسر، ماش و بذرهای مُلَین (خاک‌شیر، اسفرزه)
  • مصرف غذاهای خام مانند: توت تازه، عسل، کدوخورشتی، آلبالو و انواع میوه و سبزی‌جات در ایام درمان جوش مناسب است.

7)      مصرف داروهای موضعی

درمان جوش دوران بلوغ از طریق داروهای گیاهی (از عصاره سبزی‌جات، گل‌ها، میوه‌ها، لبنیات و اسیدهای خوراکی)؛ به صورت موضعی امکان پذیر است. این داروها را باید بر روی جوش‌ مالیده و چند ساعت جای آکنه را ببندید. داروهای موضعی در گیاهان: سیر، کلم پیچ، کاجی بوت، گزنه، گل قاصدک و عناصر اسیدی مثل: سرکه سیب، آب لیموی تازه و خوراکی‌هایی همچون: شیر، موز، تخم مرغ، ماست، آب گوجه، تمبر هندی، انار، گردو، یخ، عسل و حتی آب بخور شده؛ یافت می‌شود که برای پوست خاصیت ضد باکتری و ضد التهاب داشته و درمان مناسبی برای جوش‌های دوران بلوغ هستند.

  • درمان با داروهای شیمیایی

بعد از معاینه بالینی و شرح حال بیمار و نوع و شدت جوش دوران بلوغ او؛ داروهایی در چند دسته توسط پزشک برای درمان بیمار تجویز می‌شود. دسته اول پُمادهای آنتی‌بیوتیکی هستند که غلظت‌های متفاوتی دارند؛ پُمادهایی نظیر موپیروسین، تتراسایکلین، هیدرو کورتیزون. دسته دوم کپسول و قرص‌های ضد جوش مانند: تتراسایکلین، داکسی‌سایکلین، کپسول کلیندامایسین، کپسول آزیترومایسین، ایزوترن تینوئین، قرص اسپیرونولاکتون و قرص‌های ضد بارداری و رتینوئیدهای موضعی که دارای ترکیبات پوستی با غلظت پایین است که شامل: رتینوئیدها، بنزوئیل پراکسید، آزلائیک اسید و سالیسیلیک اسید هستند. پکیج‌های شیمیایی مانند: انواع کرم و صابون‌های شستشو که به صورت موضعی مصرف می‌شوند.

  • تراپی درمانی

تراپی درمانی (فیشیال) نوعی روش مراقبت پوست شامل: تمیز کردن منافذ، استفاده از ماسک‌های طبی در نقاط چالش برانگیز و لایه‌برداری سلول‌های مرده پوست است که باعث درمان چین و چروک، چربی و خشکی پوست و جوش دوران بلوغ بیمار می‌شود. در تراپی‌ درمانی بعد از آنالیز بیمار توسط پزشک متخصص، با محلول‌های خاص پوست او را شست و شو داده و مواردی مانند: فنودینامیک (درمان با پرتونور)، اسکراب (لایه‌برداری شیمیایی)، تخلیه جوش‌ها و تزریق داروهای استروئید؛ استفاده سرم‌ها یا ماسک‌ها را بر روی بیمار در کلینیک تخصصی انجام می‌دهد. فیشیال‌ها برای هر نوع پوست و گروه سنی متفاوت می‌باشد.

مدت زمان درمان جوش‌های دوران بلوغ

در طی مسیر درمان جوش‌ دوران بلوغ باید صبور باشید! درمان کامل، غالبا از 4 تا 8 هفته زمان لازم دارد؛ با توجه به واکنش بدن هر بیمار به نوع درمان، استفاده از بعضی داروهای طبیعی یا شیمیایی ضدجوش (غالبا به صورت ترکیبی و تکرار شونده در هفته استفاده می‌شوند)، و یا تراپی درمانی‌ها که به درمان کاهش چربی پوست یا عفونت کمک می‌کنند، ممکن است تا رسیدن به نتیجه مطلوب، مدت‌ها به طول بی‌انجامد. رعایت کردن رژیم غذایی سالم و انجام ورزش‌های هوازی، مراقبت از پوست و مصرف داروهای موضعی، تاثیر ویژه‌ای برای پیشگیری و درمان جوش بلوغ دارد.
Mkashani20 Nevisandeh: Kashani – Telegram ID:

 

مطالبی که به واسطه سرچ احتمالی آن وارد سایت فاوینو شده اید:

از بین بردن جوش دوران بلوغ, جوش های دوران بلوغ تا چه سنی ادامه دارد, چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم خانگی, آیا جوش های دوران بلوغ کی تمام میشود, برای جوش های دوران بلوغ چه باید کرد, برای جوش دوران بلوغ چه کنیم, ماسک برای جوش دوران بلوغ, پماد برای جوش دوران بلوغ, بهترین درمان جوش دوران بلوغ, با جوش های دوران بلوغ چه کنیم, ماسک خانگی برای جوش دوران بلوغ, جوش دوران بلوغ پسران.

درمان جوش دوران بلوغ پسران, جای جوش دوران بلوغ, درمان جای جوش دوران بلوغ, جای جوش در دوران بلوغ, چگونه جوش دوران بلوغ خلاص شویم, برای جوش صورت دوران بلوغ چه کنیم, چه چیزی برای جوش دوران بلوغ خوب است, چگونه از شر جوش های دوران بلوغ خلاص شویم, جوش دوران بلوغ درمان, درمان جوش های دوران بلوغ, جوش در دوران بلوغ, درمان جوش دوران بلوغ نی نی سایت, دلایل جوش دوران بلوغ, درمان خانگی جوش دوران بلوغ.

رفع جوش دوران بلوغ, چگونه جوش های دوران بلوغ را سریع از بین ببریم, جوش روی بینی در دوران بلوغ, رفع جوش در دوران بلوغ, راه درمان جوش دوران بلوغ, جوش زدن در دوران بلوغ, جوش سر سیاه در دوران بلوغ, جوش صورت دوران بلوغ, صابون ضد جوش دوران بلوغ, درمان جوش صورت دوران بلوغ, رفع جوش صورت دوران بلوغ, کرم ضد جوش دوران بلوغ, داروی ضد جوش دوران بلوغ, علت جوش دوران بلوغ, .

کاهش جوش دوران بلوغ, چگونه در دوران بلوغ کمتر جوش بزنیم, درمان گیاهی جوش دوران بلوغ, چرا در دوران بلوغ جوش میزنیم, چگونه در دوران بلوغ جوش نزنیم, جوش های دوران بلوغ پسران,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا