سلامت

غذای مضر حاملگی | 14 نوع ماده غذایی خطرناک بارداری

فهرست مطلب

بدون تردید استفاده از غذای مضر حاملگی ، باعث آسیب به مادر و البته جنین می شود. بنابراین برای اینکه شما دوران بارداری را بدون هر گونه تنشی سپری کنید، باید یک سری از مواد غذایی را از سبد و برنامه غذایی خود حذف کنید.

تغذیه سالم در دوران بارداری نقش بسزایی در رشد و سلامت جنین و صد البته مادر دارد. از جمله غذا های مضر می توان به قهوه و سوشی اشاره کرد. طی این مقاله اختصاصی از بلاگ فاوینو به جمع آوری مطالبی درباره غذا های مضر دوران بارداری پرداخته شده است.

مطمئنا شما با حذف این مواد از برنامه عذایی، سلامتی خود و جنین را تضمین می کنید. همچنین از شما برای خواندن مطالب جذاب سایت بوفچه نیز دعوت می کنیم.

غذای مضر حاملگی
غذای مضر حاملگی

مهم ترین غذای مضر حاملگی و دوران بارداری

خوردن وعده‌های غذایی متعادل در همه زمان‌ها مهم است، اما در زمان بارداری این موضوع اهمیت بیشتری دارد. مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری وجود دارد که کودک در حال رشد به آن‌ها نیاز دارد. با این‌حال، غذاهای خاصی وجود دارد که در دوران بارداری، مادر باید از آنها اجتناب کنید.

در ادامه با برخی از  مهم‌ترین غذا های در دوران بارداری بیشتر آشنا می شوید.

گوشت اغذیه ‌فروشی، غذای مضر حاملگی

گوشت اغذیه فروشی‌ها به لیستریا آلوده هستند که می تواند باعث سقط جنین شود. لیستریا توانایی عبور از جفت را داشته و ممکن است نوزاد را آلوده کند. بدون شک این امر می ‌تواند منجر به عفونت یا مسمومیت خون شود.

در صورتی که باردار بوده و مجبور به خوردن گوشت اغذیه ‌فروشی هستید، از گرم شدن مجدد گوشت مطمئن شوید تا آلودگی نداشته باشد.

ماهی‌ دارای جیوه

از خوردن ماهی ‌هایی که دارای سطوح بالایی از جیوه هستند باید اجتناب شود. جیوه مصرف شده در دوران بارداری با تاخیر در رشد و آسیب مغزی جنین مرتبط بوده و نمونه‌ای از این نوع ماهی ‌ها شامل کوسه، اره‌ماهی، شاه ‌ماهی خال مخالی و کاشی ماهی هستند.

ماهی تن سبک کنسرو شده معمولاً نسبت به سایر ماهی ‌های تن جیوه کمتری دارد، اما همچنان باید در حد اعتدال مصرف شود. همچنین باید از انواع خاصی از ماهی‌ های مورد استفاده در سوشی، به دلیل مقادیر بالای جیوه اجتناب شود.

غذا های دریایی دودی

از غذا های دریایی دودی شده باید اجتناب شود، زیرا ممکن است به لیستریا آلوده باشند. این نوع ماهی ‌ها زمانی که در یکی از مواد غذایی پخته شده مانند کاسرول قرار دارند، بی ‌خطر هستند. این دسته از ماهی‌ها اغلب در بخش اغذیه‌ فروشی‌های فروشگاه مواد غذایی یافت می‌شوند.

بعضی از ماهی ‌های دریاچه‌ ها و رودخانه ‌های آلوده که ممکن است در معرض سطوح بالای بی‌ فنیل‌ های پلی‌کلر قرار بگیرند، خودداری کنید. این موضوع در درجه اول برای کسانی است که در دریاچه ‌ها و رودخانه‌ های محلی ماهی می‌گیرند، مهم است.

 صدف خام، غذای مضر حاملگی

بیشتر بیماری ‌های ناشی از غذا های دریایی ناشی از صدف ‌های نیم پز، صدف دوکفه‌ ای و صدف سیاه است. پخت و پز آن ها در جلوگیری از برخی از انواع عفونت کمک می‌کند، اما از عفونت ‌های مرتبط با جلبک را از بین نمی برد.

این نکته را به یاد داشته باشید که مصرف صدف ‌های خام برای همه مضر بوده و باید به طور کلی از مصرف آن ها در دوران بارداری اجتناب کرد.

گوشت خام

در دوران بارداری باید ازغذا های دریایی نپخته و گوشت گاو یا مرغ کمیاب یا نیم پز به دلیل خطر آلودگی با باکتری های کلیفرم، توکسوپلاسموز و سالمونلا اجتناب شود.

در خانه، دما باید برای تکه‌ های کامل گوشت حداقل به ۱۴۵ درجه فارنهایت برای گوشت چرخ‌کرده مانند همبرگر به ۱۶۰ درجه فارنهایت و برای سینه مرغ به ۱۶۵ درجه فارنهایت برسد.

 تخم‌  مرغ خام، غذای مضر حاملگی

از تخم‌ مرغ خام یا هر غذای حاوی تخم‌مرغ خام به دلیل قرار گرفتن در معرض احتمالی سالمونلا باید در دوران بارداری اجتناب شود. بعضی از سس‌های سزار خانگی، سس مایونز، بستنی یا کاستارد خانگی و سس‌های هلندی ممکن است با تخم‌مرغ خام درست شوند.

اما اگر تخم‌ مرغ پخته شود، باعث کاهش قرار گرفتن در معرض سالمونلا می ‌شود. بستنی و سس که به صورت تجاری تولید می ‌شوند با تخم مرغ پاستوریزه تهیه شده و باعث ابتلا به سالمونلا نخواهند شد. نکته مهم این است که اگر خمیر کلوچه خام حاوی تخم‌مرغ خام است، احتمالاً باید از خوردن آن اجتناب کنید.

پنیر نرم، غذای مضر حاملگی

پنیر های نرم وارداتی ممکن است حاوی باکتری لیستریا باشند. بهتر است از مصرف پنی رهای نرمی مثل بری، کامامبر، روکفور، فتا، گورگونزولا و پنیر های سبک مکزیکی خودداری کنید؛ مگر اینکه بدانید از شیر پاستوریزه تهیه شده‌اند. تمام پنیر های نرم غیروارداتی که با شیر پاستوریزه تهیه می ‌شوند، برای خوردن بی ‌خطر هستند.

شیر غیر پاستوریزه

شیر غیر پاستوریزه ممکن است حاوی لیستریا باشد. اطمینان حاصل کنید که شیری که می ‌نوشید پاستوریزه باشد.

پاته

باید از مصرف پاته در یخچال یا اسپری‌ های گوشت اجتناب شود، زیرا ممکن است حاوی باکتری لیستریا باشند. پاته کنسرو شده یا اسپری ‌های گوشت ایمن قابل مصرف هستند.

غذا های مضر
غذا های مضر

آبمیوه تازه، غذای مضر حاملگی

زنان باردار باید آبمیوه پاستوریزه را انتخاب کنند. آب میوه تازه در رستوران‌ ها، آبمیوه‌ فروشی ‌ها یا غرفه‌ های مزرعه ممکن است حاوی باکتری ‌های مضر، از جمله سالمونلا و ای کلی باشند.

کافئین

اگرچه اکثر مطالعات نشان می ‌دهند که مصرف کافئین در حد متعادل مجاز است، اما موارد دیگری نیز وجود دارند که نشان می ‌دهند مصرف کافئین ممکن است با سقط جنین مرتبط باشد.

برای همین توصیه می شود که برای کاهش احتمال سقط جنین در سه ماهه اول، از مصرف کافئین خودداری کنید. به عنوان یک قاعده کلی، کافئین در دوران بارداری باید به کمتر از ۲۰۰ میلی ‌گرم در روز محدود شود. این میزان به اندازه یک فنجان قهوه ۱۲ اونسی است.

کافئین ادرارآور است، به این معنی که به دفع مایعات از بدن کمک می‌کند. فراموش نکنید که نوشابه، شکلات یا نوشیدنی انرژی ‌زا مورد علاقه شما احتمالا حاوی کافئین است. این می‌ تواند منجر به از دست دادن آب و کلسیم شود.

بنابراین باید به جای نوشیدنی‌ های کافئین‌دار، آب، آبمیوه و شیر فراوان بنوشید. برخی تحقیقات نشان می‌ دهد که مقادیر زیاد کافئین با سقط جنین، زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و علائم ترک در نوزادان مرتبط است. ایمن ‌ترین کار این است که از مصرف کافئین خودداری کنید.

قهوه و غذای مضر حاملگی
قهوه و غذای مضر حاملگی

الکل، غذای مضر حاملگی

هیچ مقدار الکلی وجود ندارد که در دوران بارداری بی‌خطر باشد، بنابراین باید از مصرف الکل در دوران بارداری اجتناب کرد. قرار گرفتن در معرض الکل قبل از تولد می‌ تواند در رشد سالم کودک اختلال ایجاد کند.

همچنین بسته به مقدار، زمان و الگوی مصرف، مصرف الکل در دوران بارداری می ‌تواند منجر به سندرم جنین الکلی یا سایر اختلالات رشدی شود. اگر قبل از اینکه بفهمید باردار هستید الکل مصرف کرده‌اید، الکل را متوقف کنید.

در دوران شیردهی نیز باید از مصرف الکل خودداری کنید. قرار گرفتن در معرض الکل برای نوزاد خطرات مضری داشته و الکل از طریق شیردهی به نوزاد منتقل می‌شود.

سبزیجات شسته نشده، غذای مضر حاملگی

سبزیجات بی‌خطر و بخشی ضروری از یک رژیم غذایی متعادل هستند. با این حال، برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض احتمالی توکسوپلاسموز، اطمینان از شسته شدن آن‌ها ضروری است. توکسوپلاسموز ممکن است خاک محل رشد سبزیجات را آلوده کند.

جوانه خام، غذای مضر حاملگی

هیچ‌گونه جوانه خام از جمله یونجه، شبدر و تربچه را نخورید. باکتری ‌ها می توانند قبل از شروع رشد جوانه‌ ها وارد دانه ‌ها شده و شستن این میکروب ‌ها تقریبا غیرممکن است. در اغذیه ‌فروشی، ساندویچ ‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که حاوی جوانه خام نیستند.

البته در خانه نیز جوانه ها را کاملا بپزید تا باکتری های موجود در آن ‌ها از بین بروند.

جدول تغذیه هفته به هفته بارداری

در جدول زیر برنامه تغذیه هفته به هفته بارداری اشاره شده است. امیدواریم با استفاده از این جدول و مطالعه مطالب آن، بتوانید دوران بارداری بدون دردسری داشته باشید.

تخم مرغ خام و غذای مضر حاملگی
تخم مرغ خام و غذای مضر حاملگی
هفته بارداری توصیه ‌های مهم در برنامه تغذیه‌
هفته 1-4 مصرف مکمل ‌های اسید فولیک و ویتامین ‌ها، مصرف مواد غذایی سالم و تازه، رعایت نیاز های کالری و پروتئین
هفته 5-8 مصرف مواد غذایی غنی از آهن، کلسیم و ویتامین‌ ها، مصرف مکمل ‌های دارویی با مشورت پزشک، رعایت چند وعده غذایی کوچک و متعادل
هفته 9-12 ادامه مصرف مواد غذایی غنی از آهن، کلسیم و ویتامین ‌ها، مصرف مواد غذایی سبک و سه وعده اصلی غذایی با میان‌وعده ‌های سالم، رعایت هیدراسیون و مصرف آب به اندازه کافی
هفته 13-16 مصرف مواد غذایی با پروتئین بالا مانند ماهی، تخم مرغ و لبنیات، مصرف مواد غذایی حاوی اسید فولیک، مصرف مکمل ‌های کلسیم، رعایت نیاز های کالری و ویتامین ‌ها
هفته 17-20 مصرف مواد غذایی حاوی روغن‌ های امگا 3، فیبر و آنتی‌ اکسیدان، مصرف مواد غذایی سالم و کاهش مصرف نمک، رعایت تنوع در رژیم غذایی
هفته 21-24 مصرف مواد غذایی حاوی آهن، کلسیم و ویتامین ‌ها، مصرف مواد غذایی با ارزش غذایی بالا، رعایت تعادل نمک و آب در رژیم غذایی
هفته 25-28 مصرف مواد غذایی حاوی روغن ‌های امگا 3، کلسیم و ویتامین ‌ها، مصرف مواد غذایی سبک و سه وعده اصلی غذایی با میان‌وعده‌ های سالم، رعایت تعادل نمک و آب
هفته 33-36 مصرف مواد غذایی با پروتئین بالا مانند ماهی، تخم مرغ و لبنیات، مصرف مواد غذایی حاوی اسید فولیک، مصرف مکمل ‌های کلسیم، رعایت نیاز های کالری و ویتامین‌ ها
هفته 37-40 مصرف مواد غذایی حاوی روغن ‌های امگا 3، فیبر و آنتی‌اکسیدان، مصرف مواد غذایی سالم و کاهش مصرف نمک، رعایت تنوع در رژیم غذایی

 

غذاهای مضر حاملگی, غذای مضر بارداری

غذاهای مفید حاملگی, غذاهای مضر برای حاملگی, مواد غذایی مضر حاملگی, غذاهای مفید برای حاملگی, غذای مفید برای حاملگی, غذاهای مضر برای بارداری چیست, غذای مفید برای حامله, غذاهای مضر در بارداری چیست.

غذاهای مضر در بارداری, غذاهای مفید دوران حاملگی, غذای مضر در بارداری, غذای مفید در حاملگی, غذاهای مضر در بارداری, مواد غذایی مضر در حاملگی, مواد غذایی مضر دوران حاملگی, غذاهای مضر برای زن حامله, غذاهای مضر هنگام بارداری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا