ترفند

اعمال لیله الرغائب / شب آروز ها کی میشه؟

فهرست مطلب

اولین شب جمعه ماه رجب را، لیله الرغائب یا شب آروز ها نام گذاری شده و در تمام کتب اسلامی برای این شب، اعمال بسیاری مانند دعا و روزه بیان شده است. این شب از فضلیت بسیار برخوردار بوده و مومنان می توانند امید به رحمت یا بخشش خدواند داشته باشند.

پیامبر عظیم شان اسلام می فرمایند که فرشتگان در این شب به مکه آمده و از خدواند برای افرادی که در ماه رجب روزه گرفته اند، طلب بخشش و رحمت می کنند. طی این مقاله اختصاصی از بلاگ فاوینو به بیان مطالبی درباره اعمال لیله الرغائب و مسائل مرتبط با آن پرداخته شده است.

تیم حرفه ای فاوینو امید دارد که شما با استفاده از این مطالب، اعمال شب آروز ها را به درستی برگزار کنید. همچنین آن ها از شما دعوت می کنند تا سری به سایت بوفچه زده و از مطالب جذاب آن بهره مند شوید.

لیله الرغائب
لیله الرغائب

لیله الرغائب به چه معنا است؟

کلمه «رغائب» جمع «رغیبه» به معنای چیزی که مورد رغبت و میل است. همچنین نیز به معنای عطا و بخشش بسیار بوده و معنای اول «لیله الرغائب» یعنی شبی که توجه به عبادت و بندگی در آن فراوان و زیاد است. انسان در این شب تمایل زیادی دارد تا به در خانه خداوند رفته و با خالق خویش ارتباط و انس بگیرد.

همچنین «لیله الرغائب» یعنی شبی که در آن عطاء و بخشش خداوند فراوان بوده و انسان‌ها با رو آوردن به درب پر مهر خداوند، شایسته دریافت عطا و بخشش بی کرانه حضرت حق می‌گردند. بر اساس روایاتی که درباره فضیلت و برکت این شب مطرح شده است هر دو معنا درست و صحیح تلقی می‌شود.

لیله الرغائب چه زمانی است؟

نخستین شب جمعه از ماه پرفضیلت رجب (اولین پنجشنبه شب رجب) را «لیلة الرّغائب» نام نهاده اند.در وصف شب آرزو ها گفته شده در این شب در های رحمت الهی به سوی زمینی ها گشوده شده و عرشیان همه آماده ‌اند تا در بزم دعا و نیایش زمینیان حضور یابند.

در برخی منابع روایت شده است که رسول خدا (ص) در بیان فضیلت ماه رجب، فرمودند: «از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید که فرشتگان آن را «لیلة الرغائب» نامیدند.»

اعمال شب آرزو ها

از مهم ترین اعمالی که می‌ توان برای شب «لیلة الرغائب» نام برد، خواندن دوازده رکعت نماز است. پنجشنبه اول ماه رجب که همان لیله الرغائب را روزه گرفته و چنانچه وارد شب جمعه شدید، میان نماز مغرب و عشاء نماز دوازده رکعتی را به جا آورید.

نماز مخصوص لیله الرغائب

نمازی دوازده کعتی به صوت هر دو رکعت به یک سلام و در هر رکعت از آن یک مرتبه حمد و سه مرتبه «سوره قدر» و دوازده‏ مرتبه «سوره توحید» می‌خوانید. سپس هنگامی که از نماز فارغ شدید، هفتاد مرتبه می‌گویید:

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَ عَلَی آلِهِ [وَ آلِ مُحَمَّدٍ].

خدایا! بر محمّد پیامبر درس ناخوانده و خاندانش درود فرست

لیله الرغائب
لیله الرغائب

سپس به سجده رفته و هفتاد مرتبه می‌گویید:

سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ

پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح

آنگاه سر از سجده برداشته و هفتاد مرتبه می‌گویید:

رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ

پروردگارا! مرا بیامرز و بر من مهرورز و از آنچه از من می‌دانی بگذر، تو خدای برتر و بزرگ‌تری.

دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه می‌گویید:

سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوح

پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح

سپس حاجت و آرزوی خود را طلب کنید تا به خواست و اراده خدا به آن برسید.

(ابن طاووس، الإقبال بالأعمال الحسنة، ۱۳۷۶ ش، ج ۳، ص ۱۸۶)

روزه و شب آروز ها

روز پنج شنبه اول ماه رجب، در صورت امکان و بلا مانع بودن روزه گرفته شود.

زیارت امام حسین (ع)

در این ماه رحمت و مغفرت الهی، مؤمنین باید علاوه بر توجه بر اعمال عبادی همچون نماز، روزه و استغاثه و توبه، به وظیفه و مسئولیت خود در قبال امامان معصوم (علیهم السلام) و محبت و ارادت به ایشان بخصوص در قالب زیارت توجه خاص داشته باشند.

در این شب نیز علاوه بر اینکه شب زیارتی اباعبدالله الحسین (ع) است می‌توان با خواندن زیارت عاشورا از راه دور سلامی به ارواح مقدس و پاک شهدای کربلا نثار نمود.

دیدگاه پیامبر درباره شب آرزو ها یا لیله الرغائب

رسول خدا (ص) در فضیلت این اعمال فرمود: «کسی که چنین نمازی را بخواند، خداوند همه گناهانش را بیامرزد… و در قیامت درباره هفتصد تن از خاندانش شفاعت می‌کند، و، چون شب اوّل قبر فرا رسد، خداوند پاداش این نماز را به نیکوترین چهره، با رویی گشاده و درخشان و زبانی فصیح و گویا، به سوی قبر او می‌فرستد.»

آن چهره نیکو به وی گوید: «ای حبیب من! بر تو بشارت باد! که از هر شدّت و سختی نجات یافتی» از آن چهره نورانی می‌پرسد: «تو کیستی؟ من تاکنون چهره‌ای از تو زیباتر ندیده ام و بویی از بویت خوشتر به مشامم نرسیده؟!»

آن چهره نیکو پاسخ دهد: «ای حبیب من! من پاداش آن نمازی هستم که تو در فلان شهر، فلان ماه و در فلان سال به جا آورده ای؛ من امشب به نزد تو آمدم، تا حقّت را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو مرتفع سازم (و همواره در کنارت بمانم) تا زمانی که همگی در روز رستاخیز برخیزند و در عرصه قیامت بر سرت سایه بیفکنم. (خلاصه هیچ زمانی پاداش این کار نیک از تو قطع نخواهد شد)».

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا