سلامت

13 دمنوش برای قلب و اعصاب | شربت ضد عصبانیت

فهرست مطلب

این روزها آرامش اعصاب و قلب یکی از مهمترین مراقبت‌ها برای هر فرد است. علاوه بر داروهای آرامش‌بخش، انواع دمنوش‌ دمنوش برای قلب و اعصاب ضد استرس و ضد اضطراب وجود دارد که می‌توانند با توجه به شرایط جسمی برای فرد آرامش‌دهنده باشد. این دمنوش‌ها با استفاده از گیاهان طبیعی مانند آویشن، نعناع، گل مریم، گل ساعتی و آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی دیگر تهیه می‌شود.

از این‌رو تیم حرفه ای فاوینو مجموعه ای از دمنوش های مفید برای قلب و اعصاب را در این مقاله ای اختصاصی جمع آوری کرده و در اختیار شما و دیگر مخاطبان خود قرار داده اند. همچنین آن ها از شما دعوت می کنند تا از سایت بوفچه دیدن کرده و از مطالب مهیج آن بهره ببرید.

دمنوش سنبل الطیب

از جمله مفید ترین و مغذی‌ ترین دمنوش‌ برای حفظ سلامتی قلب، می‌توان دمنوش سمبل الطیب را نام برد. برای آماده کردن این دمنوش فوق‌ العاده کافی است یک قاشق چای‌ خوری گیاه سنبل الطیب خشک‌ شده را در یک استکان آب مخلوط کنید و سپس آن را به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و نوش جان کنید. دمنوش گیاهی سنبل الطیب با خواص بی‌نظیری که دارد، ریتم قلب را منظم می‌کند و می‌تواند به بهبود کیفیت خواب نیز کمک نماید. به همین علت توصیه می‌شود هر شب قبل‌ از خواب، این دمنوش خوش عطر را بنوشید.

دمنوش برای قلب و اعصاب
دمنوش برای قلب و اعصاب

اسطوخودوس، بهترین دمنوش برای قلب و اعصاب

خاصیت اسطوخودوس یا همان گیاه لوندر به عنوان یک دمنوش‌ ضد استرس، کاهش استرس و کنترل هیجان احساسی است. اسطوخودوس را به ‌شکل‌های مختلفی مصرف می‌کنند، چیزهایی مثل عرق اسطوخودوس، گل‌ خشک‌شده اسطوخودوس که برای آرامش اعصاب در اتاق آویزان می‌شود یا به ‌عنوان دمنوش.

اسطوخودوس به دمنوش آرام‌بخش اعصاب معروف است که خواب شبانه آرامی را برایتان به ارمغان می‌آورد، البته در مصرفش زیاده‌روی نکنید، چراکه روز بعد ممکن است دچار عوارض سردرد و سرگیجه شوید. اگر آلرژی فصلی دارید، داروی اعصاب و روان مصرف می‌کنید یا در دوران بارداری یا شیردهی هستید، مصرف دمنوش اسطوخودوس توصیه نمی‌شود.

دمنوش بادرنجبویه

یکی دیگر از دمنوش های مناسب بیماران قلبی که اکثر متخصصین قلب و عروق نیز تاکید بر مصرف آن دارند، دمنوش بادرنجبویه است. این دمنوش طبیعی نقش مؤثری در تقویت قلب و پیشگیری از بیماری‌های قلبی دارد و افرادی که روزانه یک فنجان از آن را میل کنند، می‌توانند رادیکال‌های آزاد را نابود کنند و سیستم ایمنی بدن خود را هم بسیار مقاوم‌تر کنند. دمنوش‌ بادرنجبویه به غیر از بیماری‌های قلبی، برای معده و روده درد نیز بسیار مناسب است و همچنین می‌تواند به درمان افسردگی و سردردهای عصبی هم کمک کند.

این گیاه دارویی طبع گرمی دارد و اغلب متخصصان قلب برای تقویت قلب و انبساط روح، آن را تجویز می‌کنند. این مورد از دمنوش های مفید برای قلب می‌تواند برای رفع علائم تپش قلب و بروز سکته قلبی هم موثر باشد. از این رو اگر زمانی دچار علائمی همچون احساس درد در قفسه سینه، معده با منشأ عصبی، سردردهای یک طرفه، بی‌خوابی، سرگیجه و استفراغ شدید، بهتر است حتما سراغ دم کرده بادرنجبویه بروید.

دمنوش‌ ضد استرس رازک

یک داروی و دمنوش‌ ضد استرس گیاهی چندصدساله که نقش مؤثری در تنظیم خواب دارد. به ‌خاطر طعم تلخش، معمولا به ‌تنهایی مصرف نمی‌شود و بهتر است همراه با بابونه، سنبل کوهی یا نعنا باشد. رازک به‌ خاطر خواص ضد استرسی که دارد، به جوشانده آرام‌بخش مشهور است که برای روزهای امتحان و سخنرانی‌ها و کنفرانس‌ها بهترین گزینه است. دو قاشق غذاخوری گیاه رازک را در یک لیتر آب ریخته و روی حرارت غیرمستقیم بگذارید تا دم بکشد. بعد آن را صاف کنید و داخل بطری در یخچال نگهدارید، روزی چند بار میل کنید.

دمنوش مرزنجویه

بادرنجویه گیاهی از خانواده‌ی نعناییان است که طعم مطلوب و دلپذیری دارد. دمنوش این گیاه برای بی‌قراری و بی‌خوابی بسیار موثر است و می‌تواند علاوه بر کاهش استرس به‌عنوان دمنوش آرامبخش شبانه مصرف شود. گیاه بادرنجویه سطح کورتیزول خون را کاهش می‌دهد و از این طریق باعث آرامش فرد و حتی فروکش کردن عصبانیت نیز می‌شود. یک قاشق چای خوری بادرنجویه را داخل یک لیوان آب جوش بریزید و روی آن یک نعلبکی قرار دهید. بعد از مدت ۱۰ دقیقه دمنوش آماده است. همچنین مثل دمنوش‌های قبلی می‌توانید آن را با حرارت غیر مستقیم دم کنید.

دمنوش برای قلب و اعصاب
دمنوش برای قلب و اعصاب

 

دمنوش گل محمدی

دمنوش گل محمدی عطر بسیار دلپذیر دارد، خواب‌آور است و استرس و اضطراب را تا حد زیادی کم می‌کند. اگر شغل پر تنشی دارید به شما توصیه می‌کنیم روزانه صبح‌ها یک فنجان دمنوش گل محمدی میل کنید. این کار باعث می‌شود بر استرس کاری غلبه کنید. برای تهیه دمنوش چند عدد گل تازه یا خشک شده را داخل قوری محتوی آب جوش بریزید و بگذارید دم بکشد. قبل از استفاده آن را از صافی رد کنید و میل کنید. می‌توانید یک قاشق چای‌خوری عسل هم به دمنوش اضافه کنید.

چای هل و دمنوش ضد استرس هل

خاصیت آرام‌بخشی هل و تأثیرش روی دستگاه گوارش، سیستم تنفسی و سیستم عصبی باعث شده که این دمنوش در زمره پرطرفدارترین دمنوش گیاهی ضد استرس قرار بگیرد. افرادی که از یبوست رنج می‌برند، طبع گرم، فشار خون یا زخم معده دارند بهتر است کمتر هل مصرف کنند.

دمنوش به‌ لیمو

دمنوش به‌ لیمو از خواص ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد درد، آرامبخش، تقویت‌ کننده عضلات قلب و روان کننده خون برخوردار است و کسانی که به‌ طور مرتب از آن بهره بگیرند، می‌توانند عملکرد قلب را به شکل ویژه‌ای بهبود دهند. برای آماده کردن دمنوش به‌ لیمو باید یک مشت برگ به‌ لیمو خشک‌ شده را داخل آب بریزید و سپس بگذارید برای چند دقیقه دم بکشد. پس‌ از این‌ که برگ به‌ لیمو دم کشید، باید آن را صاف کنید و بنوشید.

دمنوش برای قلب و اعصاب
دمنوش برای قلب و اعصاب

دمنوش آرامبخش گل مریم

دمنوش ارامبخش گل مریم یک نوع دمنوش برای قلب و اعصاب است که از گل های خشک گل مریم تهیه می‌شود و دارای خواص آرامبخشی و خواب آوری است. گل مریم یکی از گیاهان دارویی محبوب است که در طب سنتی برای بهبود خواب، کاهش استرس و اضطراب، بهبود وضعیت افسردگی و افزایش انرژی استفاده می‌شود.
برای تهیه دمنوش ارامبخش گل مریم می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:
  • 1 تا 2 قاشق چایخوری از گل های خشک گل مریم را در یک فنجان آب جوش قرار دهید.
  • آب را به مدت 5 تا 10 دقیقه بجوشانید.
  • سپس، برگ‌های گل مریم را از آب جدا کنید و دمنوش آماده را می‌توانید با افزودن عسل یا نعناع سرو کنید.

دمنوش ارامبخش گل ساعتی

دمنوش ارامبخش گل ساعتی یکی از دمنوش‌های گیاهی است که از گل‌های خشک گیاه ساعتی تهیه می‌شود و دارای خواص آرامبخشی، ضد اضطراب و خواب آوری است. گیاه ساعتی یا passionflower یکی از گیاهان دارویی معروف است که در طب سنتی برای کاهش اضطراب و استرس و بهبود کیفیت خواب استفاده می‌شود. خواص دمنوش گل ساعتی شامل آرامبخشی، تسکین دردهای سر، کاهش استرس و اضطراب و بهبود کیفیت خواب می‌باشد.
برای تهیه دمنوش ارامبخش گل ساعتی، یک قاشق چایخوری از گل‌های خشک ساعتی را در یک فنجان آب جوش قرار دهید. آب را به مدت 5 تا 10 دقیقه بجوشانید. سپس، گل‌های ساعتی را از آب جدا کنید و دمنوش آماده را می‌توانید با افزودن عسل یا لیمو سرو کنید.

دمنوش‌ گل راعی

گل راعی که به آن گل شهناز یا هوفاریقون هم می‌گویند یکی از بهترین داروهای گیاهی در رفع اختلال و استرس و درمان افسردگی محسوب می‌شود. احتمال تداخل دارویی دمنوش گل راعی با سایر داروها بالا است به‌ همین خاطر در صورتی که در دوره درمانی خاصی هستید حتما پیش از مصرف این دمنوش گیاهی ضد استرس با پزشک یا دکتر داروساز خود مشورت کنید.

دمنوش برای قلب و اعصاب
دمنوش برای قلب و اعصاب

دمنوش‌ چای دارچین

ترکیب چای و دارچین به عنوان یک دمنوش‌ دمنوش برای قلب و اعصاب، ضد استرس برایتسکین دردهای عضلانی به ‌کار می‌رود و دمنوشی آرام‌بخش برای اعصاب است که علاوه بر نشاط با باز کردن رگ‌ها، گردش خون را بالا می‌برد. یک آنتی‌بیوتیک طبیعی و ضد استرس که نقش مؤثری در بهبود سرماخوردگی دارد.

دارچین در کنار مزایای فراوانش، مضراتی هم دارد. زیاده‌روی در مصرف دارچین برعکس عمل می‌کند و نه تنها ضد استرس نیست، بلکه باعث بی‌خوابی و افسردگی هم می‌شود. التهاب پوستی، خشکی پوست، خارش بدن و گرگرفتگی از دیگر عوارض افراط در مصرف این دمنوش گیاهی هستند. به ‌خصوص گرم مزاج‌ها باید در میزان مصرف دقت کنند. مصرف این دمنوش ممکن است باعث زایمان زودرس شود، پس این جوشانده آرام‌بخش مناسبی برای زنان باردار نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا