اخبار

با جاذبه های گردشگری خرم آباد آشنا شوید

فهرست مطلب

در واقع، شهر خرم ‌آباد از جذابیتی مثال‌زدنی برخوردار است؛ به طوری که سفر به این شهر برای هر فرد با هر سلیقه‌ای می‌تواند تجربه‌ای خاطره‌انگیز باشد. پس از خواندن درباره جاذبه های گردشگری خرم آباد، حتما تصمیم خواهید گرفت به این شهر سفر کرده و طبیعت زیبا و تاریخ کهن آن را زندگی کنید!

هتل رنگین کمان خرم آباد یکی از هتل‌های سه ستاره شهر است که در مجتمع تجاری تفریحی رنگین کمان قرار گرفته است. این هتل دارای نه طبقه و مساحت تقریبی ۱۰۰۰۰ مترمربع است. در طبقه آخر هتل، رستوران گردانی وجود دارد که اصلی‌ترین دلیل افراد برای اقامت در این هتل است.

در کنار این رستوران و در بام مجموعه، رستورانی تابستانه وجود دارد که با آب نما و آلاچیق های زیبا مزین شده است. برای بازدید از اماکن دیدنی خرم آباد و اقامت در این شهر می‌توانید در این هتل حضور داشته باشید.

شهر خرم‌آباد در غرب ایران و در بین دره‌های زاگرس واقع شده است. جاذبه های گردشگری خرم آباد با توجه به ویژگی‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی‌شان، توانسته‌اند طرفداران زیادی را به خود جذب کنند. آثار تاریخی جاهای دیدنی خرم‌آباد نشان می‌دهد که این شهر تاریخ خود را به دوران ساسانیان برمی‌گرداند. در فصل بهار، جاهای گردشگری لرستان دیدنی‌تر بوده و دارای آب و هوای بارانی هستند.

جاذبه های گردشگری خرم آباد نه فقط در ایران، بلکه در سطح جهان نیز مشهور هستند؛ به حدی که برای اولین بار در ایران عنوان شهر نمونه گردشگری را از سازمان ملل دریافت کرده است. این شهر از شمال شرق به شهرستان بروجرد، از شرق به الیگودرز و از جنوب به اندیمشک محدود می‌شود.

جاذبه های گردشگری خرم آباد؛ طبیعت‌گردی

در این بخش از معرفی جاذبه های گردشگری خرم آباد قصد داریم طبیعت شهر خرم آباد را معرفی کنیم تا با اماکن طبیعی آن آشنا شوید.

دریاچه کیو

دریاچه بسیار زیبا و طبیعی با نام دریاچه کیو در شهر خرم آباد واقع شده است. این دریاچه با مساحت حدود هفت هکتار و عمق متغیر در بازه‌های سه تا هفت متر، یکی از جاذبه های گردشگری خرم آباد در این منطقه است. نام دریاچه کیو به خاطر رنگ آبی تیره و کبود آن هنگامی که پرآب است، در گویش لری به کار رفته است.

دریاچه کیو هر ساله در فصل پاییز خشک می‌شود و در پایان زمستان به صورت طبیعی و خودجوش پرآب می‌شود. آب این دریاچه از سراب کیو، سرچشمه‌ها و چشمه‌های موجود در اطراف دریاچه تأمین می‌شود. در حال حاضر، شهرداری خرم آباد آب سرچشمه دائمی گلستان را به دریاچه کیو منتقل کرده است تا آن را پرآب و پایدار نگه دارد.

دریاچه کیو به علاوه زیبایی‌های طبیعی خود، بستر مناسبی برای حیات وحش آبزیان و پرندگان مهاجر و بومی است. این دریاچه به دلیل زلالی آب و وجود گونه‌های گیاهی، در بازه‌های زمانی خاص به رنگ آبی مشخصی در می‌آید.

از آنجا که دریاچه کیو یکی از جاذبه های گردشگری خرم آباد است، تمهیدات نسبتاً مناسبی در این منطقه برای استقبال از گردشگران فراهم شده است. تفریحات آبی و امکانات این دریاچه عبارتند از:

  • قایق موتوری
  • قایق پدالی
  • جت بت
  • جت اسکی
  • شهربازی کوچک در اطراف دریاچه (دارای بازی‌هایی مانند استخر توپ و ترامپولین)
  • مکان‌های پیک‌نیک
  • فروشگاه‌های خوراکی
  • رستوران‌ ها
  • کافه‌ ها
  • امکانات بهداشتی

اطراف دریاچه کیو فضایی زیبا و دست‌نخورده برای پیاده‌روی و عکاسی وجود دارد. در فصل مهاجرت پرندگان، این دریاچه یک مکان نمایش پرده‌نگری خیره‌کننده است.

بنابراین، دریاچه کیو با زیبایی طبیعی و امکانات متنوعی که ارائه می‌دهد، یک مقصد مناسب برای تفریح و گردش در خرم آباد است و جاذبه‌ای طبیعی و تفریحی برای گردشگران و مردم محلی محسوب می‌شود.

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان یکی از مشهورترین و بلندترین آبشارهای لرستان است. این آبشار در بخش پاپی نزدیک روستایی به همین نام قرار گرفته است. ارتفاع این آبشار ۹۵ متر و عرض تاج آن پنج متر است. در فصل بارندگی، آبشار نوژیان پرآب است و در فصل‌های خشک عرض آن کمتر می‌شود.

آب این آبشار از چشمه‌های بالادست تأمین می‌شود و پس از عبور از چندین چشمه، به رودخانه‌ی سزار می‌ریزد. در اطراف آبشار و بالای کوه تاف، گیاهان دارویی وجود دارند و این منطقه منبع بسیار خوبی برای تولید ماهی قزل‌آلا است. برای تجربه بهتر از بازدید آبشار نوژیان، بهترین زمان سفر به این منطقه در بهار و تابستان است.

آبشار نوژیان نزدیک به دو آبشار دیگر به نام‌های وارک و هفت چشمه قرار دارد که آن‌ها نیز از جاذبه های گردشگری خرم آباد هستند. اگر به این منطقه سفر کرده‌اید، می‌توانید از گردشگاه جنگلی نوژیان نیز بازدید کنید که در بالای کوه تاف قرار دارد.

بازدید از آبشار نوژیان و تماشای رقص آب و صخره‌ها در طبیعت زیبای این منطقه بسیار دل‌چسب است. اما در اواخر تابستان و در ایام خشک‌سالی، آبشار کم آب می‌شود و زیبایی آن کاسته می‌شود. بنابراین، برنامه‌ریزی سفر به این منطقه بهتر است در فصل بهار یا تابستان صورت گیرد.

آبشار افرینه

آبشار زیبای افرینه، محلی برای پذیرایی از میهمانان در نزدیکی پلدختر استان لرستان است. این آبشار در روستایی با همین نام واقع شده است. راه دسترسی به آبشار افرینه را در ادامه بیان می‌کنیم:

  • ابتدا باید از خرم آباد یا پلدختر وارد بزرگراه خرم آباد-اندیمشک شوید.
  • پس از آن، تابلوی روستای افرینه را پیدا کنید و تا دارخرما بروید.
  • پس از حدود چهار کیلومتر به مقصد می‌رسید.
  • از خرم آباد تا افرینه حدود ۷۰ کیلومتر و از پلدختر تا روستا حدود ۳۸ کیلومتر فاصله دارید.

سرچشمه آبشار افرینه در خرم‌آباد قرار دارد. پس از ادغام رود افرینه و چمشک، در مسیری پرپیچ و خم این آبشار زیبا به تشکیل می‌شود. آب از این آبشار به رودخانه کشکان می‌ریزد.

آبشار افرینه از تعدادی آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده است که بلندترین آن‌ها به ارتفاع ۲۰ متر می‌رسد.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آبشار افرینه این است که آب از شیارهای پهنی که در صخره‌ها ایجاد شده به پایین می‌ریزد و تصویری رویایی را به وجود می‌آورد؛ شیارهایی که عرض آبشار را ناپیوسته می‌کنند.

علاوه بر این، برخلاف بیشتر آبشارهای لرستان که فصلی هستند و در مدت کوتاهی در سال آب می‌ریزند، آبشار افرینه در تمام فصول سال آب دارد و حوضچه‌ای پرآب دارد. این آبشار نیز یکی از پرآب‌ترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود و تا به امروز خشک نشده است.

آبشار افرینه امکانات و تفریحات خاصی برای گردشگران ندارد، اما شما می‌توانید لذت طبیعت و زیبایی اینجا را درک کنید و عکس‌های زیبایی بگیرید.

درحقیقت، گردشگران باید به حفاظت از این جاذبه طبیعی اهمیت بدهند و زباله و مواد غیرقابل تجزیه را در اطراف آبشار نریزند. هدف باید محیط زیست و حفاظت از آبراهه باشد، تا هر کسی بتواند از این نعمت لذت ببرد.

پیشنهاد ما برای بهترین زمان بازدید از آبشار افرینه بهار است، زیرا در این زمان آبشار پُرآب است و شاهد مناظر سبز و زیبای فصل بهار خواهید بود. با این حال، در اوایل پاییز هم می‌توانید آبشار را تماشا کنید. در این زمان هوا خنک می‌شود و در طی زمستان‌ها سرمای سختی در این منطقه حکمفرمایی می‌کند.

جالب اینکه در ماه‌های بهمن و فروردین، اگر از پلدختر به سمت آبشار بروید، می‌توانید مسیری دیدنی را تجربه کنید که از سفرتان لذت ببرید.

پارک جنگلی مخمل کوه

پارک جنگلی مخمل کوه

کوه‌های استوار لرستان بسیار دیدنی هستند و در فصل بهار با برف‌های زمستانی و بارش‌های بهاری زیبا آراسته می‌شوند و گنجینه‌ای از گل‌های وحشی را در پیشروی آن‌ها به خود جذب می‌کنند. مخمل کوه، که در نزدیکی شهر خرم آباد قرار دارد، به دلیل طبیعت استثنایی، امکانات رفاهی عالی، آب و هوای مطبوع و زیبایی‌های شگفت‌انگیز، در طول تمام فصول سال میزبان طبیعت‌گردها و کوهنوردان همیشگی است. این ناحیه کوهستانی از جاذبه های گردشگری خرم آباد محسوب می‌شود.

لرستان سرزمینی است که با قله‌های نبال، چشمه‌ها و آبشارهای بلندش مشهور است. مخمل کوه در استان لرستان واقع شده و قسمتی از دره تاریخی خایدآلو را، با ظاهری جذاب و آرامش‌بخش تشکیل می‌دهد. جاده خرم آباد به الشتر از طریق مخمل کوه عبور می‌کند.

فاصله پاک جنگلی مخمل کوه از جاذبه های نزدیک عبارت است از:

  • در فاصله حدود ۶۰ کیلومتری فرودگاه خرم آباد
  • در فاصله ۱۸ کیلومتری ترمینال مسافربری خرم آباد
  • در فاصله ۲۰ کیلومتری مرکز شهر خرم آباد

ویژگی‌های منحصربه‌فرد و امکانات عالی این ناحیه کوهستانی آن را به یک مقصد جذاب برای پیک‌نیک‌های خانوادگی، سفرهای دوستانه و تعطیلات یک یا چند روزه تبدیل کرده است.

برای دسترسی به مخمل‌کوه از شهر خرم آباد، باید از طریق بلوار ولایت یا بلوار زند خود را به سمت شمال شهر حرکت کنید. سپس در جاده خرم آباد به‌ الشتر، حدود ۳۵ کیلومتر به سمت مقصدتان پیش بروید.

قبل از روستای بهرام جود، در خروجی جاده قلعه سنگی، در مسیر دوربرگردان راست بپیچید. خروجی مخمل کوه با استفاده از تابلوهای راهنما واضح است. می‌توانید از بلوار زیبا کنار و به‌طور موازی با جاده جانبازان (در محدوده شمال غربی خرم آباد) نیز به پارک جنگلی مخمل کوه دسترسی داشته باشید. مسیر دسترسی از میان این پارک جنگلی گذشته و مسقیم و آسفالت است.

مخمل کوه از جاذبه های گردشگری خرم آباد، تشکیل‌شده در دوران نوزیستی یا دوران سنوزوئیک است و سن آن کم به شمار می‌رود. مخمل کوه با ارتفاع حدود ۱,۹۰۰ متر به رشته کوه‌های زاگرس شرقی تعلق دارد و ساختاری رسوبی دارد. جوانی و جاودانگی این کوه از منظره‌های خورشیدخیز آن شگفت‌زده خواهید شد.

گلسنگ یک ترکیب منحصربه‌فرد از قارچ و جلبک است که بدون ریشه، ساقه و برگ تشکیل شده است. این موجودات خزه‌وار از ریسه‌ها تشکیل شده‌اند و روی سنگ‌ها و تنه درختان رشد می‌کنند. گلسنگ در هوای آلوده از بین می‌رود و حضور این موجود در یک منطقه نشانگر تمیزی هوای آن است.

این قارچ خزه در شرایط مرطوب به رنگ سبز روشن درخشان می‌شود. نام مخمل کوه به خاطر وجود گلسنگ‌ها است. صخره‌ها و سنگ‌های مخمل کوه در فصل بهار با بارش‌های منطقه پر از گلسنگ‌های تازه و سبز رنگ می‌شوند و ظاهر مخملی به خود می‌گیرند.

گلسنگ‌ها به علت تابش مستقیم و طولانی نور خورشید و کمبود رطوبت، به رنگ‌های قهوه‌ای و سیاه در می‌آیند. به همین دلیل، بخشی از کوه که در نور مستقیم آفتاب نیست، معمولاً سبزتر و مخملی‌تر به نظر می‌رسد.

طراوت و سبزی مخمل کوه در فصل بهار به اوج خود می‌رسد. زاویه‌ی تابش خورشید بر روی گلسنگ‌ها طیفی از رنگ‌های سبز را به وجود می‌آورد. این سبزی با گذر زمان کاهش پیدا می‌کند و در پاییز به رنگ قهوه‌ای تغییر می‌کند. به هرحال نمی‌توان زیبایی مخمل کوه را پنهان کرد.

آبشار گریت

آبشار گریت یا سرکانه که در گویش محلی به آن تاف هفت چشمه گفته می‌شود. این آبشار در استان لرستان واقع شده و در منطقه‌ای کوهستانی و جنگلی قرار دارد. آبشار گریت یکی از جاذبه های گردشگری خرم آباد، در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد و در روستای گریت از بخش پاپی قرار دارد.

با توجه به قرارگیری این آبشار در کنار جاده، نزدیکی به سپیددشت و خرم آباد، دسترسی به آن بسیار آسان است. راه های مختلف برای رسیدن به این آبشار عبارت‌‌اند از:

  • اگر شما علاقه‌مند به پیاده‌روی و طبیعت‌گردی هستید، می‌توانید با پیاده‌روی مسیری حدود یک ساعت از روستای گریت به سمت آبشار بروید.
  • اگر تصمیم دارید با ماشین به آبشار گریت بروید، می‌توانید مسیر درود به خرم آباد را طی کنید. در این مسیر، پس از ۵۰ کیلومتر، تابلو آبشار بیشه را خواهید دید و باید در جاده آن حرکت کنید تا به یک سه‌راهی برسید. دو مسیر مستقیم به سمت آبشار بیشه و مسیر سمت راست به آبشار گریت خواهید رسید.
  • در عین حال می‌توانید از طریق قطار تهران-اهواز به آبشار گریت بروید. برای این کار، باید در ایستگاه سپیدشت پیاده شوید و تا آبشار ۳۰ کیلومتر مسافت دارید.

آبشار گریت در دره‌ای خوش آب‌وهوا و در میان انبوه درختان جنگلی چون بلوط و زالزالک قرار دارد. این آبشار از رودخانه ترس گریت ایجاد شده است و شامل سه آبشار کوچک و بزرگ است که در فاصله دو کیلومتری از یکدیگر قرار دارند.

ارتفاع این آبشارها حدود ۱۵ متر و عرض تاج آن‌ها حدود ۱۷ متر است. در سال ۱۳۸۸ آبشار سرکانه به عنوان هفتادوپنجمین اثر طبیعی ملی کشور در فهرست میراث طبیعی به ثبت رسیده است.

در آبشار گریت می‌توانید از طبیعت زیبا لذت ببرید، عکس بگیرید و به شنا و آب بازی در حوضچه‌ها بپردازید. آبشار گریت یکی از بهترین مکان‌ها برای پیک‌نیک خانوادگی و دوستانه به حساب می‌آید.

در بازدید از آبشار گریت، بهتر است وسایل ضروری مانند دارو، کفش مناسب، مواد خوراکی و غذایی به همراه داشته باشید. همچنین، بهتر است وسایل سنگین و غیرضروری را همراه خود نبرید.

بهترین زمان برای بازدید از آبشار گریت، فصل‌های بهار و تابستان است، زیرا در این فصول محیط آبشار سرسبز و زیبا خواهد بود.

بعد از بازدید از آبشار گریت، می‌توانید در روستای گریت یا خرم آباد اقامت کنید. در این مناطق اقامتگاه‌ های بوم گردی و هتل های زیادی وجود دارند. بطور مثال هتل آزادی خرم آباد هتلی دو ستاره و مقرون‌به‌صرفه است که با ساختمانی هفت طبقه و ۳۸ باب از میهمانان عزیز پذیرایی می‌کند. این هتل از سال ۱۳۹۶ شروع به فعالیت کرده و کادری مجرب و آموزش‌دیده دارد.

اگر قصد بازدید از قلعه فلک الافلاک، منار آجری، سنگ نبشته، بام لرستان و دیگر اماکن تاریخی را دارید، با اقامت در این هتل، در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌‌توانید به این مکان.ها بروید. چرا که فاصله بسیار کمی تا این جاذبه‌ها دارد.

جنگل و آبشار نای انگیز

جنگل‌های نای انگیز از زیباترین جنگل‌های بلوط زاگرس به حساب می‌آیند و یکی از جاذبه های گردشگری خرم آباد به شمار می‌روند. این جنگل‌ها به‌عنوان بهشتی در قلب زاگرس باقی مانده بودند تا اخیراً که حضور طبیعت‌دوستان در این منطقه شدیداً افزایش یافته است.

جنگل‌های نای انگیز یکی از مقاصد طبیعت‌گردی استان لرستان هستند و دارای همه آنچه که طبیعت‌دوستان بخواهند است. بنابراین می‌توان گفت کمتر کسی وجود دارد که به این منطقه سفر کرده باشد و علاقه‌ای برای دیدن آن نداشته باشد.

برکه‌ها، جنگل، کوهستان‌ها، هوای پاک، صدای پرندگان و… همه جاذبه‌هایی هستند که این جنگل زیبا در خود جمع کرده است.

آبشار نای انگیز یکی از آبشارهای زیبای استان لرستان است و به طور طبیعی به‌صورت پلکانی و مینیاتوری شکل گرفته است. این آبشار از چشمه‌ای در ارتفاعات کوه‌های اطراف سرچشمه می‌گیرد. دسترسی به چشمه‌اصلی تنها از طریق کوهنوردی امکان‌پذیر است و جویبار حاصل از چشمه در مسیر کوهستان حرکت می‌کند و پله‌ها و حوضچه‌های زیبایی را ایجاد می‌کند.

سنجاب‌ها نیز یکی از جاذبه‌های جالب در جنگل‌های نای انگیز هستند. سنجاب با بلوط هم‌خانه است و این موجودات دوست‌داشتنی از برگ و پوست درختان بلوط تغذیه می‌کنند و میوه‌های بلوط را با خود به زیر خاک می‌برند.

این چرخه طبیعی سبب می‌شود میوه بلوط دوباره از زیر خاک سربرآورد و رشد کند. به همین دلیل می‌توان گفت سنجاب‌ها مهم‌ترین یاوران پوشش گیاهی جنگل‌های نای انگیز هستند.

جنگل و آبشار نام برده شده در روستای نای انگیز، بخش پاپین شهرستان خرم‌آباد در استان لرستان قرار دارند. برای دسترسی به این منطقه، می‌توان از پاسگاه کمال‌وند وارد جاده سپید دشت شده و با عبور از سه‌راهی آبشار بیشه به سمت چپ بروید و از روستای نای انگیز تا منطقه جنگلی حدود ۶٫۵ کیلومتر پیاده راه برید.

جنگل‌های بلوط به دلیل کهن‌سالی و بلوط‌های بزرگی که در آن‌ها قرار دارند، اهمیت بسیاری دارند. این جنگل‌ها توانایی بازدارندگی در برابر سیل را دارند و به همین دلیل مردم منطقه هر ساله نهال‌های بلوط جدیدی در این مناطق می‌کارند. برخی معتقدند که کهن‌سال‌ترین بلوط‌ها در منطقه ایلام قرار دارند. مطمعن باشید که از حضور در این جنگل پشیمان نخواهید شد.

جاذبه های گردشگری خرم آباد؛ دیدنی‌های جذاب

بعد از بررسی جاذبه‌ های طبیعی استان لرستان حالا نوبت به بررسی دیگر نقاط دیدنی این شهر جذاب می‌رسد. بیاید نقاط دیدنی خرم آباد را معرفی کنیم.

جاذبه های گردشگری خرم آباد

قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک الافلاک، یکی از برجسته‌ترین آثار تاریخی ایران باستان است و جاذبه های گردشگری خرم آباد در لرستان واقع شده است. استان لرستان با داشتن چشمه‌ها و طبیعت سرسبز، جایگاه مهمی در گذشته داشته و قلعه فلک الافلاک نیز به عنوان مقر حکومت‌های مختلفی مورد استقرار قرار گرفته است.

این قلعه در طول زمان توجه بسیاری از باستان شناسان را به خود جلب کرده و ساخت آن بر روی صخره‌های کوه‌پایه‌ای و حفر چاهی عمیق در حیاط آن، باعث شده تا به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم شناخته شود. با استفاده از آجر، خشت، سنگ و ملات، این قلعه ساخته شده و در طول تاریخ، کاربری‌های مختلفی را تجربه کرده است.

از زمان ساخت در دوره ساسانیان، به قلعه فلک الافلاک بخش‌های مختلفی اضافه شده است. در دوران حکومت صفویه و قاجار، تغییرات دیگری نیز در این بنا صورت گرفت. این قلعه در مرکز شهر خرم آباد واقع شده و قبلاً به عنوان یکی از گذرگاه‌های ارتباطی اهمیت بسیاری داشت. در عین حال موقعیت آن در کنار جلگه‌های سرسبز و در محیطی با هوای عالی، موقعیت منحصر‌به‌فردی برای این قلعه ایجاد کرده است.

قلعه فلک الافلاک در طول تاریخ بسیاری از حکومت‌ها را در بر گرفته و کاربری‌های مختلفی داشته است. امروزه این قلعه به عنوان موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی بازسازی شده و افراد عادی می‌توانند از آثار تاریخی آن دیدن کنند.

در متون تاریخی این قلعه با عناوین مختلف شناخه شده است که عبارتند از:

  • دژ شاپور خواست
  • دژ سیاه
  • کاخ اتابکان
  • قلعه خرم آباد

دژ شاپور خواست، قدیمی‌ترین نام این بنا بوده که در دوره ساسانی به آن داده شد و پس از نابودی شهر شاپور خواست، به قلعه خرم آباد شناخته می‌شود.

اطراف قلعه فلک الافلاک حاوی حصاری با ۱۲ برج هستند. این حصارها تضمین شکوه و عظمت قلعه و برج آن هستند که بر اساس آن، نام “فلک الافلاک” برای این ساختمان انتخاب شده است. این قلعه در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار باستانی استان لرستان شناخته می‌شود.

ورودی قلعه شامل دو ستون آجری و طاقنما در بخش شمال غربی است. سبک معماری این بخش از قلعه به دوره پادشاهی قاجار تعلق دارد و شامل اتاق‌های نگهبانی، دالان ورودی و نخستین برج قلعه است. این ساختمان تنها ساختمان دو طبقه در قلعه است که به ورودی از بیرون دسترسی دارد.

این ساختمان با نام “عمارت گلستان” شناخته می‌شود و شامل بخش‌های داخلی، بیرونی، حمام، مسجد، توپخانه و دیوانخانه است. با عبور از ورودی، به حیاط اول قلعه خواهید رسید. در بخش جنوبی حیاط اول، ساختمانی بعد از تخریب برج دوم ساخته شده است.

بنایی مستطیل شکل با ۶ ستون و یک گنبد روی سقف در این حیاط قرار دارد. چاه اسرارآمیز قلعه نیز در این حیاط قرار قرار گرفته است. بین حیاط اول و دوم، یک ردیف بنا وجود دارد که دو ورودی جداگانه دارد. شیوه معماری این بخش به دوره قاجار و پهلوی نخست تعلق دارد. سایر قسمت‌های حیاط اول شامل حمام، آب‌انبار و دهلیزهای دفع فاضلاب هستند.

با عبور از اتاق‌ها، به حیاط دوم خواهید رسید. بخش شمالی و جنوبی حیاط دوم دارای پلان‌های شبیه به هم هستند. اتاق‌های شمالی و جنوبی در این قسمت قرار دارند. زیر اتاق‌های بخش جنوبی، فضایی کوچک با تونل‌های ارتباطی قرار دارد که در گذشته ممکن است برای فرار در شرایط اضطراری استفاده می‌شدند.

در بخش شرقی حیاط دوم نیز اتاق‌هایی با گنبدهای چهار بخشی قرار دارند. قلعه فلک الافلاک در طول زمان دچار تغییرات زیادی شده است. طراحی کنونی این ساختمان‌ها با نخستین نسخه‌ها تفاوت‌های زیادی دارد.

تنها برج که به طور قابل توجهی تغییر نکرده، برج آجری است که روی دیوارهای آن تزیینات آجری و خشتی وجود دارد. از دیدن داخل قلعه فلک الافلاک، می‌توان معماری متنوعی از دوره‌های مختلف تاریخی را تجربه کرد. این تجربه شیرین و جذاب را از دست ندهید.

پل شکسته (پل شاپوری)

پل شکسته خرم آباد که در زبان لری به نام “طاق پیل اشکه‌سه” شناخته می‌شود، یکی از شاهکارهای معماری دوره ساسانیان است که امروزه همچنان پابرجاست. این پل، که با نام پل شاپوری نیز شهرت دارد، در جنوب شهر خرم آباد لرستان قرار دارد.

پل شاپوری در گذشته به طول 230 متر می‌رسید و 28 چشمه طاق داشت، اما امروزه تنها 5 چشمه طاق آن باقی مانده است. این پل در سال 1354 شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. در دوره ساخته شدن پل شاپوری، از آن برای عبور کاروانیان و سپاهیان ایرانی استفاده می‌شد.

پل شکسته خرم آباد دارای 27 پایه است و ارتفاع آن حدود 11 متر است. از سنگ، ملات گچ و ساروج در ساخت پل استفاده شده است. در چشمه طاق‌ها از سنگ‌قلوه‌های رودخانه و لاشه سنگ‌ها استفاده شده است.

برای بازدید از پل شکسته خرم آباد می‌توانید به انتهای خیابان تمدن خرم آباد بروید. بازدید از این شاهکار تاریخی در تمام ساعات شبانه‌روز ممکن است و هیچ نیازی به تهیه بلیط نیست. همچنین، در دو سمت پل، رستوران و کافه نیز وجود دارد که می‌توانید در آنجا استراحت کنید و نوشیدنی و غذا لذیذی بچشید.

بام لرستان

شهر خرم ‌آباد، مرکز استان لرستان در غرب ایران، به عنوان یکی از مقاصد گردشگری برجسته در منطقه شناخته می‌شود. این شهر کوهستانی، آب و هوای خوشایندی دارد و در دره‌های پر آب استان واقع شده است. خرم‌آباد دارای بناهای تاریخی، رودخانه‌ها و چشمه‌های فراوانی است که آن را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری محبوب در ایران تبدیل کرده است.

بام لرستان، یکی از جاذبه های گردشگری خرم آباد است. این مجتمع گردشگری و تحقیقاتی در سال ۱۳۸۹ شروع به ساخت کرد. در ابتدا، این منطقه بدون گیاه و درختان بود؛ اما با کاشت حدود ۷۰۰ هزار درخت و ایجاد فضای سبز، بام لرستان به یک انبوه سبز زیبا تبدیل شد. این مجتمع تفریحی همچنین امکانات و تفریحات متنوعی ارائه می‌دهد که هر گردشگری را جذب می‌کند.

اکنون بام لرستان به‌عنوان بزرگ‌ترین مجتمع تفریحی در غرب ایران شناخته می‌شود. در سفر به خرم‌آباد، نباید این منطقه تفریحی زیبا و هوای خنک آن را از دست داد. بام لرستان دارای چشم‌انداز زیبا و منحصربه‌فردی است که از بالای کوه قابل مشاهده است. این مجتمع با قرارگیری در یک منطقه مرتفع از شهر، به عنوان بام لرستان شناخته می‌شود.

بام لرستان نه تنها یک مکان تفریحی است، بلکه خدمات متنوعی نیز در اینجا ارائه می‌شود. در چند سال اخیر، هتل، رستوران، خزانه پرورش نهال، رصدخانه و باغ وحش در این مجتمع ایجاد شده است. همچنین مکان‌هایی برای تفریح خانواده‌ها نیز در نظر گرفته شده است.

توسعه بام لرستان هنوز به پایان نرسیده است و در حال حاضر نیز بخش‌های تفریحی، رفاهی و تحقیقاتی بیشتری شامل آکواریوم گیاهی، بانک ژن، مرکز تحقیقات محیط زیست و حیات وحش، مرکز تحقیقات منابع طبیعی، ایستگاه هوایی پاراگلایدر، پارک آبی، دو هتل چهار و پنج ستاره و… در حال ساخت هستند.

بام لرستان به عنوان زیباترین چشم‌انداز شهر خرم ‌آباد شناخته می‌شود و بالای آن، به‌ویژه در طلوع و غروب خورشید، لذت از منظره زیبا را فراهم می‌کند. فعالیت‌های اصلی در بام لرستان شامل کوهنوردی، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شب گردی، عکاسی و تماشای چشم‌انداز است.

برای تجربه یک روز متفاوت می‌توانید به بام لرستان بروید و در یکی از ۳۰۰ سکوی پیکنیکی، روزی آرام در طبیعت را تجربه کنید. آبشار مصنوعی نیز با پمپاژ برگردان آب با ارتفاع ۳۲۷ متر در مجاورت درختان سبز، آرامش و تازگی بیشتری به فضا می‌بخشد و جذابیت و زیبایی این مجموعه را افزایش می‌دهد.

علاوه بر عکاسی، در این منطقه می‌توانید از طبیعت و صدای آرامش‌بخش آب لذت ببرید. رصدخانه بام لرستان که با نام «کاسپین» شناخته می‌شود، در ارتفاع ۵۵۰ متری و در بالاترین قسمت کوه واقع شده است.

این رصدخانه اولین مرکز نجوم و ستاره‌شناسی دانش‌بنیان در ایران و از جاذبه های گردشگری خرم آباد است و در ارتفاع ۱۸۶۰ متری از سطح دریا ساخته شده است. این مرکز نجومی و ستاره‌شناسی بهترین محل برای مشاهده پدیده‌های نجومی و ستاره‌ها در غرب ایران و در خاورمیانه به حساب می‌آید. برای افراد بازدیدکننده، رصدخانه تجهیزات رصد، هتل، رستوران گردان، آمفی تئاتر و کافی‌شاپ نیز فراهم کرده است.

ویژگی‌های رصدخانه کاسپین در بام لرستان عبارت‌اند از:

  • گنبد الکترومکانیکی با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه
  • تلسکوپ با قطر آینه ۰٫۵ متر
  • تلسکوپ خورشیدی پیشرفته
  • ۱۶ دستگاه تلسکوپ متحرک
  • دوربین‌های دوچشمی

در سفر به خرم آباد بازدید از بام لرستان و رصدخانه کاسپین را فراموش نکنید.

بام لرستان

غار دوشه خرم آباد

غار دوشه خرم آباد یکی از جاذبه های گردشگری خرم آباد لرستان در غرب ایران است. غار دوشه در نزدیکی روستای دوشه در خرم آباد واقع شده است. طول این غار حدود 300 متر است و دارای ورودی و خروجی دوگانه است. در داخل غار می‌توان قندیل‌ها و چکه‌های زیبا را مشاهده کرد.

این غار به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری خرم آباد شناخته شده است و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. به دلیل وجود تزیینات منحصر‌به‌فرد کروی و منشوری، غار دوشه به عنوان یکی از زیباترین غارهای ایران شناخته می‌شود.

غار دوشه یکی از جاذبه های گردشگری خرم آباد در استان لرستان است که با سابقه بیش از ۸ هزار سال می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. این غار ۱۱۰ نقش و نگاره دارد که توسط انسان‌های اولیه بر روی دیواره‌های آن کشیده شده‌اند.

غار دوشه در شهرستان کرمانشاه و در منطقه غرب استان لرستان قرار دارد. حضور این آثار نشان می‌دهد که هنر دیوارنگاری در ایران به دوران نوسنگی و حدود ۴۵۰۰ سال پیش از میلاد باز می‌گردد.

غار دوشه به عنوان یک اثر تاریخی و طبیعی، به عنوان بخشی از میراث ملی ایران تلقی می‌شود. اگر شما از غارنوردی لذت می‌برید، می‌توانید به غار یافته خرم آباد نیز سر بزنید.

حمام گپ خرم آباد

حمام گپ یک حمام قدیمی و باستانی است که از دوران صفوی ساخته شد. این حمام در زبان لری به معنی “بزرگ” است و ممکن است در خرم آباد آن را با نام “حمام آسیا” نیز بشناسند. حمام گپ در چند سال اخیر به شکل یک مرکز فرهنگی و پذیرایی تغییر شکل داده و امکاناتی مانند رستوران، قهوه‌خانه و پارکینگ اختصاصی را دارد.

محل قرار گرفتن حمام گپ در خرم آباد بر روی پله‌هایی که تا ارتفاع سه متری از سطح خیابان واقع شده‌اند و به خیابان سربینه متصل می‌شود. این حمام در سال ۱۳۷۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران تعیین شده و به همین دلیل توسط مقامات محلی حفظ می‌شود.

ساختمان حمام گپ در خرم آباد بر اساس معماری خاصی ساخته شده است. قسمت اصلی این حمام بر روی چهار ستون سنگی قرار دارد و دور چهارضلعی آن چهار روستایی است. در یکی از کنج‌های حمام، یعنی بین حمام سرد و حمام گرم، فضایی برای کارهای نظافت و برای دلاک‌ها وجود دارد.

همچنین، در قسمت وسط حمام جام‌خانه‌ای وجود دارد که نور را به داخل حمام به همراه می‌آورد. بازدید از این حمام را در سفر به لرستان فراهم نکنید. این حمام نیز از جاذبه های گردشگری خرم آباد است.

باغ گلستان

برای افراد علاقه‌مند به تاریخ بازدید از یکی از جاذبه های گردشگری خرم آباد با نام باغ گلستان بسیار جالب خواهد بود. باغ گلستان یادگاری از زمان قاجار است که پادشاهان در آن محل زندگی می‌کردند.

در دوره پهلوی، باغ گلستان بیشتر به منظور استفاده نظامی بود و از محل زندگی به یک نقشه نظامی تبدیل شد. این باغ چندین عمارت دارد و دقیقا روبه‌روی قلعه فلک الافلاک قرار گرفته است.

در سالیان دور باغ گلستان دارای اماکنی مانند حمام، مسجد، توپخانه، بیرونی و اندرونی بود، اما پس از مدتی به مهمانسرای ارتش تبدیل شد. امروزه برخی از بخش‌های باغ گلستان در حال بازسازی هستند و امکان بازدید از برخی از این بخش‌ها وجود دارد.

سنگ نبشته خرم آباد

سنگ ‌نوشته یا سنگ ‌نبشته، اثر تاریخی باارزش در لرستان است و یکی از جاذبه های گردشگری خرم آباد نامیده می‌شود. این کتیبه به خط کوفی بر روی یک سنگ به ارتفاع سه و نیم متر نگاشته شده و قدمت آن به قرن ششم هجری و دوره سلجوقی می‌رسد.

این اثر مربوط به دوران حکمرانی ابوسعید برسق کبیر، یکی از امرای محمود اول سلجوقیان است و حدود سال ۵۱۳ هجری قمری حکاکی شده‌است. این کتیبه در خیابان شریعتی قرار دارد. متن آن به زبان فارسی و با خط کوفی نگارش یافته و با عبارت «بسم الله» آغاز می‌شود.

در این کتیبه، امیر اسفهسالار کبیرِ سلجوقی، فرمان‌هایی درباره بخشش مالیات چراندن دام در چراگاه‌های شاپورخواست و ممنوعیت برخی سنت‌های ناپسند صادر کرده است. این اثر تاریخی در سال ۱۳۷۲ به منظور توسعه خیابان شریعتی، چهارده متر جابجا و به کنار خیابان منتقل شد که مورد انتقاد برخی قرار گرفت.

باغ گلستان

آسیاب گبری

آسیاب گبری خرم آباد، یکی از آثار تاریخی ایران و جاذبه های گردشگری خرم آباد است که از دوران ساسانیان باقی مانده است. این آسیاب در لهجه محلی خرم آباد به نام “آسیاو گاری” شناخته می‌شود. بر اساس تحقیقات، این بنا بعنوان آسیاب عمومی شهر باستانی شاپورخواست شناخته می‌شده است.

اطلاعات نشان می‌دهد که این آسیاب تا دوره قاجار نیز به کار خود ادامه داده است. این بنا در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و تدابیری برای حفظ آن انجام شده است. مرمت سازه، شامل خاکبرداری، ساخت و ساز دیواره‌ها و تحکیم بندکشی آن‌ها، از اقداماتی است که برای نگهداری و حفظ این آسیاب صورت گرفته است. در حال حاضر، فقط امکان بازدید از بیرون بنا وجود دارد.

لغت “گبری” اصل خود را از زبان آرامی به صورت “گبرا” می‌گیرد. این لغت اصلاً به معنی “مرد” است و مشابه آن در زبان کردی و بلوچی نیز وجود دارد. در زمان ساسانیان، این واژه برای آرامیان استفاده می‌شد. اما در مورد آیین آرامیان، اطلاعات دقیقی وجود ندارد.

در دوره‌های بعدی تاریخی، عنوان “گبری” برای پیروان زرتشت استفاده می‌شد. اما بعدها این واژه به یک ضد واژه پیوسته و در بین ایرانیان مسلمان به معنی “مجوس” و “کافر” تلقی می‌شد.

با این حال، هر جایی که در ایران قبرستانی باستانی وجود داشته باشد، با عنوان “قبرستان گبری” شناخته می‌شود، در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از این قبرستان‌ها متعلق به پیروان زرتشت نبوده است. زیرا در اغلب این قبرستان‌ها، افراد با لباس و وسایل خود دفن شده‌اند، در حالی که در آیین زرتشت، چنین رسمی وجود ندارد.

آسیاب گبری خرم آباد از سنگ و ملات ساروج ساخته شده است. در ساخت این بنا، از سنگ‌های قلوه و تیشه خورده استفاده شده است. شکل بنا مکعب مستطیلی است و ابعاد آن ۲۶ متر در طول، ۶ متر در عرض و ۵.۱۱ متر در ارتفاع است.

آسیاب گبری خرم آباد در محله پشته حسین‌آباد قرار دارد و شهر خرم آباد، مرکز استان لرستان در غرب ایران است. برای رسیدن به خرم آباد از تهران، دو مسیر ممکن استفاده می‌شود. این مسیرها عبارت‌اند از:

  • مسیر اول از طریق جاده قم و اراک، به طول حدود ۴۸۸ کیلومتر است. در این مسیر شما از شهرهای قم، سلفچگان، اراک و برخی مناطق بروجرد عبور می‌کنید.
  • مسیر دوم از طریق جاده ساوه و ملایر، به طول حدود ۵۵۰ کیلومتر است. شروع این مسیر از بزرگراه تهران-ساوه است و در طول این مسیر شما از شهرهای ساوه، قهاوند، همدان، ملایر و برخی نقاط بروجرد عبور می‌کنید.

سخن پایانی

جاذبه های گردشگری خرم آباد بسیار شهرت دارند و تعداد آن‌ها نیز بسیار بالا است. در این مقاله برخی از مشهوترین آن‌ها را بررسی کردیم. با مطالعه این مقاله می‌توانید به نقاط مختلفی از جاذبه های گردشگری خرم آباد سر بزنید و از جاذبه های دلنشین لرستان لذت ببرید.

چند هتل نیز در این مقاله معرفی کردیم تا بنا به سلیقه خود بتوانید اقامتی راحت و آسوده را سپری کنید. اگر سوالی داشتید می‌توانید با ما در ارتباط باشید تا اطلاعات بیشتری درباره گردشگری کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا