فاوینو
0

چرا ویتامین ب 1 فشار خون را بالا میبرد؟ خاصیت تیامین برای بدن

BloodPressureIcon-رابطه فشار خون و قرص ویتامین ب 1
بازدید 199

بدن با ویتامین ب 1 جهت انجام فعالیت های خود در بهترین وضعیت، نیازمند است. این ویتامین محلول در آب بوده و در نتیجه در بدن امکان ذخیره شده آن وجود ندارد. در نتیجه افراد باید برای تامین این ویتامین، باید تلاش خود را به کار بگیرند؛ زیرا وجود آن لازم است. سوالی که شاید برای برخی از افراد به ویژه افراد فشار خون بالا، به وجود می آید این است که آیا این ویتامین در افزایش فشار خون موثر است یا خیر؟

طی این مقاله اختصاصی از بلاگ سلامت فاوینو به بیان اطلاعاتی در رابطه با ویتامین ب 1 و تاثیر آن بر بدن خواهیم پرداخت. امیدواریم مطالب ارائه شده در این خصوص برای شما، مفید باشد. در صورت علاقه از سایت بوفچه نیز، دیدن کنید.

BloodPressureIcon-رابطه فشار خون و قرص ویتامین ب 1

BloodPressureIcon-رابطه فشار خون و قرص ویتامین ب 1

ویتامین ب 1 و تاثیر آن بر فشار خون

ویتامین ب 1 یک ماده مغذی برای عملکرد صحیح تمام بافت های بدن است. اما یکی از عوارض جانبی مصرف بیش از حد ویتامین های گروه B، کاهش یا افت فشار خون است. زمانی که مقدار ویتامین ب1 که به نام تیامین نیز شناخته می شود ، از سطح طبیعی بدن فراتر رود؛ می تواند باعث فشار خون بالا شود. افرادی که مبتلا به بیماری هایی مانند ایدز، آب مروارید، سرطان دهانه رحم، بیماران کلیوی و همچنین کسانی که مبتلا به فشار خون هستند، بهتر است از این ویتامین در رژیم روزانه خود بهره ببرند.

همچنین  ویتامین ب1 به کاهش فشار خون بالا و عوارض قلبی در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند.به گفته محققان، مکمل های ویتامین B1 با دوز بالا فشار خون دیاستولیک را در افراد مبتلا به هیپرگلیسمی در مراحل اولیه کاهش می دهد و ممکن است در پیشگیری از عوارض عروقی بیشتر نقش داشته باشد.

منظور از ویتامین ب 1 یا تیامین چیست؟

ب1 یا تیامین ویتامینی است که بدن انسان برای رشد، نمو و عملکرد سلولی و همچنین تبدیل غذا به انرژی به آن نیاز دارد. تیامین مانند سایر ویتامین های گروه B محلول در آب است. یعنی در آب حل شده و قابلیت ذخیره در بدن را ندارد. بدن شما تنها قادر است ویتامین  ب1 را به مدت  20 روز ذخیره کند. ویتامین ب 1 از طریق غذا ها به راحتی تامین می شود.

تیامین یکی از هشت ویتامین ضروری B است که نقش کلیدی در چندین عملکرد مهم سلامتی دارد. اگر به میزان کافی تامین نشود ،کمبود ویتامین ب 1 اتفاق می افتد. کمبود این ویتامین اگر شدید باشد به نوعی بیماری با نام بری بری مواجه خواهند شد.

ویتامین ب 1 b1

ویتامین ب 1 b1

نشانه های کمبود ویتامین ب 1

علائم کمبود ویتامین ب 1، بسیار گسترده است. البته این کمبود خود را، به روش های مختلف در بدن ظاهر شود. این ها می تواند به شکل افسردگی، اضطراب، درد عضلانی، نوروپاتی، تشنج صرع و خستگی باشد.از دیگر علائم نگران کننده تر کمبود ویتامین ب 1، می تواند باعث فشار خون بالا، ضربان قلب بالا، درد قفسه سینه و حتی نارسایی احتقانی قلب شود.کمبود ویتامین B1 اغلب به عنوان بری بری شناخته شده و به عنوان مرطوب یا خشک طبقه‌بندی می شود.

بری بری مرطوب نوعی کمبود است که بر قلب تأثیر می گذارد، در حالی که بری بری خشک بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد.علائم و نشانه ‌های کمبود تیامین را می‌توان به راحتی نادیده گرفت، زیرا می‌توانند غیراختصاصی و مبهم باشند. اصلی ترین و شایع ترین علائم کمبود ویتامین ب 1، موارد زیر خواهند بود:

  • از دست دادن اشتها
  • خستگی
  • تحریک پذیری
  • آسیب عصبی
  • تاری دید
  • حالت تهوع و استفراغ
  • دلیریوم

مهم ترین منابع تامین ویتامین ب 1

ویتامین ب 1 در موارد زیر یافت میشود:

اصلی ترین منابع جهت دریافت ویتامین ب 1 خوراکی ها، مکمل های فردی و مولتی ویتامین ها هستند. کمبود این ویتامین، می تواند بر بسیاری از عملکرد های بدن تأثیر بگذارد که اصلی ترین آن ها، عبارت هستند از:

  • سیستم عصبی
  • قلب
  • مغز

خوشبختانه، کمبود تیامین در سراسر جهان توسعه یافته غیر معمول است. کمبود این نوع از ویتامین های گروه B، در بزرگسالان سالم بسیار نادر بوده و در افرادی با شرایط خاص پزشکی دارند، این کمبود شایع تر است. شرایطی که می تواند سطح تیامین بدن را، مختل کند؛ شامل موارد زیر خواهند بود:

  • اعتیاد به الکل
  • بیماری کرون
  • بی اشتهایی

البته برای افزایش این ویتامین، می توان از مواد غذایی خاصی در رژیم غذایی قرار داد. برخی از بهترین منابع جهت دریافت تیامین در رژیم غذایی، شامل غذاهایی زیر خواهد شد:

  • نودل برنج سفید یا تخم مرغ غنی شده
  • غلات صبحانه غنی شده
  • ماهی قزل آلا
  • لوبیا سیاه
  • دانه های آفتابگردان
  • کدو بلوط
  • ماست
  • بسیاری از انواع نان های تجاری
  • ذرت

همچنین عدم دریافت کافی تیامین، می تواند منجر به کمبود تیامین شود که این امر، در عرض 3 هفته اتفاق خواهد افتاد. در نتیجه بر قلب، سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی خواهد گذاشت.

thiamin-foods ویتامین ب 1

thiamin-foods ویتامین ب 1

مهم ترین فواید ویتامین ب ۱

ویتامین ب ۱ یا تیامین از بروز مشکل در سیستم عصبی، مغز، ماهیچه ها، قلب، معده و روده پیشگیری خواهد کرد.  همچنین، در جریان الکترولیت ها به داخل و خارج از سلول های عضلانی و عصبی نقش مهمی دارد. مهم ترین مزیت وجود ویتامین ب 1 در بدن، شامل موارد زیر است:

خواص ویتامین ب1 برای پوست

ویتامین ب1 به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل خواهد کرد. با کاهش رادیکال های آزاد بدن به رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت و همچنین درمان لکه های پوستی کمک خواهد کرد.

تقویت و افزایش رشد مو

ویتامین ب۱ به افزایش تولید گلبول های قرمز خون کمک می کند. با بهبود گردش خون در بدن به تقویت فولیکول های مو و افزایش رشد آن ها کمک خواهد کرد.در سال های گذشته، محققان شواهد بیشتری یافتند که نشان می‌ دهد که هر چیزی که سرشار از تیامین و آنتی اکسیدان باشد، می‌تواند به سلامت پوست، مو و ناخن کمک کند.این ویتامین از تنگ شدن رگ ها که اگر در پوست سر بسته شود، به خشکی و شکنندگی و ریزش مو می انجامد، جلوگیری می‌کند.

افزایش انرژی بدن

گلوکز که منبع اصلی انرژی در بدن محسوب است، توسط ویتامین ب1 که باعث فعالیت سیستم آنزیمی پیرووات دهیدروژناز می شود، اکسید شده و به فرم قابل استفاده انرژی تبدیل خواهد شد.ویتامین B1 به افزایش انرژی بدن برای تمرینات بدنسازی در ورزشکاران مفید است.برخی بدنسازان از مکمل های ویتامین  ب1، برای افزایش انرژی و بهبود عملکرد ورزش خود در تمرینات بدنسازی استفاده خواهند کرد.

 

تقویت عصب های بدن

ویتامین B1 به توسعه غلاف میلین در اطراف اعصاب بدن کمک کرده و خطر ابتلا به آسیب های عصبی، بیماری ms و مرگ را کاهش  خواهد داد.سلول های عصبی برای محافظت از غلاف میلین (لایه نازک پوششی که از سلول‌های عصبی محافظت می‌کند) به ویتامین B1 نیاز دارند.اگر غلاف میلین آسیب ببیند، سلول عصبی زیر آن نابود خواهند شد. در نهایت منجر به از دست دادن حافظه، تحرک و توانایی‌های یادگیری خواهد شد.

سلامت قلب

ویتامین ب ۱ نقس مهمی در تولید استیل کولین (انتقال دهنده عصبی) دارد که به بهبود عملکرد قلب کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش خواهد داد.تمام سیستم قلبی عروقی شما برای عملکرد درست و سالم ماندن به تیامین نیاز دارد.بدن شما باید بتواند یک پیام رسان عصبی به نام استیل کولین را بسازد.این پیام رسان عصبی در سیستم عصبی مرکزی یافت شده و پیام رسانی است که که داده‌ها را بین اعصاب و عضلات به ویژه عضله قلب منتقل خواهد کرد. با کمبود ویتامین ب1 اعصاب و عضلات نمی‌توانند به شکل درست و موثر، ارتباط داشته باشند.این مسئله باعث بی‌نظمی در ضربان قلب  خواهد شد.

تیامین و افزایش فشار خون

تیامین و افزایش فشار خون

پیشگیری از آب مروارید

اضافه کردن منابع حاوی ویتامین  ب1 به رژیم غذایی، باعث سلامت چشم ها شده و خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش خواهد داد.مطالعات متعدد پژوهشگران نشان می‌دهد که تیامین به حفظ بینایی کمک کرده و از ایجاد  آب سیاه در کنار آب مروارید جلوگیری خواهد کرد.ویتامین B1 می‌تواند انتقال رفت و برگشت پیام ها بین مغز و چشم را تحریک کند.حتی افرادی که در دهه سوم زندگی خود هستند نیز، می‌توانند در طولانی مدت از مصرف تیامین بهره‌مند شوند؛ زیرا تاثیر عمیقی بر سلامت چشم می‌گذارد.

 

معده و دستگاه گوارش

تیامین نقس مهمی در ترشح اسید هیدروکلریک دارد که به بهبود هضم غذا کمک خواهد کرد. همچنین برای پیشگیری و درمان کولیت اولسراتیو و اسهال مفید خواهد بود. در نهایت این ویتامین ب 1، باعث سلامتی دستگاه گوارش خواهد شد. در صورتی که افراد به مشکلات گوارشی شدید مبتلا هستند، ممکن است با گنجاندن ویتامین B1 در رژیم غذایی خود، به خود کمک کنند.تیامین برای فرآیند متابولیک که از گلوکز در چرخه اسید سیتریک و گلیکولیز استفاده می‌کند، ضروری است.

collection-food-with-vitamin-b1_غذاهای دارای ویتامین ب 1

collection-food-with-vitamin-b1_غذاهای دارای ویتامین ب 1

استرس و اضطراب

تیامین یا ویتامین ب1 به عنوان ویتامین ضد استرس هم شناخته می شود که به آرامش روحی کمک کرده و تاثیر خوبی در کاهش استرس و اضطراب بر جای می گذارد.همچنین ویتامین ب ۱،  برای پیشگیری و درمان بیماری های عصبی نظیر ام اس (مولتیپل اسکلروزیس) و فلج بل مفید است.

تقویت حافظه و آلزایمر

مطابق تخقیقات پژوهشگران، مصرف ویتامین B1 و مکمل ویتامین B1 100 با تقویت حافظه، به درمان بیماری آلزایمر کمک خواهد کرد.همچنین این ویتامین نقشی کلیدی در عملکردهای ذهنی مانند توجه، تنظیم ترس، زبان و حافظه عملی (پروسیجرال) ایفا  خواهد کرد.کمبود ویتامین B1 می‌تواند باعث حذف اطلاعات از ذخیره حافظه پروسیجرال مغز شود.

درمان کم خونی

ویتامین B1 نقش مهمی در تولید گلبول های قرمز خون دارد و به درمان کم خونی یا آنمی کمک خواهد کرد. مشکل کم خونی، وضعیت جدی است که هم کودکان و هم بزرگسالان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این بیماری کم خونی، می‌تواند باعث بروز بیماری نبود اکسیژن در بدن که هیپوکسی نام دارد، بشود.مشکل دیگری که به کمبود ویتامین B1 مرتبط است، سندرم کم خونی مگالوبلاستیک پاسخ دهنده به تیامین است. البته این سندرم نمونه نادری از کم خونی است اما ممکن است در افرادی که کمبود تیامین دارند، اتفاق بیفتد.

مسمومیت مشروبات الکلی

ویتامین B1 به سم زدایی و پاک سازی کبد کمک کرده و می تواند عوارض ناشی از مسمومیت با مشروبات الکلی از جمله سیروز کبد، عفونت و هیپرتیروئیدیسم را کاهش دهد.زیرا این افراد که دارای اعتیاد به الکل، بیشتر به سندرم ورنیکه کورساکف هستند، باید در فرآیند ترک، تیامین کافی دریافت کنند.سندرم ورنیکه کورساکف معمولا در افراد الکلی که رژیم غذایی نامناسب دارند، یافت خواهد شد.زیرا بدن، به خودی خود تیامین نمی‌سازد، برای دریافت این ویتامین فقط بر منابع غذایی متکی است.

تقویت اشتها

ویتامین ب 1 می تواند به شدت، باعث افزایش اشتها شده و کنجر به پیشگیری در کنار درمان اختلالات تغذیه ای کمک خواهد کرد.

سخن پایانی

نقش ویتامین ب 1 در بدن، بسیار حساس و مهم است. این ویتامین در کاهش یا افزایش فشار خون تاثیر داشته و در نتیجه این ویتامین باید به اندازه در بدن وجود داشته باشد. البته کمبود این ویتامین، باعث آسیب های بسیار جدی تری در بدن افراد خواهد شد. یکی از این تاثیرات، آشفتگی روانی خواهد بود. همچنین از دیگر تاثیرات این کمبود ویتامین ب 1، از دست دادن حافظه و توهم است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر