اخبار

لیفتراک مناسب برای کارخانه چه لیفتراکی است؟

فهرست مطلب

لیفتراک مناسب برای کارخانه چه لیفتراکی است؟

لیفتراک از ماشین‌آلات ضروری و پرکاربرد در بسیاری از کارخانه‌جات تولیدی، صنعتی، کارگاه‌ها و شرکت‌ها محسوب می‌شود و از آن برای جابه‌جایی و حمل انواع بار و کالا استفاده می‌کنند. البته در این‌ خصوص، انواع مختلفی از لیفتراک برحسب کیفیت کار و وزن‌های مختلف وجود دارد و مصرف‌کنندگان برحسب نیاز و نوع مواد اولیه و محصولات تولیدی، مناسب‌ترین و باکیفیت‌ترین اين نوع ماشين‌آلات را انتخاب نموده و به‌كار مي‌گيرند. این وسیلۀ حمل با کارایی منحصر‌به‌فرد، برای اولین بار در اوایل قرن بیستم تولید شده و تحت عنوان لیفتراک برای کارخانه در بازار عرضه گردید. بدین‌ترتیب صاحبان مشاغل و کارخانه‌جات مختلف نیز اقدام به تهیۀ این دسته از ماشین‌آلات نموده‌اند. البته در سال‌های اخیر، انواع مختلفی از این محصول طراحی و تولید شده‌است و نسبت به مدل‌های قدیمی، قدرت، توان، کارایی مطلوب‌تر و طول عمر بیشتری دارند.

لیفتراک (Lif Truck) چیست؟

به‌طور کلی وسیله‌اي که دو شاخک در جلو دارد و با بالا و پایین بردن آن، وسایل و کالاهای مختلف را جابه‌جا می‌کند، لیفتراک نامیده می‌شود. این محصول از ضروری‌ترین ماشین‌آلات صنعتی در کلیۀ صنایع، اعم از کوچک و بزرگ است و در مدل‌های جدید آن، تغییرات اساسی در ساختار و نحوۀ عملکرد شاخک‌ها به وجود آمده‌است. بدین‌صورت که با اعمال دکل‌های عمودی، فرآیند بالا و پایین بردن انواع کالا و همچنین جابه‌جایی آن، راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود.

خاطرنشان می‌شود که هر یک لیفتراک‌های موجود در بازار، توان حمل بار مختلفی دارند و این توان صرفاً توسط کارخانۀ سازنده تعیین می‌گردد، به‌عنوان مثال Lif Truck مناسب برای کارخانه سنگ مصنوعی با لیفتراک‌هایی که در کارخانه قیر، تولید مواد چینی و شکستنی و غیره به‌كار مي‌روند با یکدیگر متفاوت‌اند، ازاین‌رو می‌بایست مصرف‌کنندگان و خریداران لیفتراک به این نکته توجۀ ویژه‌ای داشته باشند و متناسب با آن، اقدام به خرید لیفتراک با بهترین و مناسب‌ترین شرایط کنند.

 خرید لیفتراک
خرید لیفتراک

اجزاء و قطعات اصلی لیفتراک

Lif Truck نیز مانند سایر وسایل‌ نقلیۀ موتوری از اجزاء و قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند و کیفیت طراحی، تولید و نصب این قطعات باعث می‌شود تا کیفیت کار و طول عمر این دستگاه پرکاربرد نیز افزایش یابد، بنابراین آشنایی با قطعات اصلی و لوازم یدکی لیفتراک اهمیت فراوانی دارد و می‌تواند چراغ راهی برای انتخاب مناسب‌ترین Lif Truck برای کارخانه باشد. در این‌ خصوص، قطعات و اجزای اصلی این دسته از ماشین‌آلات صنعتی به شرح زیر است:

1. شاسی

همان‌طور که می‌دانید، تمامی وسایل‌ نقلیه اعم از سبک، سنگین، صنعتی و غیرصنعتی، دارای شاسی هستند که تمامی اجزای اصلی و غیر اصلی دستگاه روی آن قرار می‌گیرد. درواقع این بخش مانند یک چارچوب اصلی است و تمامی اجزاء نظیر چرخ‌ها، دکل، وزن تعادل و غیره روی آن سواری می‌شود. با این توصیف، هنگام انتخاب Lif Truck برای کارخانه سنگ مصنوعی و سایر مواد سنگین، به نوع شاسی و نحوۀ اتصالات آن توجه نمایید، چراکه هرچه شاسی محکم‌تر و ضخیم‌تر باشد، به نسبت می‌توان با آن بار و تجهیزات سنگین‌تری را حمل و جابه‌جا کرد.

2. وزنۀ تعادل

با توجه به اینکه لیفتراک‌ها با دو شاخک و دکل عمودی که در جلوی آن تعبیه‌شده، انواع بار و کالا را جابه‌جا می‌کنند، برای برقراری تعادل و جلوگیری از واژگون شدن آن، در پشت دستگاه یک وزنۀ تعادل که معمولاً از جنس چدن است تعبیه شده‌است و وظیفۀ کنترل تعادل این ماشین پرکاربرد را برعهده دارد. به‌تبع آن، هرچه وزنۀ تعادل سنگین‌تر باشد، می‌توان اجسام و کالاهایی را که وزن بیشتری دارند، حمل و جابه‌جا کرد.

کابین راننده
کابین راننده

3. کابین راننده

این بخش از لیفتراک برای قرارگیری و نشستن راننده در نظر گرفته شده‌است. در اصل راننده در این قسمت با دسترسی به فرمان، گاز، ترمز و سایر تجهیزات تعبیه‌شده در کابین، لیفتراک را به حرکت در می‌آورد و اقدام به حمل و جابه‌جایی انواع کالا و مواد اولیه می‌کند. در این‌ خصوص نیز بر اساس شرکت سازنده، مدل‌های مختلفی از کابین در بازار وجود دارد و هر یک از آن‌ها، امکانات خاص خود را دارند.

4. وسایل هشدار‌دهنده

با توجه به اینکه لیفتراک‌ها به‌صورت مداوم در محوطۀ کارگاه‌ها، کارخانه‌جات و شرکت‌ها مشغول تردد و حمل انواع بار هستند، امکان برخورد آن‌ها با پرسنل، دستگاه‌ها و سایر تجهیزات وجود دارد. به همین سبب، روی این دستگاه یک‌سری وسایل هشدار‌دهنده نصب شده‌است تا هنگام عبور و مرور در محوطۀ مراکز و کارگاه تولیدی، اعم از صنعتی و غیرصنعتی، افراد حاضر در محل، از عملکرد Lif Truck مطلع شوند و بدین نحو خطرات و مشکلات احتمالی به حداقل برسد.

از بین اصلی‌ترین تجهیزات هشدار‌دهندۀ تعبیه‌شده روی این دستگاه، می‌توان به سیستم هشدار شنیداری، دیداری، بلندگو، بوق و چراغ چشمک‌زن اشاره کرد، بنابراین اگر به دنبال خرید مناسب‌ترین لیفترک صفر برای کارخانه قیر، سنگ مصنوعی و سایر کارخانه‌جات هستید، همواره به این دسته از وسایل هشدار‌دهنده توجۀ ویژه داشته باشید و متناسب با آن، محصول موردنظر خود را انتخاب نمایید.

5. دکل عمودی و نگه‌دارندۀ بار

این بخش از اجزای اصلی لیفتراک‌ها، جهت بالا و پایین بردن انواع بار و حمل آن‌ها استفاده می‌گردد. به همین سبب، کیفیت اتصال، نحوۀ عملکرد و ضخامت بازوهای نگه‌دارنده و دکل اهمیت فراوانی دارد و خریداران این دستگاه باید به این بخش نیز دقت داشته باشند و برحسب نوع مواد اولیه و محصولات تولیدی، مناسب‌ترین forklift را انتخاب کنند.

انواع لیفتراک
انواع لیفتراک

انواع لیفتراک بر اساس نوع موتور به‌کاررفته در آن

بر اساس نوع موتور، Lif Truckها انواع مختلفی دارند و بر اساس نیاز مصرف‌کنندگان استفاده می‌گردند. در این راستا، مهم‌ترین مدل‌های لیفتراک به قرار زیر است:

  1. لیفتراک دیزلی
  2. دوگانه (بنزین و گاز)
  3. بنزیني
  4. لیفتراک برقی

البته به یاد داشته باشید که هرکدام از این محصولات، عملکرد و ویژگی‌های خاص خود را دارند که با توجه به شرایط اقتصادی و هزینۀ تعمیر، سرویس و نگه‌داری تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب و خرید هرکدام از آن‌ها، برعهدۀ صاحبان مشاغل مختلف، اعم از کارخانه‌جات و کارگاه‌های صنعتی و غیرصنعتی است.

سخن پایانی

اکنون که با لیفتراک، اجزای سازنده و انواع آن آشنا شدید، می‌توانید متناسب با نیاز، نوع مواد اولیه، محصول و توان مالی، مناسب‌ترین و بهترین Lif Truck را برای کارخانۀ خود خریداری نموده و به‌كار ببريد. البته باید بدانید که انواع و برندهای مختلفی از این وسیلۀ پرکاربرد در بازار وجود دارد که معروف ترین و بهترین آنها لیفتراک کوماتسو 5 تن و 3 تن یا کمتر یا لیفتراک تویوتا است و هر یک از آن‌ها، قیمت و کارایی متفاوتی دارند. با این توصیف، با افزایش کیفیت ساخت، کارایی و نحوۀ عملکرد، به نسبت قیمت خرید، سرویس و نگه‌داری از Lif Truck نیز بیشتر خواهد شد. در پایان امید است که مطالب فوق، مفید و مؤثر واقع شده باشد. در بخش‌های بعدی، سعی داریم شما را با ویژگی و خصوصیات بیشتری از این دستگاه آشنا کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا