اخبار

روغن شاهدانه به چه دردی میخوره؟ چطوری از روغن شادانه استفاده کنیم؟

فهرست مطلب

شاهدانه عضوی از گیاه ماری‌جوانا بوده و در طب سنتی و اسلامی مصرف درمانی دارد. روغن شاهدانه یکی از فرآورده‌های گیاهی شاهدانه به‌عنوان منبعی سرشار از پروتئین، اسیدهای چرب و انواع ویتامین شناخته شده و به‌هیچ‌وجه اثرات روان‌گردان ماری‌جوانا در آن نیست. برای آشنایی بیشتر با فواید روغن گیاهی شاهدانه و پی بردن به خواص استفاده از آن تا انتهای مقاله همراه سایت فاوینو باشید. همچنین جهت آَشنایی با خواص و انواع سیب میتوانید هر آنچه که باید در مورد سیب بدانید را مطالعه نمایید.

روغن شاهدانه چیست

روغنی به رنگ زرد تا سبز تیره که در اثر فرآیند پرس سرد از تخم گیاه شاهدانه به‌دست آمده، روغن شاهدانه گفته می‌شود. این روغن گیاهی منبعی غنی از اسیدهای چرب، آنتی‌اکسیدان، مواد معدنی، پروتئین و انواعی از ویتامین‌ها است.

علم پزشکی در سال‌های اخیر از خواص درمانی شگفت‌انگیز این روغن برای بهبود بیماری‌های التهابی، سرطان، دیابت و عارضه‌های قلبی پرده برداشته و بیماران طبق نظر پزشک متخصص می‌توانند از این درمان گیاهی جهت افزایش تندرستی خود بهره ببرند.

روغن گیاهی شاهدانه برای چی خوبه

روغن استخراج شده از دانه‌های گیاه شادانه را به‌صورت مصرف خوراکی و درمانی می‌توان استفاده کرد. بیماری‌های که مصرف روغن گیاهی شاهدانه در بهبود آن‌ها تاثیرگذار است عبارت‌اند از:

  • فشارخون بالا
  • میگرن
  • عفونت‌های گوارشی و ادراری
  • سیاه‌زخم
  • نقرس
  • انواع عارضه‌های دستگاه تنفسی مثل: سیاه‌سرفه، برونشیت و آسم
  • درمان انواع التهاب و اگزما
  • سلامت پوست و مو
  • دیابت
  • عارضه قلبی
  • کاهش استرس و افسردگی
  • پیشگیری از سرطان سینه
  • کاهش تاثیرات منفی مصرف داروهای ضدسرطان
  • درمان بیماری‌های استخوانی و مفصلی

تمام موارد بالا در اثر وجود انواع مواد ضروری جهت رفع نیازهای مختلف بدن رخ می‌دهد. نکته جالب و مهم وجود تمامی مزیت‌های گفته شده در یک روغن است. برای آشنایی بیشتر با خواص روغن گیاهی شاهدانه برای پوست، مو و دور چشم در بخش بعدی مقاله همراه ما باشید.

روغن شاهدانه چیست
روغن گیاهی شادانه چیست

مزایا روغن شاهدانه برای پوست

پوست اولین سد دفاعی بدن در برابر عوامل مخرب محیطی است. عوامل بیرونی از تابش شدید نور خورشید گرفته تا زخم و خراش‌های پوستی که در اثر بی‌احتیاطی روی پوست رخ می‌دهد؛ به‌همراه عوامل داخلی مثل: کمبود ویتامین، حساسیت‌های پوستی و روند طبیعی افزایش سن موجب ایجاد انواع ناراحتی پوستی می‌گردند. استفاده از این روغن گیاهی به‌عنوان یک داروی معجزه‌گر می‌تواند فقر مواد عالی، کمبود رطوبت و آکنه‌های که در اثر بسته بودن منافذ پوستی رخ داده را مرتفع نماید.

ویتامین D موجود در این روغن سبب جذب حداکثری کلسیم توسط پوست شده و اسیدهای چرب امگا3، امگا6 و امگا9 درکنار افزایش رطوبت، تحریک کلاژن‌سازی سلول‌های پوستی را در پی خواهند داشت. به مرور زمان و استفاده مداوم و اصولی از این روغن شاهد ازبین رفتن سلول‌های مرده از روی پوست و تشکیل سلول‌های جدید و کاسته شدن آثار زخم‌های قدیمی خواهیم بود.

خواص ضدالتهابی روغن حاصل از شاهدانه برای درمان تصلب شرایین (گرفتگی شریان‌ خون)، آکنه و اگزما مورد استفاده قرار گرفته و با توجه به تاثیر مثبتی که روی پوست دارد از این روغن در ساخت محصولات زیبایی مثل: کرم، شامپو، بوم لب و موس اصلاح بهره برده می‌شود. روغن شاهدانه بدون تحریک غدد سباسه به تولید بیشتر چربی پوستی، موجب تمیزی منافذ باز پوستی، افزایش رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست را در پی دارد. استفاده از این روغن برای افرادی با تایپ پوستی خشک، حساس و حتی چرب بدون مشکل بوده و در صورت استفاده می‌تواند برای پوست‌شان مفید واقع شود.

فواید روغن گیاهی شاهدانه برای دور چشم

خاصیت آنتی‌اکسیدانی موجود در روغن مذکور سبب از بین رفتن سلول‌های مرده و تشکیل سلول‌های جدید پوستی در پوست نازک دور چشم خواهد شد. خاصیت ضدپیری این روغن درکنار ویژگی جمع‌کنندگی پوست سبب افزایش طراوت و شادابی به پوست خواهد شد.

قبل از استفاده گسترده و زیاد از روغن گیاهی، ابتدا مقدار کمی از آن را روی پوست نواحی دیگر بدن امتحان کرده و در صورت وجود عوارضی مانند: خارش، قرمزی و التهاب پوستی از استفاده مجدد از این روغن برای رفع عارضه‌های پوستی به شدت خودداری نمایید.

خواص روغن شاهدانه برای مو

ویتامین E به‌همراه اسیدهای چرب موجود در روغن گیاهی شاهدانه سبب افزایش لطافت، نرمی و رطوبت مو را در پی دارد. استفاده از این روغن سبب بهبود وضعیت پوست نواحی که مو رشد می‌کند نیز می‌شود. با بهتر شدن وضعیت پوست، ریشه مو به شکل درست‌تری به کار خود ادامه می‌دهد.

تداوم روند استفاده از این روغن به‌همراه مالش پوست، تحریک فولیکول مو را سبب شده و نهایتاً پرپشتی مو و افزایش ضخامت ساقه مو را شاهد خواهیم بود. پروتئین غذای اصلی سلول‌های بدن انسان بوده و این ماده ارزشمند از طریق روغن گیاهی شاهدانه می‌تواند جذب مو شود.

تاثیرات روانی روغن گیاهی شاهدانه

روغن به‌دست آمده از تخم گیاه شادانه به مانند ماری‌جوانا اثرات روان‌گردان و مخرب روی ذهن انسان ندارد. بلکه با دارا بودن اسیدهای آمینه موردنیاز بدن و به‌خصوص مغز موجب افزایش کارایی سیستم عصبی مغز نیز خواهد شد.

سرتونین نوعی انتقال‌دهنده عصبی بوده که وظیفه تنظیم حالت روحی و رفتار اجتماعی انسان را بر عهده دارد. تاثیر مثبت مصرف روغن گیاهی شاهدانه روی سرتونین سبب بهبود وضعیت افسردگی، استرس و اضطراب به‌همراه افزایش حس رضایت‌مندی از زندگی را در پی دارد.

آثار مثبت شاهدانه روی سیستم‌های پیام‌رسان مغز مثل : سیستم اندوکانابینوئید موجب کاهش اختلالات عصبی هم‌چون: صرع و ام‌اس را رقم زده و حتی برخی پژوهش‌گران به‌دنبال اثبات تاثیرات این روغن در کاهش التهاب‌ مغزی و بیماری عصبی آلزامیر هستند.

عوارض روغن گیاهی شاهدانه

مصرف بیش‌ازحد و غیرقابل انداز‌گیری روغن شاهدانه اختلال شدیدی در روند طبیعی بدن ایجاد خواهد نمود. از این‌رو اگر از نوع خاصی بیماری خصوصاً مشکلات قلبی رنج می‌برید؛ استفاده از این روغن باید طبق نظر پزشک و با احتیاط انجام شود.

دیگر مضرات مصرف روغن گیاهی شاهدانه عبارت است از:

  • کاهش فشارخون، افزایش ضربان قلب
  • استفاده از این روغن برای بانوان حامله طبق نظر پزشک مشکلی ندارد. اما مصرف بی‌‌رویه از آن ممنوع است.
  • سردرد و تاری دید
  • درد معده و گاهاً استفراغ

زیاده‌روی مصرف این روغن در درازمدت امکان بروز اختلال شخصیتی را بالا خواهد برد. استفاده خودسرانه این روغن گیاهی موجب تاثیر منفی روی بدن انسان را در پی دارد. جهت بهره بردن از  فواید فوق‌العاده این روغن گیاهی حتماً طبق نظر پزشک، آن را مورد مصرف قرار دهید.

خرید روغن شاهدانه

برخی از تولیدکنندگان جهت کسب سود بیشتر از فروش روغن شاهدانه، این روغن شگفت‌انگیز را با دیگر روغن‌های گیاهی و پارافینی که ارزش قیمتی بسیار پایین‌تری دارند، مخلوط می‌کنند. در صورت استفاده از جنس تقلبی، نباید انتظار تاثیرات مثبت از این روغن داشته باشید. بنابراین برای تهیه و خرید نوع مرغوب این روغن به مراکز معتبر مراجعه کنید.

فراموش نکنید که روغن گیاهی شاهدانه، دارای تاریخ انقضاء بوده و تنها تا 15 ماه بعد از استخراج از تخم گیاه شاهدانه دارای کیفیت و تاثیر خاص در نواحی مختلف بدن انسان است. نحوه مصرف درست طبق دستور پزشک از این روغن گیاهی قطعاً در حفظ سلامت و تندرستی هر شخصی نقش به‌سزایی می‌تواند داشته باشد.

جستجوی کاربرای برای این مطلب:

  • https://favino ir/24211/روغن-شاهدانه-به-چه-دردی-میخوره؟-چطوری-ا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا