اخبار

چگونه با ترومای روحی باید مقابله کرد؟

فهرست مطلب

تروما یک واکنش عاطفی است که مدت‌ها پس از وقوع یک رویداد، باعث استرس روحی و جسمی قابل توجهی می‌شود و ادامه می‌یابد. درست مانند اسکار فیزیکی ناشی از یک بریدگی عمیق برای بهبودی به زمان نیاز دارد. بهبودی از این آسیب با گذشت زمان و درمان امکان‌پذیر است.

تروما عاطفی چیست؟

تروما (Trauma) می‌تواند پس از یک رویداد آسیب‌زا یا از زندگی در یک محیط آسیب‌زا، مانند خانه‌ای که در آن آزار رخ می‌دهد، شکل بگیرد. علائمی مانند اضطراب، عصبانیت، شرم و بی‌اعتمادی می‌توانند در هر زمانی ظاهر شوند. این علائم می‌تواند سال‌ها یا حتی تا آخر عمر ادامه داشته باشد. محرک‌های متعددی برای آسیب‌های عاطفی وجود دارد.

آسیب‌های نژادی

رویدادهای آسیب‌زا احتمال دارد علائم ناتوان‌کننده‌ای را ایجاد کنند که کوتاه‌مدت (حاد) یا طولانی‌مدت (مزمن) هستند. افرادی که علائم طولانی‌مدت و مزمن دارند ممکن است با اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) تشخیص داده شوند.

آسیب‌های حاد

افرادی که تروما حاد برای آن‌ها تشخیص داده می‌شوند، احتمالا یک رویداد آسیب‌زا را در طول زندگی خود تجربه کرده‌اند. این رویداد می‌تواند شامل مشاهده یک رویداد خشونت‌آمیز یا تجربه یک موقعیت استرس‌زا، مانند تصادف رانندگی باشد.

Trauma مزمن

تروما مزمن به‌ویژه در کودکانی دیده می‌شود که به‌طور مداوم شاهد خشونت در خانه بوده‌اند، بیش از یک‌بار مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند یا در کودکی با آنها بدرفتاری شده است.

Trauma پیچیده

کسانی که آسیب پیچیده را تجربه می‌کنند احتمالا در طول زندگی خود در معرض حوادث آسیب‌زا متعددی قرار گرفته‌اند. تجربه این رویدادهای آسیب‌زا می‌تواند از دوران کودکی شروع شود و تا بزرگسالی ادامه یابد. نمونه آن قرارگرفتن در معرض خشونت خانگی در دوران کودکی و شاهد یک بلای طبیعی در آینده است. Trauma پیچیده احتمالا شامل PTSD باشد.

اختلالات مرتبط با Trauma

برای کسانی که در طول زندگی خود یک رویداد آسیب‌زا را تجربه کرده‌اند، می‌توانند اثرات ماندگاری را تجربه کنند. این اثرات پایدار را می‌توان به‌عنوان یک اختلال مرتبط با تروما، از جمله اختلال استرس پس از سانحه، اختلال استرس حاد و اختلال دلبستگی واکنشی طبقه‌بندی کرد.

اختلال استرس پس از سانحه

فردی که مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، همچنین به‌عنوان PTSD شناخته می‌شود، احتمالا یک رویداد خشونت‌آمیز یا شدیدا استرس‌زا را تجربه کرده است. PTSD در صورت درمان‌نشدن می‌تواند سال‌ها ادامه داشته باشد و می‌تواند علائمی از جمله فلاش‌بک، اضطراب، مشکل در خواب، نوسانات خلقی، عصبانیت و تحریک‌پذیری، مشکلات تمرکز، گسستگی و بیش هوشیاری را ایجاد کند.

اختلال استرس حاد

اختلال استرس حاد اغلب در افرادی که یک رویداد آسیب‌زا اخیر را تجربه کرده است، تشخیص داده می‌شود. ممکن است فرد برای مدت کوتاهی دچار ازدست‌دادن خواب، اضطراب و ناراحتی عاطفی شود. اگر علائم برای مدت طولانی‌تری رخ دهد، بیمار مبتلا به PTSD تشخیص داده می‌شود.

اختلال دلبستگی واکنشی

بسیاری از کودکانی که مورد بی‌توجهی یا آزار قرار گرفته‌اند، ممکن است اختلال دلبستگی واکنشی را تجربه کنند. این شامل کودکانی می‌شود که تحت سرپرستی بوده‌اند، از والدین خود جدا شده‌اند یا شاهد ناراحتی عاطفی در سرپرست خود بوده‌اند.

علائم و نشانه‌های ضربه عاطفی

افرادی که یک وضعیت سلامت روانی مرتبط با تروما را تجربه می‌کنند می‌توانند علائم کوتاه‌مدت و بلندمدت مختلفی را نشان دهند. این علائم بر اساس سن، علاوه بر نوع رویداد آسیب‌زا که بیمار تجربه کرده، متفاوت است و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کسانی که یک رویداد آسیب‌زا را تحمل کرده‌اند احتمالا بیشتر مضطرب شوند، به‌راحتی بترسند، بیش از حد مراقب خطر باشند، در تمرکز مشکل داشته باشند و موارد دیگر.
  • تفکر منفی در مورد آینده و خود و همچنین احساس بی‌حسی عاطفی می‌تواند پس از یک رویداد یا رویدادهای آسیب‌زا رخ دهد. اگر شما یا شخصی که می‌شناسید افکار خودکشی را تجربه می‌کنید، فورا با یکی از عزیزان یا پزشک تماس بگیرید و درخواست کمک کنید.
  • افرادی که از آسیب‌های عاطفی رنج می‌برند ممکن است شروع به استفاده از موادی کنند که قبل از رویدادها یا رویدادهای محرک استفاده نمی‌کردند به‌عنوان نوعی رفتار خود ویرانگر.
  • افرادی که آسیب‌های عاطفی را تجربه کرده‌اند می‌توانند خاطرات مکرر، ناخواسته و ناراحت‌کننده‌ای از رویدادی که برایشان اتفاق افتاده است داشته باشند. گاهی اوقات آنها فلاش‌بک و همچنین رویاهای ناراحت‌کننده کابوس خواهند داشت.
  • در نتیجه تجربه خاطرات مزاحم، رویاها یا کابوس‌های شبانه، برخی از افراد دچار اضطراب در مورد خواب و بی‌خوابی شده‌اند.

درمان تروما

ابزارهایی در دسترس هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا آسیب‌های خود را مورد پردازش قرار دهید، آرامش پیدا کنید و اجازه ندهید که زندگی شما را تحت‌الشعاع قرار دهد. این بدان معنا نیست که شما می‌توانید “فقط” بر آسیب‌های خود غلبه کنید. در عوض، به این معناست که رودررو با آن روبرو شوید، با خودتان مهربان باشید و مسیر جدیدی را بسازید.

به دنبال درمان مناسب باشید

شاید شما از قبل از آسیب خود آگاه هستید و می‌خواهید قدم بعدی را بردارید یا شاید در پی‌بردن به علت ضربه‌ای که در زندگی روزمره شما ظاهر می‌شود، مشکل دارید. در هر دو مورد، یک درمانگر آگاه از Trauma بهترین متحد شما در روند بهبودی خواهد بود. مهم‌ترین گام این است که یک اتحاد درمانی واقعا مطمئن فراهم آورید، قبل از اینکه تمام جزئیات آسیب‌های خود را باز کنید. این اغلب به این معنی است که درمانگر شما باید به شما اجازه دهد که مرزهای خاصی را تعیین کنید، چه موضوعاتی از گفتگو باشد یا کلمات محرک خاصی.

محرک‌های خود را بیاموزید

زمانی که یک پاسخ تروما درحالی‌که انتظارش را ندارید به شما برخورد می‌کند بسیار سخت است. ممکن است در خواربارفروشی باشید یا بنزین بزنید و ناگهان یک ماشه شما را غافلگیر کند و احساس خطر یا ترس شدیدی داشته باشید. برای کمک به جلوگیری از چنین واکنشی، مهم است که در مورد محرک‌های Trauma و عواملی که ممکن است باعث ایجاد آنها شود، یاد بگیرید. این به شما کمک می‌کند تا خود و مرزهای سالمی را که احتمال دارد نیاز به تعیین باشد، بهتر درک کنید.

مراقبت از خود را تمرین کنید

در ذهن شما، ممکن است دو بازیگر نمایش را اجرا کنند: شما و آسیب شما. بنابراین، اگر ضربه شما باعث می‌شود که نسبت به خودتان نامهربان یا مضر باشید، مهم است که علیه آن کار کنید. به همین دلیل است که خودمراقبتی می‌تواند راهی نیرومند برای وقت‌گذاشتن برای خود، فرزند درونی یا خود گذشته شما باشد که این آسیب را تحمل کرده است.

نشان‌داده‌شده است که فعالیت‌هایی مانند یوگا یا ورزش در بهبود (حداقل کاهش) اثرات ضربه مفید هستند. انجام سرگرمی‌هایی که به آنها علاقه دارید، مانند نقاشی، بوکس، کلاس رقص یا فقط پیاده‌روی روزانه نیز می‌تواند بخشی از مراقبت از خود باشد. این یک درمان نیست، بلکه چیزی است که شادی را در زندگی شما به ارمغان می‌آورد و باعث این احساس می‌شود که می‌توانید منبعی برای شفا باشید.

جمع‌بندی

حوادث تروماتیک ویرانگر و درعین‌حال نسبتا رایج هستند. کارشناسان تخمین می‌زنند که حدود 50 درصد از جمعیت در طول زندگی خود یک رویداد آسیب‌زا را تجربه خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا