سلامت

تمرین اختلال خواندن با 15 روش خاص و ساده | بررسی دلایل مشکل خواندن کودک

فهرست مطلب

دیگر اختلالات شایع مرتبط با یادگیری، اختلال خواندن یا دیسلکسیا بوده که برای افراد مبتلا مشکلاتی را در زمینه درک درست مطالب، تلفظ و حتی نوشتن به وجود می آورد  و آن‌ها قادر نیستند در مهارت های آموزشی مرتبط با خواندن، عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشند. البته خانواده ها می توانند با کمک متد های درمانی یا تمرین اختلال خواندن آن را بهبود بخشند به طوری که کودک به راحتی به مسیر طبیعی رشد برگردد.

تیم حرفه ای فاوینو مجموعه ای از تمرین اختلال خواندن را در این مقاله ای اختصاصی جمع آوری کرده و در اختیار شما و دیگر مخاطبان خود قرار داده اند. همچنین آن ها از شما دعوت می کنند تا از سایت بوفچه دیدن کرده و از مطالب مهیج آن بهره ببرید.

استفاده از بازی برای توضیح روابط بین کلمات

در صورتی که از بازی و فعالیت های مشابه برای تشریح روابط بین کلمات استفاده شود، بازدهی بیشتری مشاهده می ‌شود به طور مثال در هنگام گردش های خیابانی می ‌توان با مشاهده تابلو ایست به آموزش کلمات مرتبط مانند ایستگاه، ایستادن و ایستاده پرداخت سپس از کودک درخواست شود که به تکرار آنها و توضیح روابط آن ها بپردازد.

به کارگیری اپلیکیشن های موبایلی

خوشبختانه با توجه به پیشرفت علم، اپلیکیشن های بسیاری طراحی شده ‌اند که به رفع مشکلات مرتبط با اختلال خواندن کودک کمک می‌کنند تا در عین سرگرم شدن و با به کارگیری حواس، بهبود مهارت ها صورت گیرد.

تمرین اختلال خواندن با به کارگیری وسایل ارتباط جمعی

یکی از ملزومات در نتیجه گیری روش های درمانی، توجه به علاقه کودک است. به همین دلیل توصیه می ‌شود والدین از موضوعات مورد علاقه فرزند خود آگاهی بیشتری کسب نمایند و سپس شرایطی ترتیب دهند که همزمان با او به دنبال کردن علائق او بپردازند به طور مثال دنبال کردن اخبار ورزشی و درخواست از کودک برای بیان آنچه که شنیده است بسیار مفید است.

تمرین اختلال خواندن
تمرین اختلال خواندن

مطالعه کردن والدین

با توجه به اینکه والدین یکی از الگو های رفتاری، فرزندان به شمار می ‌‌آیند در صورتی که فرزندان آنها را در حال مطالعه کتاب مشاهده کنند ترغیب می ‌شوند به بهبود مهارت خواندن خود توجه کنند.

 سفر مطالعاتی

یکی دیگر از فعالیت های موثر و در عین حال سرگرم کننده در مرتفع کردن اختلال خواندن، حضور در کتابخانه‌ ها و آشنا شدن با کتب حوزه کودک است تا زمینه علاقه مند شدن کودک میسر گردد.

خرید کاغذ های رنگی (سبز‌، زرد، آبی)

از دیگر روش ‌های جذاب و در عین حال سرگرم کننده برای آموزش مهارت های خواندن به کودکان مبتلا، تهیه کاغذ های رنگی و آموزش کلمات از این طریق است.

به طور مثال برای آموزش کلمه شیر می‌توان همزمان با تلفظ سه حرف دست را بر روی کاغذ مورد نظر گذاشت، به این صورت که همزمان با تلفظ‌ “ش” کاغذ سبز رنگ، تلفظ “ی” کاغذ زرد رنگ و تلفظ “ر” دست بر کاغذ آبی زنگ قرار گیرد و در آخر کودک باید با ترکیب حروف، کلمه را بگوید.

 تهیه کتاب اشعار

پیشنهاد می‌شود والدین از خرید کتاب اشعار که حاوی شعر های ریتمیک و قافیه دار هستند غفلت نکنند که سبب می ‌شود کودک با انجام تمرین اختلال خواندن علاوه بر‌ شناخت بهتر اصوات و حروف بتواند بر اختلال خواندن خود فائق آید.

در صورتی که کودک مشاهده کند والدین نیز در بیان اشعار با او همراهی می ‌کنند با رغبت بیشتری ادامه می‌ دهد و از دیگر فعالیت های مرتبط، بازی با کلمات هم قافیه همچون بازی، شادی و سایر عنوان شده است.

انجام فعالیت ها و تمارین به صورت بازی

با توجه به علاقه کودکان به انجام بازی می‌توان از این نکته برای درمان بهتر کودکان مبتلا به اختلال خواندن نیز کمک گرفت. به طور مثال والدین می‌توانند در سفر های درون شهری که همراه کودک هستند با اسامی اشیاء که مشاهده می ‌کنند یک بازی راه بیندازند به این صورت که با بخش بخش تلفظ کردن اسامی، از کودک بخواهند حدس خود را بیان کند مانند “تر- اک- تور”.

در صورتیکه کودک در این مرحله به مهارت قابل قبولی دست یافت می‌توان این بازی به صورت برعکس نیز انجام داد. یعنی کودک به تلفظ بخش بخش کلمه بپردازد و والدین باید کلمه مورد نظر را بیان کنند.

انتخاب کتاب های مصور و طنز گونه

حضور در مدرسه و انجام تکالیف مرتبط برای بسیاری از کودکان آن چنان جذاب نیست در صورتیکه بخواهید آنان را برای انجام تمارین بیشتر راغب کنید می ‌توانید از تهیه کتاب های طنز و کتاب های مصور کمک بگیرید که البته توجه به سلیقه کودک و سطوح مهارت خواندن فردی اهمیت ویژه‌ ای دارد.

تمرین اختلال خواندن
تمرین اختلال خواندن

نوشتن کلمات بر روی شن

از مزیت‌ های این روش می ‌توان به کاربرد بیشتر حواس بینایی، شنوایی و لامسه اشاره کرد که سبب می ‌شود کودک بهتر به ارتباط حروف و اصوات پی ‌ببرد.

نحوه انجام این روش به این صورت است که کودک پس از ریختن شن بر روی سطوح صاف، کلمه مورد‌ نظر با کمک انگشت خود ترسیم می‌کند در حالی که تلفظ کلمه را با صدای رسا اعلام می ‌کند.

 مطالعه کتاب

از دیگر روش های موثر بر بهبود مهارت های خواندن یا تمرین اختلال خواندن، مطالعه عنوان شده است که اختصاص به سن خاصی ندارد و حتی می‌ توان آن را از ۶ ماهگی نیز به کار گرفت.

اما در صورتی که کودک بزرگتر بوده و درک بالاتری دارد می ‌توان کتاب را در اختیار کودک قرار داد و پس از مطالعه از او خواسته شود به بیان موضوع داستان بپردازد.

روش های درمان اختلال خواندن

  • کتب صوتی
  • استفاده بیشتر از تمارین و جداول تصویری
  • نوشتن درشت حروف در متون
  • استفاده از نشانگر کلمات (book marks) برای گم نکردن کلمات
  • تخصیص زمان اضافه برای بهتر خواندن و یا نوشتن درست
  • امکانات آموزشی متناسب با شرایط کودک
  • توجه به زمان آموزش
  • تناسب تمارین و فعالیت ها با سطح اختلال کودک
  • تشریح راحت و درست مفاهیم درسی
  • روابط حسنه بین معلم و دانش آموز

 

تمرین اختلال خواندن
تمرین اختلال خواندن

درمان غیر دارویی اختلال خواندن

استفاده از دارو برای رفع مشکلات اختلال خواندن چندان کارآمد نیست. شیوه هایی وجود دارند که می‌توانند به کاهش تبعات این اختلال کمک کنند. در دیگر مقاله سایت به جزئیات بیشتری درباره انواع روش درمان اختلال خواندن، اشاره شده است که می توانید آن را مطالعه کنید.

  • به طور کلی باید پذیرفت درمان اختلالات خواندن مبتنی بر کاربرد روش های غیر پزشکی است. انواع اختلالات خواندن مسلط به یک برنامه آموزشی کاملاً فردی بر اساس ارزیابی مشخصات روانشناختی بیمار و شناخت نقاط قوت و ضعف صورت می گیرد.
  • متخصصان از تکنیک های اصلاحی خاص خواندن با صدای بلند و توسعه گفتار نوشتاری نیز بهره می گیرند. معلمان و اولیای مدرسه نقش قابل توجهی برای کاهش مشکلات مرتبط با این اختلال ایفا می کنند.
  • مداخله درمانی متخصصان، تاثیر بسیاری دارد اما حمایت لازم از سوی افراد نزدیک به کودک نیز می تواند بازدهی را دوچندان کند. بسته به شدت عارضه، دانش‌آموز ممکن است در کلاس معمولی شرکت کند و یا نیاز به حضور در کلاس های تخصصی ویژه داشته باشد.
  • برخی نیز باید در مدارس خاص همراه با گروهی که ناتوانی های رشدی دارند، آموزش ببینند. اگر کودک در کلاس عادی شرکت می کند نیاز به اختصاص زمانی بیشتر برای انجام تکالیف دارد. نباید خطاها و تعلل کودک را به گونه‌ای اصلاح کرد که توجه دیگر همکلاسی‌ها جلب شود تا اعتماد به نفس و روحیه تضعیف نگردد.
  • خوشبختانه اپلیکیشن های خاص و جدید ابداع شده اند تا کودکان درگیر نیز بتوانند شاهد توسعه مهارت خواندن خود باشند.
  • حمایت درست از این گروه می‌تواند به رمزگشایی از استعدادها منجر شود. همچنین انگیزه لازم برای عبور از اشکالات و ضعف های خود را نیز داشته باشند به نحوی که نزدیکی بیشتری به همسالان صورت دهند.
  • این اختلال تنها مختص کودکان نیست. نوجوانان نیز ممکن است شواهدی از تبعات را تجربه کنند. در صورت عدم درمان به موقع، علائم افسردگی و اضطراب و حقارت دور از انتظار نیست که نیازمند روان درمانی فردی و گروهی و خانوادگی است.
  • گروهی نیز به دلیل ناتوانی در سازماندهی فعالیت های تحصیلی، عزت نفس پایین، بی ثباتی عاطفی و مهارت های ارتباطی توسعه نیافته اقدام به ترک تحصیل می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا