سلامت

تمرین اختلال نوشتن با 11 روش خاص و ساده | بررسی علت مشکل نوشتن

فهرست مطلب

اختلال نوشتن نوعی ناتوانی در یادگیری بوده و در این حالت کودک تمایلی به نوشتن ندارد. درواقع این مشکل، دست خط و مهارت‌های حرکتی ظریف را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با این حال مشاوره با متخصص درمانگر و انجام یکسری تمرینات می‌تواند در رفع این اختلال موثر باشند. در ادامه به بیان انواع تمرین اختلال نوشتن و تکنیک‌های لازم خواهیم پرداخت.

تیم حرفه ای فاوینو مجموعه ای از تمرین های اختلال نوشتن را در این مقاله ای اختصاصی جمع آوری کرده و در اختیار شما و دیگر مخاطبان خود قرار داده اند. همچنین آن ها از شما دعوت می کنند تا از سایت بوفچه دیدن کرده و از مطالب مهیج آن بهره ببرید.

انواع تمرین اختلال نوشتن در کودکان دبستانی

مجموعه ای از اقدامات به صورت جداگانه بر اساس نوع اختلال، ممکن است پیشنهاد شود که در ادامه به برخی از تمرین اختلال نوشتن اشاره شده است:

  • اغلب کودکان درگیر اختلال نوشتن، خطی ناخوانا دارند. برای بهبود دست خط می توان رنگ آمیزی اعداد، برش و بازی نقطه ها را انجام داد. اگر اجرای چنین فعالیت هایی بر اساس دستورالعمل و با هیجان، تعریف شود، می تواند تمایل کودک را دوچندان کند.
  • اگر فرزندتان قادر به تفکیک آوای هجاها نیست، می توانید همراه با گفتار درمانگر، تمارینی را برای آموزش انتخاب کنید. اغلب خرید دفترچه راهنما و نوشتن آواها سپس تمرین جلوی آینه، بسیار تاثیر گذار عنوان شده است.
  • از فعالیت های که با هدف رشد عملکرد های ذهنی معرفی می شوند، می‌توان جمع آوری مکعب ها و اهرام، بازگویی اشعار و افسانه ها، انتخاب تصاویر با موضوعات خاص مثل سبزیجات، میوه جات و حدس معما را نام برد.
  • تمرین قرار دادن اشیای کوچک بر روی یک خط بر اساس اندازه نیز می تواند مفید باشد.
  • برخی نیز توصیه می‌کنند کودک دکمه هایی با اشکال و رنگهای مختلف را برای بازی انتخاب کند سپس مرتب کردن آنها باید صورت گیرد و آنها را باز و بسته کند.
  • یافتن تفاوتها و شباهت اشیا نیز پیشنهاد می شود.
  • باید کودک بتواند کلمات سخت را مطابق الگو یاد بگیرد و سپس آنها را واج به واج تلفظ کند. بازنویسی آنچه که می نویسند می تواند به ارزیابی دقیق منجر شود.
  • بسیاری از کودکان درگیر اختلال نوشتن، حروف را جا می اندازند. یکی از تمرینات جالب برای چنین مشکلی کشیدن مربع بر روی برگه است تا حروف را به درستی قرار دهد سپس در آخر بررسی کند که همه حروف وجود دارند یا خیر؟ یا چه تعداد مربع خالی جا مانده است.
تمرین اختلال نوشتن
تمرین اختلال نوشتن

11 بازی رفع اختلال نوشتن

بازی ها می‌توانند یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت و بهبود مهارت‌های نوشتاری در دانش‌آموزان ابتدایی باشند. این بازی‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا با لذت و شور و اشتیاق به نوشتن بپردازند. در ادامه، یازده بازی و تمرین اختلال نوشتن که می‌توانند به توسعه مهارت‌های نوشتن در دانش‌آموزان ابتدایی کمک کنند، توضیح داده می‌شوند.

گذاشتن داستان روی تصاویر: این بازی شامل انتخاب یک تصویر و سپس نوشتن یک داستان مرتبط با آن تصویر است. این کمک می‌کند تا کودکان تخیل خود را تقویت کنند و به نوشتن عادت کنند.

سفر به دنیای مخصوصات: در این بازی، کودکان باید درباره یک مخصوصه یا ویژگی خاص نوشته و آن را توضیح دهند، مانند “چگونه یک گربه سیاه نگاه می‌کند؟”.

نقد کتاب‌ها یا داستان‌ها: کودکان می‌توانند نقدهای کوتاهی از کتاب‌ها یا داستان‌هایی که خوانده‌اند بنویسند. این تمرین نقد و تحلیل مهارت‌های نوشتاری را تقویت می‌کند.

توصیف یک مکان مورد علاقه: دانش‌آموزان می‌توانند درباره یک مکان خاص که برایشان مهم است، نوشته بنویسند و جزئیات آن را توضیح دهند.

ساختن داستان با کلمات انتخابی: در این بازی، یک لیست از کلمات به کودک داده می‌شود و او باید از این کلمات یک داستان بسازد.

نوشتن نامه به یک دوست یا خانواده: کودکان می‌توانند نامه‌هایی به دوستان یا خانواده خود بنویسند و در آن‌ها تجربیات و احساسات خود را به اشتراک بگذارند.

سرگرمی با واژگان: با استفاده از کلمات واژه‌های جدید، کودکان می‌توانند جملات خنده‌دار یا داستان‌های کوتاه بسازند.

پایگاه داده داستان‌ها: کودکان می‌توانند داستان‌های کوتاهی بنویسند و در یک پایگاه داده قرار دهند تا دیگران بخوانند.

مسبقه نوشتاری: با تعیین یک موضوع، کودکان می‌توانند در یک مسابقه نوشتاری شرکت کنند و داستان‌ها و مقالات خود را به اشتراک بگذارند.

رفع اشتباهات نوشتاری: کودکان می‌توانند داستان یا مقاله‌ای بنویسند و بعداً آن را مرور کنند تا اشتباهات نوشتاری را تصحیح کنند.

پویانمایی از داستان نوشته شده: کودکان می‌توانند داستان خود را به صورت یک پویانمایی کوتاه تبدیل کنند و از دیگران بخواهند تا آن را ببینند.

تمرین اختلال نوشتن
تمرین اختلال نوشتن

17 تکنیک درمانی اختلال نوشتن در کودکان

برای تمرین اختلال نوشتن در کودکان و دانش آموزان، از راهکارهای ذکر شده استفاده کنید:

  1. یکی از ترفند های درمان اختلال نوشتن در کودکان این است که یک روان نویس در اختیار دانش آموز قرار دهید تا خطوطی به دلخواه رسم کند.
  2. یکی دیگر از شیوه های درمان اختلال نوشتن در کودکان دادن یک وایت برد کوچک و قابل حمل و نقل به کودک هست تا به دلخواه روی آن نقاشی کند یا خطوطی رسم کند.
  3. نحوه مداد دست گرفتن دانش آموز باید صحیح باشد.
  4. اگر انگشتان و عضلات کوچک و بزرگ دست، ضعیف یا کوچک هستند، از مدادهای باریک تر استفاده شود و مداد خیلی کوتاه نباشد.
  5. از کودک بخواهید کاغذهای باطله یا کاغذ روزنامه را با دست هایش مچاله کند. ( بهتر است کودک این فعالیت را، بیشتر با دستی انجام دهد که با آن می نویسد.)
  6. از کودک بخواهید با استفاده از قیچی، کاغذهای باطله را قیچی کند.
  7. از او بخواهید تا زیپ، دکمه های لباس و بند کفش خود را باز و بسته کند.
  8. در محلی که ماسه یا خاک نرم وجود دارد، از او بخواهید به کمک یک چوب، با ماسه و خاک بازی کند.
  9. یک سری خط های موازی با فاصله کم و زیاد رسم کنید و از دانش آموز بخواهید تا وسط هر دو خط موازی، یک خط راست رسم کند.
  10. از دانش آموز بخواهید شکل های نقطه چین را پر رنگ کند.
  11. ابتدا اعداد، کلمات و حروف را به صورت کامل بنویسید و سپس در کنار آن ها، همان اعداد و کلمات را به صورت ناقص بنویسید و از کودک بخواهید آن ها را کامل کند.
  12. دو نوار موازی هم را با فاصله مناسب به کاغذ بچسبانید و از کودک بخواهید تا بین آن دو نوار بنویسد.
  13. یک توپ را در فاصله دو – سه متری کودک قرار دهید و از بخواهید تا بدود و توپ را شوت کند. آنگاه مشخص کنید که کدام پا را برای شوت کردن مورد استفاده قرار داده است. همین پا، پای برتر است.
  14. ساعت مچی تان را به وی دهید تا امتحان کند که آیا صدای آن را می¬شنود یا خیر؟ آنگاه یادداشت کنید که از کدام گوش خود استفاده کرده است؟ چپ یا راست؟
  15. نخ و سوزن پلاستیکی به وی بدهید تا نخ را از داخل سوراخ سوزن عبور دهد. ملاحظه کنید با کدام دست نخ را عبور می¬دهد.
  16. چند شکل هندسی مثل دایره، مثلث و … رسم کنید و از کودک بخواهید با استفاده از قیچی، آن شکل ها را بریده و جدا نماید.
  17. انداختن توپ در حلقه مینی بسکت، کوبیدن میخ (با استفاده از وسایل چوبی و پلاستیکی)، بازی با توپ و راکت، پیچاندن نخ دور قرقره، دوختن، گرفتن و پرتاب کردن توپ و حمل یک استکان پر از آب (به شکلی که هنگام راه رفتن آب آن نریزد) از تمرین های مناسب برای بهبود اختلال نوشتن محسوب می شوند.

    تمرین اختلال نوشتن
    تمرین اختلال نوشتن

بهره گیری از کاردرمانی در رفع تمرین اختلال نوشتن

همچنین می‌توانید از یک متخصص کاردرمانی کمک بگیرید. به خصوص اگر کودک شما با ضعف در مهارت‌های حرکتی ظریف در نوشتن دست و پنجه نرم می‌کند. تمرینات اختلال نوشتن و اجرای کاردرمانی ممکن است شامل دستکاری در موارد مختلف برای ایجاد قدرت دست و مچ و اجرای تمرینات نوشتاری باشد.

حرکات تکراری ساده، مانند بیرون آوردن گیره‌‌ها از ظرف و قرار دادن مجدد داخل آن و تمرین‌های تقویت دست ورزی در کنار بازی برای رفع اختلال نوشتن مشابه این سبب افزایش قدرت انگشت شده و نوشتن را آسان‌تر و شهودی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا