اخبار

آزمایش gamma gt و دلیل بالا بودن

فهرست مطلب

آزمایش در منزل چیست؟ احتمالاً برایتان جالب باشد که به جای رفتن به آزمایشگاه و ساعت‌‌ها وقت صرف کردن، این کار را توسط فرد متخصص و به‎صورت آزمایش در محل انجام دهید. این شرایطی است که برخی از لابراتوارها فراهم کرده‌اند تا بدون مراجعه حضوری و تنها با ثبت درخواست اینترنتی، انواع تست خون ازجمله Gamma gt را در خانه یا محل کار انجام شود. در این مقاله راجع به Gamma-Glutamyl Transpeptidase یا همان گاما جی تی توضیحات نسبتاً کاملی ارائه می‌دهیم. همچنین خواهیم گفت که خدمات آزمایش در محل را چطور دریافت کنید و چه آزمایش‌هایی را در برمی‌گیرد.

آنزیم گاما گلوتامیل ترانسفراز چیست؟ و چرا بالا می‌رود؟

گاما گلوتامیل ترانسفراز، نوعی آنزیم است که در تعدادی از اندام‌های بدن وجود دارد؛ اما بیشترین غلظت آن در کبد است. در صورت بروز بیماری‌هایی کبد یا مجاری صفراوی و همچنین در برخی شرایط دیگر، مقدار این آنزیم در خون بالا می‌رود. خدمات آزمایش در منزل شامل تست GGT نیز می‌شود. بهتر است بدانید این تست را با نام‌های Gamma-Glutamyl Transpeptidase، GGTP ، Gamma-GT و GTP نیز می‌شناسند. پزشکان برای تشخیص بیماری‌های کبد، به اندازه‌گیری سطح آنزیم GGT در خون نیاز دارند. گاما جی تی همیشه در سطح پایین وجود دارد؛ اما در صورت بروز جراحت در کبد، اولین آنزیمی است که سطح آن افزایش می‌یابد. GGT همچنین حساس‌ترین آنزیم کبدی است و برای تشخیص مشکلات مجاری صفراوی میزان آن را در خون اندازه‌گیری می‌کنند.

آزمایش Gamma gt چیست ؟

آزمایش گاما گلوتامیل ترانسفراز، نوعی تست خون است که برای ارزیابی وضعیت کبد و تشخیص بیماری‌های این اندام و همچنین جهت تمایز میان بیماری‌های کبدی و استخوانی استفاده می‌شود. این تست پس از بروز علائم اختلال در کبد و صفرا یا زمانی که میزان ALP خون بالا رفته، به جهت تکمیل آزمایشا‌ت صورت می‌گیرد. آزمایش و نمونه‌گیری آنلاین همان خدمات آزمایش در منزل است که شامل آزمایش Gamma gt هم می‌شود.

آزمایش گاما جی تی کی درخواست می‌شود؟

پس از مشاهده علائم و نشانه‌های زیر در ظاهر و حالات بیمار یا به‌عنوان پیگیری سایر آزمایش‌های عملکرد کبد درخواست می‌شود:

  • بروز نشانه‌های ضعف و خستگی
  • تورم شکم یا بروز درد در این ناحیه
  • زردی
  • مشاهده ادرار تیره و مدفوع روشن
  • حالت تهوع و استفراغ
  • بی‌اشتهایی
  • خارش
  • نظارت در برنامه درمانی ترک الکل

بهتر است بدانید آزمایش Gamma-GT یک تست ساده است و نمی‌تواند بین دلایل مختلف آسیب‌های کبدی تمایز قائل شود. بنابراین، به‌منظور ارزیابی و تشخیص دقیق‌تر، تست‌های آزمایشگاهی مکمل نیز توسط پزشک درخواست می‌شود. تست GGT خون را می‌توانید به‌صورت آزمایش در منزل انجام دهید.

آزمایش در محل

آزمایش گاما جی تی برای چیست؟

آنزیم GGT با بروز بیماری‌های کبدی و حتی غیرکبدی هم افزایش می‌یابد. بنابراین، نمی‌تواند تشخیص دقیقی داشته باشد. با این‌حال، تست گاما به تنهایی و همچنین به همراه سایر آزمایش‌های خون برای ارزیابی موارد مختلفی به‌کار برده می‌شود:

تشخیص بیماری‌های کبدی

همان‌طور که در بالا هم توضیح دادیم، تست GGT برای تشخیص بیماری‌های کبدی انجام می‌شود. زیرا غلظت و سطح این آنزیم با بروز بیماری‌های مرتبط به این اندام، بالا می‌رود. بنابراین این تست را به همراه آزمایش‌های کبدی مکمل دیگر مانند ALP، AST، ALT و بیلی‌روبین انجام می‌دهند تا وضعیت کبد را به‌درستی تشخیص دهند. البته این تست فقط وجود آسیب در کبد را نشان می‌دهد و نمی‌توان با تکیه بر آن علت به‌وجود آمدن آسیب را تشخیص داد. امروزه برخی از آزمایشگاه‌های خون با ارائه خدمات آزمایش در منزل، انجام این تست‌ها را برای افراد آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر کرده‌اند.

تعیین علت افزایش سطح ALP (آلکالین فسفاتاز)

یکی از دلایل انجام تست گاما، تشخیص دلیل بالا رفتن سطح ALP است. آنزیم آلکالین فسفاتاز در چندین بافت بدن وجود دارد. این آنزیم در افرادی که به بیماری‌های انسداد مجرای صفراوی، کیسه صفرا، اختلالات استخوانی یا بیماری‌های کبدی مبتلا شده‌اند، بالا می‌رود. در این شرایط به جهت تشخیص دقیق علت افزایش این آنزیم، تست GGTP نیز درخواست می‌شود.

تمایز بین بیماری‌های کبدی و استخوانی

در صورت بروز بیماری‌های کبدی، علاوه بر گاما جی تی، سطح آنزیم ALP نیز افزایش می‌یابد. اما در بیماری‌های مرتبط به بافت استخوانی، فقط ALP بالا می‌رود. بنابراین پزشکان برای پیگیری علت بالا رفتن ALP از تست GGT استفاده می‌کنند. به‌عبارتی دیگر با این تست می‌تواند تشخیص دهند که افزایش ای ال پی به خاطر بیماری کبد بوده یا بیماری‌های بافت استخوانی؛ به این شکل که اگر در ارزیابی GGT و ALP، فقط میزان ای ال پی بالا بود، علت آن بیماری کبدی نیست و احتمالاً یک بیماری استخوانی باشد.

تشخیص سوءمصرف الکل

تست خون GGT در ارزیابی سوءمصرف حاد یا مزمن الکل نیز کاربرد دارد. این آنزیم حتی با مصرف مقدار کمی الکل هم بالا می‌رود؛ اما مقدار آن در 75 درصد از کسانی که به‌صورت طولانی‌مدت الکل مصرف می‌کنند، بسیار بیشتر است.

آزمایش

مزایای آزمایش در محل

آزمایش در منزل، ایده‌ بسیار کاربردی و مفیدی به‌ویژه برای کسانی است که شرایطی به شرح زیر دارند:

  • افرادی که به دلیل مشغله کاری، فرصت مراجعه حضوری به آزمایشگاه را ندارند.
  • افرادی که از نزدیک‌ترین آزمایشگاه به محل زندگیشان هم دور هستند و به جهت کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در زمان و قرارنگرفتن در ترافیک‌های سنگین.
  • بیمارانی که به لحاظ جسمی نمی‌توانند به‌صورت حضوری به آزمایشگاه مراجعه کند.
  • کودکان، زنان باردار، سالمندان و سایر کسانی که به هر دلیل رفتن به آزمایشگاه و منتظر ماندن برایشان دشوار است.

افرادی که در شرایط فوق قرار دارند، خودشان یا اطرافیانشان می‌توانند به‌صورت اینترنتی از طریق نرم‌افزار یا سایت آزمایش در محل، درخواست نمونه‌گیری آنلاین خون را ثبت کنند. سپس تیم متخصص در تاریخ و ساعت معین‌شده در محل تعیین‌شده حاضر می‌شوند و نمونه‌های موردنیاز را دریافت می‌کنند.

چه نمونه‌هایی برداشته می‌شود

نمونه‌هایی که به‌صورت آزمایش در منزل انجام می‌شود، موارد متعددی ازجمله آزمایش خون برای بررسی اوره، قند، تعیین جنسیت، کلسترون، بررسی ویتامین‌ها، آزمایش ادرار، آهن، بررسی هورمون‌ها، آزمایش nipt، شمار سلول‌های خون، آزمایش اسید اوریک، تعیین ظرفیت آهن و … را شامل می‌شود.

تست گاما جی تی و دلایل افزایش آن

گاما جی تی یکی از آنزیم‌های موجود در بدن انسان است که در بافت‌ها و اندام‌های مختلفی از بدن وجود دارد. سطح این آنزیم، در صورت بروز بیماری‌های کبدی، مجاری صفراوی، افزایش آلکانین فسفاتاز و مصرف الکل بالا می‌رود. بنابراین یکی از راه‌های تشخیص بیماری‌های کبدی (البته به همراه سایر تست‌های مکمل) انجام این تست است. آزمایش GGT برای اهداف دیگری همچون بررسی علت افزایش ALP بدن، تمایز میان بروز بیماری‌های کبدی یا استخوانی و همچنین به‌منظور غربالگری سوءمصرف الکل در برنامه‌های درمانی ترک الکل استفاده می‌شود. با استفاده از خدمات آزمایش در منزل که توسط برخی از لابراتورها ارائه می‌شود، می‌توانید تست Gamma Gt و بسیاری از تست‌های دیگر را انجام دهید.

جستجوی کاربرای برای این مطلب:

  • https://favino ir/29326/آزمایش-gamma-gt-و-دلیل-بالا-بودن/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا