اخبار

عوارض قندخون بالا | 12 بیماری مرتبط با قندخون بالا

فهرست مطلب

عوارض قندخون بالا چیست؟ چرا این همه پزشکان بر خرید دستگاه تست قند خون تاکید دارند؟ بیماری قند خون از خطرناک‌ترین بیماری‌هایی است که عوارض بسیاری داشته و به همین دلیل توصیه می‌شود که حتماً با مراجعه به موقع به پزشک و خرید دستگاه تست قند خون کلورچک  از بیماری های خطرناکی که به علت قندخون است  از ابتلا به این بیماری ها جلوگیری کنید.

بیماری دیابت از جمله بیماری‌هایی است که اخیراً به‌شدت افزایش یافته و بسیاری از افراد از آن رنج می‌برند. عدم تحرک، تغذیه نادرست، استرس، عوامل ژنتیکی و بسیاری از عوامل دیگر زمینه‌ساز این بیماری هستند. بسیاری از افراد از بیماری دیابت خود و یا حتی از بالا بودن قند خون خود اطلاعی ندارند. آشنایی با عوارض قند خون به شما کمک می‌کند تا بتوانید سریع‌تر متوجه این مشکل شوید.

عوارض قندخون بالا

آشنایی با عوارض قند خون بالا

در ادامه با عوارض قند خون بالا آشنا می‌شوید.

پیدایش مشکلات پوستی

پیدایش مشکلات پوستی از مهم‌ترین نشانه‌های افزایش قند خون است. از جمله این مشکلات می‌توان به خشکی، ترک پوست و خارش اشاره کرد. اما چرا این مشکلات به‌دلیل افزایش قند خون در بدن رخ می‌دهد؟ هنگامی که قند خون شما افزایش می‌یابد، سیستم بدن وارد عمل شده و تلاش می‌کند تا برای سلامتی شما این قند خون را کاهش دهد.

برای این کار کلیه‌ها وارد عمل شده و گلوکز خون اضافی را از طریق ادرار دفع می‌کنند. در نتیجه فرد به‌طور مدام به سرویس بهداشتی می‌رود. دفع آب بدن از طریق ادرار باعث می‌شود تا آب بدن شما خشک شده و پوست شما دچار خشکی شود. حتی بسیاری از افرادی که دیابت دارند با افزایش قند خون دچار عوارضی مانند خشکی و ترک و عود زخم در پوست خود می‌شوند.

به وجود آمدن اختلالات بینایی

اختلالات بینایی از دیگر عوارض قند خون بالا است. اگر تاری دید یا دوبینی دارید، به بالا بودن قند خون شک کنید. از دیگر مشکلات بالا بودن قند خون می‌توان به آسیب قرنیه، ابتلا به آب مروارید، گلوکوم یا آب سیاه، پیر چشمی زودرس، فلج اعصاب و عضلات خارج کره چشمی و آسیب به عروق خونی شبکیه در افراد اشاره کرد. حتی بسیاری از افراد در اثر بالا بودن قند خون دچار نابینایی می‌شوند. چشم از با ارزش‌ترین اجزای بدن انسان است که باید از آن به درستی مراقبت شود. تنها با یک تست قند خون ساده در منزل می‌توان به میزان قند خون پی برده و سریعاً اقدامات لازم برای از کاهش خطرات احتمالی آن را انجام داد.

افزایش خستگی در بدن

در صورت ابتلای فرد به دیابت نوع دوم و افزایش قند خون، حساسیت بدن به انسولین کاهش خواهد یافت. این موضوع باعث می‌شود تا سلول‌های بدن انرژی موردنیاز خود را دریافت نکرده و فرد به‌شدت احساس خستگی کند.

همچنین در صورت ابتلای فرد به دیابت نوع اول، بدن قادر به تولید انسولین کافی نبوده و نمی‌تواند انرژی لازم برای سلول‌های بدن را فراهم کند. درواقع، از عوارض قند خون بالا، خستگی شدید به‌دلیل عدم تامین انرژی برای سلول‌های بدن است. برای رفع این مشکل باید فرد رژیم غذایی خاصی داشته و طبق نظر پزشک داروهای خاصی را مصرف کند. در غیر این صورت فرد همیشه دچار خستگی خواهد بود.

بروز مشکلات گوارشی

از دیگر عوارض قند خون بالا، بروز مشکلات گوارشی است. بالا بودن قند خون باعث شده تا عصب واگ شما آسیب زیادی ببیند. این عصب وظیفه کنترل حرکت غذا در دستگاه گوارش را داشته و در صورت آسیب این عصب، ماهیچه‌های روده و معده قادر به عملکرد صحیح نیستند.

این موضوع باعث شده تا حرکت غذا کند شده و یا کلاً متوقف شود. از دیگر علائم گوارشی که به‌دلیل، آسیب به عصب واگ رخ می‌دهد می‌توان به

تهوع، استفراغ، کاهش وزن، نفخ شکم، از دست دادن اشتها، اسپاسم دیواره معده و برگشت غذا از معده به مری اشاره کرد. این علائم در افراد مختلف متفاوت بوده و در بعضی شدیدتر و در بعضی خفیف‌تر است.

بروز سردردهای پیاپی (عوارض قند خون بالا)

اگر دچار سردهای شدید و پی در پی می‌شوید، به بالا بودن قند خون خود شک کنید. این شک باید زمانی بیشتر شود که شما همزمان از مشکلاتی مانند خستگی نیز رنج ببرید. درواقع، هنگامی که قند خون افزایش یابد و کنترل نشود، سردردها بروز می‌کنند. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که قند خونتان بالا است، به‌راحتی می‌توانید با خرید دستگاه تست قند خون و گرفتن تست در منزل، با دستگاه‌های مختلف از میزان قند خون خود مطلع شوید. البته می‌توانید به مراکز درمانی نیز مراجعه کنید اما بسیاری از افراد به‌دلیل انواع آلودگی و بیماری در این مراکز ترجیح می‌دهند که دستگاه تست قند خون خانگی را خریداری کنند.

تشنگی زیاد؛ عوارض قند خون بالا

افرادی که تشنگی غیر طبیعی و غیرمعمول دارند باید به وجود دیابت و بالا بودن قند خون در خود شک کنند. این افراد مدام آب زیادی مصرف کرده ولی باز هم تشنه هستند. در حقیقت، یکی از مهمترین نشانه‌های بالا بودن قند خون، همین تشنگی زیاد و عدم رفع عطش حتی بعد از نوشیدن آب است. اگر شما هم این مشکل را دارید، حتماً با دستگاه تست قند خون و یا انجام یک آزمایش قند خون در مراکز درمانی میزان قند خون خود را اندازه‌گیری و در صورت بالابودن قند خون سریع درمان را آغاز کنید تا از عوارض آن در امان بمانید.

پیدایش تیرگی در نقاط مختلف پوست

از دیگر عوارض قند خون بالا، پیدایش تیرگی در نقاط مختلف پوست است. این افراد پوستشان در ناحیه صورت مقداری تیره شده و کدر به نظر می‌رسد. از دیگر نقاطی که در اثر بالا بودن قند خون تیره می‌شوند، کشاله ران و زیر بغل‌ها هستند. این موضوع مخصوصاً برای خانم‌ها بسیار ناخوشایند است. برای جلوگیری از تیرگی بیشتر حتماً به خانم‌ها توصیه می‌شود که سریعاً تست قند خون را در خانه انجام داده و یا به مراکز درمانی برای آگاهی از بالابودن قند خون مراجعه کنند.

کاهش بینایی و عدم دید کافی

از مهمترین نشانه‌های ابتلا به دیابت نوع 2، تاری دید به‌شمار می‌رود.

درواقع، عدسی چشم در این افراد، بسیارمنعطف شده و ماهیچه‌های چشم آن برای پشتیبانی می‌کنند.

به محض منقبض شدن ماهیچه‌ها، تغییراتی در کانون عدسی چشم ایجاد شده و بینایی فرد به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند. پس اگر دچار تاری دید و یا دوبینی شدید، به بالا بودن قند خون خود شک کنید.

کاهش وزن شدید از عوارض قند خون بالا

اگر به‌طور ناگهانی دچار کاهش وزن شدید، حتماً به ابتلا به بیماری دیابت شک کنید. در این بیماری بدن به‌دلایل مختلف توانایی جذب مواد غذایی مختلف را از دست می‌دهد و به همین دلیل، وزن فرد به‌طور ناگهانی کاهش می‌یابد.

وجود خون در ادرار از عوارض قند خون بالا

یکی دیگر از نشانه‌های قند خون بالا در بدن، وجود خون در ادراراست. البته این مشکل نیز می‌تواند به‌دلیل عفونت شدید بالا در ادرار و یا کلیه‌ها رخ دهد. برای تشخیص دقیق این مشکل حتماً باید اگر دستگاه تست قند خون در خانه دارید، قند خون خود را بسنجید و بعد از آن اگر قند خون شما متعادل بود، حتماً به مراکز درمانی مراجعه کنید.

بی‌حسی و حس درد در پاها

اگر گلوکز خون شما مدت زمان زیادی بالا بوده و شما متوجه بالا بودن آن نشوید، کم کم علائمی مانند بی‌حسی در دستان و پاهای شما پیدا می‌شود. حتی ممکن است در نقطه مقابل دچار درد زیادی در دست و پاهای خود شوید. این نوع از درد از پا شروع شده و به اندام‌ها بدن منتقل می‌شود.

کاهش و بی‌نظمی میل جنسی

از بدترین عوارض خون بالا می‌توان به کاهش و بی‌نظیمی در میل جنسی در خانم‌ها و آقایان اشاره کرد. درواقع، با افزایش قند خون بسیاری از خانم‌ها و آقایان میل جنسی خود را از دست می‌دهند. همچنین، خانم‌ها ممکن است در اثراین مشکل خشکی واژن را تجربه کنند. علاوه‌براین، آقایان در اثر این مشکل دچار مشکلات نعوظی و عدم ارگاسم می‌شوند.

این مشکلات گاهی اوقات ان قدر جدی و زیادی خواهند شد که بسیاری از زوجین از یکدیگر به‌دلیل عدم برآوردن نیازهای جنسی جدا می‌شوند. برای جلوگیری از این مشکلات و متلاشی‌شدن کانون خانواده، حتماً آزمایش‌ها و تست‌های لازم برای انداهز‌گیری قند خون خود را در خانه و یا در مراکز درمانی انجام دهید.

بیماری های مرتبط با قندخون بالا

نگاه اجمالی

بیماری دیابت از آن دسته بیماری‌هایی است که بسیاری از افراد آن را ساده می‌گیرند. این بیماری علیرغم ظاهر ساده خود مشکلات زیادی برای افراد در آینده ایجاد می‌کند. اگر زخم‌های بدن افراد دیابتی را ببینید به خوبی متوجه این موضوع خواهید شد. دیابت معمولاً جز بیماری‌های پنهان بوده و افراد با آزمایش در مراکز درمانی و یا انجام تست قند خون متوجه این بیماری می‌شوند.

با توجه به این موضوع خرید یک دستگاه معتبر برای اندازه‌گیری تست قند خون همه افراد خانواده بسیار ضرورت دارد؛ زیرا بسیاری از افراد تمایل به حضور در مراکز درمانی و دادن آزمایش ندارند. از مهمترین عوارض قند خون بالا می‌توان به کاهش وزن، دوبینی و تاری دید، خستگی و کاهش انرژی، مشکلات گوارشی و بسیاری از موارد دیگر که در این مقاله به آن‌ها اشاره کرد، بپردازیم. اگر شما هم می‌خواهید از این عوارض درامان بمانید حتماً به‌طور مرتب قند خون خود را از طریق دستگاه تست قند خون خانگی و یا دادن آزمایش در مراکز معتبر کنترل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا