سلامت

معرفی 12 داروی گیاهی برای درمان بیماری نقرس در خانه | بهترین داروی گیاهی جایگزین آلوپورینول برای درمان نقرس

فهرست مطلب

نقرس یکی از بیماری های شایع عصر حاضر بوده که با علائم خاصی شروع می شود. گاهی این علائم کاملا نهفته بوده و فرد بیمار را در ظاهر درگیر نمی کند، اما در برخی مواقع با مشخصات آشکار خبر از بیماری می دهد. بهتر است در بیست و چهار ساعت اول اطلاع از وجود بیماری به درمان بیماری نقرس پرداخت.

در این مطلب مجموعه ای از نکات مهم در زمینه درمان بیماری نقرس را ارائه خواهیم کرد. امیدواریم با مطالعه این مقاله اختصاصی تالیف شده از طرف بلاگ سایت فاوینو نکات جدیدی به زندگی شما افزوده گردد و در طی سالیان متمادی از آن استفاده کرده و لذت ببرید. همچنین می توانید از پست های دیگر سایت بوفچه مون هم بازدید کنید.

درمان بیماری نقرس با داروی گیاهی و طب سنتی در خانه جایگزین آلوپورینول
درمان بیماری نقرس با داروی گیاهی و طب سنتی در خانه جایگزین آلوپورینول

بیماری نقرس چیست؟

نقرس یکی از انواع بیماری‌های ورم مفاصل است که میتواند موجب بروز علائمی مثل درد در مفاصل شود. نقرس در اثر افزایش اسید اوریک در خون به وجود می آید. یکی از عوامل افزایش دهنده‌ی اسید اوریک، دریافت زیاد مواد غذایی حاوی اسید آمینه ی “پورین” و مصرف زیاد غذاهای پر پروتئین بخصوص گوشت است.

افرد مبتلا به نقرس باید علاوه بر پرهیز از خوردن گوشت، جگر و محصولات دریایی باید از مصرف مارچوبه، انواع حبوبات (خودفرنگی، لوبیا و عدس) جو، گل‌کلم، اسفناج و قارچ  نیز خودداری کنند. علاوه بر این نوشیدنی‌های حاوی مخمر نیز می‌تواند منجر به افزایش شکایت‌های فرد بیمار شود. از آنجایی که بیماری نقرس با افزایش اسید اوریک در بدن ایجاد می‌شود، افرادی مبتلا برای درمان آن باید از مواد غذایی کاهش دهنده اسید اوریک در بدن تغذیه کنند.

درمان بیماری نقرس با داروی گیاهی و طب سنتی در خانه جایگزین آلوپورینول
درمان بیماری نقرس با داروی گیاهی و طب سنتی در خانه جایگزین آلوپورینول

درمان بیماری نقرس با داروی گیاهی و طب سنتی ایرانی و اسلامی

برای دستیابی به رفع سریع و کامل علائم ،درمان باید ظرف 24 ساعت از شروع علائم شروع شود. این درمان ها می تواند در زمین طب سنتی یا پزشکی باشد. دارو درمانی، درمان از طریق داروهای گیاهی، مواد خوراکی مناسب و از این قبیل می تواند در جلوگیری از بیماری نقرس کمک شایانی کند.

اولین اقدام جهت درمان سریع درد نقرس : مفصل را خنک نگه دارید، لباس های اطراف مفصل را درآورده و از یک بسته یخ پیچیده در یک حوله استفاده کنید. در این مقاله به بررسی برخی از این موارد خواهیم پرداخت:

سرکه سیب برای بهتر شدن نقرس

اسید سیب موجود در سرکه سیب با تجزیه اوریک اسید در درمان بیماری نقرس بسیار موثر است. این داروی گیاهی با اضافه کردن یک قاشق چایخوری سرکه سیب به یک لیوان آب تهیه می‌شود.

 

آب‌لیمو جهت درمان نقرس

آب‌لیمو در بین موادی جای دارد که با خنثی سازی اسید اوریک در بدن شناخته می‌شود. این نیز زمینه دفع اوریک اسید از بدن را فراهم می‌کند. ویتامین سی موجود در داخل لیمو نیز به کاهش سطح اوریک اسید در بدن کمک می‌کند. برای این نوشیدن روزانه یک لیوان آبی که به آن یک لیموی تازه اضافه شده باشد، کافی است.

 

گیلاس جهت درمان بیماری نقرس

انواع تمشک و گیلاس به کاهش سطح اوریک اسید در بدن کمک می‌کند. در سایه این میوه‌ها اوریک اسید در بدن تجزیه شده و از طریق مجاری گوارشی به سرعت از بدن دفع می‌شود.

درمان بیماری نقرس با داروی گیاهی و طب سنتی در خانه جایگزین آلوپورینول
درمان بیماری نقرس با داروی گیاهی و طب سنتی در خانه جایگزین آلوپورینول

آب سبزی برای بهتر شدن بیماری نقرس

این نوشیدنی با تنظیم سطح قلیایی خون منجر به از بین رفتن اسید اوریک در بدن شده و دردهای ناشی از این بیماری را کاهش می‌دهد.

جعفری جهت درمان بیماری نقرس

این سبزی باعث دفع سریع اسید اوریک انباشته شده در بدن می‌شود. جعفری را می‌تواند همراه با غذا و یا در میان وعده‌ها مصرف کنید. این سبزی را می‌توانید به همراه لیمو که آن هم برای این بیماری مفید است مصرف کنید.

زنجفیل و زرد چوبه

از آنجایی که زرد چوبه هضم کمی در بدن دارد، بهتر است روزانه به اندازه 6 تا 8 گرم زردچوبه را با عسل مخلوط کرده و میل کنید.

دمنوش‌های ادرار آور برای بهتر شدن نقرس

نوشیدن دمنوش‌های ادرارآور در طول روز نیز می‌تواند در کاهش سطح اوریک اسید در بدن موثر باشد. کاکل ذرت یک ادرارآور قابل اعتماد و بدون عوارض است. گیاه گلدن میله نیز اغلب به عنوان ادرار آور استفاده می شود. گیاه میله طلایی نیز  معمولا به عنوان یک ادرار آور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جوش شیرین جهت درمان بیماری نقرس

یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب مخلوط کرده و هر روز  بنوشید. (بیماران فشارخون نباید از آن استفاده کنند)

کرفس برای بهتر شدن نقرس

مواد لازم: کرفس 300 – 350 گرم 2.5 لیوان آب

طرز تهیه: افرادی که می خواهند یک مرحله از داروی گیاهی کرفس را تهیه کنند باید 300 تا 350 گرم کرفس را سه بار در هفته به مدت سه ماه مصرف کنند. بعد از اینکه کرفس را ریز خرد کردید، 2.5 پیمانه آب اضافه کنید و روی آن را محکم بپوشانید و به مدت 6 تا 7 دقیقه روی حرارت ملایم بجوشانید.

افرادی که علاقه ای به خوردن کرفس ندارند می توانند این گیاه را 7 دقیقه بیشتر بجوشانند و قبل از ناهار و شام فقط آب آن را با معده خالی مصرف کنند. بهتر است نیم ساعت قبل از ناهار و شام آن را بنوشید. هرگز نمک، روغن یا مواد مشابه اضافه نکنید.

 

چیزو

این نعناع علفی معطر ده ها سال پیش از آسیا به کشورهای غربی برده شد، و در شرق از خوراکی ها و داروهای گیاهی معمول است.

محققان ژاپنی مدعی یافتن ترکیباتی برای تسکین درد نقرس در چیزو شده اند. این گیاه مقدار زیادی از چهار ترکیب به نام مهارکننده های گزانتین اکسیداز است، که از تشکیل اسید اوریک جلوگیری می کنند. من اغلب کمی چیزو به چای نعناع خودم اضافه می کنم.

شیرین بیان

این گیاه هم مثل چیزو چند مهارکننده گزانتین اکسیداز دارد، ولی به مقدار کمتر. با این حال، ترکیب چیزو و شیرین بیان می توانند جالب باشد، و همراهی دو گیاه با هم می تواند نتیجه بهتری داشته باشد.

زردچوبه

ترکیب کورکومین موجود در زردچوبه مانع تشکیل ماده ای به نام پروستاگلاندین در بدن می شود. سازوکار آن شبیه سازوکار تسکین دهنده درد توسط آسپیرین با ایبوپروفن، فقط ضعیف تر است. با این حال، مقدار زیاد کورکومین غدد فوق کلیوی را تحریک به ترشح کورتیزون می کند، که تسکین دهنده قوی التهاب و درد ناشی از آن است.

بهترین داروی گیاهی جایگزین آلوپورینول برای درمان بیماری نقرس در خانه

آلوپورینول یک قرص است که یک بار در روز مصرف می شود. آلوپورینول باید بعد از غذا و با مقادیر زیاد آب مصرف شود. این دارو بصورت قرص های ۱۰۰ و ۳۰۰ میلیگرمی تولید میشود. مقدار مصرف روزانه آن بسته به نوع بیماری و شدت آن متفاوت بوده و به توسط پزشک مشخص میشود ولی معمولا بصورت روزانه ۶۰۰-۳۰۰ میلیگرم مصرف میشود.

درمان بیماری نقرس با داروی گیاهی و طب سنتی در خانه جایگزین آلوپورینول
درمان بیماری نقرس با داروی گیاهی و طب سنتی در خانه جایگزین آلوپورینول

استفاده اصلی آلوپورینول در بیماری نقرس است و هدف از استفاده این دارو در نقرس کاهش سطح اسید اوریک است. آلوپورینول در درمان حملات حاد نقرسی استفاده نمیشود.هنگامی که برای اولین بار آن را مصرف می کنید، آزمایش های خون منظم برای پیدا کردن مؤثرترین دوز مورد نیاز است.

اکثر افراد مبتلا نسبت به آلوپورینول عوارض جانبی قابل توجهی را تجربه نمی کنند. با این حال، عوارض جانبی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • جوش
  • سوء هاضمه
  • سردرد
  • اسهال

اما برای درمان نقرس می توان با تغییر شیوه و سبک زندگی و مصرف مواد خوراکی و داروهای گیاهی مناسب از پیشرفت بیماری جلوگیری نمود.

درمان بیماری نقرس باعرقیات و جوشانده ‌ها جایگزین قرص آلوپورینول

  • عرق مرزه، عرق بومادران، عرق خارشتر یا خارخاسک، عرق کرفس، عرق رازیانه، عرق شنبلیله از هرکدام یک بطری؛ به‌علاوه آب گلابى، آب نارنگى، آب‌پرتقال، آب گوجه‌سبز، آب‌غوره، آب انگور از هرکدام ۲۵۰ گرم.

آب‌میوه‌ها و عرقیات ۱۰ دقیقه روى شعله ملایم جوشانده شود، سپس مقدارى عسل و یا شکر و یا قند به‌اندازه‌ای که شیرین شود وارد کرده و ۱۰ دقیقه بجوشانید. نصف قاشق چای‌خوری زعفران سائیده اضافه و ۱۰ دقیقه دیگر بجوشانید. این شربت را پس از سرد شدن در یخچال نگهدارى کنید. مصرف روزانه بین ۱ تا ۳ استکان از این شربت به درمان نقرس به شما کمک می‌کند.

  • استفاده از عرق زالزالک به‌اندازه نصف استکان هرروز صبح و عصر به شما توصیه می‌شود.
  • هفت گرم برگ یا پوست درخت زیتون را در ۲۰۰ سی‌سی آب بجوشانید و روزی سه فنجان میل کنید. اگر فشار‌خون پایینی دارید، این دستور به شما توصیه نمی‌شود.
  • دو گرم برگ درخت گردو را در ۱۵۰ سی‌سی آبجوش به مدت ۲۰ دقیقه دم‌کنید و با عسل میل کنید.
درمان بیماری نقرس با داروی گیاهی و طب سنتی در خانه جایگزین آلوپورینول
درمان بیماری نقرس با داروی گیاهی و طب سنتی در خانه جایگزین آلوپورینول
  • آب‌زرشک ۵۰۰ گرم، آب سیب ۵۰۰ گرم، آب‌لیمو ۲۵۰ گرم و شکر ۵۰۰ گرم را با حرارت ملایم بجوشانید تا قوام آید. سپس از این شربت روزی ۴ قاشق میل کنید.
  • خوردن حداقل ۴ گرم شیطرج آسیاب شده، هرروز صبح و شب می‌تواند مواد زائد در مفصل شما مانند اسید اوریک را خارج کند.
  • دو گرم اسطوخودوس را در ۱۰۰ سی‌سی آب ‌جوش ۲۰ دقیقه دم‌کنید سپس آن را صاف‌ و یک‌دوم لیموترش به آن اضافه کنید و همراه عسل بنوشید.
  • ۴۰ گرم برگ کرفس قمری تازه و یا ۲۵ گرم، خشک آن را در یک لیتر آب بجوشانید و آب آن را به‌مرور بنوشید.
  • پنجاه گرم برگ کرفس را در یک لیتر آب بجوشانید و آب صاف‌کرده آن را به‌مرور بنوشید.

-به مقدار ۳۰ گرم تخم زبان‌گنجشک را دم‌کنید و آب آن را روزی سه استکان قبل از وعده‌های غذا بنوشید و هرروز این کار را تکرار کنید.

  • یک قاشق سوپ‌خوری پوست خشک سیب‌درختی را نرم بکوبید و در یک فنجان آب جوش ۱۵ دقیقه بجوشانید و پس از هر وعده‌غذایی‌تان یک فنجان از آب آن را بنوشید.
  • پنجاه گرم برگ انگور فرنگی را در سه فنجان آب جوش دم‌کنید و در روز سه مرتبه، هر بار یک فنجان از آب آن را به‌نوبت بنوشید.
  • هرروز دو لیوان بزرگ آب انگور بخورید، یکی بین صبحانه و ناهار و دیگری بین ناهار و شام و این کار را ۴۰ روز ادامه دهید. یا ۴۰ روز به‌جای صبحانه، انگور فراوان بخورید و تا ظهر هیچ‌چیز دیگری میل نکنید.
  • مصرف زیاد آب به کم شدن اسید اوریک خون شما کمک شایانی می‌کند.
درمان بیماری نقرس با داروی گیاهی و طب سنتی در خانه جایگزین آلوپورینول
درمان بیماری نقرس با داروی گیاهی و طب سنتی در خانه جایگزین آلوپورینول

جستجوی کاربرای برای این مطلب:

  • https://favino ir/25154/داروی-گیاهی-سنتی-برای-درمان-بیماری-نقر/
  • داروی گیاهی جایگزین آلوپورینول
دکمه بازگشت به بالا