ترفند

درمان دلتنگی در سربازی | 10 روش کاهش اضطراب دوران خدمت سربازی

فهرست مطلب

یکی از اصلی ترین موضوعاتی که سرباز های در دوران سربازی با آن مواجه می شوند، دلتنگی در سربازی است. بدون تردید شما این جمله را شنیده اید که سربازی بروی مرد می‌شوی. اما هیچ کس از دلتنگی در دوران سربازی یا اختلال روانی در سربازی سخن نمی گوید.

بخشی از این اختلالات روانی  افسردگی، ترس و استرس هستند که معمولا سرباز ها با آن مواجه می شوند. طی این مقاله اختصاصی از بلاگ فاوینو به بیان مطالبی درباره دلتنگی در سربازی و درمان آن پرداخته ایم. امیدواریم با مطالعه این مطلب های آموزنده، بتوانید کمی از این جس را از بین ببرید.

در صورت علاقه حتما از ماطلب مفید سایت بوفچه نیز دیدن کرده و از مطالب آموزنده آن لذت ببرید.

دلتنگی در سربازی
دلتنگی در سربازی

راه های درمان دلتنگی در سربازی

سربازان معمولا در طی سه دوره دوران سربازی با مشکلات روانی بسیاری مانند دلتنگی مواجه می شوند. آغاز دوران دلتنگی در سربازی، در سه مرحله بوده و این مراحل عبارت هستند از:

  • شروع سربازی و ورود به پادگان آموزشی
  • پس از پایان دوره آموزشی
  • مدت زمان خدمت

روانشناسان جهت رفع دلتنگی در سربازی راهکار های موثری بیان کرده اند. در ادامه با برخی از روش های درمان دلتنگی در سربازی پرداخته شده است.

1. آمادگی ورود به محیط تازه

رفتن به خدمت سربازی، شما را در محیطی جدید با قوانین خاص خود قرار می‌دهد. بنابراین شما باید در زمانی کوتاه با آن سازگار شوید. برای این مسئله باید انعطاف پذیری و آمادگی پذیرش شرایط جدید را داشته باشید. محیط تازه با افرادی جدید که باید با آنها به نوعی زندگی کرده و لحظه های خود را بگذرانید.

اگرچه این شرایط ممکن است در ابتدا پر استرس و نگران کننده باشد، اما با گذشت زمان و در صورت انعطاف پذیر بودن و اجتماعی بودن افراد، مسئله‌ای راحت و عادی خواهد بود.

2. به نگرانی های خود دامن نزنید

نگرانی های خود را قبل یا در حین خدمت، بزرگ نکنید. همچنین با استرس‌های خود برخورد کرده و برای آنها راه حل پیدا کنید. بهتر است در وهله اول به مشکلات خود مانند: احساس تنهایی، خستگی، غربت و …دامن نزده و زیاد به آنها فکر نکنید.

3. برنامه ریزی داشته باشید

به منظور رفع دلتنگی در سربازی، مشکلات خود را اولویت بندی کرده و به این فکر کنید که این مشکلات چقدر اهمیت دارد؟ آیا همیشگی هستند یا گذرا خواهند بود؟ و بدین ترتیب افکار خود را نسبت به دوران خدمت و شرایط آن آرام نمایید.

در دوران خدمت بخشی از زمان خود را آزاد هستید. برای آنکه در این زمان ها با افکار بیهوده، منزوی نشده و دچار افسردگی نشوید، بهتر است برای خود برنامه ریزی کرده و کارهای مفید شخصی یا غیر شخصی انجام دهید.

4. از اشتباهات نترسید

توانایی افراد در انجام امور مختلف متفاوت بوده و چنانچه در راستای قوانین کارهای خود را انجام می دهید، از بروز برخی اشتباهات نگران نشوید. همه افراد دچار اشتباه خواهند شد. اما اگر شما از قوانین (مثل قوانین پست دادن در سربازی) اطلاع داشته باشید، طبیعتا میزان این اشتباهات کمتر خواهد بود.

مطمئنا با رعایت قوانین و نظم و انضباط از پس تمامی کارها بر خواهید آمد. بنابراین با استفاده از این روش موثر کی توانید دلتنگی در سربازی را رفع کنید.

5. ناامیدی به خود راه ندهید

نکته مهم دیگر برای گذراندن آسان دوران سربازی، داشتن انگیزه و امید است. در طول سربازی ممکن است وظایف و شرایطی سخت را تجربه کنید. در این مواقع نباید ناامید شوید و استرس پیدا کنید تا اینگونه دلتنگی در سربازی را رفع کنید.

ناامیدی عاملی است تا شما را در معرض خطر های جبران ناپذیر جسمی و روحی مانند: گرایش به اعتیاد، افسردگی و … قرار دهد. ضمن آنکه ذهن شما را از رعایت قوانین منصرف کرده و در مسیر دور زدن وظایف و نهایتاً بروز تخلف و تنبیه از سوی فرمانده خواهد کشاند که گاهاً عواقب سختی به همراه دارد.

به طور کلی در پاسخ به این سوال که چگونه سربازی را تحمل کنیم ؟ باید گفت که برای گذراندن این دوران می توانید با رعایت قوانین و نظم و انضباط، مدیریت استرس، افزایش روابط اجتماعی، افزایش آگاهی و انجام فعالیت های مفید، روزهای نسبتا راحتی داشته و در نتیجه دلتنگی در سربازی را از بین ببرید.

اصلی ترین دلیل برز افسردگی در سربازان

انسان ذاتا موجودی وابسته و اجتماعی است که همواره نیاز به برقراری رابطه با اعضای خانواده، نزدیکان و دوستانش دارد. جدایی از اعضای خانواده و دوستان حتی برای مدتی کوتاه، برای هر فردی ناخوشایند و ناراحت‌کننده خواهد بود.

دلتنگی در سربازی
درمان دلتنگی در سربازی

سربازان در واقع احساس تنهایی و غربت باعث می‌شود تا هر سرباز تازه واردی دچار استرس، اضطراب و افسردگی شود. در طی بروز این ویژگی‌ها برخی افراد به راحتی آن‌ها را کنترل می‌کنند. اما برخی دیگر توانایی کنار آمدن با آن‌ها را ندارند.

بنابراین دلایل زیادی موجب بروز افسردگی در دوران سربازی می‌شود که در ادامه به بیان مطالبی درباره ایجاد این مشکل روانی در سربازان پرداخته شده است.

تغییر سبک زندگی

اصلی‌ترین دلیل بروز افسردگی در سربازان، بروز تغییرات در امور جاری زندگی است. چرا که در این دوران ساعت خواب، بیداری، تغذیه، رفت و آمد و مطالعه افراد به کلی تغییر می‌کند . مطمئنا این موضوع برای برخی افراد بسیار سخت است. بسیاری از سربازان در ابتدای کار در مقابل این قوانین مقاومت می ‌کنند.

انزوا و گوشه نشینی

انزوا و تنهایی از دیگر عوامل بروز افسردگی در دوران سربازی است. جدایی از اعضای خانواده و دوستان و ورود به گروه جدیدی از افراد و آشنایی با آن‌ها برای بسیاری از افراد استرس‌زا است. در هر پادگان افراد مختلفی با فرهنگ‌های متفاوتی وجود دارد؛ که این تفاوت فرهنگ برقراری ارتباط را برای افراد بسیار دشوار می‌کند.

اضطراب

در ابتدای دوران سربازی، هر فردی ممکن است خطاها و اشتباهاتی را مرتکب شود؛ که در ازای آن‌ها با تنبیهاتی نیز روبرو شود. این تنبیه‌ها باعث ایجاد فشارهای روانی و اضطراب در افراد خواهد شد.

راهکار های مقابله با افسردگی در دوران سربازی

درمان افسردگی در دوران سربازی کمی سخت و پیچیده است. اما با توجه به این موضوع که افسردگی یک اختلال و بیماری ذهنی است، پس همواره راهی برای درمان و بهبود آن وجود دارد. در ادامه به بیان مطالبی کاربردی جهت رفع مشکل افسردگی پرداخته شده است.

برقراری ارتباط با افراد

در دوران سربازی هر فردی از نظر مالی و زمانی در محدودیت است؛ پس با کمی دقت در بین افراد می‌توان یک هم‌صحبت خوب برای خود پیدا کرد. صحبت با دیگران و بیان احساسات شخصی به افراد کمک می‌کند تا احساس استرس و اضطراب را از وجود خود دور کنند.

اما سرباز ها نباید فراموش کنند که همواره افرادی را برای صحبت انتخاب کنند. البته بهتر است افراد انتخابی برای هم صحبتی از لحاظ فرهنگی و اجتماعی با شما تقریبا هم‌سو باشند.

دلتنگی در سربازی
دلتنگی در سربازی

ورزش کردن

ورزش کردن در هر زمان و مکانی موجب افزایش آرامش و بروز احساسات مثبت در افراد می‌شود. پس انجام فعالیت‌های ورزشی به راحتی افسردگی را از سربازان دور می ‌کند. ورزش کردن موجب افزایش ترشح هورمون اندروفین در بدن شده و این موضوع درد بدن را کاهش داده و با علائم افسردگی مبارزه می‌کند.

در طی دوران سربازی راه‌های زیادی برای درمان افسردگی وجود ندارد. پس اگر شما جز افرادی هستید که سابقه افسردگی دارد، برای درمان این اختلال حتما به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید. حتی ممکن است در طی روند درمان از سربازی معاف شوید.

جستجوی کاربرای برای این مطلب:

  • دلتنگی به خانواده در سربازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا