ترفند

15 نکته پذیرایی در شب خواستگاری | نکات پذیرایی شب خواستگاری

فهرست مطلب

خواستگاری مهمترین مراسم قبل از ازدواج است که در آن، خانواده ها بیشتر با یکدیگر آشنا می شوند. از طرفی پذیرایی از مهمان در مراسم خواستگاری به عهده خانواده عروس بوده که این پذیرایی در واقع نشان دهنده رفتار و فرهنگ خانواده است. بنابراین آگاهی از نکات پذیرایی شب خواستگاری می‌تواند تجربه دلپذیر و یادگاری را در آن شب برای همه رقم بزند.

از این‌رو تیم حرفه ای فاوینو مجموعه ای از نکات پذیرایی شب خواستگاری را در این مقاله ای اختصاصی جمع آوری کرده و در اختیار شما و دیگر مخاطبان خود قرار داده اند. همچنین آن ها از شما دعوت می کنند تا از سایت بوفچه دیدن کرده و از مطالب مهیج آن بهره ببرید.

نحوه پذیرایی در مراسم خواستگاری

معمولا در زمان قدیم، چون اکثر خواستگارها در همان شب دختر خانم یا عروس خانم را می‌دیدند، از دختر درخواست می‌کردند تا چای را بیاورد تا در حین پذیرایی، خانواده پسر با نوع پذیرایی، قد و قامت، نحوه برخورد، چهره و مواردی دیگری که از نظر خانواده داماد مهم است، آشنا شوند اما اینکار معنای بدی نداشته و تنها به عنوان یک رسم در تمام خواستگاری ها وجود داشته است.

البته باید به دختر خانم ها در این شب حق بدهیم که دست و پایشان را گم کنند. زیرا همه چشم ها به سمت او خواهد بود و قطعا استرس زیادی بر او وارد می‌شود. فراموش نکنید چای شب خواستگاری با دیگر چای هایی که دم می کردید تفاوت دارد هر چه چای بهتر، خوش رنگ و خوش طعم تر باشد، به نفع خودتان است همچنین سینی چای را متفاوت و در صورت امکان همراه با یک تزئین ساده مانند گل آماده کنید.

سعی کنید در زمان خواستگاری تنها دختر کار پذیرایی را انجام دهد و والدین دختر باید در طول مدت مراسم خواستگاری در کنار خانواده پسر باقی بمانند. البته فراموش نکنید که نوع پذیرایی در فصل های مختلف، تفاوت دارد. برای مثال در تابستان و خصوصا شهرهایی که آب و هوای بسیار گرمی دارند، پیشنهاد می شود یک نوشیدنی خنک نیز تهیه شود تا به مهمانان تعارف کنید.

بعد از چای، نوبت به پذیرایی معمولی و عرف خانواده می رسد. پیشنهاد می شود میوه، شیرینی، شکلات و همه آنچه که برای یک پذیرایی نیاز است را بیشتر از حداقل در نظر بگیرید زیرا شما نمی دانید چه تعداد از طرف خانواده پسر در این شب خواستگاری حضور دارند. البته قرار نیست حتما سنگ تمام بگذارید و تنها میوه و شیرینی برای پذیرایی از خواستگار کافی است. اما هر شهری آداب و رسوم خواستگاری متفاوتی دارد پس طبق ان آداب و نکات پذیرایی شب خواستگاری را رعایت کنید.

نکات پذیرایی شب خواستگاری
نکات پذیرایی شب خواستگاری

نکات پذیرایی شب خواستگاری در مورد دم کردن چای

  • برای شب خواستگاری، چای مرغوب تهیه کنید. سعی کنید چای شب خواستگاری رنگ مناسب و عطر مطبوعی داشته باشد. همچنین توصیه می شود از این نوع از چای را اولین بار است خریداری کرده اید، قبل از دم کردن برای مراسم شب خواستگاری برای خودتان مقداری دم کنید تا از طعم و رنگ آن اطمینان پیدا کنید.
  • چای شب خواستگاری نباید کهنه جوش باشد و یا همچنین پذیرایی با چای دم نکشیده نیز برای شب خواستگاری مناسب نیست.
  • به مقدار لازم چای را پیمانه کنید. در این صورت، باید تعداد مهمانان و همچنین تعداد دور پذیرایی با چای را برای تمام مهمانان، در نظر گرفته و مقدار مناسبی چای دم کنید.
  • چای در قوری های چینی بهتر دم می کشد در نتیجه، اگر می خواهید چای دم کشیده شما بهترین کیفیت را داشته باشد، پیشنهاد می شود از قوری چینی برای دم کردن پای استفاده کنید.
  • چای را به آرامی و از لبه و با فاصله کم، داخل استکان ها بریزید. در این صورت چای کف نمی کند. همچنین اگر چای کف کرد جای نگرانی ندارد. اندکی منتظر بمانید تا کف روی چای از بین برود. یا می توانید با استفاده از یک قاشق کوچک کف های جمع شده روی چای را بردارید.
  • اگر می خواهید از ریختن احتمالی چای روی سینی و در زیر استکان ها جلوگیری کنید، می توانید قبل از گذاشت استکان ها روی سینی اصلی در ابتدا استکان ها را روی سینی جداگانه گذاشته و پس از ریختن چای درون آنها، استکان ها را روی سینی اصلی قرار دهید. در صورتی که چای روی سینی ریخت اصلا نگران نباشید، در این صورت می توانید قبل از گذاشتن استکان روی سینی ابتدا آن را روی یک پارچه تمیز و خشک گذاشته تا خیسی آن از بین برود، سپس آن را روی سینی اصلی قرار دهید.
  • از پر کردن استکان ها به مقدار زیاد خودداری کنید. همیشه سعی کنید مقداری از سر استکان چای را خالی بگذارید. در این صورت از ریختن احتمالی چای روی سینی، در هنگام حرکت کردن و یا تعارف کردن جلوگیری کرده اید.
  • از دیگر نکات پذیرایی شب خواستگاری این است که در مراسم خواستگاری برای پذیرایی چای از استکان ها و فنجان های غیر شفاف استفاده نکنید. معمولا رنگ چای در پذیرایی خواستگاری اهمیت زیادی دارد و مهمان ها به آن دقت می کنند. در نتیجه، مانند سنت قدیمی ایرانیان، چای را در استکان های سنتی شفاف بریزید تا رنگ چای دیده شود. علاوه بر آن، استفاده از فنجان در مراسم های میهمانی به خصوص خواستگاری کمی رسمی است به همین دلیل می توانید از استکان برای پذیرایی چای استفاده کنید.
  • بعد از پذیرایی کردن چای برای دور اول، می توانید قوری دیگری چای دم کنید تا باز هم چای تازه دم برای دور دوم پذیرایی داشته باشید.
  • سینی چای در هنگام پذیرایی به هیچ وجه نباید در بالای سینه قرار داشته باشد. در این صورت بهتر است که سینی چای را با فصله کم و در زیر سینه بگیرید.
  • پس از تعارف چای قندان ها را روی میز و جلوی هر دو نفر قرار دید. برای این مورد می توانید از فرد دیگری کمک بخواهید. به عنوان مثال خواهر و سا برادر کوچک تر عروس می تواند کار چرخاندن قندان و یا گذاشتن قندان ها روی میز را انجام دهد.
  • بهتر است قندان با قندهای خیلی درشت و یا قندهای خیلی ریز پر نشود. می توانید از قند های رنگی و یا آبنبات با طعم های متفاوت در کنار قندان قند، برای زیباتر شدن آن استفاده کنید.
  • استکان های چای و همچنین سینی پذیرایی نباید لک داشته باشند. همچنین در صورتی که می خواهید از قاشق چای خوری استفاده کنید، باید دقت کنید که این قاشق ها نیز لک نداشته باشند و همچنین باید آنها را در جای مناسبی روی سینی قرار دهید.
  • معمولا در مراسم خواستگاری خانم ها توجه ویژه ای به نکات ریز دارند. در این صورت، اگر می خواهید در پذیرایی به بهترین نحو ممکن عمل کنید، توصیه می شود با استفاده از دستمال های تمیز و بدون کرک وسایل مورد نیاز را خشک کنید تا اثر آن ها روی ظروف باقی نماند.
  • می توانید از در هنگام پذیرایی با چای از یک شاخه گل کنار سینی پذیرایی استفاده کنید. توجه به این نکات ریز حسن سلیه شما را نشان می دهد.
نکات پذیرایی شب خواستگاری
نکات پذیرایی شب خواستگاری

احترام گذاشتن به مهمانان در هنگام پذیرایی خواستگاری

  • در هنگام پذیرایی به ترتیب سن و با اولویت سن بالاتر به مهمان ها چای تعارف کنید. حتی می توانید پذیرایی را از افراد مسن خانواده داماد آغاز کنید. در این صورت اوج احترام خود افراد بزرگ تر را نشان داده اید.
  • هنگامی که می خواهید به مهمانی چای تعارف کنید، سعی کنید که پستتان به سایر افراد نباشد. در این صورت می توانید از یک سوی مهمان به او چای تعارف کرده و در این صورت مطمئن هستید که پشتتان به سایر مهمان ها نیست.
  • در صورتی که مهمانان هنوز به طور کامل چای و نعبلکی از روی سینی برنداشته اند، حرکت نکنید. در این صورت، هنگامی که می خواهید از یک مهمان پذیرایی کنید به او تعارف کرده و تا برداشتن کامل چای منتظر بمانید و سپس به سراغ مهمان بعدی بروید.
  • در هنگام پذیرایی کردن از یک مهمان با مهمانان دیگر صحبت نکنید. حتی توصیه می شود که دخترها در زمان خواستگاری تنها با گفتن یک سلام وارد جمع شوند و از مهمانان پذیرایی کنند. در این صورت توصیه می شود تا زمانی که از شما سوالی نپرسیده اند، صحبت نکنید. همچنین به تعریف و تمجید های مهمان در رابطه با خودتان چیزی نگویید و تنها به لبخند زدن معمولی در هنگام پذیرایی اکتفا کنید. صحبت نکردن در هنگام پذیرایی همچنین باعث می شود که حواستان بیشتر جمع نحوه پذیرایی کردن باشد و تعادل خود را از دست نمی دهید.
  • هنگام پذیرایی کردن از داماد بیشتر از سایر افراد دقت کنید. همچنین بهتر است که هنگام پذیرایی از داماد به سرعت عمل نکرده و کمی در مقابلش درنگ کنید.
  • پذیرایی از کودکان نیز همانند سایر افراد اهمیت دارد. در این صورت، اگر کودکی در جمع حضور دارد خودتان استکان چای را در مقابلش قرار دهید.
  • اگر چای مهمان برخی از مهمان ها به دلیل مشغول بودن به موارد مختلف، سرد شد، می توانید مجددا برای او چای داغ بیاورید یا از او سوال کنید که آیا مایل است چایش را تازه کنید یا نه.
  • پس از اینکه دور اول پذیرایی با چای به اتمام رسید، کمی پس از صرف چای ماد عروس می تواند از مهمان ها سوال کند که آیا چای دیگری میل دارند یا نه. در صورتی که مهمان ها مایل به نوشیدن مجدد چای نبودند می توانید استکان ها را از روی میز جمع کرده و در واقع نباید اجازه بدهید که استکان های خالی تا مدتی طولانی روی میز باقی بمانند. این نشانه عدم توجه و احترام شما به مهمان ها است.
نکات پذیرایی شب خواستگاری
نکات پذیرایی شب خواستگاری

نکات ممنوعه در پذیرایی خواستگاری

نکات خیلی مهمی برای انتخاب لیست پذیرایی خواستگاری وجود دارند که باید حتما قبل از مراسم همه آنها را مدنظر قرار دهید. زیرا با توجه به این نکات پذیرایی شب خواستگاری است که می توانید یک جشن خواستگاری زیبا و به یاد ماندنی برگزار کنید. در این قسمت، برخی از مهم ترین نکات که باید درباره این مراسم بدانید را به صورت مختصر نام می بریم.

  • خرید میوه و شیرینی از فروشگاه های با کیفیت و معتبر
  • انتخاب میوه و شیرینی هایی که خوردن آنها راحت است
  • استفاده از دستمال کاغذی در نزدیکی ظرف میوه
  • نوشتن لیست پذیرایی خواستگاری از چند روز قبل و تهیه آن در همان روز یا یک روز قبل
  • عدم دم کردن چای از چندین ساعت قبل از آمدن مهمان ها و پذیرایی از مهمان با چای تازه دم
  • رعایت فرهنگ قضایی شهر و منطقه زندگی هر دو طرف و عدم تعارف بیش از اندازه
  • پذیرایی از بزرگترین تا کوچک ترین عضو خانواده طرف مقابل
  • دسترسی راحت همه افراد به میز پذیرایی خواستگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا