ترفند

بهترین زغال قلیان

فهرست مطلب

قلیان یا غلیان که امروزه در بین جوان بسیار رواج پیدا کرده و به کمک زغال قلیان برای تدخین تنباکو و تتن مورد استفاده قرار می گیرد. افراد طعم آن را با فوت کردن به ریه های خود فرو می برند و باعث ایجاد صدایی می شود مانند: قل قل که اسم این وسیله نیز همین صدا گرفته شده است.

با افزایش استفاده از این وسیله در بین قشر جوان فروش زغال مخصوص به قلیان نیز بازار خوبی دارد و سود بالایی دارد.  در این مطلب مجموعه ای از نکات مهم در زمینه بهترین زغال قلیان را ارائه خواهیم کرد.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اختصاصی تالیف شده از طرف بلاگ سایت فاوینو نکات جدیدی به زندگی شما افزوده گردد و در طی سالیان متمادی از آن استفاده کرده و لذت ببرید. همچنین می توانید از پست های دیگر سایت بوفچه مون هم بازدید کنید.

زغال قلیان
زغال قلیان

انواع زغال قلیان

چندین نوع ذغال وجود دارد و هر یک از این نوع زغال ها وِیژگی های مثبت و منفی خود را دارد، در این قسمت از مقاله به بیان انواع زغال قلیان و ویژگی های آن می پردازیم که شامل موارد زیر می باشد:

  • زغال سریع

تولید زغال قلیان سریع همان چیزی است که بیشتر افراد قلیانی از آن استفاده می کنند و این ذغال مانند دیسک های سیاه کوچک به نظر می رسد.

همانطور که از نام آنها پیداست ، این نوع زغال به دلیل روکش شدن با یک شتاب دهنده شیمیایی سریعترین ذغال حرارتی است که به افراد اجازه می دهد تا با یک فندک معمولی آن را روشن کنند.

با این حال، این به آن معنی است که این ذغال ها در مقایسه با سایر انواع ذغال بسیار داغ و بسیار سریع می سوزند و همچنین بو و طعم قوی تری ایجاد می کنند.

هنگام روشن کردن آنها، متوجه خواهید شد که ذغال شروع به جرقه می کند و وقتی گرم می شود، رنگ آن به آرامی از سیاه به نارنجی، قرمز تغییر می کند و سرانجام به رنگ خاکستری، سفید تغییر می کند.

  • زغال نقره ای

تولید زغال قلیان نقره ای به نوعی ترکیبی بین زغال سریع و زغال طبیعی است. این زغال ها عموما دارای شکل زبانه مربعی هستند و با یک روکش با رنگ نقره ای پوشیده شده اند که به عنوان شتاب دهنده شیمیایی عمل می کند و این امکان را فراهم می کند تا فقط با یک فندک معمولی روشن شوند.

این زغال ها از نظر حرارت بین زغال سریع و ذغال طبیعی است وگرمای کمی تولید می کنند و طرفداران این نوع ذغال می گویند در مقایسه با ذغال سریع استاندارد، بو و طعم بسیار کمتری ایجاد می کنند.

هنگام روشن کردن این نوع ذغال، مانند همان زغال های سریع معمولی، جرقه ایجاد نمی کنند، اما با گرم شدن ذغال، روکش نقره روی آنها شروع به سوختن می کند.

  • زغال نارگیل

تولید زغال قلیان نارگیل از پوسته نارگیل ساخته شده و در اندازه ها و شکل های مختلفی به بازار عرضه می شود، اما به طور کلی متداول ترین سبک ها یا مسطح یا مکعب شکل نخواهند بود و همچنین هیچ نوع ماده شیمیایی مانند روکش های شتاب دهنده ندارند.

بنابراین کمی طولانی تر از زغال سریع یا نقره ای روشن می شوند اما به محض گرم شدن، بیشتر از زغال سنگ های سریع می سوزند و اثر بو یا طعم کمتری دارند. به دلیل شتاب دهنده شیمیایی ندارند، نمی توانید آنها را با یک فندک گرم کنید.

  • زغال طبیعی

یکی دیگر از انواع تولید زغال قلیان، زغال طبیعی است که به طور معمول از چوب لیمو، چوب نارنجی یا بامبو ساخته می شود و بیشتر در قطعاتی به اندازه انگشت دست موجود است، اگرچه برخی آن ها در اندازه های بزرگ تر ارائه می دهند.

زغال طبیعی مشابه زغال نارگیل هیچ گونه شتاب دهنده شیمیایی ندارد به این معنی که شما باید آنها را با یک بخاری تک سیم گرم کنید و در ضمن تأثیر کمتری بر طعم و بوی تنباکوی شما دارد.

چه زغالی برای قلیان مناسب است؟

اولین کار زغال قلیان این است که به یک منبع حرارت تنباکو قلیان طبخ می کند تا دود تولید کند. هنگامی که ذغال شما روشن شد ، آنها را در بالای فویل روی کاسه قلیان قرار داده و گرمای تولید شده توسط آنها باعث می شود تا تنباکو ها بپزند و دود تولید کنند.

زغال قلیان باکیفیت به دو صورت زغال فشرده(بریکت) و زغال چوب درخت مرکبات به بازار عرضه می شود. چوب درخت مرکبات بهترین زغال برای تهیه ی زغال قلیان مرغوب می باشد.

زغال درخت پرتقال و لیمو شیرین از مرغوب ترین زغال های قلیان در بازار ایران هستند که نوع مچی و سکه ای آن از بقیه باکیفیت تر هستند. در رده ی بعدی زغال های ارزان تری مانند زغال اکالیپتوس، زغال انجیر و بلوط فشرده قرار می گیرند.

ویژگی های زغال قلیان

وجود رشته بسیار نازک از رنگ قهوه ای روی زغال قلیان، نشان دهنده کیفیت نامرغوب زغال است. زغال لیمو نسبت به دیگر زغال ها از جمله زغال پسته بهتر است چون زغال پسته، جرقه می زند و زود خاموش می شود.

زغال بلوط و اکالیپتوس، شاید از نظر قیمت ارازنتر از زغال لیمو باشد ولی کیفیت زغال لیمو را ندارد. یکی از ویژگی های زغال قلیان این است که خیلی سریع آتش گرفته، سرخ شده و پر از حرارت می شود و به عبارتی دیگر، در یک ربع آماده می شود .

اما در حین سوختن، دود نمی کند و جرقه نمی زند. دود کردن زغال قلیان سبب سردرد می شود. از ویژگی های بهترین زغال قلیان این است که ۳ الی ۵ ساعت بسوزد و در آخر، خاکستر بسیار کمی از خود باقی بگذارد و برای شعله ور شدن، نیاز به باد زدن نداشته باشد.

زغال قلیان
زغال قلیان

به طور معمول زغال قلیان به دو صورت تولید و بفروش می رسد: زغال مرکبات لیمو و زغال فشرده که از این زغال ها در قهوه خانه ها، سفره خانه ها استفاده می شود. امروزه برای ساخت زغال های قلیان با کیفیت از روش های مختلف استفاده می شود .

از ضایعات کشاورزی و صنایع چوب برای تولید زغال های مرغوب و باکیفیت استفاده می شود. در تولید زغال لیمو یا زغال قلیان شما علاوه بر حرارت، فشار حرارتی بالایی برای بالا بردن کیفیت زغال لیمو نیازمندید و این به طراحی کوره و قدرتمند بودن نوع طراحی بستگی دارد تا بتواند در درازمدت هم با توجه به این فشار بالا، کوره شما راندمان طولانی مدتی داشته باشد.

اگر زغال لیمو و قلیانی دچار شکستگی شود، به علت حساسیت بالا در بازار با افت قیمت همراه است. اگر عمل گازگیری در زغال کامل انجام نگیرد، مصرف‌کننده در زمان سرخ شدن زغال روی پیک‌نیک یا گاز با تکه شدن زغال و پریدن تکه‌های زغال به اطراف و یا با صدای شکستگی مواجه می‌شود.

خام بودن زغال لیمو به این معنا نیست که چون زغال شما سیاه و چوب به رنگ سیاه درآمده است، زغال خالص از کربن و گرافیت دارید. حساسیت زغال لیمو به حدی زیاد است که وقتی مصرف‌کننده از آن استفاده می‌کند، ابتدا با بو و اگر خامی زیاد باشد، با دود همراه است.

اگر با دقت به زیر پوست زغال لیمو نگاه کنید، رشته بسیار نازکی از رنگ قهوه‌ای روی زغال نقش بسته و که نشان‌دهنده کیفیت نامرغوب زغال است.

برای خرید زغال  قلیان به چه نکاتی باید توجه کرد؟

معمولا افرادی که به صورت شخصی و در منازل خود از قلیان استفاده می‌کنند همواره به دنبال مناسب‌ترین زغال برای قلیان هستند. از طرف افرادی که دارای قلیان سراها و کافه‌های سنتی هستند نیز، به دنبال خرید بهترین زغال با کیفیت برای قلیان هستند.

برای خرید بهترین زغال قلیان لازم است که به فاکتورها و نکات مهمی دقت داشته باشید. این نکات عبارت‌اند از :

1.تولید کمترین خاکستر ممکن

زغالی که برای قلیان خریداری می‌کنید باید کمترین میزان خاکستر را تولید کند. برخی از افراد از این زغال در فضاهای بسته و سرپوشیده استفاده می‌کنند و اگر خاکستر زیادی از آن برجای بماند محیط را آلوده کرده و برای استفاده مناسب نیست.

2.دود نکردن زغال

به جرئت می توانیم بگوییم که بهترین زغال برای قلیان زغالی است که به هیچ عنوان دود تولید نکرده و از خود بوی نامطبوعی ایجاد نکند.

3.استفاده از زغا‌ل های طعم‌دار

در حال حاضر زغال‌های طعم ‌دار متعددی در بازار وجود دارند که برای مصرف قلیان به شدت مناسب هستند. این زغال‌ها نه دود کرده و نه طعم قلیان را تغییر می‌دهند و همچنین به هیچ عنوان بوی نامطبوعی ایجاد نمی‌کنند.

4.قیمت مناسب

زغالی که برای استفاده قلیان خریداری می‌کنید باید کاملاً مقرون به صرفه بوده و قیمت مناسبی داشته باشند. توصیه می‌کنیم که همواره برای خرید مناسب‌ترین زغال برای قلیان به برند زغال و کارخانه تولید آن نهایت دقت را داشته باشید، تا بهترین کیفیت زغال را خریداری کنید.

5.خرید زغال فشرده

یکی از بهترین مدل زغال‌ها قلیان، زغال فشرده که از خرده ریزه.های چوب و مواد دور ریز ی که به طبیعت صدمه وارد نمی‌کنند، درست شده است. زغال معمولاً از خاک اره، پوست گردو و خاکه زغال درست شده است و هیچ گونه آسیبی به طبیعت وارد نمی‌کند.

از طرفی به جرأت می‌توانیم بگوییم که مقرون به صرفه‌ ترین زغال برای استفاده قلیان زغال فشرده است. از این زغال علاوه بر استفاده جهت قلیان، برای گریل و کباب روی منقل نیز استفاده می‌کنند.

چگونه زغال خوب و با کیفیت را از ذغال بد و بی کیفیت تشخیص بدهید؟

در کوره های صنعتی زغال انواع مختلفی از زغال تولید می شوند. کوره های دو منظوره نسبت به کوره های زغال تک منظوره قابلیت های متفاوتی را دارند.

به گونه ای که می توانید علاوه بر تولید زغال کبابی با تضمین و کیفیت عالی و بدون شکستگی و بدون خامی زغال لیمو ، انجیر و پسته را با ضمانت 100 درصد در دستگاه زغال ساز تولید نمایید. یکی از انواع دستگاه های تولید زغال فشرده، زغال پرسی می باشد که در بازار موجود است.

برای تشخیص زغال با کیفیت از زغال بی کیفیت توجه عواملی چون نوع ماده اولیه، کیفیت تولید زغال و میزان حرارت و خشک شدن آن بسیار اهمیت دارد. ماده اصلی برای تولید زغال پرسی، خاکه زغال می باشد که چنان چه با مواد دیگری ترکیب شوند، زغال پرسی به صورت ارگانیک تولید می شود.

بعد از مخلوط کردن خاکه زغال با مواد ارگانیک و پرس آن، زغال به منظور خشک شدن و خارج کردن رطوبت آن وارد خشک کن می شود و با دمیدن حرارت مناسب در دستگاه تولید زغال به صورت یکنواخت تمامی زغال ها خشک می شوند.

این گونه است که زغال های با کیفیتی تولید می شوند. مواردی که در زمان خرید زغال مرغوب باید به آن توجه شود و از عوامل تشخیص زغال با کیفیت از بی کیفیت می شود شامل شکستگی، گازگیری، خام بودن و میزان حرارت و فشار حرارتی است.

از میان زغال های تولید شده، زغال لیمو و زغال قلیان به دلیل حساسیت بالا اگر دچار شکستگی و خرد شدگی شده باشد در بازار با افت قیمت همراه خواهند بود، در صورتی که زغال بدون شکستگی و سالم قیمت بالاتری را در بازار خواهد داشت.

زغال قلیان
زغال قلیان

در صورتی که عملیات گازگیری در زغال با کیفیت به صورت کامل انجام نگیرد، افراد به هنگام استفاده از زغال در زمان داغ شدن زغال روی گاز و آتش با پریدن تکه های زغال یا تکه تکه شدن آن به اطراف و صدای خرد شدن و شکستگی زغال رو به رو خواهند شد.

توجه به این موارد در زمان انتخاب زغال با کیفیت بسیار حایز اهمیت است و از عوامل مهم راهنمای تشخیص زغال با کیفیت از کیفیت می باشد. منظور از خام بودن زغال به این معنا نیست که زغال چون به رنگ سیاه درآمده، زغال خالص از گرافیت و کربن است.

اما در این صورت حساسیت در این زغال ها به قدری بالاست که مصرف کننده زمانی که آن را روی اجاق یا آتش برای برافروختن زغال قرار می دهد. ابتدا با بو و چنان چه خامی زغال زیاد باشد با دود همراه خواهد بود.

روش تشخیص زغال با کیفیت لیمو از نامرغوب این است که به آرامی زیر پوست زغال لیمو را نگاه کنید، در صورتی که رشته نازکی از رنگ قهواه ای روی زغال قرار داشته باشد این برای کیفیت زغال نمره منفی حساب خواهد شد.

اما برای تولید زغال لیمو علاوه بر حرارت، فشار حرارتی بالایی برای بالابردن کیفیت زغال لیمو احتیاج است و این مورد به نوع طراحی و قدرت کوره صنعتی تولید زغال بستگی دارد تا توانایی این را داشته باشد که در زمان طولانی با توجه به فشار بالای کوره راندمان خوبی داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا