آشپزیترفند

4 روش طرز تهیه تارت لیمو با مرنگ، زنجبیل و ..

فهرست مطلب

4 روش طرز تهیه تارت لیمو با مرنگ، زنجبیل و ..

در صورت علاقه به شیرینی و دسر، پیشنهاد ما به شما تارت لیمو و انواع آن است. با تهیه تارت لیمو به‌عنوان یک دسر خوش عطر و طعم، مزه دلچسب و بوی دل‌انگیزی را به دوستان و آشنایان خود هدیه دهید. طعم و مزه غالب این دسر، لیمو بوده و بسیاری از افراد، این طعم را به‌عنوان جایگزین مناسب برای شیرینی شکر در زمان پخت تارت لیمو مصرف خواهند کرد. با استفاده از تزئین مناسب امکان مصرف آن برای کودکان نیز امری لذتبخش خواهد بود.

به‌خاطر کم بودن شیرینی تارت لیمو، افراد که رژیم دارند نیز امکان مصرف این دسر را دارند. در این مقاله در رابطه با چگونگی تهیه تارت لیمو و انواع آن اطلاعاتی در اختیار شما قرار خواهیم داد. در صورت علاقه‌ به یادگیری پخت تارت لیمو تا انتهای این مطلب با بلاگ آموزش کافی شاپ سایت دهکده دانش و مهارت همراه باشید.

تهیه تارت لیمو
تهیه تارت لیمو

معرفی تارت لیمو

تارت لیمو را می‌توانید به‌عنوان یک شیرینی بین المللی در مهمانی‌های خود، مورد مصرف قرار دهید. این نوع از دسر‌ با مزه لیمو، برای اول بار در قاره اروپا مورد مصرف قرار گرفت. مدت‌ها بعد در ترکیه و ایران نیز در زمان تهیه دسر از این روش بهره بردند. دسر تارت لیمو در اصل، فرانسوی است. نکته قابل توجه در رابطه با تهیه تارت لیمو، میزان شکر استفاده شده در این دسر است.

در ذهن تعداد زیادی شاخصه اصلی دسر، شیرین بودن آن است؛ این امر در مورد تارت لیمو صدق نخواهد کرد. در این نوع از دسر، مزه لیمو جایگزین شکر شده است. خمیر تارت نیز به‌خاطر استفاده از زرده تخم مرغ در دستور پخت، یک خمیر لطیف و بدون پف است.

مرنگ چیست؟

مرنگ دسری که انگلیسی‌ها، فرانسویان و سوئیسی‌‌ها ادعا دارند، برای اول بار در کشور آن‌ها تهیه شده است. مرنگ در ابتدا صرفا یک شیرینی بود؛ اما بعد‌ها فرانسویان با استفاده از قیف و ماسوره، از آن برای تزئین انواع کیک‌ها و تارت‌ها بهره بردند. عنصر اصلی در تهیه این شیرینی خوشمزه، سفیده تخم مرغ و شکر است.

سفیده تخم مرغ در یک کاسه شیشه‌ای ریخته و با همزن برقی، هم بزنید تا پف کند. در مرحله بعد شکر را کم کم افزوده و با همزن حالت کشداری به آن بدهید. وانیل و نمک را اضافه کرده و با لیسک به حالت دورانی مواد را هم بزنید. مواد را در قیف ریخته و بعد با ماسوره‌ شکوفه‌های مرنگ را در سینی فر با درجه 120 سانتی گراد به‌مدت 15 تا 20 قرار دهید.

طرز تهیه تارت لیمو با مرنگ

تارت لیمو و مرنگ هر کدام به‌تنهایی یک نوع دسر و شیرینی هستند . دسر و شیرینی بر پایه شکر استوار است. اما در دستور تهیه تارت لیمو، این امر صدق نخواهد کرد. در هنگام تهیه تارت لیمو، مزه لیمو را جایگزین طعم شیرین شکر خواهد شد. طرز پخت تارت لیمو با مرنگ نیاز به صبر بسیار دارد. دلیل این امر آماده‌سازی سه لایه در تارت لیمو با مرنگ است.

لایه اول، نان تارت است. لایه دوم، کرم لیمویی خوش طعم و لایه سوم نیز از مرنگ استفاده خواهد شد. این سه لایه تارت لیمو با مرنگ را به‌وجود خواهند آورد. به‌خاطر این امر، تهیه تارت لیمو با مرنگ زمان‌بر بوده و باید با صبر و حوصله پیش رفت.

تهیه تارت لیمو
تهیه تارت لیمو

مواد لازم جهت تهیه تارت لیمو با مرنگ

مواد لازم خمیر تارت لیمو

مواد لازم
آرد  150 گرم
بیکینگ پودر  نصف قاشق چای‌خوری
زرده تخم مرغ 1 عدد
نمک نصف قاشق چای‌خوری
پودر قند 1 قاشق سوپ‌خوری
خامه   3 تا 4 قاشق سوپ‌خوری
کره 75 گرم
شور و شوق آشپزی به‌میزان زیاد

مواد اولیه کرم تارت لیمو

مواد لازم
پوست لیمو رنده شده 1 عدد
آب سرد 3 قاشق سوپ‌خوری
پودر قند نصف پیمانه
آبلیمو 275 میلی لیتر
زرده تخم مرغ 3 عدد
آرد ذرت 3 قاشق سوپ‌خوری
کره 25 گرم
شور و شوق آشپزی به‌میزان زیاد

مواد لازم پخت مرنگ

 

مواد لازم
سفیده تخم مرغ 3 عدد
پودر قند 90 گرم
نمک یک هشتم قاشق چای‌خوری

آماده‌ سازی پخت تارت لیمو با مرنگ

  1. خمیر تارت: آرد و دیگر مواد خمیر تارت را در یک ظرف ریخته و حدود 7 دقیقه ورز دهید تا نرم و یکدست شود. حال خمیر را در یک پلاستیک فریزر قرار داده و به‌مدت 30 در یخچال جهت استراحت قرار دهید.
  2. کرم تارت: پوست لیمو، آبلیمو، پودر قند و کره را در یک قابلمه کوچک بر روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. آرد ذرت و آب سرد را ترکیب کرده و زرده تخم مرغ را نیز به آن‌ها، اضافه کنید. اکنون تمام مواد را با هم ترکیب کرده و در ادامه به مخلوط لیمو اضافه کنید. 5 دقیقه بر روی شعله گاز قرار دهید تا غلیظ شود.
  3. مرنگ: ابتدا سفیده تخم مرغ را با همزن خوب هم زده و بعد پودر قند را آرام آرام به مواد اضافه کنید. نمک را در انتها افزوده و با لیسک به‌شکل دورانی با هم ترکیب کنید. با این روش پف مرنگ از بین نخواهد رفت.

چگونگی تهیه تارت لیمو با مرنگ

  1. قالب تارت را چرب کرده و خمیر را در قالب پهن کنید.
  2. 20 دقیقه در یخچال برای استراحت زمان دهید.
  3. فر با 200 درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم شود.
  4. خمیر تارت را با چنگال سوراخ کرده و ابتدا به‌مدت 12 دقیقه با کاغذ روغنی پوشانده شده، سپس 6 دقیقه بدون کاغذ روغنی در فر قرار دهید.
  5. کرم لیمو را روی خمیر طلایی ریخته و بعد مرنگ را طبق سلیقه خود اضافه کنید.
  6. قالب تارت را 15 دقیقه با دمای 200 درجه در فر بگذارید.

طرز تهیه تارت لیمو ترش

تارت لیمو ترش، این شیرینی خشک و دسر خوشبو با ظاهر زیبا از جمله شیرینی‌های پرطرفدار در سرتاسر جهان است. عطری که به‌واسطه تهیه تارت لیمو در آشپزخانه پخش شود، تمام اعضا خانواده را ذوق زده خواهد کرد. این تارت و دسر ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارد. اولین ویژگی آن، وجود زرده تخم مرغ در دستور پخت تارت لیمو است. تارت آماده با این روش، از یک خمیر لطیفی که کار کردن با آن آسان است، برخوردار خواهد بود.

از دیگر مزیت استفاده از زرده تخم مرغ ، برش زدن تارت بدون خرد شدن آن است. مدت زمانی که شما در حال تهیه تارت لیمویی ترش و شیرین خانگی هستید، حدود دو ساعت طول خواهد کشید. این زمان با وجود عطر خوش تارت، برای خانواده بسیار سخت خواهد گذشت.

مواد اولیه پخت تارت لیمو ترش

مواد خمیر تارت لیمو ترش

 

مواد لازم
آرد 200 گرم
کره 100 گرم
زرده تخم مرغ 2 عدد
شکر 55 گرم
وانیل 1 قاشق چای‌خوری
نمک یک چهارم قاشق چای‌خوری

مواد کرم تارت لیمو ترش

مواد لازم
تخم مرغ 4 عدد
شکر  110 کرم
خامه 150 گرم
پوست لیمو رنده شده 1 قاشق غذا‌خوری
وانیل نصف قاشق چای‌خوری
آبلیمو ترش تازه 120 گرم
کره 25 گرم

مراحل آماده سازی  تارت لیمو ترش

  1. تهیه خمیر: آرد، شکر و نمک را با غذا ساز ترکیب کرده و در ادامه کره را نیز اضافه کنید. زرده تخم مرغ و وانیل را نیز به مواد افزوده و پس از ترکیب مواد ، خمیر یکدست و چسبناک شکل خواهد گرفت. خمیر را در درون پلاستیک فریزر قرار داده و یک ساعت در یخچال برای استراحت قرار دهید.
  2. کرم تارت: تخم مرغ و شکر را ابتدا ترکیب کرده و بعد آبلیمو و وانیل را اضافه کنید. به مخلوط این مواد ابتدا پوست رنده شده لیمو را افزوده و بعد خامه را اضافه کنید. در هر مرحله از اضافه کردن مواد، کرم تارت را خوب مخلوط کنید.

دستور تهیه تارت لیمو خوشمزه و عالی

  1. قالب تارت را چرب کرده و خمیر دسر را بر روی آن پهن کنید.
  2. در دمای 150 درجه سانتی گراد فر، قالب را 30 دقیقه قرار دهید تا نان تارت بپزد.
  3. پس از طلایی شدن نان، کرم تارت را افزوده و مجددا در فر قرار دهید.
  4. نیم ساعت بعد مراحل پخت تارت لیمو شما تمام شده و آماده سرو خواهد بود. نوش جان!

طرز تهیه تارت لیمو و زنجبیل

مصرف زنجبیل و لیمو ترش، هر کدام به‌تنهایی فواید چشمگیری با خود برای شما به ارمغان خواهند آورد. ترکیب این دو باهم نیز در تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب و بهبود عملکرد کلیه موثر هستند. از دیگر خصوصیات زنجبیل و لیمو ترش از بین بردن چربی‌هایی دور شکم است. بنابراین افرادی که قصد کاهش وزن دارند، می‌توانند به تهیه تارت لیمو ترش و زنجبیل بپردازند.

ترشی لیمو و تلخی پوست آن در کنار طعم تند زنجبیل، سبب ایجاد یک دسر عالی از جانب شما برای دوستان خواهد شد. با صرف یک ساعت از زمان خود، شما با تهیه تارت لیمو و زنجبیل فوق‌العاده خوشمزه مهارت آشپزی خود را به همه نشان خواهید داد.

تهیه تارت لیمو
تهیه تارت لیمو

مواد لازم جهت تهیه تارت لیمو و زنجبیل

مواد اولیه جهت پخت تارت لیمو و زنجبیل

 

مواد لازم
آرد  150 گرم
نمک یک و نیم قاشق چای‌خوری
کره 170 گرم
شکر 40 گرم

مواد لازم کرم تارت لیمو و زنجبیل

مواد لازم
آبلیمو 50 گرم
زرده تخم مرغ 4 عدد
آرد 20 گرم
شکر 70 گرم
زردچوبه نصف قاشق چای‌خوری
نمک یک چهارم قاشق چای‌خوری
زنجبیل رنده شده یک قاشق غذا‌خوری
لیمو نصف

آماده سازی مواد تارت لیمو و زنجبیل

  1. خمیر تارت: فر را در درجه 175 روشن کنید تا گرم شود. آرد، شکر و نمک را ترکیب کرده و سپس کره آب شده را به آن افزوده تا خمیر یکدستی شکل گیرد. قالب تارت را چرب کرده و خمیر را به آن اضافه کنید. به‌مدت 15 تا 20 دقیقه در فر قرار دهید تا بپزد.
  2. کرم تارت: زرده تخم مرغ‌ها را مخلوط کرده و بعد آبلیمو و شکر را اضافه کنید. پس از ترکیب این مواد، نمک، آرد، زردچوبه و زنجبیل را نیز اضافه کرده و هم بزنید.

نحوه پخت تارت لیمو و زنجبیل خوش عطر

  1. بر روی نان تارت آماده مقداری از مواد کرم را اضافه کنید.
  2. لیمو را چند برش نازک داده و بر روی تارت بگذارید.
  3. اکنون تمام قالب را با مواد کرم تارت بپوشانید.
  4. قالب را در دمای 175 درجه سانتی گراد، به‌مدت زمان 15 تا 20 قرار دهید. پس از این مدت تارت شما آماده است.

طرز تهیه تارت لیمو رژیمی (بدون گلوتن)

گلوتن چیست؟ گلوتن یک پروتئین در غلات به‌‌مانند: جو و گندم است. آرد دارای گلوتن هنگامی که با آب ترکیب شود، پروتئین‌های موجود در آن مانند: یک ماده چسبناک عمل خواهند کرد. اساسا گلوتن موجود در آرد سبب پف کردن و قابل جویده شدن نان، خواهد شد. بسیاری از افراد در هضم گلوتن دچار مشکل هستند؛ در نتیجه متخصصان تغذیه به این افراد توصیه اکید دارند که در برنامه غذایی خود، از غلات بدون گلوتن بهره ببرند.

برخی از مصرف تارت لیمو به‌خاطر گلوتن موجود در آرد و داشتن حساسیت به آن، دوری خواهند کرد. بهترین گزینه جهت مصرف این افراد از این نوع دسر، تارت لیمویی رژیمی است. این نوع از تارت، گیاهی بوده و هیچ نگرانی از بابت برنامه رژیم غذایی برای این افراد ایجاد نخواهد کرد.

مواد اولیه برای پخت تارت لیمو رژیمی

 

مواد لازم
دانه کتان آسیاب شده 45 گرم
جو دوسر پوست کنده 110 گرم
روغن کلزا 30 میلی لیتر
آب 100 میلی لیتر
بادام هندی 60 گرم
بیکینگ پودر  5 گرم
شربت افرا 50 گرم
کشک لیمو 450 گرم
وانیل نصف قاشق چای‌خوری

آماده سازی مرحله به مرحله پخت تارت لیمو رژیمی (بدون گلوتن)

  1. دانه‌های کتان آسیاب شده را با آب مخلوط کرده و 10 دقیقه در یخچال قرار دهید تا آب جذب دانه کتان شود.
  2. بادام هندی و جو دو سر را در سینی فر در درجه 170 تا 150 سانتی گراد به‌مدت 15 دقیقه قرار داده تا رنگ طلایی به‌خود بگیرند.

چگونگی تهیه تارت لیمو رژیمی (بدون گلوتن)

  1. پس از آماده‌سازی دانه کتان، جو و بادام هندی، آن‌ها با تمام مواد اولیه ترکیب کرده و یک خمیر یکدست و سفتی به‌دست آورید.
  2. قالب تارت را چرب کرده و مواد را در این قالب پهن کنید.
  3. خمیر تارت رژیمی را 35 دقیقه با درجه 150 تا 170 سانتی گراد بپزید.
  4. پس از طلایی شدن خمیر تارت و خنک شدن آن، کشک لیمویی را بر روی خمیر ریخته و با کاردک آن را صاف کنید.
  5. با پودر نارگیل یا مطابق سلیقه خود آن را تزئین کنید.

نکات مهم در پخت تارت لیمو

  1. تارت لیمویی رژیمی بدون گلوتن را 5 روز می‌توانید در یخچال نگه دارید.
  2. استفاده از فویل بر روی خمیر در پف نکردن و عدم ترک خوردگی آن، کمک بسیار خواهد کرد.
  3. مواد یخچالی مانند: تخم مرغ و کره را نیم ساعت قبل شروع کار، از یخچال خارج کنید.
  4. آرد مصرفی در تارت را سه بار الک کنید.
  5. قالب تارت معمولا گرد بوده و دیواره‌های آن را نیز باید با خمیر پوشانده شود.

سوالات متداول

در این بخش از مقاله به پرسش‌های شما در رابطه با تهیه تارت لیمو پاسخ خواهیم داد. در صورت مطالعه مقاله و شکل‌گیری سوال جدید، آن را از بخش نظرات همین مطلب با ما در میان گذاشته تا جواب مناسب خود را دریافت نمایید.

مصرف تارت لیمو برای بیماران دیابتی مناسب است؟

میوه موجود در تارت لیمو، برای افراد دیابتی مضر نیست.البته با توجه به این مسئله که این بیماران به‌گونه‌ای کنترل شده از تارت لیمو در برنامه رژیمی خود بهره ببرند.

تارت لیمو رو چه زمانی میشه استفاده کرد؟

بهترین زمان مصرف این دسر همان روز تهیه تارت لیمو بوده و از آن می‌توانید به‌عنوان دسر و عصرانه مصرف کنید.

بهترین دوره آموزش شیرینی کافی شاپی در تهران کجاست؟

دوره آموزش کافی شاپ (باریستا و بارتندر) سایت دانش و مهارت محلی مناسب جهت یادگیری مراحل آماده‌سازی انواع نوشیدنی سرد، گرم، شیرینی و کیک کافی‌شاپی خواهد بود. با حضور موفقیت‌آمیز در این کلاس‌ها شاهد افزایش اطلاعات علمی و توان عملی خود شوید. همچنین در کنار اخذ گواهینامه بین‌المللی دو زبانه از دانشگاه نورث وست، امکان دریافت وام 50 میلیون تومانی از سوی بانک مهر اقتصاد را نیز خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا