اخبار

زمان کاشت سبزه عید و نکات مهم برای پرپشت شدن آن

مهم‌ترین نکات در کاشت سبزه عید

فهرست مطلب

مهمترین نکات در کاشت سبزه عید

سبزه از گذشته تا امروز یکی از اجزای اصلی سفره هفت سین بوده و به‌همین‌دلیل مردم از اواخر بهمن شروع به کاشت سبزه می‌کنند. شما می‌توانید انواع سبزه عید فانتزی را در خانه درست کرده و سفره هفت سین را با آن تزیین کنید. در ادامه این مطلب می‌توانید با انواع دانه‌های مناسب برای کاشت سبزه و نحوه کاشت سبزه برنج برای عید آشنا می‌شود.

فلسفه کاشت سبزه عید چیست؟

گذشتگان ما بر این باور بوده‌اند که قرار دادن سبزه و نان در سفره هفت سین می‌تواند باعث افزایش رزق و روزی در طول سال می‌شود. همچنین سبزه‌ها می‌توانند باعث افزایش شادابی در طول سال جدید شود. طبق نظر محققان، ایرانی‌ها ۲۵ روز قبل از عید نوروز، کاشت سبزه در خانه و معابر اصلی شهر را آغاز می‌کردند. معمولا در گذشته از دانه‌های ماش، عدس، گندم و خرفه برای کاشت سبزه استفاده می‌کرده‌اند. البته می‌توانید با استفاده از دانه‌های شاهی، شنبلیله، تخم آفتاب‌گردان، تخم کدو و هسته مرکبات نیز سبزه‌ای زیبا درست کنید.

images_1708518802_65d5ed927c75d.png

روش های کاشت گیاه و تکثیر آن

برای کاشت سبزه عید باید ابتدا باید خرید بذر را انجام داده و سپس مقداری بذر را داخل یک کاسه ریخته و آن‌ها را با آب بشویید. پس از شست‌وشو آب‌ها را خالی کنید، اما نیازی نیست که بذرها را به‌طورکامل خشک کنید. حدود 6 ساعت به بذرها را در محیطی با دمای اتاق قرار دهید. پس از آن، بذرها را در یک آبکش بریزید تا آب‌های اضافه خارج شود. دانه‌های گیاه را داخل یک پارچه نم‌دار قرار داده و پارچه را گره بزنید و داخل کاسه قرار دهید. پس از گذشت حدود دو روز، بذرها شروع به جوانه‌زنی می‌کنند. در طول این چند روز باید سطح پارچه همیشه نم‌دار باشد، برای این کار می‌توانید آب را با اسپری روی پارچه بپاشید. زمانی که بذرها جوانه زدند، می‌توانید گیاه‌ها را به ظرف مورد نظر خود انتقال دهید.

images_1708518815_65d5ed9f3f530.png

پس از منتقل کردن بذرها به کاسه، باید دوباره یک پارچه نم دار را روی آن ها قرار دهید. تا زمانی که بذرها کاملا سبز شوند، باید پارچه نم‌دار روی آن‌ها بماند. برای نگهداری از سبزه در طول ایام عید، باید آن را هر روز آبیاری کنید. برای این کار می‌توانید سینی یا ظرف را زیر آب گرفته و با کج کردن آن، آب اضافه را خالی کنید. درضمن باید سبزه را هر شب پشت پنجره را در بالکن قرار دهید تا کمی در هوای خنک بماند. البته اگر دانه‌های گیاه را روی کوزه‌های سفالی قرار داده‌اید، بهتر است دوبار در روز آب روی آن اسپری کنید. تا جایی که می‌توانید، آبیاری را با اسپری انجام دهید.

با چه بذرهایی می‌توان سبزه درست کرد؟

کاشت سبزه با دانه‌هایی مانند عدس، گندم، ماش، لوبیا و نخود فرنگی مرسوم‌تر است، ولی اگر می‌خواهید یک سبزه خاص و منحصر به‌فرد داشته باشید، می‌توانید با تخمه آفتاب‌گردان یا باقالی خشک، سبزه عید را درست کنید. اگر می‌خواهید با نحوه کاشت انواع سبزه عید فوری آشنا شوید در ادامه این بخش با ما همراه باشید.

شما می‌توانید با هسته مرکبات، کاشت سبزه عید را انجام دهید. برای درست کردن سبزه با این دانه‌ها، باید کار خود را ۳۰ بهمن شروع کنید. برای کاشت هسته این میوه‌ها، باید بذرها یک روز در آب قرار دهید و پس از آن، دانه‌ها را در گلدانی کوچک بکارید تا جوانه بزنند. حدود ۲ هفته پس از کاشت، جوانه بذرها قابل مشاهده هستند و می‌توانید آن‌ها را به ظرف یا سینی مورد نظر منتقل کنید.

images_1708518825_65d5eda9e2de7.png

اگر قصد کاشت سبزه عدس فوری را دارید، می‌توانید دانه‌های این گیاه را حدود ۱۵ تا ۱۸ روز قبل از عید داخل یک کاسه قرار داده و روی آن‌ها آب بریزید. عدس آب را به خود جذب می‌کند، پس بهتر است هر روز آب آن را چک کنید. پس از گذشت ۴ تا ۵ روز، دانه‌ها را داخل یک پارچه نم‌دار قرار داده و آن را کنار پنجره بگذارید. هر روز عدس‌ها را آب کشیده و پارچه را بشویید. این کار را باید تا ۵ روز انجام دهید. اگر می‌خواهید سبزه‌ای پرپشت داشته باشید، بهتر است دانه‌های عدس را به تعداد بالا در سینی یا ظرف بریزید.

بدون شک، سبزه گندم بهترین سبزه محسوب می‌شود. بذر گندم به‌سرعت رشد می‌کند و می‌توانید آن را سریع درست کنید. برای این کار باید حدود ۱۰ روز قبل از عید بذرها را داخل ظرف ریخته و یک پارچه نم‌دار روی آن‌ها قرار دهید تا جوانه بزنند.

کاشت سبزه شاهی حتی از گندم هم راحت‌تر است و زودتر نیز ساخته می‌شود. شما باید حدود ۸ روز قبل از عید کار خود را برای درست کردن سبزه با این گیاه آغاز کنید. روش کاشت و زمان مورد نیاز برای درست شدن این سبزه با سبزه ماش یکسان است. اگر می‌خواهید سبزه این گیاهان را پرورش دهید، باید ابتدا خرید بذر سبزیجات را انجام داده و سپس برای کاشت سبزه اقدام کنید.

images_1708518837_65d5edb55cc9c.png

برای نگهداری از سبزه‌ها تا ۱۳ فروردین، بهتر است روزی دو بار سبزه را با اسپری آبیاری کرده و شب‌ها آن را نزدیک پنجره قرار دهید. البته برای این‌که آب زیادی کف ظرف جمع نشود، بهتر است روزی یکبار ظرف را کج کنید تا آب‌های اضافه کف آن تخلیه شود.

نکات طلایی پرپشت شدن سبزه عید

برای کاشت سبزه عید، بهتر است دانه‌ها را در سینی‌ و ظرف‌های فلزی قرار ندهید. می‌توانید دانه‌ها را در ظروف سفالی، پلاستیکی و شیشه‌ای قرار دهید که جلوه‌ای خاص هم به خانه خود ببخشید. قبل از کاشت باید بذرها را حدود ۲۴ ساعت در آب بخیسانید تا پوسته محافظ آن‌ها ضعیف شود و زودتر جوانه بزنند. برای پرپشت شدن دانه‌ها، باید میزان بذرها در ظرف را بیشتر کنید. همچنین برای آبیاری هرچه بهتر سبزه، باید آب را روی آن اسپری کنید که بیش از حد آب به آن نرسد. برای کاشت سبزه، می‌توانید دانه‌ها را در خاک یا خاک ژله‌ای بگذارید.

ما در این مطلب توضیحاتی کامل درباره کاشت سبزه عید دادیم که بتوانید سبزه‌ای پرپشت و زیبا برای سفره هفت سین پرورش دهید. اگر می‌خواهید یک گل زیبا هم کنار سفره داشته باشید، می‌توانید خرید بذر گل را از فروشگاه اینترنتی دمبرگ انجام داده و خودتان آن را پرورش دهید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا