اخبار

تاریخ هاوینگ بیت کوین چه زمانی است؟

فهرست مطلب

هاوینگ بیت کوین یکی از رویدادهای مهم در دنیای رمزارزها است که هر چهار سال یک بار رخ می‌دهد. در این فرآیند، پاداش استخراج بیت کوین به نصف کاهش می‌یابد، که این اتفاق به شدت تأثیرگذار بر تعادل و ارزش بیت کوین وارد می‌شود. تاریخ هاوینگ بیت کوین از جمله موضوعاتی است که برای ارزش‌گذاری و پیش‌بینی‌های بازار رمزارزها بسیار حیاتی است. این وقایع به طور مداوم انجام می‌شوند و تأثیرات آن‌ها به طور چشمگیری روی دینامیک بازار رمزارزها، به ویژه بیت کوین، اثر می‌گذارد.

هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ بیت کوین به عنوان مهم‌ترین رویداد در تقویم ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود که در آن پاداش استخراج بیت کوین به نصف کاهش می‌یابد تا تعداد کوین‌های جدیدی که وارد شبکه می‌شوند، کاهش یابد. ارزهایی مانند بیتکوین که بر پایه الگوریتم اثبات کار (PoW) ساخته شده‌اند، توسط ماینرها تولید می‌شوند. ماینرها کامپیتورهای ویژه‌ای هستند که مسائل ریاضی را حل کرده و بلوک‌های جدید را ایجاد می‌کنند، کوین‌های جدید را در گردش می‌آورند و برای تلاش‌هایشان پاداش می‌گیرند.

در شبکه بیت کوین، پاداش اولیه برای ماینرها 50 بیت کوین بوده است. این پاداش به مرور زمان به دلیل قانون نصف شدن در کد بیت کوین به‌طور مداوم کاهش یافته است. این قانون بیان می‌کند که پاداش بلوک بیت کوین باید به طور دائمی هر حدود 210,000 بلوک، یا تقریبا هر 4 سال، به نصف کاهش یابد.

هدف از نصف شدن پاداش بیت کوین چیست؟

هدف از نصف شدن بیت کوین، عرضه کل ثابت است که با کاهش تعداد ‌کوین‌های جدید وارد شده به شبکه بیت کوین صورت می‌گیرد. مجموع عرضه بیت کوین 21 میلیون بیت کوین ثابت شده است. این رقم بر اساس محاسباتی است که می توانید در وایت پیپر بیت کوین مطالعه کنید. بعد از تولید 21 میلیون بیت کوین توسط ماینرها در شبکه بیت کوین، حداکثر تعداد بیت کوین‌هایی که تولید خواهد شد، به دست آمده و دیگر بیت کوینی تولید نخواهد شد.

تاریخ هاوینگ بیت کوین

بیت کوین از زمان پیدایش خود شاهد افزایش هش ریت بوده است، به این معنی که زمان هر بلوک در حال حاضر به طور متوسط ​​کمتر از 10 دقیقه است. از آنجایی که این موارد در نوسان هستند، پیش بینی تاریخ دقیق نصف شدن بعدی دشوار است.

تخمین زده می‌شود که تاریخ هاوینگ بعدی بیت کوین در سال 2024 رخ دهد، جایی که پاداش از 6.25 به 3.125 بیت کوین در هر بلوک استخراج شده کاهش می‌یابد. تخمین زده می شود که پنجمین تاریخ هاوینگ بیت کوین در سال 2028 اتفاق بیفتد، با نصف شدن پاداش به 1.5625 بیت کوین به ازای هر بلوک استخراج شده.

سایت هاوینگ بیت کوین

وب‌سایت‌های هاوینگ بیت کوین، به عنوان منابعی معتبر، اطلاعات و آمارهای مرتبط با زمان نصف شدن بیت کوین و تحولات قیمتی آن را ارائه می‌دهند. این وب‌سایت‌ها می‌توانند جزئیات مفصلی از تاریخچه نصف شدن‌های گذشته، زمان احتمالی نصف شدن‌های آینده، و تحلیل‌های عمیقی از تاثیرات این رویداد بر قیمت بیت کوین را فراهم کنند. سایت‌های معتبری نظیر TradingView و CoinMarketCap جز منابع معتبری هستند که این اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و به آن‌ها این امکان را می‌دهند تا با تحلیل دقیق و اطلاعات به روز، بهترین تصمیمات را درباره نصف شدن بیت کوین و پیامدهای آن بر قیمت این ارز دیجیتال بگیرند.

نمودار هاوینگ بیت کوین

در این بخش می‌توانید نمودار هاوینگ بیت کوین را در سال‌هایی که اتفاق افتاده است مشاهده کنید. از آغاز بیت کوین در سال ۲۰۰۹، سه بار فرآیند نصف شدن بیت کوین رقم زده است. نخستین نصف شدن در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲ اتفاق افتاد و دومین بار در ۹ ژوئیه ۲۰۱۶ رخ داد. آخرین نصف شدن بیت کوین در ۱۱ مه ۲۰۲۰ اتفاق افتاد. با عدم وجود یک قانون دقیق چهار ساله، این تاریخ‌ها به ما نشان می‌دهند که معمولا این دوره‌ها حدود زمانی خاصی طول می‌کشند تا به نصف شدن بیت کوین بعدی برسیم. به همین دلیل است که پیش بینی می‌شود که نصف شدن بعدی در سال ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد.

تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

آیا نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین تاثیری بر قیمت بیتکوین دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد. تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین ناشی از دو دلیل است که آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  1. پاداش‌ها نصف می‌شوند که به رشد سالم و پایدار شبکه کمک می‌کند. با کاهش نرخ تولید بیت کوین‌های جدید، نصف شدن اطمینان حاصل می‌کند که عرضه بیت کوین محدود است که می‌تواند به حفظ ارزش آن در طول زمان کمک کند
  2. نرخ تورم بیتکوین پس از نصف شدن کاهش می‌یابد، به معنای کاهش عرضه سکه‌های جدید ورودی به بازار است.

این موضوع اغلب در میان تحلیل‌گران بازار و شرکت‌کنندگان مورد بحث قرار می‌گیرد. برخی اعتقاد دارند که نصف شدن باعث افزایش قابل توجه قیمت بیت کوین خواهد شد، زیرا کاهش نرخ تورم منجر به افزایش تقاضا و افزایش متناسب در ارزش می‌شود. دیگران ادعا می‌کنند که نصف شدن در حال حاضر در بازار قیمت‌گذاری شده است و این رویداد بر قیمت ارز دیجیتال تاثیری نخواهد داشت.

وایت پیپر بیت کوین چه چیزی در مورد هاوینگ می‌گوید؟

نکته جالب در مورد هاوینگ این است که در وایت پیپر بیت کوین، مفهوم نصف شدن به طور صریح ذکر نشده است و عبارت هاوینگ به کار نرفته است. با این وجود وایت پیپر درباره محدودیت عرضه بیتکوین و روش‌های موجود برای کنترل تولید کوین‌های جدید صحبت می‌کند. در وایت‌پیپر به تعداد محدود بیتکوین‌هایی که ایجاد خواهند شد، 21 میلیون است و نرخ ایجاد و استخراج سکه‌های جدید تقریبا هر چهار سال به نصف کاهش می‌یابد. این مکانیسم، اساس فرایند نصف شدن را تشکیل می‌دهد.

بخش 6 از وایت پیپر بیت‌کوین، به این صورت توصیف کرده است: افزودن مداوم مقدار ثابتی از کوین‌های جدید شبیه به کارگران معدن طلا است که منابع خود را صرف افزودن طلای در گردش می‌کنند. در مورد استخراج بیت کوین منابع شامل زمان پردازنده مرکزی (CPU) و برق مصرفی است.

و بخش 4 از وایت پیپر بیت‌کوین می‌گوید: الگوریتم اثبات کار نیز مشکل تعیین نمایندگی در تصمیم‌گیری اکثریت را حل می‌کند.

اگر اکثریت بر اساس یک آدرس IP یک رای بود، هر کسی که بتواند IP های زیادی را تخصیص دهد می‌توانست آن را خراب کند. اثبات کار اساسا یک CPU یک رای است. تصمیم اکثریت توسط طولانی‌ترین زنجیره نشان داده می‌شود که بیشترین تلاش برای اثبات کار را در آن سرمایه‌گذاری کرده است.

انصراف ماینرها از استخراج بیت کوین

اگر تعداد قابل توجهی از ماینرها به طور ناگهانی از فعالیت استخراج بیت‌کوین خارج شوند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

پیامدهای ترک ناگهانی تعداد قابل توجهی از ماینرها از فعالیت استخراج بیت‌کوین، به طور مستقیم بر سرعت هش و چندین جنبه دیگر از شبکه بیت‌کوین تاثیر خواهد گذاشت. سرعت هش نمایانگر قدرت محاسباتی است که به استخراج بیت‌کوین اختصاص داده شده است. اگر تعداد زیادی از ماینرها از فعالیت خود منصرف شوند، سرعت هش کل شبکه کاهش خواهد یافت و زمان تشکیل بلوک‌ها طولانی‌تر خواهد شد و امنیت شبکه نیز کاهش پیدا می‌کند. به عنوان مثال، اگر تعداد زیادی از ماینرها همزمان تصمیم به ترک فعالیت بگیرند، ممکن است شبکه برای یک لحظه با مشکل مواجه شود و کاربران به زنجیره‌های سریع‌تر مهاجرت کنند که باعث آسان‌تر شدن برای کاربران نقض‌کننده می‌شود.

با این حال، گذشته نشان می‌دهد که در تاریخ هاوینگ بیت کوین شاهد انصراف تعداد زیادی از ماینرها نبوده‌ایم. هنگامی که نخستین تاریخ هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۱۲ رخ داد، سرعت هش بیت‌کوین از دسامبر ۲۰۱۲ تا نیمه‌ی فوریه ۲۰۱۳ کاهش یافت. پس از آن، هر دو سرعت هش و سودآوری ماینینگ افزایش یافتند. این به این معنی است که پس از آرام شدن وضعیت، نصف شدن برای هر دو ماینرها و کل شبکه مفید است. موارد مشابهی در نصف شدن دوم بیت‌کوین رخ داد، اما تاثیرات مفید مدت زمان بیشتری طول کشید تا ظاهر شود. سرعت هش به طور پیوسته افزایش یافت، اما سودآوری ماینینگ تقریبا یک سال پس از تاریخ نصف شدن بهبود نیافت. اگر این الگو برای رویداد بعدی ادامه داشته باشد، سودآوری ماینینگ ممکن است با یک کاهش بلندمدت روبه‌رو شود.

پیامدهای ناشی از هاوینگ بیت کوین

کاهش پاداش استخراج بیت‌کوین باعث کاهش مقدار درامد ماینرها از اضافه کردن تراکنش‌های جدید به زنجیره بلوکی می‌شود. به عبارت دیگر، کاهش این پرداخت‌ها باعث کاهش ورود بیت‌کوین جدید به گردش می‌شود و اقتصاد تقاضا و عرضه را به بازی می‌کشاند. هنگامی که عرضه کاهش می‌یابد، تقاضا نوسان می‌کند و قیمت تغییر می‌کند. نرخ تورم بیت‌ کوین نیز به دلیل رویداد نصف شدن کاهش می‌یابد. در دنیای رمزارزها، تورم به معنای وارد شدن کوین‌های جدید به تعداد کوین‌های در گردش است.

نرخ تورم بیت‌کوین در سال ۲۰۱۱، ۵۰ درصد بود که پس از نصف شدن در سال ۲۰۱۲ به ۱۲ درصد کاهش یافت و در سال ۲۰۱۶ به ۴ تا ۵ درصد رسید. در حال حاضر، نرخ تورم بیت‌کوین ۱.۷۴ درصد است. به عبارت ساده، پس از هر نصف شدن، ارزش بیت‌کوین افزایش پیدا می‌کند. در هر تاریخ هاوینگ بیت کوین ما شاهد یک روند صعودی بودیم. قیمت با کاهش عرضه افزایش می‌یابد که منجر به افزایش تقاضا می‌شود. اما این روند صعودی معمولا خیلی سریع رخ نمی‌دهد.

به دلیل هزینه بالای برق مصرفی برای راه‌اندازی رایانه‌هایی که معماهای ریاضی را حل می‌کنند، قیمت بیت‌ کوین باید به طور چشمگیری افزایش یابد تا ماینرها نصف سکه‌ها را دریافت کنند. اگر قیمت همراه با کاهش پاداش افت نکند، ماینرها دشواری در حفظ رقابت‌پذیری خود خواهند داشت. ماینرها باید به حداکثر کارایی برسند؛ بنابراین، یک فناوری جدید که توانایی تولید تعداد بیشتری از هش‌ها در هر ثانیه را داشته باشد، در عین کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های اضافی، مورد تقاضا قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا