اخبار

استاندارد سکوبندی آزمایشگاهی کدام اند؟

فهرست مطلب

سکوبندی آزمایشگاه چیست ؟

سکوبندی آزمایشگاهی به مجموعه عواملی گفته می شود که فضایی مناسب را جهت قرار دادن دستگاه ‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی آماده می کند . از اهداف اصلی سکوبندی آزمایشگاه ، طراحی و چیدمان آزمایشگاه جهت بالا بردن سرعت تحقیقات علمی و راحتی هر چه بیشتر کارمندان حین کار است به صورتی که این عمل باعث بهبود عملکرد و بالا رفتن بهره وری و همچنین به حداقل رساندن خطای موجود شود . تاخیر در انجام کار ،بالا رفتن تعداد اشتباهات و آزمایش های خطرناک از عواقب کوچک ترین اشتباه در طراحی است  ، در نتیجه رعایت استاندارد سکوبندی آزمایشگاه امری ضروری است و باید مورد توجه قرار گیرد .شما اگر نیاز به طراحی سکوبندی آزمایشگاهی بر اساس استاندارد دارید می توانید برای استعلام قیمت سکوبندی آزمایشگاهی با ما در تک نوع خاورمیانه با شماره ۰۲۱۸۸۴۸۶۲۰۸ تماس بگیرید.

بخش های اصلی سکوبندی آزمایشگاه

سکوبندی در آزمایشگاه شامل بخش هایی از جمله فریم ، کابینت یا یونیت وصفحه رویه می باشد .

اجزای سکوبندی آزمایشگاه

سکوبندی آزمایشگاه از اجزای مختلفی ساخته شده است که عبارتند از :

– سکوی آزمایشگاهی

– کابینت نگهداری مواد

– سینک و شیرآلات آزمایشگاهی

– پارتیشن

– مبلمان آزمایشگاهی

– میز توزین

کابینت دیواری آزمایشگاهی

انواع سکوبندی آزمایشگاه

سکوبندی آزمایشگاه دو نوع مختلف دارند که عبارتند از سکوبندی یک طرفه آزمایشگاهی و سکوبندی دو طرفه آزمایشگاهی .

انواع سکوبندی آزمایشگاهی

مواد اولیه مورد استفاده در سکوبندی آزمایشگاه

سکو آزمایشگاهی چیست ؟

سکو یا میز های آزمایشگاهی ، مورد استفاده ترین و پرکاربردترین بخش در محیط های آزمایشگاهی هستند ، که با توجه به نوع فعالیت های روزمره در آزمایشگاه از جنس های مختلفی ساخته شده اند . با اینکه اپوکسی سیاه در اکثر آزمایشگاه ها موجود است اما مواد و موردهای دیگری نیز وجود دارند . شما با انتخاب مواد مناسب که منعطف و بادوام هم باشند می توانید علاوه عملکرد بهینه در آزمایشگاه ، عمر محیط آزمایشگاهی را نیز افزایش دهید . در ادامه به بررسی چند مورد از این مواد می پردازیم .

استیل ضد زنگ

استیل ضد زنگ به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر مواد آزمایشگاهی و رطوبت بالا ، گرینه مناسبی برای سکوهای آزمایشگاهی می باشد . قیمت بالای این ماده سبب شده تا استفاده از آن تنها در سطوح مورد نیاز محدود شود مانند سطوح مراکزی مانند آزمایشگاه مواد غذایی ، مراکز کالبد شکافی ، بیمارستان ها ، آزمایشگاه های دارویی و …..

فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ از جمله موادی است که سطحی صاف دارد و در محیط های آزمایشگاهی که با مواد شیمیایی سر و کار دارند استفاده می شود . فولاد ضد زنگ از رشد هرگونه قارچ و باکتری جلوگیری می کند و می تواند حرارت را تا 1500 درجه فارنهایت تحمل کند .

یکی از معایب فولاد ضد زنگ این است که در برابر خراش حساس است و در صورت وجود گرد و غبار بر روی این سطوح بهتر است از محلول آب و صابون و یا مواد مخصوص و با استفاده از یک پارچه نرم سطح را تمیز کنید . نکته مهم دیگر این است که نباید از مواد سفید کننده برای تمیز کردن این سطوح استفاده کرد زیرا موجب از بین رفتن نیکل موجود در آن و همچنین گود شدن سطح فولاد خواهد شد . و مورد آخر اینکه بدلیل فرایند سخت تولید فولاد ضد زنگ اغلب قیمت آنها گران بوده و داری نوسانات شدید می باشند .

چوب

چوب یک متریال سنتی برای ایجاد سکوهای آزمایشگاهی است و برای محیط هایی مانند آزمایشگاه دانشگاه ها و مراکز آزمایشگاهی تحقیقاتی مناسب می باشد . که می تواند به جهت  تنوع در طرح و رنگ ، حس گرما را به محیط القا کند . اگر چه براده های چوبی در بافت آن مقاومتی مانند فولاد ایجاد نخواهد کرد اما تا حدودی می تواند در برابر سایش و پارگی مقاومت داشته باشد .

رزین اپوکسی

رزین اپوکسی ترکیب چسبنده ای می باشد که مقاومت بسیار خوبی در برابر حلالها ، اسیدها ، مواد قلیایی ، باکتری ها و قارچ ها دارد و همچنین می تواند تا درجه حرارت 350 فارنهایت را تحمل کند . از معایب رزین اپوکسی می توان به خراشیده شدن راحت سطح آن اشاره کرد همچنین رزین اپوکسی مقاومت کمتری نسبت به ضد زنگ و فنولیک دارد .

فولاد

فولاد نیز از دیگر مواد رایج در ساخت روکش های کابینت های آزمایشگاهی است که به جهت عدم خوردگی، سایش و مقاوت در برابر مواد شیمیایی و رطوبت، مانع از ترک خوردگی سطوح مورد استفاده در محیط هایی چون آزمایشگاه ها، مراکز تحقیقاتی صنعتی، دانشگاهی، پزشکی و…می شود .

با این حال فولاد ضد زنگ نباید در معرض استفاده از هودهای بخاری شیمیایی یا فضای داخلی کابینت های نگهدارنده اسید، قرار گیرند .

اپوکسی

اپوکسی دلیل داشتن قیمت کمتر و مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد . از معایب اپوکسی می توان به شکستگی در برابر حرارت بالا و شوک حرارتی اشاره کرد بنابراین برای نگهداری لازم است از یخ خشک استفاده شود .

نقش کارکنان در طراحی استاندارد سکوبندی آزمایشگاه

مشورت با افرادی که خودشان از آزمایشگاه استفاده می کنند ضروری است ، چرا که آزمایشگاه باید متناسب با آنچه راجع به آن تحقیق انجام می دهند متناسب باشد و عناصر اضافی را سریعا شناسایی کنند . همکاری با محققان به طراحان کمک می کند تا محیطی مفید و کارآمد را طراحی کنند .

استاندارد سکوبندی آزمایشگاهی

استاندارد سکوبندی آزمایشگاه

برای رعایت استاندارد سکوبندی آزمایشگاه لازم است موارد زیر را رعایت کنید :

– قابل شستشو بودن ديوار و سقف و کف آزمايشگاه و داشتن مقاومت بالا در برابر مواد شیمیايي و ضد عفوني كننده ها .

– در ها بايد داراي سطحی صاف ، قابل شستشو و در برابر مواد شیمیايي مقاوم باشند .

– میزهاي كار آزمايشگاهي بايد مجهز به شیر گاز ، شیر خلاء ، شیر آب (سرد و گرم)، ، فاضلاب و پريز برق ايمن و همچنین از وسعت مناسبی برخوردار باشد .

– سطح میز کار آزمايشگاه بايد مقاوم به مواد شیمیايي ، حرارت و قابل شستشو باشد .

– ارتفاع کف تا سقف در اتاق ها و محل كار آزمايشگاه ها بايد حداقل 3 متر باشد و فضاي مفید براي هر نفر نباید کمتر از 12 متر مکعب باشد .

– نصب تجهیزات و  قراردادن اشیاء در آزمایشگاه نبايد مزاحمتي براي رفت و آمد و فعالیت كاركنان ايجاد کند همچنین باید در اطراف هر دستگاه فضاي كافي براي نظافت و انجام آزمايش وجود داشته باشد .

– لوله هاي فاضلاب آزمايشگاه بايد جنسی مقاوم در برابر اسیدها و بازها داشته باشند .

– تعبیه دو در خروجي در اتاق ها به صورتی که درها به طرف بیرون از اتاق باز شوند و بدون منفذ بوده و به صورت اتوماتیك بسته شوند .

قیمت سکوبندی آزمایشگاهی

 قیمت از مهم ترین فاکتور هایی است که در زمان خرید و سفارش مورد بررسی قرار می گیرد .

قیمت سکوبندی ها به فاکتور های مختلفی بستگی دارد که مهم ترین آن متراژ کابینت طراحی شده و کیفیت و ساختار سکوبندی است . قبل از سکوبندی آزمایشگاه یا تعویض تجهیزات موجود لازم است به مواردی توجه کنید از جمله این موارد می توان به معیارهای نظارتی ، دوام تجهیزات و مواد اشاره کرد . تجهیزات ارزان قیمت بسیاری زیادی وجود دارد که فکر می کنید یک ایده هوشمندانه برای خرید هستند ، اما کیفیت پایین این گزینه ها می توانند در دراز مدت برای شما پر هزینه شوند . هر آزمایشگاه اهداف ، نیاز و خطرات مختص خود را دارد . لذا باید تجهیزات خریداری شده با کیفیت و مخصوص همان صنعت باشد لذا بهتر است قیمت پایین را معیار اصلی خود در انتخاب تجهیزات و …. قرار ندهید . برای اطلاع دقیق از قیمت سکوبندی آزمایشگاهی با کارشناسان ما در تماس باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا