اخبار

بهترین تامین کنندگان آهن آلات و مقاطع فولادی در بازار

فهرست مطلب

منبع: سایت آهن markazeahan

آهن آلات و مقاطع فولادی یکی از مصالح مهم و اصلی تمام انواع ساخت‌وساز از جمله خودروسازی، ساخت پل و ساختمان هستند. این مصالح به مقدار بسیار زیاد در جوامع صنعتی مورد نیاز بوده و یکی از پایه‌های مهم صنایع گوناگون محسوب می‌شوند. بدون آهن آلات و مقاطع فولادی تقریبا چرخ هیچ صنعتی نخواهد چرخید و پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

تامین کنندگان آهن آلات و مقاطع فولادی فروشندگانی هستند که این مصالح را برای سازندگان تامین می‌کنند. برخی از آنها صرفا فروشنده آهن آلات می‌باشند، درحالی‌که برخی دیگر در کار استخراج سنگ آهن و ساخت مقاطع فولادی نیز نقش دارند.

ما در این مقاله بهترین تامین کنندگان آهن آلات و مقاطع فولادی در بازار ایران و جهان را به شما معرفی می‌کنیم.

بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده آهن و فولاد جهان

معرفی تامین کنندگان آهن آلات و مقاطع فولادی را با بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده آهن و فولاد در جهان شروع می‌کنیم. در مجموع، اروپا 47 درصد فولاد، آمریکا 35 درصد و سایر مناطق (قزاقستان، اوکراین و آفریقای جنوبی) 18 درصد فولاد را تولید می‌کنند.

1. ArcelorMittal

دفتر مرکزی ArcelorMittal که در بیش از 60 کشور جهان فعالیت می‌کند، در Avenue de la Liberte، لوکزامبورگ قرار دارد. این شرکت که در سال 2006 تشکیل شد، 232000 کارمند دارد و 10 درصد فولاد جهان را تولید می‌کند. بزرگ‌ترین تامین کنندگان آهن آلات و مقاطع فولادی در جهان ArcelorMittal است.

2. Nippon Steel & Sumitomo Metal Corporation (NSSMC)

 NSSMC با همکاری Nippon Steel و Sumitomo Metal در سال 2012 شروع به کار کرد. این شرکت دومین تامین‌کننده بزرگ فولاد در سراسر جهان است که در 15 کشور با نزدیک به 83000 کارمند گسترش یافته است.

3. گروه آهن و فولاد هبی

این شرکت با مسئولیت محدود آهن و فولاد هبی در سال 2008 تاسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت دولتی در شیجیاژوانگ، هبی، جمهوری خلق چین قرار دارد. ظرفیت HBIS  30 میلیون تن فولاد در سال است که این شرکت را به بزرگ‌ترین تامین‌کننده فولاد در چین تبدیل می‌کند.

4. بائو استیل

شرکت Baosteel Group در سال 1978 تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در پودونگ، شانگهای، چین قرار دارد. این شرکت دارای 130401 کارمند است و محصولات فولادی مانند فولاد ویژه، فولاد ضد‌زنگ، فولاد کربنی تولید می‌کند که به بیش از 40 کشور صادر می‌شود.

5. گروه آهن و فولاد ووهان

دفتر مرکزی شرکت گروه آهن و فولاد ووهان در شهر ووهان، هوبی، جمهوری خلق چین قرار دارد. این شرکت در سال 1958 تاسیس شد و در بین مردم به عنوان اولین مجتمع بزرگ فولاد و آهن چین شناخته می‌شود.

10شرکت برتر فولاد جهان در سال 2023

کارخانه‌های ذکر‌شده در قسمت قبلی مقاله معمولا بیشترین تولید فولاد را در جهان دارند. اما اگر بخواهیم 10شرکت برتر فولاد جهان را در سال 2023  رده‌بندی کنیم به لیست زیر می‌رسیم که در برخی از موارد کمی با لیست بالا متفاوت است.

  1. ArcelorMittal
  2. Nippon Steel & Sumitomo Metal Corporation
  3. گروه آهن و فولاد هبی
  4. گروه آهن و فولاد ووهان
  5. بائو استیل
  6. جیانگ سو شاگانگ
  7. پوسکو
  8. گروه فولاد تاتا
  9. شرکت فولاد هیوندای
  1. شرکت فولاد JFE

بهترین تامین‌کنند‌گان آهن در ایران

از بهترین تامین کنندگان آهن آلات و مقاطع فولادی در بازار جهان که بگذریم، به بهترین تامین کنندگان آهن آلات و مقاطع فولادی در بازار ایران می‌رسیم.

کارخانه‌های زیر به ترتیب بهترین تامین کنندگان آهن آلات و مقاطع فولادی در بازار ایران محسوب می‌شوند:

  1. ذوب آهن اصفهان
  2. فولاد مبارکه اصفهان
  3. فولاد خوزستان
  4. فولاد خراسان
  5. فولاد هرمزگان
  6. شرکت فولادی آلیاژی ایران
  7. گروه ملی صنعتی فولاد ایران
  8. مجتمع فولاد شاهین بناب
  9. فولاد سیرجان
  10. کارخانه نورد فولاد یزد

موارد ذکر‌شده کارخانه‌هایی هستند که فولاد می‌سازند، اما اگر تامین کنندگان آهن آلات و مقاطع فولادی را شرکت‌هایی در‌نظر بگیریم که در زمینه عرضه این محصولات به بازار نقش دارند به لیست زیر می‌رسیم:

  • شرکت آرکا قدرت پارسیان
  • فروشگاه ایران دمیر
  • شرکت آیرون پایپ
  • شرکت مهزیار فولاد صنعت
  • گروه صنعتی ویستا
  • صنایع مفتولی توری کالا
  • شرکت مدرن کاروگیت
  • کارخانه نوین آهن اهواز
  • کارخانه فولاد کارآفرین
  • شرکت فولاد شرق
  • آبکاری سرد رحمانی
  • آهن متین
  • فولاد جم
  • آهن آلات باباخانی
  • آهن نادری
  • شرکت آهن کاران نوین
  • شرکت فولاد مهر سهند
  • بازرگانی نوید
  • فولاد طاها

فهرست شرکت‌های معتبر در زمینه‌ی تولید براساس استان

از جمله این عوامل می‌توان به نرخ ارز، قیمت جهانی آهن، میزان عرضه و تقاضا، شرایط آب و هوایی، شرایط سیاسی و اقتصادی و نرخ تورم اشاره کرد. این پارامترها قابل پیش‌بینی نبوده و بایستی قبل از خرید به طور کامل بررسی شوند.

تامین کنندگان آهن آلات و مقاطع فولادی به‌طور معمول، در سه استان اصفهان، هرمزگان و خوزستان متمرکز شده‌اند. این سه استان به ترتیب بیشترین فولاد را در کشور تولید می‌کنند. بیایید با مشهورترین تامین کنندگان آهن آلات و مقاطع فولادی در هرکدام از این سه استان آشنا شویم.

 

کارخانه ذوب آهن اصفهان

کارخانه ذوب آهن اصفهان نبض فولاد کشور و مادر صنعت فولاد محسوب می‌شود. این کارخانه، علاوه بر تامین فولاد داخلی، محصولات خود را به 23 کشور صادر می‌کند. ذوب آهن اصفهان دارای ظرفیت تولید سالانه 3.6 میلیون تن شمش فولاد درسال است. این کارخانه یکی از با کیفیت‌ترین و بهترین محصولات فولادی کشور را تولید می‌کند که در ساخت پرو‌ژه‌های بزرگی مانند برج میلاد به‌کار رفته‌اند. ذوب آهن اصفهان در سال 1344 توسط روس‌ها در ازای صادرات گاز به شوروی احداث شد.

کارخانه فولاد مبارکه

کارخانه فولاد مبارکه نیز در اصفهان قرار دارد. این کارخانه بیشترین و بهترین ورقهای فولادی را در ایران تولید می‌کند. البته علاوه بر ورق فولاد، این تامین‌کننده سالی 7.2 میلیون تن شمش فولاد نیز می‌سازد. کارخانه فولاد مبارکه در سال 1371 ساخته شد و زیرساخت آن زمینی به مساحت 35 کیلومتر مربع در نزدیکی شهر مبارکه اصفهان است. این تامین‌کننده به عنوان صادرکننده نمونه ملی در سال ۱۳۹۴ انتخاب شد و رتبه نخست در ۶ دوره جایزه شرکت دانشی ایران را کسب کرد.

مجتمع فولاد نیشابور (خراسان)

همان‌طور که از نام آن مشخص است این تامین کننده از تامین کنندگان آهن آلات و مقاطع فولادی در بازار، در نیشابور خراسان قرار دارد. نام رسمی مجتمع فولاد نیشابور، شرکت مجتمع فولاد خراسان است. این مجتمع در سال 1368 بنیان‌گذاری شده و 5000 نفر کارمند دارد. مجتمع فولاد نیشابور توسط شرکت کوبه استیل ژاپن ساخته شده است.

شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه

یکی دیگر از تامین کنندگان آهن آلات و مقاطع فولادی در بازار، شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه است. این شرکت در یزد و شهر ابرکوه واقع شده است. کارخانه صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه، شرکت جوانی است که در سال 1391 احداث شده و تولید رسمی خود را از سال 1395 آغاز کرده است.

شرکت آریان فولاد

شرکت آریان فولاد یکی دیگر از تامین کنندگان آهن آلات و مقاطع فولادی در بازار ایران است. این کارخانه در سال 1385 در جاده بوئین زهرا – اشتهارد و در منتهی الیه جنوب شرقی استان قزوین ساخته شد. تعداد کارکنان این کارخانه بیش از 1000 نفر است و دارای ظرفیت‌های مختلفی (از 600 تا 760 هزار تن در سال) برای محصولات مختلف فولادی است.

نتیجه‌گیری

از مهم ترین موارد موثر روی قیمت آهن آلات می‌توان به نوسان بازار ارز، عرضه و تقاضا، هزینه مواد اولیه، هزینه حمل و نقل و … اشاره کرد. تامین کنندگان آهن آلات و مقاطع فولادی در بازار ایران و جهان، در حقیقت نبض صنایع مختلف و قلب تپنده کارخانجات محسوب میشوند. آنها آهن آلات لازم برای ساخت‌‌وساز را از سنگ آهن و سایر مواد اولیه ساخته و در قالب انواع مختلف محصولات فولادی در اختیار قرار میدهند.

ما در این مقاله بزرگترین این تامینکنندگان را در داخل و خارج از کشور معرفی کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا