اخبار

استفاده از خدمات قضایی آنلاین چگونه است؟

فهرست مطلب

به لطف فراگیر شدن اینترنت در میان مردم، بسیاری از کارهای اداری و قضایی را می‌توان از طریق نرم‌افزار و در بستر اینترنت انجام داد.

سامانه ثنا، یکی از مهم‌ترین سامانه‌های الکترونیکی است که خدمات قضایی مهمی چون ابلاغ اوراق قضایی، ثبت دادخواست‌ها و شکواییه‌ها را ارائه می‌دهد.

استفاده از این سامانه چند سالی است که اجباری شده است. برخی از خدمات قضایی تنها از طریق این سامانه انجام می‌شود، در نتیجه عضویت در آن و دریافت کد ثنا برای پیگیری پرونده‌ها الزامی است.

سامانه ثنا چیست؟

در سال 1392، ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری با این مضمون تصویب شد:

«استفاده از سامانه‌‏های (سیستم‌های) رایانه‌ای و مخابراتی، از قبیل پیام نگار (ایمیل)، ارتباط تصویری از راه دور، نمابر و تلفن، برای طرح شکایت یا دعوی، ارجاع پرونده، احضار متهم، ابلاغ اوراق قضایی و همچنین نیابت قضایی با رعایت مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی بلامانع است.

تبصره-  شرایط و چگونگی استفاده از سامانه‌‏های رایانه‌ای و مخابراتی موضوع این ماده بر اساس آیین‌نامه‌‏ای است که ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون توسط وزیر دادگستری تهیه می‌شود و به تصویب رئیس قوه قضاییه می‌‏رسد.»

سپس قوه قضائیه در سال 1395، در راستای اجرای این قانون، سامانه ثنا را برای ثبت شکوائیه و دادخواست‌ها و ابلاغ اوراق قضایی راه‌اندازی کرد. تا پیش از آن افراد باید به دادگستری‌ها مراجعه کرده و شکایات خود را ثبت می‌کردند.

سپس یک مامور، ابلاغیه‌ای را برای فرد خوانده دعوی می‌برد. گاهی به دلیل عدم حضور خوانده در محل برای دریافت ابلاغیه، از شکایت مطلع نمی‌شده و نمی‌توانست در دادگاه شرکت کند.

در این بین نیز گزارش‌های زیادی درباره امتناع افراد از دریافت ابلاغیه ثبت می‌شد.

این روند طولانی باعث اطاله دادرسی و ایجاد مشکلات بسیاری در روند رسیدگی به پرونده می‌شد. هدف از راه‌اندازی سامانه ثنا نیز حذف تمامی این مراحل و مشکلات آن بود.

در حال حاضر همه باید برای ثبت شکایت یا دادخواست خود به این سامانه مراجعه کنند و تمامی ابلاغ‌های قضایی نیز در آن ارسال می‌شود.

در نتیجه کسی نمی‌تواند به بهانه عدم حضور در محل یا امتناع از دریافت ابلاغیه، از شرکت در جلسات دادرسی خودداری نماید.

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند در سامانه ثنا ثبت‌ نام کنند. استفاده از این سامانه علاوه بر حذف مشکلات ابلاغ قضایی سنتی، باعث کاهش هزینه‌های مراجعین و دستگاه قضایی، افزایش سرعت روند رسیدگی به پرونده‌ها، کاهش اتلاف وقت و حفظ حریم خصوصی افراد نیز شده است.

در ادامه به معرفی و نحوه ثبت نام در سامانه ثنا آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

کد ثنا چیست؟

بعد از اتمام مراحل ثبت‌ نام در سامانه ثنا و احراز هویت، یک کد رمز برای شماره تلفن فرد فرستاده می‌شود. با این کد می‌توان به سامانه مراجعه کرده و از خدمات قضایی که ارائه می‌دهد، استفاده نمود.

همچنین می‌توان پیگیری‌های مربوط به پرونده‌های قضایی را نیز انجام داد. در سال‌های اولیه استفاده از این سامانه، برای احراز هویت و دریافت کد ثنا باید حتما به صورت حضوری به یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه می‌شد.

اما در حال حاضر امکان احراز هویت در منزل نیز فراهم شده و اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند با اسکن چهره خود، این کار را انجام دهند.

مهم‌ترین خدمات سامانه ثنا چیست؟

سامانه ثنا دارای برخی از خدمات خاص است که استفاده از آن‌ها به نوعی اجباری است. این خدمات عبارتند از:

ابلاغ اوراق قضایی

مهم‌ترین خدمت سامانه ثنا، ابلاغ اوراق قضایی است. تمام کسانی که دارای پرونده حقوقی یا کیفری هستند باید در این سامانه ثبت‌ نام کنند تا بتوانند ابلاغیه‌های مربوط به جلسات دادگاه را دریافت کنند. این مورد برای افراد خارج از کشور نیز صدق می‌کند.

ثبت دادخواست طلاق

یکی دیگر از مواردی که باید حتما از طریق سامانه ثنا اقدام کرد، ثبت دادخواست انواع طلاق از جمله طلاق توافقی است. زن یا مردی که می‌خواهد برای طلاق اقدام کند باید دادخواست خود را ابتدا در سامانه ثنا ثبت کنند.

انحصار وراثت در سامانه ثنا

برای پیگیری امور انحصار وراثت باید حتما گواهی انحصار وراثت را دریافت نمود. برای این کار باید تمامی وراث، طلبکاران و افراد ذی‌نفع در انحصار وراثت به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست خود را ثبت کنند. تمامی این افراد باید در سامانه ثبت نام نموده و بعد از احراز هویت، کد ثنا را دریافت کنند.

دریافت گواهی عدم سوء پیشینه

کسانی که قصد اشتغال در یک شغل دولتی را دارند و یا نیاز به دریافت گواهی عدم سوء پیشینه دارند، باید در این سامانه ثبت‌ نام کرده و نسبت به دریافت این گواهی اقدام کنند.

مدارک لازم برای ثبت نام اشخاص حقیقی در سامانه ثنا

چنانچه اشخاص حقیقی بخواهند در سامانه ثنا ثبت‌ نام کنند، باید قبل از مراجعه به دفاتر خدمات قضایی یا پیش از ورود به سایت حتما این مدارک را آماده نمایند:

  1. مدارک شناسایی هویتی مانند کارت ملی و شناسنامه.
  2. آماده کردن یکی از قبوض آب، برق یا گاز برای ثبت آدرس دقیق محل سکونت و کد پستی.
  3. اطلاعات تماس متقاضی.
  4. ارائه نسخه اسکن شده یک قطعه عکس مناسب برای ثبت‌ نام.

اگر بعد از ثبت‌ نام اولیه در منزل برای احراز هویت به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کردید، حتما باید کد رهگیری که سامانه به شما داده را نیز با خود داشته باشید.

مدارک لازم برای ثبت‌ نام اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی نیز باید برای پیگیری پرونده‌های خود در سامانه ثنا ثبت نام کنند. آن‌ها برای ثبت‌ نام باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  1. ارائه دادن حساب کاربری بر اساس قانون آیین دادرسی الکترونیک و آیین‌نامه‌های آن
  2. معرفی یک شخص حقیقی به عنوان مدیر حساب کاربری (البته مدیریت حساب کاربری به عهده مدیر یا نماینده قانونی شرکت است)
  3. مدیر حساب کاربری و سایر اشخاص مجازی که می‌توانند از حساب کاربری استفاده کنند، باید ابتدا به عنوان یک شخص حقیقی در سامانه ثنا ثبت‌ نام کرده باشند.
  4. بعد از ثبت نام اولیه و دریافت کد رهگیری، مدیر یا نماینده قانونی شخص حقوقی باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه کرده و مدارک و اطلاعات لازم را ارائه داده و صحت آن‌ها را تصدیق کند. در انتها نیز آن‌ها را امضا نماید. همچنین در صورت تغییر اطلاعات یا اضافه شدن اطلاعات بیشتر، باید پروفایل را بروزرسانی کند.

برخی از اطلاعاتی که اشخاص حقوقی باید برای ثبت‌ نام آن را به همراه داشته باشند، عبارتند از:

  1. نوع شرکت: خصوصی، عمومی یا دولتی بودن.
  2. شناسه ملی 11 رقمی که تمامی شرکت‌ها و سازمان‌ها آن را دارند. بر خلاف شماره ثبت، این کد یک ویژگی اختصاصی برای اطلاعات شخصیت حقوقی به شمار می‌رود و مانند کد ملی اشخاص حقیقی است.
  3. اطلاعات تماس شرکت مانند تلفن ثابت، شماره همراه، پست الکترونیک، شماره فکس، آدرس و کد پستی.
  4. مشخصات شخصی مدیر یا نماینده قانونی که به دفاتر خدمات قضایی معرفی شده است.
  5. کد ملی مدیر یا نماینده قانونی شخص حقوقی
  6. تاریخ تولد مدیر یا نماینده قانونی شخص حقوقی
  7. نام و نام خانوادگی و نام پدر مدیر یا نماینده قانونی شخص حقوقی

نحوه ثبت‌ نام در سامانه ثنا

ثبت‌ نام سامانه ثنا دارای دو مرحله است: ثبت‌ نام اولیه و احراز هویت.

در گذشته افراد می‌توانستند ثبت‌ نام اولیه را انجام داده و سپس برای احراز هویت به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنند. در حال حاضر امکان احراز هویت در منزل نیز فراهم شده است. بنابراین حتما قبل از شروع ثبت‌نام، مواردی مانند رعایت حریم خصوصی، داشتن دوربین برای احراز هویت و داشتن شرایط مناسب جهت اسکن چهره را رعایت کرده باشید.

برای ثبت‌ نام اولیه در سامانه ثنا باید ابتدا به سایت سامانه الکترونیکی ثنا مراجعه کنید. سپس بر روی گزینه ثبت‌ نام برخط شخص حقیقی کلیک نمایید.

سپس وارد صفحه اولیه ثبت‌ نام می‌شوید که باید اطلاعات مربوط به کد ملی، تاریخ تولد، شماره سریال شناسنامه و کد امنیتی مشخص شده را در کادرهای مربوطه وارد کرده و دکمه ادامه را بزنید.

صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که مربوط به قوانین و مقررات استفاده از سامانه ثنا است، برای اینکه بتوانید وارد مرحله بعد شوید، روی دکمه ادامه کلیک کنید.

در مرحله بعدی باید اطلاعات شناسنامه‌ای که خواسته شده را در کادرهای مربوطه وارد نموده و روی دکمه مرحله بعد کلیک کنید.

صفحه‌ای که در ادامه باز می‌شود باید شماره تلفن ثابت، شماره همراه و پست الکترونیک خود را وارد نمایید. ثبت شماره تلفن ثابت و همراه الزامی است، قبل از شروع ثبت‌ نام حتما آن‌ها را آماده نمایید.

در ادامه ثبت‌ نام سامانه ثنا باید اطلاعات مربوط به محل سکونت خود که شامل اسم استان و شهرستان، محله شهرداری، خیابان اصلی و فرعی و کد پستی می‌شود را وارد نمایید. توجه داشته باشید که اطلاعات خواسته شده را از قبل آماده کنید.

در صفحه بعدی باید میزان تحصیلات و شغل خود را وارد کرده و دکمه ثبت اولیه اطلاعات را بزنید.

در این مرحله سامانه ثنا یک کد را به شماره همراه ثبت شده در سامانه ارسال می‌کند. باید شماره همراه و کد ارسال شده را در کادرهای صفحه جدید وارد کرده و دکمه تایید کد امنیتی را بزنید.

ثبت‌ نام در سامانه ثنا، مستلزم پرداخت هزینه است. لذا در مرحله بعدی باید برای پرداخت هزینه احراز هویت اقدام کنید. در صفحه جدید یکی از کارگزاری‌ها را انتخاب کرده و سپس دکمه پرداخت هزینه را بزنید.

در مرحله بعد وارد درگاه پرداخت بانکی شده و باید اطلاعات کارت بانکی خود که دارای رمز دوم است را وارد کنید تا بتوانید هزینه را پرداخت کنید.

پس از پرداخت هزینه، مرحله اولیه ثبت‌ نام سامانه ثنا تمام شده و باید دکمه بازگشت به سایت ثنا را زده و سپس وارد مرحله شروع احراز هویت غیرحضوری شوید.

برای احراز هویت غیرحضوری باید حتما دوربین موبایل یا وب کم لب تاپ در دسترس باشد. در این مرحله نقطه‌ای در صفحه مشخص شده که باید عکس خود را در آن نقطه بگیرید.

در صفحه بعد، باید امضای الکترونیک خود را وارد کنید. این کار را می‌توانید به راحتی با لمس صفحه موبایل انجام داده و دکمه ثبت و ادامه را بزنید.

در مرحله بعدی باید یک ویدئو از خود ارسال کنید. ابتدا روی دکمه (record a video) کلیک کرده و بعد عبارتی که در بالای صفحه وجود دارد را تکرار کنید. سپس دکمه ارسال ویدئو را بزنید.

بعد از ارسال ویدئو ثبت‌ نام و احراز هویت شما در سامانه ثنا به پایان رسیده است. اگر عملیات ثبت‌ نام را با موفقیت انجام داده باشید یک پیام با مضمون «درخواست احراز هویت شما با موفقیت ارسال شد» در صفحه ظاهر خواهد شد. سپس یک پیام کوتاه که حاوی رمز شخصی سامانه ثنا است، به شماره همراه‌تان ارسال می‌شود.

چنانچه نتوانستید احراز هویت غیرحضوری را انجام دهید، می‌توانید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایید.

البته انجام کلیه مراحل ثبت‌ نام سامانه ثنا را نیز می‌توانید با مراجعه به یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام دهید.

خطای سرویس ثبت احوال در حین ثبت‌ نام

چنانچه در هنگام احراز هویت با خطایی از جانب ثبت احوال مواجه شدید که می‌گوید عکس کاربر در سامانه ثبت احوال وجود ندارد، باید به اداره مربوطه مراجعه کرده و نسبت به حل آن اقدام کرد. بنابراین می‌توان چنین گفت که احراز هویت غیرحضوری صرفا برای اشخاصی ممکن است که عکس آن‌ها در اداره ثبت احوال وجود دارد.

چنانچه به دلایلی همچون عدم دریافت شناسنامه جدید یا عدم ثبت‌ نام کارت ملی جدید عکس شما در سامانه ثبت احوال نباشد، باید برای دریافت کد ثنا به صورت حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید.

ثبت‌ نام افراد خارج از کشور در سامانه ثنا

ایرانیانی که خارج از کشور زندگی می‌کنند نیز می‌توانند از خدمات سامانه ثنا استفاده کنند. مخصوصا برای دریافت گواهی عدم سوءپیشینه که در گذشته مستلزم گذشتن چندین ماه بود و نیاز به پیگیری‌های فراوان داشت.

البته ایرانیان خارج از کشور تنها با داشتن شرایط زیر می‌توانند برای ثبت‌ نام در سامانه ثنا اقدام کنند:

  1. حتما باید دارای کارت ملی هوشمند ایران یا کد ملی ثبتی باشند.
  2. یک خط تلفن همراه فعال با پیش‌شماره ایران داشته باشند که بتوانند کد رهگیری را دریافت کنند.
  3. امکان پرداخت آنلاین در ایران را داشته باشند.

عملیات ثبت‌ نام برای افراد خارج کشور نیز به همین شیوه‌ای است که در بالا ذکر شد.

نکاتی که باید هنگام ثبت‌ نام سامانه ثنا به خاطر داشت

برخی از نکاتی مهمی که باید در هنگام ثبت‌ نام سامانه ثنا مدنظر داشته باشید، به شرح زیر است:

  1. هر چند در حال حاضر امکان احراز هویت در منزل و توسط خود شخص فراهم شده است، اما اگر موفق به این کار نشدید، باید با داشتن کد رهگیری به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید.
  2. در شهرستان‌هایی که دفاتر خدمات قضایی وجود ندارد باید به دادگستری حوزه قضایی مراجعه نمود.
  3. چنانچه شناسنامه خود را تعویض کرده‌اید، برای ورود به سامانه از اطلاعات و شماره سریال شناسنامه قبلی خود استفاده کنید.
  4. اگر فاقد پست الکترونیک یا شماره همراه هستید، قبل از ثبت‌ نام حتما آن‌ها را تهیه نماید.
  5. کد ثنا، شناسه کاربری و رمز عبوری که بعد از احراز هویت در اختیارتان قرار داده شده را نزد خود نگه دارید زیرا که مسئولیت قانونی استفاده از این حساب کاری به عهده صاحب آن است.
  6. بعد از ابلاغ اوراق قضایی به حساب کاربری در سامانه، از طریق ایمیل و پیامک نیز به کاربر اطلاع داده می‌شود.
  7. اگر کارت هوشمند ملی را دریافت نکرده‌اید، برای ثبت‌ نام باید رسید درخواست آن همراه با کارت ملی قدیمی خود را به همراه داشته باشید.
  8. اگر از موبایل یا تبلت برای ورود به سامانه ثنا استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که در قسمت نام کاربری و رمز عبور، اعداد را به انگلیسی وارد نمایید.
  9. برای استفاده از سایت سامانه ثنا بهتر است از مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده کنید.
  10. به منظور حفظ امنیت کاربران، هر کاربر تنها سه مرتبه می‌تواند فرایند احراز هویت با یک کارگزاری را انجام دهد. در صورتی که بیش از سه بار برای پرداخت هزینه اقدام کرده و ناموفق بوده، می‌بایست کارگزاری خود را تغییر دهید.
  11. اگر در هنگام ارسال فایل ویدئویی، سیستم خطا داد؛ احتمالا فایل شما دارای مشکلاتی چون وجود چندین چهره در ویدئو، تاریک بودن محیط یا انعکاس نور بر روی چهره، نبودن صورت کامل در ویدئو یا داشتن فاصله زیاد از لنز دوربین است.
  12. کسانی که خارج از کشور زندگی می‌کنند، چنانچه در فرآیند ثبت‌ نام با خطای نبود عکس در سامانه ثبت احوال مواجه شدند، باید برای رفع مشکل به خدمات کنسولی نزدیک محل سکونت خود مراجعه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا