ترفند

چطوری پسری که از سربازی میاد زن بدهیم؟ 15 نکته برای ازدواج پس از پایان سربازی

فهرست مطلب

ازدواج پس از پایان سربازی از اصلی ترین دغدغه های خانواده ها است. والدین تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا یک دختر از خانواده مناسب برای پسر خود برگزینند. آن ها برای این انتخاب خود معیار های مختلفی مانند خوش برخوردی و فروتنی را مد نظر قرار می دهند.

طی مقاله اختصاصی از بلاگ فاوینو به جمع آوری مطالبی درباره ازدواج پس از پایان سربازی پرداخته ایم. امیدواریم این مطالب فرایند ازدواج پسر شما را آسان کند. در صورت علاقه از مطالب سایت بوفچه نیز دیدن کنید.

ازدواج پس از پایان سربازی
ازدواج پس از پایان سربازی

اصلی ترین معیار های ازدواج پس از پایان سربازی

والدین در مسیر انتخاب دختر خوب برای ازدواج پس از پایان سربازی پسر خود، معیار های متعدد و مهمی را در نظر می گیرند. در ادامه با برخی از مهم ترین معیار های آن ها بیشتر آشنا می شوید.

 سطح و رشته تحصیلی

سطح تحصیلی (مدرک) مرد بیشتر یا مساوی سطح تحصیلی زن باشد. پایین‌تر بودن مدرک تحصیلی مرد به اندازه یک مقطع (زن: دكتری، مرد: كارشناسی ارشد/  زن: كارشناسی ارشد، مرد: كارشناسی،…) اشكالی ندارد. البته به‌ شرط آن‌كه مرد از نظر شغل و موقعیت اجتماعی وضع مطلوبی داشته باشد.

وضعیت اجتماعی و سطح اقتصادی خانواده‌‌ ها

منظور از وضعیت اجتماعی، شغل و موقعیت یا طبقه اجتماعی پدر و در مواردی مادر است .مراد از سطح اقتصادی میزان درآمد، ثروت و امكانات زندگی بوده و بنابراین خانواده‌ های دختر و پسر در این دو زمینه هم‌شان و نزدیک به یكدیگر باشند.

 فرهنگ خانواده

فرهنگ، نگرش‌های فردی و اجتماعی نسبتا پایداری است كه از باور های مذهبی و خصلت‌ های نژادی و قومی و طبقاتی ریشه گرفته و به‌ صورت آیین ‌های مذهبی، آداب و رسوم اجتماعی و نیز پوشش، گویش فردی خود را نشان می‌دهد.

تناسب فرهنگی بسیار مهم ‌تر از تناسب وضعیت اجتماعی اقتصادی است. از بین عناصر سازنده فرهنگ، بیشتر از همه باید تناسب مذهبی، نژادی و پس از آن همسانی در آداب و رسوم خانوادگی را جدی گرفت.

ازدواج پس از پایان سربازی و توجه به میزان برون‌گرایی

از معیار های مهم خانواده پسر برای انتخاب دختر و میسر کردن فرایند ازدواج پس از پایان سربازی، توجه به برون گرا بودن یا درون گرایی دختر است. برون‌گرایی و درون‌گرایی دو صفت مثبت و نسبتا ثابت شخصیت هستند.

خوب است مرد برون‌گراتر از زن باشد و یا اگر زن برون‌گراتر است، فاصله خیلی زیاد با مرد نداشته باشد.

​ موقعیت شغلی

خانواده ها با توجه به معیار مهم موقعیت شغلی دختر جهت انتخاب او برای ازدواج پس از پایان سرابزی پسر، بررسی خواهند کرد که آیا تمایل به اشتغال دارد یا خانه‌داری؟

 وضعیت تندرستی و سلامتی

توجه به معیار تندرستی و سلامت جسم و روح دختر از معیار های مهم خانواده جهت انتخاب او برای ازدواج پس از پایان سربازی با پسر است. نداشتن بیماری‌های مزمن ناتوان ساز، وخیم و سخت درمان و ژنتیكی كه فرزندان را دچار معلولیت می‌سازد.

استقلال

كسی برای تشكیل خانواده آماده است كه بتواند از نظر عاطفی دوری از پدر و مادر را تاب آورد. همچنین تعامل عاطفی سازنده و پایداری با همسر خود برقرار سازد. در برنامه‌ریزی ‌های زندگی و حل مشكلات آن، مطابق سن، آگاهی و تجربه خود و البته با مشورت كارشناسان تصمیم بگیرد و عمل كند.

ازدواج پس از پایان سربازی
ازدواج پس از پایان سربازی

 مسئولیت پذیری دختر

خانواده پسر هنگام انتخاب دختر برای ازدواج پس از پایان سربازیف به این ویژگی اهمیت بسیار قائل می شوند. تنبل و غیرفعال نبودن در اداره‌ی زندگی، بی‌خیالی و بی‌تعهدی در انجام وظایف،همچنین بی‌مسئولیتی با نداشتن استقلال همراه است.

خوش اخلاقی

از نظر کارشناسان خوش اخلاقی سه حسن داشته و این حسن ها عبارت هستند از:

  • خوشرویی: در بیشتر زمان‌ها داشتن چهره‌ای گشاده و شاد
  • پاكیزگی و زیبایی كلام: پرهیز از دشنام، تحقیر، تمسخر
  • نرم‌خویی: دور بودن از خشونت، لجبازی، قهر طولانی

پاکدامنی

منظور از پاكدامنی یعنی دوری از آلودگی‌ها و روابط نامشروع جنسی، خویشتنداری و مقاومت در برابر  وسوسه ها و محرک‌ های غریزه‌ی جنسی و نیز نداشتن سابقه طولانی از رفتار ها و دوستی ‌های غیراخلاقی است. دختر انتخابی خانواده پسر جهت امر ازدواج پس از پایان سربازی، باید این ویژگی مهم را داشته باشد.

 ایمان و دینداری

دینداری دارای سه جنبه مهم بوده و این جنبه ها عبارت هستند از:

  • باور های درست و روشن درباره خدا، جهان آخرت، انبیا و اوصیای الهی و حقایق نظام آفرینش
  • اخلاق به معنای داشتن فضیلت ‌ها و صفات مثبت درونی مانند صداقت، حیا، امانت، شكر، صبر،… و دور بودن از رذیلت ‌ها و صفات منفی مانند حسادت، تكبر، حرص،…
  • عمل به احكام دینی یعنی انجام واجبات و ترک محرمات

ازدواج در حین خدمت سربازی

در گذشته به نظر می رسید که ازدواج و سربازی دو امر مغایر باشند، اما امروزه اینگونه نبوده و افرادی که قصد ازدواج در حین خدمت سربازی را دارند؛ می توانند از امتیازات سربازان متاهل بهره مند شوند. بنابراین بعد از ازدواج میتوانند از ۷ رو مرخصی بیشتر در طی سال بهره مند شوند.

هم چنین میتوانند از کسری خدمت نیز استفاده کنند. شایان ذکر است که در این دوره به حقوق آن ها نیز افزوده می شود. یکی از موضوعات دیگر در این زمینه این است که ممکن است سرباز در شهری غیر از شهر سکونت همسر خود خدمت کند.

البته در چنین مواردی امتیازاتی مانند انتقالی در نظر گرفته شده است تا سربازان در این مورد نیز دغدغه نداشته باشند. علاوه بر این با یکی دیگر از کار هایی که در زمینه اقتصادی برای سربازان متاهل انجام شده است آموزش های دوره فنی و حرفه ای برای راه انداختن کسب و کاری به عنوان شغل دوم است .

سربازی افراد متاهل

سربازی افراد متاهل تقریبا مثل افراد مجرد است، اما دارای امتیازات متعددی خواهد بود تا دوران سربازی را برای افراد متاهل که شرایطشان خاص است، راحت تر بکند. در ابتدا قرار بود قانونی مبنی بر معافیت افراد متاهل از خدمت سربازی وضع شود.

اما با توجه به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ ارزش و منزلت ازدواج این قانون عملی نشد. با توجه به اینکه افراد متاهل از خدمت سربازی معاف نیستند،در قانون نظام وظیفه تسهیلاتی برای این افراد قرار داده شده است که از اصلی ترین آن ها، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • خدمت در شهر محل سکونت همسر
  • مرخصی بیشتر
  • کسری خدمت به ازای فرزند (هر فرزند 3 ماه)
  • اولویت برای گرفتن امریه
  • اولویت برای آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای
ازدواج پس از پایان سربازی
ازدواج پس از پایان سربازی

این امتیازات باعث شده است که افراد متاهل راغب به گذراندن خدمت سربازی خود شوند و از غیبت کردن بی مورد بپرهیزند. تمامی این تسهیلات برای این فراهم شده است که متاهلان و خانواده هایشان بتوانند دوران سربازی را هرچه راحت تر به پایان برسانند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا