اخبار

10 علت ازدواج نکردن جوانان چیست؟ چرا دختر و پسر قصد ازدواج ندارن؟

فهرست مطلب

ازدواج و تشکیل خانواده از قدیم یکی از مهم ترین و حساس ترین موضوعات پیش روی جوانان بوده است. ازدواج همچنین تاثیر به سزایی در زندگی جوانان دارد. درگذشته سن ازدواج بسیار پایین تر بوده، امروزه به دلیل مشکلات زیادی که پیش روی جوانان و خانواده های آنان قرار دارد این امر طبیعی و مقدس به یکی از معضلات بزرگ جوانان تبدیل شده و قصد ازدواج در آن ها کم شده است.

در این مقاله سعی داریم به علت های مجرد ماندن جوانان، نقش عوامل اقتصادی، نقش خانواده ها در ازدواج،  آسیب های مجرد ماندن، دلایل ازدواج نکردن دختران و پسران به صورت جداگانه، تاثیر رابطه دوستی دختر و پسر قبل ازدواج، عدم ازدواج و تاثیر آن بر جامعه و بیماری ها  احتمالی بپردازیم. جهت آشنایی با دلایل عدم قصد ازدواج جوانان تا پایان این مقاله با سایت فاوینو همراه باشید.

 

علت مجرد ماندن جوانان

امروزه در بسیاری از کشوره ها به خصوص کشورعزیزمان ایران بسیاری از افراد تصمیم میگیرند که مجرد بمانند و به دنبال تشکیل خانواده و فرزند آوری نیستند و تصمیم دارند تمام وقت خود را صرف  تحصیل، شغل و علایق خود کنند.به نوعی به اصطلاح خودشان تحصیل یا شغل همسر و بچه های آنها هستند.

به گفته دكتر مطلق، رئیس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، در گذشته میانگین سن ازدواج ۲۱ سال بوده، اما امروزه به طورمیانگین جوانان تا ۲۷ سالگی مجرد می مانند

اما در این میان چه بلایی سر آن عده از جوانانی می آید که به خواست خود تصمیم به مجرد ماندن ندارند؟

اگر نگاهی به اطرافمان کنیم میبینیم تعداد این افراد کم نیستند چه بسا بسیار هم زیادن و شرایط ازدواج ندارند.

در ادامه مطالب به تمام این موضوعات میپردازیم.

آسیب های مجرد ماندن:

جوانی، یکی از مهم ترین و حساس ترین دوران زندگی و تصمیم برای متاهل شدن است.عدم برآورده شدن این مسئله فشارو بارروانی بسیاری برای جوانان به همراه دارد.افسردگی یکی از آسیب های شایع مجرد ماندن است.

جوان که شرایط ازدواج را ندارد با دیدن اطرافیان و دوستان خود که متاهل شده اند فشار زیادی تحمل میکند حتی در بعضی از مواقع دچار سرخوردگی وافسردگی میشود.

افسردگی یکی از آسیب های مجرد ماندن

افسردگی، یک حالت خلقی است که در آن شخص احساس غم، ناراحتی و اندوه مداوم دارد.افسردگی مشکلات بسیاری را به همراه دارد.چند نمونه از نشانه های افسردگی را با هم بررسی کنیم:

 

  1. غم و ناراحتی مداوم

2.تغییرات در خلق و خو

3.بی میلی به رابطه جنسی

4.اختلال در خواب

5.افکاری مثل مرگ و خودکشی

6.اضطراب و پرخاشگری

7.درد های جسمی

8.احساس پوچی و بی ارزش بودن

  1. ….

نکته قابل توجه: فرد باید حداقل 5 مورد از نشانه های افسردگی را 2 الی 3 هفته به صورت مداوم تجربه کند تا به عنوان شخص مبتلا به افسردگی شناخته شود

قصد ازدواج دارم

نقش عوامل اقتصادی در ازدواج جوانان

با افزایش قیمت روز افزون کالای مورد نیازو کمتر شدن نان روی سفره های مردم، بار روی دوش خانواده ها و جوانان روز به روزسنگین تر میشود.امروزه عوامل اقتصادی از بارزترین عوامل تاثیر گذار در مجرد ماندن جوانان به شمار می آید

در کشورمان هر روزه شاهد افزایش گوشت،مرغ،مسکن،ماشین و تمام مایحتاج خانوارها هستیم جوان امروزی با دیدن این اتفاقات نه تنها بیشتر از قبل دچار ناامیدی و غم میشود بلکه احتمال ریسک خود برای متاهل شدن را نیز پایین می آورد.

در ادامه به عوامل ترس پسران و دختران و عدم قصد ازدواج آن­ها خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

تاثیرعدم ازدواج جوانان بر جامعه

یکی از مشکلاتی که ازدواج نکردن جوانان به دنبال دارد تاثیر در جامعه است.همانظور که میدانید ایران کشوری جوان و پویاست. عدم قصد ازدواج و تشکیل خوانواده و فرزند آوری کشور را به سمت پیری سوق میدهد. متاسفانه عدم حمایت کافی دولت، مسئولین و عدم پشتیبانی آنان برای این امر مهم و حیاتی باعث شده تا کشور با بحران پیری روبرو شود.

 رابطه دوستی دختر و پسر قبل ازدواج و تاثیر آن بر عدم قصد ازدواج

رابطه دختر و پسر قبل از ازدواج از اتفاقات روزمره زندگی  جوانان ماست که به قصد 2 هدف وجود دارد:

1.به قصد لذت و گذراندن اوقات

2.به قصد ازدواج و آشنایی

اگر رابطه به قصد ازدواج باشد در راستای آشناییت باید با آگاهی والدین دو طرف باشد تا به نتیجه ی خوب و قابل قبول برسد.

اگر به قصد لذت و گذراندن اوقات باشد باید بدانند که در کشور ما این موضوع خلاف قانون بوده و مجازات هم به دنبال دارد  در قبال آن آثار مخربی گریبان گیر جوانان خواهد شد.

لباس برای عروسی
لباس برای عروسی

نقش خانواده ها در قصد ازدواج جوانان

هر پدر و مادری آرزوی خوشبختی فرزند خود را دارد.حتما بارها این جمله را از پدر مادرها شنیده اید که میگویند ما فرزند خود را در ناز و نعمت بزرگ کرده ایم، این سخنان بدان معنا نیست که همه خانواده ها مرفه هستند بلکه به این معناست که همه ی زندگی و سرمایه خودشان را هرچقدر کم صرف فرزند خود کرده اند.اما دراین میان خانواده هایی هستند که توقع زیادی از داماد یا عروس خود دارند.

سخت گیری های بیش از حد و تقاضای فراهم کردن بسیاری ازخواسته های آنان کاررا برای جوانان دو چندان سخت کرده است و قشر کثیری از جوانان سر همین مسائل یا به هم نمیرسند یا ترس مواجه شدن با این اتفاق را دارند که باعث ازدواج نکردن جوانان میشود. یکی از راه حل های مربوط به این موضوع کاهش سختگیری والدین است.قطعا فرزند هر شخص برای او مهم است و نمیتواند بپذیرد فرزندش سختی بکشد اما خیلی از سختگیری های کورکورانه باعث برهم خوردن ازدواج دو جوان عاشق شده است.

 

دلایل ازدواج نکردن پسران چیست؟ چرا پسرا قصد ازدواج ندارن؟

با هم به چند نمونه از مشکلات پسران و دلایل ازدواج نکردن آنان میپردازیم.

نداشتن مسکن و نداشتن قصد ازدواج:

عواملی چون بیکاری و مشکل تهیه مسکن این روزها ازدلایل به تاخیر افتادن و ازدواج نکردن جوانان به شمار می آید.

وزیر راه کشور؛ بیش از 8 میلیون از جوانان کشور به دلیل مشکل مالی و نداشتن مسکن مجرد مانده اند

اگر پسری برای ازدواج قدم بردارد مسکن، همچون اژدهای 3 سر بر سر راه او است.اگر خانواده ای شرایط تامین مسکن را داشته باشد خیال اورا برای این مشکل راحت کرده اند ولی در غیر این صورت چیزی که پسر پیش بینی میکند از خانواده دختر بشنود، خانه داری؟

نداشتن شغل مناسب و نداشتن قصد ازدواج:

همانطور که در موضوع بالا عنوان کردیم دومین مانع اصلی ازدواج نکردن پسران، بیکاری یا نداشتن شغل مناسب است.
یکی ازاقدامات دولت که باید در راستای کاهش مجرد ماندن جوانان انجام شود ایجاد شغل، برای قشر جوان جامعه است. متاسفانه پسران امروز اگر به این نتیجه برسند که توان مالی برای زندگی و یا شغل مناسب برای ادامه حیات و پذیرش سرپرستی افراد جدید را ندارد تصمیم به ازدواج نمیگیرند.

تاثیر شکست در رابطه عاطفی  گذشته در قصد ازدواج:

فراموش کردن یک رابطه عاطفی یکی از سخت ترین اتفاقاتی است که برای یک جوان میتواند بیافتد.این اتفاق به دلیل مشکلاتی که در این مقاله گفته شد بسیار اتفاق افتاده  به نوعی که همه ما یا درگیر این اتفاق شده ایم یا در نزدیکان خود دیده ایم.کنارآمدن با این موضوع بسیار سخت است. شکست عاطفی در روابط گذشته، در کنار سایر مسائلی که برای فرد اتفاق می افتد از رابطه مجدد شخص هم جلوگیری می کند مثل: ترس تداعی شدن مجدد گذشته و شکست عاطفی دوباره

ترس از توقعات زیاد خانواده عروس:

ترس پسران از توقعات زیاد خانواده دختر و خود دختر که امروزه بسیار زیاد شده است، باعث شده پسران بیشتر تمایل به مجرد ماندن داشته باشند

بررسی تجمل گرایی پسران در قصد ازدواج آن ها:

تجمل گرایی و ایده آل گرایی درجامعه در حال ترویج میباشد و در دنیا شاهد آن هستیم که علایق و افکار مردم به این سمت کشش بسیاری دارد. کشور ایران و مردم ایران هم از این قاعده مستثنا نیستند. افراد تجمل گرا درگیر آسیب ها و عضلات اجتماعی و روانی میشوند.یکی از موارد مهمی که باعث سلب آرامش انسان شده است تجمل گرایی است.

پسران تجمل گرا با پسرانی که توان ازدواج کردن ندارند بسیار متفاوتند.این نوع افراد به دنبال بهترین ها هستند.مثالها و توضیحات تکمیلی مربوط به این مبحث را دربخش تجمل گرا بودن از دلایل ازدواج نکردن دختران کمی پایین ترمیپردازیم.

ترس از دست دادن آزادی پسران در قصد ازدواج:

نداشتن آگاهی درست جوانان از زندگی مشترک باعث تفکراتی شده که آثارمخربی روی جوانان بر جا میگذارد. یکی از آن تفکرات نداشتن آزادی زوجین بعد از ازدواج است.اگر زوجین قبل از ازدواج به باور درستی از هم برسند و زندگی مشترک را تعاملی برای پیشرفت نه برای محدود شدن بدانند و برای پیشرفت و آرامش همدیگر تلاش کنند نه تنها محدود نخواهند شد بلکه به آزادی و زندگی بهتری دست پیدا خواهند کرد.

دلایل ازدواج نکردن دختران چیست؟ چرا دخترا قصد ازدواج ندارن؟

دلایل متعددی برای دخترانی که تمایل به متاهل شدن و ازدواج ندارن وجود دارد.باهم به چند نمونه میپردازیم.

تاثیر تجمل گرایی  دختران در قصد ازدواج:

در بالا درباره تجملگرایی و ایده آل گرایی توضیحاتی دادیم.در این قسمت مستقیما به نمونه های تجمل گرایی دختران میپردازیم

انتطار داشتن خانه آنچنانی از پسر

انتظاربرگزاری عروسی در تالارهای مجلل

ماشین های لوکس

شغل پردرآمد ترجیها دکتر مهندس

مهریه سنگین و…..

دلیل بسیاری از ترس پسران برای متاهل نشدن همین انتظارات است. و این انتظارات باعث خشم، تنش، سلب آرامش، تنفر و انحرافات و معضلات اجتماعی و فساد اخلاقی میشود.

اولویت قرار گرفتن ادامه تحصیل و کار به جای قصد ازدواج:

افزایش سطح تحصیلات، یکی از عوامل مهم افزایش سن ازدواج در دختران است. بعضی ازدختران که درحال تحصیل هستند و یا فارغ التحصیل شده اند معتقدند باید با فردی که تحصیلات بیشتر از خودشان و یا حداقل درسطح خودشان است قصد ازدواج دارد. هر چه دختران به دانشگاه می‌روند و درس میخوانند، توقعاتشان برای رسیدن به شغلی مناسب نیز بالا‌ می‌رود و همین امر باعث تاخیر در ازدواج میشود.

برخلاف دوران گذشته، ازدواج برای دختران لازم است اما کافی نیست. متاسفانه دیدگاه بعضی از دختران نسبت به زندگی یعنی اولویت قرار دادن تحصیل و شغل به ازدواج، باعث شده که زمانی را که می‌توانستند انتخاب خوبی برای ازدواج داشته باشند از دست بدهند اما دیگر زمان به عقب برنمیگردد!

شکست در رابطه عاطفی  گذشته:

شکست عشقی و عاطفی در دختران بیشتر، شایع تر و شدید تر از پسران دیده میشود. دختران به دلیل روحیه حساس و ظریف زنانه خود بیشتر دچار آسیب میشوند. آگاهی درست دختران در مواجهه با این مسئله گام بزرگی برای کمتر شدن این اتفاق است

دختران هم مانند پسرانی که دچارشکست عاطفی میشوند کمتر به ازدواج فکر میکنند و مثل آنان ترس از تکرار گذشته را دارند

فکر به اینکه موقعیت بهتری در انتظار اوست:

دختران همیشه با این مسئله مواجه هستند که به کدام یک از خواستگاران خود جواب مثبت و به کدام جواب منفی بدهند فکر به اینکه نفر بعدی موقعیت بهتری دارد و خواسته های مادی اورا برطرف میکند و شرایط ایده آل تری برای او رقم میزند باعث میشود موقعیت های خود را از دست بدهد و روز به روز سخت گیر تر و جزئی نگرتر شود

تاثیر فضای مجازی در قصد ازدواج و بعد از ازدواج

امروزه با پیشرفت زیاد فضای مجازی و راحت شدن کارها بخش عظیمی از زندگی ما با فضای مجازی عجین شده است.جای تاسف دارد اما باید بگوییم همین عامل راحتی ما انسانها باعث بسیاری از طلاق ها، بسیاری از تجمل گرایی جوانان و خیانت ها در زندگی مردم شده است

نداشتن علم کافی در استفاده از فضای مجازی و ندادن آگاهی کافی به جوانان در استفاده از این فضا باعث تخریب زندگی ها شده. شایان ذکر است فضای مجای بسیار خوب و کاربردی است،اما زمانی که آگاهانه و در مسیر درست  از آن استفاده شود

 

 

  • علت ازدواج نکردن جوانان چیست؟
  • علت مجرد ماندن جوانان
  • آسیب های مجرد ماندن
  • افسردگی یکی از آسیب های مجرد ماندن
  • نشانه های افسردگی
  • نقش عوامل اقتصادی در ازدواج
  • تاثیر عدم ازدواج جوانان در جامعه
  • رابطه دوستی دختر و پسرقبل ازدواج و تاثیر آن با عدم ازدواج
  • نقش خانواده ها در ازدواج جوانان
  • دلیل ازدواج نکردن پسران چیست؟
  • نداشتن مسکن جوانان
  • نداشتن شغل مناسب
  • شکست در رابطه عاطفی گذشته
  • ترس از توقعات زیاد خانواده عروس
  • تجمل گرایی پسران
  • ترس از دست دادن آزادی خود
  • دلیل ازدواج نکردن دختران چیست؟
  • تجمل گرایی دختران
  • اولویت قرارگرفتن ادامه تحصیل و کار به جای ازدواج
  • شکست در رابطه عاطفی گذشته
  • فکر به اینکه موقیت بهتری در انتطار اوست
  • تاثیر فضای مجازی درقبل و بعد ازدواج

 

جستجوی کاربرای برای این مطلب:

  • دختران قصد ازدواج ندارند
  • چرا دختران قصد ازواج ندارند

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا