اخبار

خدمات وکیل دیوان عدالت اداری شامل چه مواردی است؟

فهرست مطلب

وکیل دیوان عدالت اداری می ‌تواند برای جلوگیری از ضایع شدن حق افراد حقیقی و حقوقی به شکایت ‌های آن ها رسیدگی کند. یک وکیل دیوان توانایی بررسی پرونده‌ های تخصصی و بزرگ را دارد و می‌ تواند به شاکیان کمک کند تا در هر جای دنیا که باشند، مشکلات خود را برطرف نمایند.

وکیل دیوان عدالت اداری چه خدماتی را ارائه می ‌دهد؟

وکیل دیوان عدالت اداری که یک وکیل پایه یک دادگستری است که در رابطه با مسائل خانوادگی، قوانین کیفری، حقوقی و تمام مباحث آشنایی کافی دارد. اما به صورت تخصصی پیرامون مباحثی فعالیت دارد که به دیوان عدالت اداری مربوط می‌ شوند.

به همین خاطر پرونده‌ هایی که در دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار می گیرند، با استفاده از یک وکیل متخصص دیوان می‌ توانند زودتر به نتیجه برسند. زیرا یک وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ به خاطر آشنایی با قانون تشکیلات و آیین دادرسی در دیوان عدالت اداری، می ‌تواند مرجع مناسبی برای رسیدگی و پیگیری پرونده ‌های تخلفات شهرداری ها باشد. هزینه وکیل برای دیوان عدالت اداری بسته به خدمات مختلف ممکن است متفاوت یاشد. از جمله خدمات وکیل دیوان عدالت اداری می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

رسیدگی به شکایت افراد به تصمیم گیری‌ های نهاد های دولتی

در بعضی موارد افراد به تصمیم گیری ‌های نهاد های عمومی یا نهاد های دولتی شکایت دارند. معمولاً تصمیم گیری‌ های این نهاد ها به صورت آیین نامه یا بخشنامه صادر می ‌شوند. بازبینی و رسیدگی به این بخشنامه ها نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد تا بتوان در دیوان عدالت اداری از این بخشنامه ‌ها شکایت کرد. به عنوان مثال تصمیماتی که در وزارتخانه ‌ها یا سازمان های عمومی مانند سازمان تامین اجتماعی گرفته می ‌شود، اگر مخالف با قانون باشد، قابل بررسی در دیوان عدالت اداری می ‌باشد یا اگر افراد قصد اعتراض به نتیجه مصاحبه استخدامی را داشته باشند، می ‌توانند از کمک یک وکیل متخصص دیوان استفاده کنند.

بازبینی و رسیدگی به شکایت از نهاد های دولتی

گاهی اوقات پیش می ‌آید که اقدامات کارمندان دولت و یا تصمیمات ماموران نهاد های دولتی باعث اعتراض افراد حقیقی و حقوقی می ‌شود. چنین شکایت ‌هایی نیاز به رسیدگی و بازبینی دارند که باید در شعب بدوی یا شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار بگیرند. وکیل دیوان عدالت می ‌تواند برای رسیدگی و بازبینی چنین شکایاتی نیز به افراد کمک کند.

اعتراض به نظرات مراجع قضایی و شبه قضایی

چنانچه افرادی نسبت به آرای صادر شده از مراجع قضایی و شبه قضایی اعتراضی داشته باشند، می ‌توانند در شعب بازبینی و تجدید نظر دیوان عدالت اداری این موارد را مطرح کنند. به عنوان مثال اعتراض به رای گزینش در دیوان عدالت اداری، رسیدگی به آراء صادر شده از هیئت ‌های حل اختلاف بین کارگران و کارفرما، بررسی رای کمیسیون ‌های مالی، بررسی آراء صادره از کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، همچنین رسیدگی به آراء کمیسیون ماده ۷۷ و ماده ۹۹ قانون شهرداری جزو مواردی هستند که وکیل دیوان عدالت می‌تواند به آن ها رسیدگی کند.

چرا باید از کمک وکیل دیوان عدالت اداری استفاده کنیم؟

مراحل ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری هرچه با آگاهی بیشتری انجام شود، پرونده زودتر به نتیجه می‌رسد. به عنوان مثال اگر برای نوشتن شکایت یا ثبت دادخواست به جای یک فرد عادی، یک وکیل متخصص دیوان این کار را انجام دهد، مراحل تسلیم دادخواست و رسیدگی به پرونده سریع تر انجام می‌ شود. همچنین یکی از مواردی که باعث می ‌شود افراد حقیقی و حقوقی از کمک وکیل دیوان استفاده کنند، این است که وکلای دیوان به سادگی می‌ توانند به مراجع عالی و شعب دیوان عدالت اداری رفت و آمد داشته باشند و از ابتدا تا انتهای مراحل رسیدگی به پرونده را به صورت حضوری دنبال کنند.

حتی اگر مشکلی در روند پرونده وجود داشته باشد، یک وکیل دیوان می ‌تواند با مراجعه حضوری از آن مطلع شود و اقدامات لازم برای پیگیری سریع پرونده را پیش بگیرد. از جمله دلایلی که باعث می ‌شود شاکیان از کمک وکیل دیوان استفاده کنند، می ‌توان موارد زیر را نام برد.

  • نوشتن دادخواست شکایت و ارائه لایحه به دیوان عدالت اداری اگر توسط وکیل دیوان انجام شود، این مراحل سریع‌تر پیش می ‌رود.
  • با توجه به تجربه و تخصص وکیل دیوان برای نوشتن شکایت و توضیح شرح شکایت، اشتباهی صورت نمی‌گیرد.
  • وکیل دیوان عدالت می‌تواند به درستی یک شکایت‌نامه تنظیم کند تا سریع تر به نتیجه برسد.
  • با کمک وکیل دیوان عدالت اداری امکان استفاده از خدمات وکیل در شعب استانی این دیوان نیز میسر می ‌شود.

راهنمای شکایت در دیوان عدالت اداری

نحوه شکایت در دیوان عدالت اداری شامل مراحل گوناگونی است که در این قسمت به آن ها اشاره می‌ کنیم.

ارائه دادخواست

اولین مرحله از طرح شکایت مربوط به ارائه دادخواست می ‌شود. این دادخواست باید در برگه ‌های مخصوصی نوشته شود که شاکیان می ‌توانند از طریق مراجعه به دفاتر پست و یا مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی دیوان عدالت به صورت آنلاین این فرم‌ ها را دریافت کنند.

دادخواست مربوطه باید به زبان فارسی و به صورت دقیق تکمیل شود. مواردی مانند مشخصات شاکی، مشخصات طرف شکایت، مشخصات وکیل دیوان عدالت اداری در صورت وجود و موضوع دعوا در این فرم باید به صورت کامل و دقیق نوشته شود. شرح شکایت نباید یک متن طولانی و مبهم باشد. به همین خاطر اگر برای نوشتن شرح شکایت از یک فرد متخصص کمک بگیرید تا بتواند یک چکیده واضح و دقیق از موارد را ارائه کند، بسیار مفید خواهد بود.

در نهایت نیز امضای فرد شاکی و تائید آن نیز ضروری است. البته فراهم کردن مدارک و دلایل اثبات کننده شکایت نیز برای ارائه دادخواست ضروری است. اگر فردی آگاهی لازم در این زمینه را نداشته باشد و بخواهد بدون کمک وکیل دیوان این کار را انجام دهد، ممکن است به مشکل بر بخورد. در صورت ناقص بودن مدارک پس از بررسی شکایت در دبیرخانه، از شاکی خواسته می ‌شود تا مدارک خود را تکمیل کند و همین می ‌تواند روند رسیدگی به پرونده را عقب بیندازد.

 پرداخت هزینه دادرسی

 پس از طرح دادخواست پرداخت هزینه دادرسی نیز ضروری است.

رسیدگی به پرونده

رسیدگی به پرونده پس از تکمیل مدارک و پرداخت هزینه ‌ها در شعب دیوان عدالت اداری آغاز می ‌شود. در صورتی که یک وکیل متخصص از این پرونده را پیگیری کند، کلیه مراحل آن با سرعت بیشتری طی می ‌شوند

صدر رأی

در نهایت رای نهایی توسط مرجع عالی دیوان عدالت صادر می ‌گردد. در صورتی که شاکی به رای صادر شده اعتراض داشته باشد، می ‌تواند در شعبه تجدید نظرخواهی در دیوان عدالت اداری، اعتراض خود را مطرح کند.

سخن آخر

رسیدگی به پرونده ‌های حقوقی در دیوان عدالت اداری اگرچه کاری زمان‌بر و پیچیده است، اما اگر از کمک یک وکیل دیوان عدالت اداری استفاده شود، به سرعت به نتیجه می رسد. در صورت نیاز به استفاده از خدمات وکیل دیوان عدالت اداری، می ‌توانید به سایت وکیل دیوان عدالت مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا