اخبار

آموزش نقاشی بارنگ اکریلیک روی بوم و تکنیک‌های نقاشی

فهرست مطلب

آموزش نقاشی بارنگ اکریلیک روی بوم و تکنیک‌های نقاشی

اگر یک هنرمند یا هنر دوست باشید، حتما می‌دانید که رنگ‌های اکریلیک یکی از کاربردی و پرطرفدارترین رنگ‌ها، برای خلق یک اثر هنری درخشنده و بادوام است. جالب است بدانید قدمت هنر نقاشی، ۶ برابر قدمت زبان نوشتاری است، بنابراین اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد و افراد بسیاری علاقه‌مند به فراگیری این هنر هستند. در ادامه می‌خواهیم راجع‌به نقاشی با رنگ اکریلیک صحبت کنیم و تمام نکات و قواعد مهم آن را برایتان شرح دهیم. ما را تا پایان همراهی کنید.

مراحل نقاشی با رنگ اکریلیک

قبل از اینکه مراحل انجام کار با این رنگ بی‌نظیر را بررسی کنیم، خوب است کمی با رنگ‌های اکریلیک آشنا شوید. زمانی که رنگ اکریلیک تولید شد، ابتدا برای رنگ‌کردن فلزات و همچنین برای رنگ‌کردن اتومبیل مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما به‌مرور زمان نقاشی با رنگ اکریلیک محبوبیت بسیاری پیدا کرد و این رنگ شیمیایی که از دسته رنگ‌های پلاستیکی و حلال در آب است، مورد توجه هنرمندان نقاش قرار گرفت.

کارهای مقدماتی و آماده‌سازی

پس از اینکه از آماده‌بودن تمام وسایل مورد نیاز خود برای نقاشی روی بوم مطمئن شدید، محیط مناسب و آرامی را که احساس خوبی هم به شما می‌دهد، پیدا و پایه بوم خود را در آنجا مستقر کنید. چه بهتر که محیطی کار کنید که نور مستقیم خورشید روی بوم بیفتد و بتوانید با نور طبیعی کارتان را پیش ببرید. حتما یک میز، کنار خود داشته باشید که در حین کار مجبور نباشید تمام وسایل را در دست بگیرید.

هنگام نقاشی با رنگ‌های اکریلیک، بی‌شک مقداری رنگ به اطراف می‌پاشد، بنابراین حتما از پیش‌بند یا روپوش استفاده کنید تا لباس‌هایتان مصون بمانند. اکنون می‌توانید به طرحی که می‌خواهید روی بوم اجرا کنید، فکر و شروع به آماده‌کردن ترکیب رنگ‌ها کنید.

نقاشی خود را شروع کنید!

ابتدا رنگ زمینه دلخواه خود را به‌صورت کامل و یک‌دست روی بوم بزنید، این کار را چند بار تکرار کنید و هر بار اجازه دهید تا کاملا خشک شود. برخی پیش از کشیدن نقاشی ابتدا زمینه بوم خود را به‌طور کامل و یک‌دست با جسو پوشش می‌دهند و پس از اینکه خشک شد، روی آن را رنگ‌آمیزی می‌کنند تا سطح صاف و مناسبی برای نقاشی داشته باشند.

در مرحله بعد بهتر است با مداد، یک طرح کلی از نقاشی مورد نظر را روی بوم بکشید. با داشتن نمای کلی از نقاشی، دیگر راحت‌تر می‌توانید قلمو را به دست بگیرید و شروع به رنگ‌آمیزی کنید.

رنگ‌های مورد استفاده خود را به اندازه نیاز و با کمی فاصله روی پالت رنگ بریزید تا فضای کافی برای ترکیب‌کردن و ساخت رنگ مورد نظر داشته باشید. همچنین رنگ را بیش از اندازه مورد نیاز بیرون نیاورید، زیرا اکریلیک به‌سرعت خشک می‌شود.

اگر تازه کار هستید، در مورد ترکیب رنگ برای ساختن رنگ‌های جدید حتما به‌خوبی اطلاعات به‌دست بیاوردید و از قبل نحوه ساخت همه رنگ‌هایی که برای یک نقاشی نیاز دارید را بیابید. و حتما نیاز دارید انواع رنگ های اکرلیک را بشناسید.

پس از اینکه قلمو به دست گرفتید، طرح خود را نقاشی و رنگ آمیزی کردید، سایه زدید و نقاشی به اتمام رسید، حتما از رنگ جلا و یا اسپری فیکس جهت تثبیت رنگ استفاده کنید. رنگ جلا، اثر را درخشنده و براق‌تر نشان می‌دهد و از کدرشدن آن جلوگیری می‌کند. تابلوی خود را ماهی یکبار گردگیری کنید تا گردوخاک، باعث آسیب و تغییر رنگ نقاشی شما نشود.

و در نهایت حتما آموزش‌هایی را که در زمینه نقاشی با رنگ اکریلیک دیده‌اید، مرور کنید.

تکنیک‌های نقاشی

تکنیک‌های مختلفی در هنر نقاشی، علاوه‌بر تکنیک نقاشی با رنگ اکریلیک وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • نقاشی با تکنیک رنگ روغن
  • نقاشی با تکنیک آبرنگ
  • نقاشی با تکنیک مواد رنگ
  • نقاشی با پاستل
  • تکنیک ویترای
  • تکنیک تکه چسبانی (کلاژ)
  • تکنیک تمپرا
  • نقاشی سیاه قلم
  • نقاشی با خمیر تکسچر

تکنیک‌های نقاشی با رنگ اکریلیک

در این تکنیک به آب نیاز خواهید داشت تا رنگ خود را در آن رقیق کنید. زیرا همانطور که می‌دانید حلال رنگ اکریلیک، آب است، اما پس از خشک‌شدن دیگر با آب ترکیب نمی‌شود.

تکنیک‌های مختلف نقاشی با اکریلیک را می‌توانید با انواع قلمو که اشکال مختلفی دارد، اجرا کنید.

روش قلموی خشک، یکی از این تکنیک‌هاست که با استفاده از آن می‌توانید قلموی تمیز و کاملا خشک خود را کمی به رنگ آغشته کنید و روی سطح مورد نظر بکشید تا خطوطی مواج و پر چین و تاب ایجاد کند.

تکنیک رقیق کردن، یکی دیگر از تکنیک‌های بسیار کاربردی است. در این روش به رنگ اکریلیکی نیاز دارید که با آب رقیق شده و با استفاده از آن می‌توانید طرح‌های آبرنگی را پیاده کنید. برای کشیدن آسمان و برخی مناظر دیگر می‌توانید از تکنیک قلموی خیس استفاده کنید، به این‌صورت که با یک قلموی کاملا خیس، سطوحی با ناهمواری ملایم ایجاد کنید.

و اما تکنیک استیپلینگ چیست؟ برای این تکنیک، باید رنگ را با آب زیادی حل کنید و مدت زیادی هم بزنید تا حباب ایجاد شود، زمانی که با رنگ کردن، این حباب‌ها به سطح کار انتقال می‌یابد، تکنیک مورد نظر اجرا می‌شود.

با استفاده از اسفنج می‌توانید بافت و طرح‌های بسیار جذابی را روی بوم خلق کنید. این بافت‌ها را به نوعی دیگر، با استفاده از یک نایلون که در دست مچاله کرده‌اید، به رنگ آغشته کنید و سپس به‌صورت متوالی روی بوم بزنید. بافت زیبایی به شما خواهد داد.

وسایل مورد نیاز نقاشی اکریلیک

تمام وسایل مورد نیاز برای نقاشی با رنگ اکریلیک قبر از ش وع کار باید کاملا مهیا باشد تا در حین کار مجبور نباشید برای تهیه یک وسیله، تمرکز خود را بهم بزنید و نقاشی را رها کنید. به‌همین دلیل در ادامه تمام وسایلی که در حین نقاشی به آن احتیاج پیدا می‌کنید را ذکر کرده‌ایم:

قلم‌مو

بیش از ۱۰ مدل قلمو وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و عبارتند از: قلموی گرد، نوک تیز، سر کج، افشان، تخت، سر بیضی و غیره.

سه‌پایه

با استفاده از سه‌پایه می‌توانید بوم خود را در هر اتفاعی که احساس راحتی دارید، تنظیم کنید، بدون اینکه تعادل بوم بهم بخورد و یا هنگام کار دچار لغزش شود.

بوم نقاشی یا سطحی برای اجرای اثر هنری

از سطوح مختلفی می‌توان برای نقاشی با رنگ اکرلیک استفاده کرد که شامل بوم، کاغذهای ضخیم، انواع مقوای ماکت، فابریانو، اشتنباخ و…، سنگ و چوب است.

پالت رنگ

این وسیله برای ترکیب رنگ‌ها بسیار کاربردی است.

آب

مقداری آب داخل شیشه یا کاسه، هم برای رقیق‌کردن رنگ و هم برای شستن قلموها الزامی است.

کاردک

کاردک یک گزینه عالی برای ترکیب رنگ‌هاست. که البته برای ایجاد بافت‌های زیبا هم مورد استفاده قرار می‌گیرد برای ایجاد بافت می‌توانید از ابزارهای پتینه کاری هم استفاده کنید.

حوله یا دستمال

بهتر است کاردک را به‌سرعت پاک کنید تا رنگ بر روی آن باقی نماند. همچنین یک دستمال برای خشک‌کردن و گرفتن رنگ اضافه قلموها بسیار کاربرد دارد.

نکات مهم در نقاشی با رنگ اکریلیک

برای نقاشی با رنگ اکریلیک حتما نکات زیر را رعایت کنید:

  • اگر مقداری رنگ روی بوم ریخت و یا اینکه در حین رنگ‌آمیزی از خط بیرون زدید، بخش کوچکی از یک اسفنج و یا دستمال پارچه‌ای را خیس کنید و روی سطح مورد نظر بکشید تا رنگ به‌راحتی پاک شود.
  • اگر نیاز بود که بین نقاشی وقفه بیفتد، حتما روی رنگ‌های ترکیب‌شده را با نایلون به‌طور کامل بپوشانید، زیرا اگر در معرض هوا باشند، سریعا خشک خواهند شد.
  • اگر تازه کار هستید و می‌خواهید با رنگ اکریلیک شروع به نقاشی کنید، حتما از طرح‌های ساده‌تر شروع کنید.
  • اگر می‌خواهید رنگ جدیدی بسازید، هیچ‌وقت مقداری زیادی از رنگ‌ها را با هم ترکیب نکنید.
  • اگر می‌خواهید رنگ اکریلیک کمی دیرتر خشک شود، به محلول گلیزینگ مدیوم احتیاج دارید.
  • میزان نور محیط در کشیدن نقاشی، اهمیت بسیار زیادی دارد، بنابراین محیط پر نوری را انتخاب کنید.
  • توجه کنید که با وجود محلول در آب‌بودن محصول، نمی‌توانید پس از خشک‌شدن آن را مجدد با آب فعال کنید.
  • با انجام تمرین‌های پیوسته، مهارت خود را در تکنیک رنگ اکریلیک گسترش دهید.
  • برای رنگ‌کردن پس زمینه، کشیدن آسمان، کوه‌ها، آب و… از ضربات پهن و بزرگ قلمو استفاده کنید. و برای کودکان می‌توانبد از شابلون کمک بگیرید.
  • با چاقو یا همان کاردک پالت، بافت‌های شکسته و متراکم بسیار زیبا ایجاد کنید.
  • جزئیات نقاشی خود را به قلموهای بسیار ظریف بسپارید.
  • کنتراست را با کشیدن ساده ایجاد کنید.
  • خلاقیت و استفاده از رنگ‌های مختلف را چاشنی کار خود کنید.
  • هر چند وقت یکبار از نقاشی خود دور شوید تا بتوانید از فاصله دور، نقاشی را بررسی و در صورت نیاز تغییراتی را اعمال کنید.

چند مدل نقاشی ساده با رنگ اکریلیک

انواع نقاشی با رنگ اکریلیک، به‌خاطر استفاده از تکنیک‌های متنوع، متفاوت از هم به‌نظر می‌رسند و این موضوع، اهمیت استفاده از تکنیک‌های رنگ اکریلیک را روشن می‌کند. بهتر است این تکنیک‌ها را کنار یک استاد توانمند و حرفه‌ای آموزش ببینید.

سخن پایانی

با رنگ‌های اکریلیک می‌توانید هنرمندانه‌ترین نقاشی‌ها را بکشید و آثار هنری زیبایی خلق کنید. اما پیش از شروع نقاشی لوازم مورد نیازتان را آماده و پس از هر نقاشی، وسایل خود را به‌خوبی و به‌طور کامل تمیز کنید تا عمر آن‌ها کم نشود و ماندگاری بالاتری داشته باشند وبرای تهیه تمامی لوازم خود می‌توانید فروشگاه اینترنتی بهفام کالا را انتخاب کنید.

جستجوی کاربرای برای این مطلب:

  • نقاشی قبول بارنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا