اخبار

نکات مراقبتی که بعد از ختنه کودکان باید بدانید! [سال 2023] ✔️

فهرست مطلب

نکات مراقبتی که بعد از ختنه کودکان باید بدانید! [سال 2023] ✔️

چکیده : ما در این مقاله همه بایدها و نبایدهای ختنه کودکان را به طور کامل برایتان شرح دادیم.

بهترین زمان ختنه کودکان [سال 2023]

ختنه نوزاد در فرهنگ‌های مختلف به شکل‌های متفاوتی انجام می‌شود و به همین دلیل زمان انجام این فرآیند هم با توجه به منطقۀ جغرافیایی و فرهنگ مردم آن منطقه متفاوت است. در بسیاری از کشورهای دنیا فرآیند ختنه را در زمان نوزادی انجام می دهند. بعضی از کشورها هم برای پسران بالغ یا کودک ۵ یا ۶ ساله، ختنه را انجام می‌دهند‌. جالب است بدانید هیچ قانونی از نظر پزشکی یا فرهنگی، ختنه کردن نوزاد را یک فرآیند الزامی ندانسته است. چنانچه والدین تمایل داشته باشند که این عمل زودتر انجام گیرد، پیش از مرخص کردن نوزاد از بیمارستان یا چند روز بعد از تولد، جراحی ختنه را انجام می‌دهند.

ظرافت و حساسیت این جراحی هم لزوم مراجعه به بهترین دکتر ختنه در تهران را دوچندان می کند. ما در این مقاله هر آنچه باید در مورد ختنه بدانید را به طور کامل شرح دادیم. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید می توانید به سایت جراحتو (jaraheto.net) مراجعه کرده یا از سایت هایی نظیر پزشکا و جراحا کمک بگیرید.

ختنه چیست و به چه منظوری انجام می شود؟

به جراحی که طی آن، پوست اطراف نوک آلت تناسلی برداشته می شود، ختنه می گویند. پسرها هنگام تولد، پوستی روی انتهای آلتشان قرار گرفته که با انجام این جراحی برداشته می‌شود. ختنه بیشتر در مناطق مذهبی مرسوم بوده و به عنوان یکی از واجبات در دین اسلام است. هم اکنون در بیشتر کشورها این عمل را برای نوزدان انجام می‌دهند. وقتی که پوست انتهایی حذف می‌شود، آلت به‌طور کامل در معرض دید قرار می‌گیرد که جهت رعایت بهداشت و تمیزی انجام می‌شود. به دلیل اینکه ختنه برای نوزادان دردناک است، هر چه ختنه کردن فرزندتان را در سنین پایین‌تر انجام دهید، بهتر است.

 در بیشتر مواقع نوزادان می‌توانند چند روز پس از به دنیا آمدن این جراحی را انجام دهند. اما ممکن است در موارد محدودی به دلایل مختلفی مانند نارس بودن، انجام این عمل زود باشد. در مورد نحوه انجام این جراحی هم  می توان گفت ابتدا پزشک ناحیه تناسلی را با استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده کاملا تمیز خواهد کرد. سپس جراحی با استفاده از یک بی حسی آغاز می شود. متخصصان جهت کاهش درد از راهکارهای متفاوتی بهره گرفته که یکی از رایج‌ترین و کم عارضه ترین آنها استفاده از کرم های بی‌حسی است. در انتهای کار هم با استفاده از گاز، پماد و حلقه ای پلاستیکی روند جراحی را خاتمه می‌دهند. حلقه جهت جلوگیری از برخورد آن قسمت با پوشک و لباس نوزاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایا و معایب ختنه کردن

انجام ختنه فواید زیادی به دنبال دارد، در واقع این امر باعث شده که همه افراد تشویق به انجام این عمل برای فرزندان خود شوند. در این قسمت از مقاله به فواید ختنه پرداخته ایم:

مزایا:

  • کاهش احتمال ابتلا به عفونت های ادراری-تناسلی
  • کاهش احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی در آقایان
  • محافظت در برابر ابتلا به سرطان آلت تناسلی در مردان یا سرطان دهانه رحم در زنان
  • پیشگیری از التهاب سر آلت تناسلی و التهاب هم زمان سر آلت و پیش پوست
  • کاهش خطر ابتلا به ایدز و بیماری های پوستی

همان طور که گفته شد انجام این جراحی از فواید زیادی برای آقایان برخوردار است. اما این نکته را هم فراموش نکنید که انجام ختنه همانند هر جراحی دیگری از عوارض نادری برخوردار است. بهتر است که قبل از انجام این عمل برای فرزند خود، از تمامی عوارض احتمالی آن آگاه باشید. در اینجا چندین نمونه از این عوارض را ذکر کرده ایم:

معایب:

  • درد و خونریزی
  • عکس العمل به داروهای بیهوشی
  • سوزش و خارش نوک آلت تناسلی
  • بالا رفتن احتمال ابتلا به التهاب سوراخ نوک آلت تناسلی
  • احتمال خونریزی و انتقال آلودگی به عفونت‌ها در محل جراحی

مزایا و معایب ختنه کردن

مراقبت های پس از ختنه کردن

بعد از ختنه نوزادتان، شما باید بیشتر از قبل مراقب باشید. در هر صورت به علت اینکه ختنه کردن در دوران نوزادی انجام شده، پزشک تمام تلاشش را می‌کند که این کار را با درد کمتری انجام دهد. در این بخش مقاله، به برخی راهکار های مراقبتی بعد از جراحی پرداخته ایم:

  • بلافاصله بعد از ختنه، پزشکان یک نوع گاز استریل نرم که با نوعی ماده ژل مانند پوشیده شده است را اطراف نوک آلت تناسلی نوزاد می‌پیچند. این کار باعث می‌شود که محل آسیب و زخم به پوشک نوزاد نچسبد و دردناک نشود.
  • مهم ترین کاری که شما پس از ختنه باید انجام دهید، جلوگیری از عفونت در محل ختنه است. محل زخم ممکن است در صورت عدم مراقبت دچار عفونت شود و این موضوع کار شما را سخت‌تر خواهد کرد.
  • شما بعد از این قادر هستید نوزاد را به خانه ببرید و فراموش نکنید که هر چند وقت یکبار باید پوشک را تعویض کنید.
  • همزمان با تعویض پوشک گاز استریل جدید را دور محل ختنه بپوشانید و سعی کنید که پوشک را محکم نبندید.
  • در زمانی که نوزاد خود را در آغوش می‌گیرید، حواستان باشد به آلت تناسلی او فشار وارد نکنید.
  • از شلوارهای تنگ برای نوزاد استفاده نکنید.
  • در ساعات اول پس از ختنه شدن، بهتر است نوزاد در یک محل بدون حرکت استراحت کرده و ترجیحاً خواب باشد تا درد زیادی احساس نکند.

بهبودی پس از جراحی

امکان دارد تا چند روز اول، نوزاد در محل زخم مقداری قرمزی، التهاب و تورم دیده شود. همچنین مقدار کم خونریزی هم وجود خواهد داشت. اما با این حال باید مراقبت‌های لازم را انجام دهید تا عوارض پس از ختنه کردن نوزاد به کمترین میزان خود برسد. مدت زمان بهبودی کامل پس از ختنه حدوداً یک هفته تا ۱۰ روز است. دقت کنید این موضوع مربوط به زمانی است که شما نکات بهداشتی را کاملاً رعایت کنید تا از بروز عفونت زخم جلوگیری شود.

بهبودی پس از جراحی

کلام آخر

 در این مقاله به طور کامل درباره ختنه کردن کودکان صحبت شد. ختنه نوزاد فرآیندی اجباری نیست. اما با توجه به اینکه نوزاد ممکن است در سنین بزرگسالی با مشکلات زیادی رو به رو شود، در بسیاری از کشورها در همان سنین نوزادی انجام می‌گیرد. بهتر است که فرآیند ختنه نوزاد را به سنین بالا موکول نکنید، زیرا کودکان به خصوص در سن ۳ تا ۸ سالگی فعالیت و جنب و جوش بیشتری دارند و طول دوره بهبودی افزایش خواهد یافت. ما در این مقاله همه بایدها و نبایدهای ختنه کودکان را به طور کامل برایتان شرح دادیم. از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید، کمال تشکر را داریم. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه احتیاج داشتید می توانید به سایت جراحتو (jaraheto.net) مراجعه کرده یا از سایت هایی نظیر پزشکا و جراحا کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا