اخبار

ترس در کودکان و راهکارهای درمانی برای غلبه بر ترس کودکان

ترس در کودکان و راهکارهای درمانی برای غلبه بر ترس کودکان

 

ترس، یکی از اختلالات شایع در کودکان است که یک قسمت طبیعی از رشد و تکامل آن‌ها به شمار می‌رود. بعضی از ترس‌ها، همچون ترس از حیوانات یا ترس از تاریکی، در بسیاری از کودکان دیده می‌شود اما در برخی موارد، ترس‌ها به شدت بالا می‌رود و ممکن است به مشکلات جدی در رفتار و روابط اجتماعی کودک منجر شود.

انواع ترس در کودکان

ترس از موارد مختلف در کودکان بسیار رایج است که می‌تواند از نظر شدت و شیوع متفاوت باشد. برخی از انواع ترس‌های کودکان عبارتند از:

ترس از حیوانات: بسیاری از کودکان دارای ترس از حیوانات مختلف مانند سگ، موش، عنکبوت و… هستند.

ترس از تاریکی: برخی کودکان در سنین کمتر دچار ترس از تاریکی هستند و ممکن است برای روبرو شدن با تاریکی، به چراغ و یا دیگر اشیاء نورانی نیاز داشته باشند.

ترس از جدا شدن از والدین: برخی از کودکان در سنین کمتر دچار ترس از جدا شدن از والدین هستند و ممکن است برای رفتن به مهد کودک یا مدرسه، به شدت ناراحت شوند.

ترس از بیماری: برخی کودکان ممکن است به شدت نگران بیمار شدن و یا مرگ والدین یا خودشان باشند.

ترس از عدم امنیت: برخی از کودکان به علت خبرهای ترسناک در مورد جرایم و حوادث، از عدم امنیت در خانه و خارج از خانه نگران هستند.

ترس از فضای باز: برخی از کودکان مبتلا به ترس از فضای باز و فضاهای گسترده هستند و ممکن است برای رفتن به باغ یا پارک، به شدت نگران شوند.

ترس از جراحت: برخی کودکان به شدت از جراحت و آسیب دیدن نگران هستند و ممکن است به شدت از انجام فعالیت‌های خطرناک و ورزشی اجتناب کنند.

ترس از شرایط طبیعی: برخی از کودکان ممکن است به شدت از زلزله، آتشفشان و سایر شرایط طبیعی نگران باشند.

نیاز به درمان و مشاوره برای ترس در کودکان به شدت نوع ترس و تأثیر آن بر روی رفتار و روابط اجتماعی کودک بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت مرکز توانبخشی طراوت تهرانسر که دارای بخش های کاردرمانی ، ارتوپد فنی ، نوروفیدبک و گفتار درمانی کودکان است ، مراجعه کنید.

علائم ترس در کودکان شامل چه مواردی می شود؟

برخی از علائم ترس در کودکان عبارتند از:

  • اضطراب و نگرانی بیش از حد

  • اختلال در خواب و بیداری

  • ناراحتی شدید در مواجهه با شرایطی که ترس‌آور است

  • پرخاشگری و افسردگی

  • از دست دادن علاقه به کارها و فعالیت‌هایی که قبلاً می‌پسندیده‌اند

  • اختلال در تمرکز و یادگیری

  • رفتارهای تکراری به عنوان یک راه برای کنترل ترس

  • بی‌اعتمادی به خود و دیگران

درمان ترس در کودکان ممکن است شامل روش‌های مختلفی از جمله مشاوره، درمان دارویی و روش‌های مختلف آموزشی باشد.

برای آموزش روش ها و راهکار های مقابله با ترس کودکان به کاردرمانی کودکان مرکز توانبخشی طراوت تهرانسر مراجعه کنید.

علت ترس در کودکان

ترس در کودکان می‌تواند در پاسخ به شرایط مختلفی ایجاد شود. در بسیاری از موارد، ترس یک قسمت طبیعی از رشد و تکامل کودکان است و ممکن است در سنین مختلف تغییر کند. برخی از علل احتمالی ترس در کودکان عبارتند از:

وراثت: برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که ترس در برخی از کودکان به علت وجود ژن‌های خاص در خانواده ممکن است بروز پیدا کند.

تجربیات قبلی: تجربیات قبلی کودک از اتفاقات ترسناک مانند یک حادثه ترافیکی یا مواجه شدن با حیوانات ترس‌آور، ممکن است ترس در او را ایجاد کند.

تجربه‌های دیگران: شاهد بودن ترس دیگران، به ویژه والدین، ممکن است کودک را به ترس در برابر شرایط مشابه تحریک کند.

نارسایی در مهارت‌های اجتماعی: کودکانی که دچار نارسایی در مهارت‌های اجتماعی هستند، ممکن است به شدت از مواجهه با جمعیت و اجتماعات بیشتر ترسیده و به خودشان و دیگران اعتماد نکنند.

دیگر اختلالات روانی: برخی از اختلالات روانی مانند اضطراب، اختلال فشار خون، افسردگی و اختلالات خلقی، ممکن است عامل ترس در کودکان باشند.

Shape1

راهکارهای درمانی برای غلبه بر ترس کودکان

راهکارهای مختلفی برای درمان ترس در کودکان وجود دارد. در ادامه به برخی از این راهکارها اشاره می‌شود:

مشاوره روانشناسی: مشاوره با یک روانشناس کودک، کمک می‌کند تا کودک با ترس خود آشنا شود و راه‌حل‌هایی برای مقابله با آن پیدا کند.

تربیت مثبت: تربیت مثبت مانند تشویق و تحسین کودک به دلیل رفتارهای مثبت، به کودک اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد که می‌تواند به کاهش ترس کمک کند.

آموزش مهارت‌های اجتماعی: آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودک کمک می‌کند تا با شرایط مختلفی که ممکن است ترس را در او ایجاد کند، مقابله کند.

تکنیک‌های تنفسی و آرامش بخشی: تکنیک‌های تنفسی و آرامش بخشی مانند تنفس عمیق و تمرینات یوگا به کودک کمک می‌کنند تا از ترس خود آگاه شوند و بهتر با آن مقابله کنند.

ایجاد تجربه مثبت: ایجاد تجربه مثبتی مانند رفتن به پارک، بازی با حیوانات خانگی و… می‌تواند به کودک کمک کند تا با ترس خود مقابله کند و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند.

داروهای ضداضطراب: در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهای ضداضطراب به کودک تجویز کند که می‌تواند به کاهش ترس کودک کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا