آشپزی

طرز تهیه دمنوش گل گاوزبان با گل محمدی، بهار نارنج و زعفران

فهرست مطلب

طرز تهیه دمنوش گل گاوزبان با گل محمدی، بهار نارنج و زعفران

دمنوش گل گاوزبان از بهترین نوشیدنی‌های داغ خانگی بوده و گل این گیاه دارای دم سفید و گلبرگ‌های بنفش است. جهت دم کردن دمنوش آرام‌بخش گل گاوزبان باید از برگ و گل‌های آن برای رفع استرس ناشی از تنش‌های روزانه بهره برده و به تقویت سیستم ایمنی بدن خود بپردازید. گل گاو زبان علاوه بر خاصیت آرام‌بخشی، در جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان‌، مشکلات پوستی، یائسگی در زنان و شوره سر نیز مفید است.

با رفع استرس ناشی از فعالیت روزمره و تنش‌های شغلی شاهد بهبود سلامت خود خواهید بود. رسیدگی به وضعیت روحی هر شخص نیز بسیار مهم بوده و در این روزها مقالات زیادی در خصوص اهمیت سلامت روانی منتشر شده است. در این مقاله در رابطه با گیاه گل گاو زبان و خواص آن اطلاعاتی در اختیار شما قرار خواهیم داد. در صورتی که علاقه‌مند به طرز ‌تهیه دمنوش گل گاو زبان با دیگر مواد طبیعی هستید؛ تا انتهای این مطلب با بلاگ نوشیدنی گرم سایت فاوینو همراه باشید.

 دمنوش گل گاوزبان
دمنوش گل گاوزبان

همه چیز درباره گل گاو زبان

گیاه گل گاو زبان یک گیاه دارویی موثر، آرام‌بخش و مقوی برای بدن انسان است. با وجود تمام خاصیت‌های مفید این گیاه، گل گاو زبان ضرر‌های نیز به انسان وارد خواهد کرد. در رابطه با فواید گل گاو زبان با شما در بخش بعد بیش‌تر سخن خواهیم گفت. افراد با ویژگی‌های زیر، از مصرف دمنوش گل گاو زبان خودداری کنند:

  • زنان باردار و مادران شیرده
  • بیماران کبدی
  • به دلیل افزایش احتمال خونریزی پس از هر عمل جراحی، از مصرف گل گاو زبان دوری کنید
  • افراد دارای بیماری فشار خون

دمنوش گل گاو زبان برای چی خوبه

بسیاری از افراد گل گاو زبان را جهت مصرف داروئی به‌شکل: دمنوش، چای و عرق گل گاو زبان استفاده خواهند کرد. گل گاو زبان در دو نوع رایج: اروپایی با نام علمی Echium amoenum و ایرانی با نام علمی Borago officinalis وجود دارد. گل گاو زبان اروپایی گیاهی یک ساله بوده و دارای گل دایره‌ای، کوچک و به‌رنگ لاجوردی است. در حالی که گل گاو زبان ایرانی به‌شکل خودرو رشد کرده و گل آن به‌شکل انار و در رنگ‌های لاجوردی و بنفش خواهد بود.

مهم‌ترین فواید دمنوش گل گاوزبان، ایجاد آرامش و رفع استرس است. دیگر خواص معجزه‌آسا گل گاو زبان شامل موارد زیر خواهد بود:

مصرف گل گاو زبان و رفع مشکلات پوستی

اگر دچار مشکلات پوستی به‌مانند: اگزما هستید، از روغن گیاه گل گاو زبان استفاده کنید. با مصرف روغن گل گاو زبان از اگزما و لکه‌های زبر ناشی از آن در امان خواهید بود. این روغن در درمان التهابات پوستی چون: خارش و قرمزی نیز موثر است.

کاهش شوره سر با گل گاو زبان

شوره و خارش سر به‌خاطر حضور در مجاورت هوا آلوده یا مصرف غذای ناسالم به‌وجود آمده و چنین مشکلات مزمنی به‌راحتی از بین نخواهند رفت. استفاده از روغن گیاه گل گاو زبان علاوه بر درمان شوره سر، مو‌ها را نیز پر پشت خواهد کرد.

گل گاو زبان و تنظیم قند خون

افراد مبتلا به بیماری دیابت باید از رژیم غذای خاص استفاده نمایند. این افراد می‌توانند با بهره بردن از خاصیت تنظیم قند خون، دمنوش گل گاوزبان را جایگزین انسولین نمایند.

گل گاو زبان و یائسگی در زنان

زنان در دوران یائسگی به دلیل عدم‌تعادل هورمونی دچار نوسانات خلقی شده و جهت درمان بهتر امکان جایگزینی دمنوش گل گاو زبان به ‌جای دارو‌های شیمیایی وجود دارد.

گل گاو زبان و سلامت بدن

اسید فولیک، منیزیوم، اسید‌های چرب امگا و پتاسیم در سلامت بدن انسان موثری داشته و تمام این مواد در گیاه گل گاو زبان وجود دارد. اشخاص با مصرف دوره‌ای این دمنوش امکان تامین مواد غذایی ضروری بدن را خواهند داشت.

گل گاو زبان گیاهی ضد سرطان

گیاه گل گاو زبان دارای منیزیوم و خاصیت ضد سرطانی بوده و مصرف آن در درمان سرطان پروستات مردان و سرطان سینه زنان تاثیرگذاری خاصی خواهد داشت. آرامش فکری این دمنوش نیز در رفع دغدغه فکری بیماران سرطانی نیز موثر است.

انواع دمنوش گل گاوزبان

در بسیاری از متون طب ایرانی طبع گیاه گل گاو زبان گرم بیان شده و این گیاه سرشار از: آنتی اکسیدان، آهن، آنتوسیانین، کولین و کلسیم است. هر کدام از این خواص در درمان بسیاری از بیمار‌ها تاثیرگذار بوده و اصلی‌ترین شاخصه این دمنوش گرم، ویژگی آرام‌بخشی آن بوده و برخی از اشخاص آن را با نام دمنوش آرامش می‌شناسند. اصلی‌ترین روش‌ها در نحوه تهیه دمنوش گل گاوزبان با سایر مواد طبیعی عبارت است از:

  • دمنوش گل گاو زبان و به لیمو
  • دمنوش گل گاو زبان و بابونه
  • دمنوش گل گاو زبان و اسطوخودوس
  • دمنوش گل گاو زبان و گل محمدی
  • دمنوش گل گاو زبان و زنجبیل
  • دمنوش گل گاو زبان و آویشن
  • دمنوش گل گاو زبان و بهار نارنج
  • دمنوش گل گاو زبان و سنبل الطیب
  • دمنوش گل گاو زبان و عسل
  • دمنوش گل گاو زبان و لیمو عمانی

طرز تهیه دمنوش گل گاو زبان و بهار نارنج   

طرز تهیه دمنوش گل گاو زبان و بهار نارنج

ویژگی اصلی گیاه بهارنارنج در افزایش آرامش روانی و کمک به بهبود کیفیت خواب است. از دیگر خصوصیات این گیاه می‌توان به: تقویت کننده معده، ضد سرفه، افزایش هوشیاری حواس پنجگانه، موثر در درمان سرماخوردگی و از بین برنده اضطراب ناشی از تنش‌های روزانه اشاره کرد. طبع هر دو گیاه بهار نارنج و گل گاوزبان، گرم بوده و مراحل تهیه دمنوش گل گاوزبان و بهار نارنج به‌ترتیب عبارت است از:

  1. آب را در کتری بجوشانید.
  2. 1 قاشق غذا خوری بهار نارنج، 2 قاشق غذا خوری گل گاوزبان و 1 شاخه نبات را در یک قوری افزوده و آب جوش را اضافه کنید.
  3. به مدت 20 تا 30 دقیقه بر روی حرارت غیر مستقیم کتری قرار دهید تا دم بکشد.
  4. لیمو را در آخرین لحظات یا زمان نوشیدن دمنوش به مواد اضافه کنید.

*در صورت تمایل می‌توانید شکوفه تازه بهار نارنج را جایگزین عرق بهار نارنج کنید. برای اینکار لازم است؛ شکوفه تازه بهار نارنج را در 10 دقیقه پایانی دم کشیدن دمنوش جایگزین عرق بهار نارنج کنید.

دمنوش گل گاوزبان و سنبل الطیب
دمنوش گل گاوزبان و سنبل الطیب

طرز تهیه دمنوش گل گاوزبان و سنبل الطیب

نام دیگر گیاه سنبل الطیب، گیاه گربه است. این گیاه عطر و طعم خوبی دارد. از مهم‌ترین خاصیت‌های این گیاه می‌توان به: رفع استرس، درمان بی‌خوابی، رفع سردرد، درمان سیاتیک و آرتروز، تقویت کننده سیستم گوارش و حافظه اشاره کرد. ترکیب دو گیاه گل گاو زبان و سنبل الطیب یک دمنوش پر از خاصیتی برای شما به ارمغان خواهد آورد. طرز تهیه دمنوش گل گاو زبان و سنبل الطیب شامل موارد زیر است:

  1. آب را در یک کتری بجوشانید.
  2. 2 قاشق گل گاو زبان را با 1 قاشق سنبل الطیب در یک قوری بریزید.
  3. اکنون آب را به قوری افزوده و به‌مدت 15 تا 30 دقیقه قوری را روی حرارت غیر مستقیم کتری قرار دهید تا دم بکشد.
  4. دمنوش شما آماده است. در صورت تمایل آن را با نبات یا خرما میل کنید.

دمنوش گل گاو زبان و لیمو عمانی

دمنوش گل گاو زبان و لیمو عمانی

لیمو عمانی در واقع یک ادویه بوده و در هر آشپزخانه‌ای وجود دارد. این ماده غذایی دارای مزیت‌های بسیاری از جمله: کمک به هضم سریع غذا، جلوگیری از ایجاد بیماری قلبی، خواص ضد سرطانی و دارای انواع ویتامین‌ است. دمنوش لیمو عمانی و گل گاو زبان در درمان بیماری سرماخوردگی بسیار موثر خواهد بود. طرز تهیه دمنوش گل گاوزبان و لیمو عمانی مرحله به‌مرحله عبارت است:

  1. آب را بجوشانید.
  2. 2 عدد لیمو عمانی را با چنگال سوراخ یا از وسط نصف کنید.
  3. لیمو را با 3 قاشق گل گاو زبان در یک قوری بریزید.
  4. آب جوش را به مواد اضافه کرده و 30 دقیقه صبر کنید تا دمنوش شما دم بکشد.

*با استفاده از عسل طبیعی، کمی دمنوش را شیرین کرده و طعم بهتری به دمنوش خود ببخشید.

دمنوش گل گاو زبان با عسل
دمنوش گل گاو زبان با عسل

خواص دمنوش گل گاو زبان با عسل

بهترین گزینه جهت شیرین کردن دمنوش گل گاو زبان، عسل طبیعی است. عسل سبب بیش‌تر شدن خاصیت و فایده این دمنوش معجزه‌آسا خواهد بود. رفع استرس و اضطراب را باید مهم‌ترین خاصیت دمنوش گل گاوزبان دانست. ترکیب عسل و گل گاو زبان در یک دمنوش، در درمان مشکلات مغزی و اعصاب موثر بوده و خطر ابتلا به آلزایمر در سنین بالا را کاهش خواهد داد. مصرف منظم عسل طبیعی و گل گاو زبان سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و جهت بهبود کیفیت خواب و درمان سرماخوردگی از ترکیب این دو ماده طبیعی بهره ببرید.

جهت آماده سازی دمنوش گل گاو زبان وعسل کافی است مراحل زیر را طی کنید:

  1. آب جوش را آماده کنید.
  2. دو قاشق گل گاو زبان در قوری ریخته و اجازه دهید دم بکشید.
  3. پس از آماده شدن دمنوش، آن را با عسل شیرین کرده و میل نمایید.
دمنوش گل گاوزبان و عناب
دمنوش گل گاوزبان و عناب

دمنوش گل گاوزبان و عناب

عناب گیاهی که از حدود 4 هزار سال پیش در کشور چین کشت شده و خواص زیادی را به انسان بخشیده است. از مهم‌ترین فواید عناب می‌توان به: خواب‌آور بودن، رفع استرس و اضطراب، موثر در کاهش بیماری‌های قلبی و انواع سرطان نام برد. ترکیب عناب به‌همراه گل گاوزبان در دمنوش، یک معجون معجزه‌آسا در اختیار شما قرار خواهد داد. طرز تهیه دمنوش گل گاو زبان و عناب به‌شرح زیر است:

  1. آب را بجوشانید.
  2. در یک قوری 5 عدد عناب و 2 قاشق غذا خوری گل گاو زبان بریزید.
  3. آب جوش را به مواد قوری اضافه کرده و 15 تا 25 دقیقه بر روی حرارت کتری قرار دهید تا دم بکشد.
  4. دمنوش شما آماده سرو است. نوش جان!
دمنوش به لیمو و گل گاو زبان
دمنوش به لیمو و گل گاو زبان

به لیمو و گل گاو زبان

به لیمو گیاهی خوش بو، رنگ آن سبز مات و طعم تندی دارد. این گیاه برای درمان سو هاضمه، سردرد، بی‌خوابی و سرماخوردگی مناسب است. بسیاری از افراد دمنوش به لیمو و گل گاو زبان را برای کاهش اشتها، ضد اسپاسم و ایجاد آرامش مورد مصرف قرار خواهند داد. روش تهیه دمنوش گل گاوزبان و به لیمو عبارت است:

  1. آب را در کتری بجوشانید.
  2. در یک قوری 2 قاشق غذا خوری گل گاو زبان و 1 قاشق غذاخوری به لیمو اضافه کنید.
  3. آب جوش را به قوری افزوده و به‌مدت 15 تا 30 دقیقه بر روی کتری قرار دهید تا دم بکشد.
  4. اکنون نوشیدنی داغ شما برای سرو آماده است.
دمنوش گل گاوزبان و زعفران
دمنوش گل گاوزبان و زعفران

دمنوش گل گاوزبان و زعفران

دمنوش گل گاوزبان و زعفران به دو دلیل ترکیبی جذاب خواهد بود. وجود زعفران که گیاه ارزشمند بوده و جهت رفع تنش‌های ناشی از اضطراب روزانه کاربرد بسیار دارد. همچنین گیاه گل گاو زبان سبب بالا رفتن فشار خون شده و در نقطه مقابل زعفران به کاهش فشار خون کمک خواهد کرد. طرز تهیه دمنوش گل گاو زبان و زعفران عبارت است از:

  1. آب را بجوشانید.
  2. در یک قوری 1 قاشق چای خوری زعفران و 2 قاشق غذا خوری گل گاو زبان را به‌همراه آب جوش را اضافه کنید.
  3. قوری را بر روی حرارت غیر مستقیم قرار داده و 15 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.
چای کوهی با گل گاو زبان
چای کوهی با گل گاو زبان

ترکیب چای کوهی با گل گاو زبان

چای کوهی در درمان برونشیت، آسم، زخم معده و رفع استرس و اضطراب موثر است. گیاه گل گاو زبان نیز سرشار از آنتی اکسیدان است. چای کوهی عاری از کافئین بوده و سبب افزایش انرژی در بدن خواهد شد. دمنوش چای کوهی با گل گاو زبان التهاب بدن را کاهش خواهند داد. در طرز تهیه چای کوهی با گل گاو زبان مراحل زیر را انجام دهید:

  1. آب را بجوشانید.
  2. در قوری 3 قاشق چای کوهی و 2 قاشق گل گاو زبان را بریزید.
  3. آب را به‌مواد قوری افزوده و 20 دقیقه بر روی حرارت کتری قرار دهید تا دم بکشد.
  4. این چای را ابتدا از صافی عبور داده و با عسل یا نبات میل کنید.

طرز تهیه دمنوش گل گاوزبان و گل محمدی

طبع گل محمدی معتدل بوده و  حاوی ویتامینA ، اسید سیتریک و آنتی اکسیدان است. بسیاری از اشخاص جهت درمان زخم و سوختگی از جوشانده گل محمدی بهره برده و ترکیب دمنوش گل محمدی و گل گاوزبان در کاهش استرس و اضطراب موثر است. طرز تهیه دمنوش گل گاو زبان و گل محمدی به شرح زیر است:

  1. آب را بجوشانید.
  2. در قوری 2 قاشق غذا خوری گل گاو زبان و 1 قاشق غذا خوری گل محمدی بریزید.
  3. اکنون آب جوش را به مواد افزوده و 10 تا 15 دقیقه زمان دهید تا دم بکشد.
  4. این معجون را با نبات و چند قطره لیمو ترش میل کنید.

سوالات متداول

در این بخش از مقاله به‌پرسش‌های شما در رابطه با تهیه دمنوش گل گاوزبان پاسخ خواهیم داد. در صورت مطالعه مقاله و شکل گیری سوال جدید آن را از بخش نظرات همین مقاله با ما در میان گذاشته تا جواب مناسب خود را پیدا کنید.

آیا گل گاو زبان برای زن باردار مضر است؟

وجود ماده‌ای به‌نام آلکالوئید در گیاه گل گاو زبان منجر به سقط جنین و یا زایمان زودرس در زنان باردار خواهد شد؛ به‌همین علت مصرف این گیاه توصیه نشده است.

چه موقع (زمان) دمنوش گل گاوزبان بخوریم؟

برای هضم بهتر غذا و تاثیر بیش‌تر بر بدن، دمنوش گل گاو زبان را یک ساعت قبل یا یک ساعت بعد از غذا مصرف کنید. جهت ایجاد آرامش و خواب راحت، دمنوش گل گاو زبان را نیم ساعت قبل از خواب میل نمایید.

چرا با خوردن دمنوش گل گاوزبان سیاه میشود؟

گل گیاه گل گاو زبان به‌رنگ بنفش و لاجوردی است. با دم کردن این گیاه رنگ‌دانه‌های گل آزاد شده و سبب تغییر رنگ زبان خواهند شد.

طبع گل گاو زبان سرد است يا گرم؟

طبع گیاه گل گاو زبان گرم است. این طبع گرم در تغییر مزاج بدن کمک کرده و سبب کاهش سودای بدن خواهد شد.

 مضرات گل گاو زبان برای کبد

رعایت امر تعادل در مصرف دمنوش گل گاو زبان از سوی بیماران کبدی بسیار حائز اهمیت است. زیرا مصرف بیش از اندازه دمنوش گل گاو زبان سبب آسیب بیش‌تر به کبد آن‌ها خواهد شد.

 ثبت نام دوره آموزش باریستا و نوشیدنی گرم در تهران

دوره نوشیدنی گرم و باریستا در تهران محل مناسبی جهت یادگیری مراحل آماده‌سازی انواع دمنوش، قهوه و نوشیدنی‌های کافی‌شاپی خواهد بود. با حضور موفقیت‌آمیز در این کلاس‌ها شاهد افزایش اطلاعات علمی و توان عملی خود شده میشوید.

جستجوی کاربرای برای این مطلب:

  • https://favino ir/26071/دمنوش-گل-گاوزبان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا