آشپزی

گوشت مناسب برای انواع کباب

فهرست مطلب

گوشت مناسب برای انواع کباب

کباب همیشه یکی از محبوب ترین غذاها در میان ایرانیان بوده است. اگرچه گفته می شود که قدمت کباب به دوران قاجار باز می گردد اما این غذا و شیوه پخت آن در این مدت آن قدر در ایران رایج شده است که ایرانیان انواع کباب را با گوشت ها و روش های پخت مختلف استفاده می کنند. کباب از غذاهای اصلی در سفره ایرانیان به حساب می آید و در انواع مختلفی یافت می شود. اما هر نوع کباب با گوشت مخصوصی پخته می شود. تشخیص گوشت مناسب برای انواع کباب، یکی از مهارت های آشپزهای حرفه ای و ماهر است.

کباب دارای انواع مختلفی است که هر یک با شیوه خاص خود و با استفاده از مواد مخصوصی پخته می شوند. از جمله محبوب ترین کباب ها در ایران می توان به کباب کوبیده، جوجه کباب، کباب چنجه، کباب برگ و کباب شیشلیک اشاره کرد. در واقع این همه تنوع و محبوبیت بالای کباب، آن را به یکی از نمادهای سفره ایرانی تبدیل کرده است.

مهم ترین ماده اولیه در انواع کباب، گوشتی است که در تولید آن به کار می رود. به هنگام خرید کباب نیز مهم ترین مسئله برای مصرف کننده کیفیت و سلامت گوشت به کار رفته در کباب است. در ادامه این مطلب، نکاتی درباره گوشت مناسب برای پخت کباب ارائه می گردد و سعی می شود سوالات و ابهامات موجود در این زمینه را برطرف کنیم. سوالاتی مانند این که برای پخت هر یک از انواع کباب چه گوشتی مناسب تر است؟ گوشت باید چه ویژگی هایی داشته باشد که بتوان کباب با کیفیتی را با آن پخت؟ برای خرید کباب تازه آمل کدام مراکز معتبر تر هستند؟

انواع کباب
انواع کباب

انواع کباب و گوشت مناسب برای آن ها

کباب در شکل ها و انواع مختلفی پخته می شود و هر یک از انواع کباب دارای ویژگی های مخصوص خود هستند. در پخت هر یک از این انواع کباب باید نکات و ظرافت های خاصی را رعایت کرد؛ ذکر این نکات خود نیازمند یک مطلب جداگانه است. با این حال، برای پخت انواع کباب، نوع خاصی از گوشت مناسب تر و بهتر است. در ادامه ضمن بررسی انواع مختلف کباب به معرفی گوشت مناسب برای پخت هر کباب اشاره می شود.

امروزه خرید آنلاین کباب نیز در حال تبدیل به یک شیوه مرسوم و رایج برای مصرف این غذای محبوب است. نکاتی که در ادامه ذکر می شود می تواند در خرید کباب آنلاین نیز کاربردی بوده و در انتخاب بهتر و مناسب تر موثر باشد. دانستن این که یک کباب با استفاده از چه مواد اولیه ای تهیه شده است و میزان آشنایی و تسلط آشپز بر این نکات، می تواند در تشخیص کیفیت کباب موثر باشد.

گوشت مناسب برای کباب کوبیده

یکی از انواع کباب که بسیار محبوب است و به شکل گسترده ای به مصرف می رسد، کباب کوبیده است. برای تهیه و پخت کباب کوبیده، بهترین گوشت، گوشت گوسفند و راسته گوساله است. البته گوشت گوسفند انتخاب بهتری است و طعم لذیذتری خواهد داشت. علاوه بر آن، تهیه کباب کوبیده با استفاده از گوشت گوساله و یا گاو گاهی برای برخی افراد موجب دل درد و ناراحتی می شود.

باکیفیت ترین و بهترین گوشت برای پختن کباب کوبیده، گوشت قلوه گوسفند است. یک روش خوب برای داشتن یک کباب کوبیده بهتر، ترکیب گوشت قلوه گوسفند با راسته گوساله است (برای طعم بهتر لازم است گوشت گوسفند بیشتر باشد). بهتر است گوشتی که برای کباب کوبیده به کار می رود دارای مقداری چربی نیز باشد تا وا نرود. یک نکته مهم در زمینه پخت کباب کوبیده و به طور کلی، انواع کباب این است که بهتر است گوشت تازه باشد و فریز نشده باشد.

کباب-جوجه
کباب-جوجه

گوشت مناسب برای جوجه کباب

یکی دیگر از محبوب ترین انواع کباب در میان ایرانیان، جوجه کباب است. جوجه کباب در کنار کباب کوبیده یکی از اصلی ترین انواع کباب به حساب می آید. این نوع کباب، با استفاده از گوشت مرغ تهیه می شود. برای پخت جوجه کباب از فیله مرغ و هم چنین گوشت دارای استخوان استفاده می شود.

برای داشتن یک جوجه کباب با کیفیت و خوشمزه، بهتر است از گوشت مرغ تازه استفاده شود. بهترین بخش مرغ برای تهیه جوجه کباب بی استخوان، سینه مرغ است. یک قدم مهم در فرایند پختن جوجه کباب، مزه دار کردن گوشت مرغ است. این مرحله با خواباندن گوشت مرغ در پیاز خرد شده، آب لیمو، نمک، فلفل و سایر ادویه ها انجام می گردد.

یک نکته مهم درباره جوجه کباب و گوشت آن این است که بهتر است قطعات گوشت مرغ که قرار است به سیخ کشیده بشوند، هم اندازه باشند؛ زیرا در صورتی که قطعات از نظر اندازه تفاوت داشته باشند، در حین پختن، قطعات کوچک‌تر ممکن است بسوزند و یا قطعات بزرگتر کمی خام و ناپخته می مانند. در حالی که اگر قطعات هم اندازه باشند، هم‌زمان پخته شده و طعم لذیذتری خواهند داشت.

کباب شیشلیگ
کباب شیشلیگ

گوشت مناسب برای کباب شیشلیک

یکی دیگر از محبوب ترین و خوشمزه ترین انواع کباب، کباب شیشلیک است. کباب شیشلیک اگرچه به اندازه کباب کوبیده و جوجه کباب رایج نیست، اما با این حال طعمی بسیار لذیذ دارد.

برای تهیه کباب شیشلیک، بهترین بخش گوشت گوسفند، گوشت دنده آن است. دنده گوسفند گوشتی نرم و نازک و لذیذ دارد که طعمی خاص به کباب شیشلیک می دهد. برای بهتر کردن و خوشمزه تر کردن طعم شیشلیک، گوشت دنده را در مواد مختلفی مانند آب لیمو، زعفران، روغن و ادویه های مختلف میخوابانند.

کباب چنجه

گوشت مناسب برای کباب چنجه

کباب چنجه یکی دیگر از کباب های لذیذی است که خواستگاه آن به آذربایجان بر میگردد. برای تولید و تهیه یک کباب چنجه خوشمزه بهترین گوشت، گوشت بره تازه است. هم چنین با استفاده از گوشت فیله گوسفند نیز می توان نسبت به تهیه کباب چنجه اقدام کرد. فیله گوسفند یکی از بخش های نرم و ترد گوشت گوسفند است که از طعم دلنشینی برخوردار است؛ به همین دلیل برای درست کردن انواع کباب، از جمله کباب چنجه گزینه مناسبی به حساب می آید.

طرز-تهیه-کباب-برگ

گوشت مناسب برای کباب برگ

کباب برگ از کباب هایی است که طرفداران سرسخت مخصوص خود را دارد. برای تهیه کباب برگ بهترین گوشت، راسته گوساله یا گوسفند است. گوشت راسته گوسفند یکی از بخش های لذیذ گوشت گوسفند است که به دلیل تحرک کمتر آن ناحیه از بدن، طعم ترد خاص خود را دارد. گوشت راسته گوسفندی، نرم و کم چرب است و قیمت آن نیز نسبتا گران است. برای تهیه کباب برگ، گوشت راسته به صورت ورقه های باریک بریده شده و همراه با افزودنی هایی مانند پیاز، نمک، فلفل و زعفران پخته می شود.

کباب-بناب
کباب-بناب

گوشت مناسب برای کباب بناب

کباب بناب یکی از انواع خاص کباب است که درست کردن آن تبحر و مهارت خاصی می خواهد. در واقع اندازه این کباب نسبت به سایر کباب ها مانند کباب کوبیده بزرگتر بوده و همین امر، به سیخ کشیدن آن را سخت‌تر می کند. کباب بناب از نظر ماده اولیه کانند کباب کوبیده است و با استفاده از گوشت گوسفند و گوساله تهیه می شود. همانند کباب کوبیده، می توان از ترکیب گوشت گوسفند و گوساله برای تهیه کباب بناب استفاده کرد.

کباب-بختیاری
کباب-بختیاری

گوشت مناسب برای کباب بختیاری

کباب بختیاری یکی از انواع اصیل و خوشمزه کباب به شمار می آید. ویژگی خاص این کباب، ترکیبی بودن گوشت به کار رفته در آن است. برای تهیه گوشت برای کباب بختیاری، بهترین گزینه گوشت گوسفند به همراه فیله مرغ است. ترکیبی بودن گوشت به کار رفته در کباب بختیاری آن را نسبت به سایر انواع کباب، خاص و متفاوت کرده است.

اگرچه برای تهیه هریک از انواع کباب، بخش های خاصی از گوشت گوسفند یا بره و یا مرغ مناسب تر است، اما با این حال یک نکته اساسی تازه بودن گوشت است. اولین نکته ای که به هنگام خرید کباب باید به آن توجه داشت، تازه بودن و سالم بودن گوشت به کار رفته برای تهیه کباب است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا