سلامت

17 درمان ریزش مو ارثی در مردان | رفع ریزش موی زنان

فهرست مطلب

درمان ریزش موی سر چیست؟ این سوال دغداغه افرادیست که به تازگی شاهد ریزش موهای خود هستند. البته حدود ۲۰ درصد از آقایان در دهه سوم زندگی خود به ریزش مو مبتلا می‌شوند. در این سن مهم‌ترین علت ریزش مو مردان ژنتیک است. همچنین با افزایش سن، ریزش مو در زنان و مردان بیشتر خواهد شد. گاهی مشکل کمبود عناصر یا سلول‌های خونی ریزش مو را تشدید می‌کند. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا بیشتر با روش‌های درمان ریزش مو در مردان و رفع ریزش موی زنان آشنا شوید.

تیم حرفه ای فاوینو مجموعه ای از روش های درمانی ریزش مو را در این مقاله ای اختصاصی جمع آوری کرده و در اختیار شما و دیگر مخاطبان خود قرار داده اند. همچنین آن ها از شما دعوت می کنند تا از سایت بوفچه دیدن کرده و از مطالب مهیج آن بهره ببرید.

رژیم غذایی مناسب

هر فردی برای حفظ سلامتی بدن و مغز روزانه به غذا و میوه‌های با مواد مغذی کافی نیاز دارد. خوراکی‌هایی که دارای ویتامین و مواد معدنی کافی باشند، برای جلوگیری از ریزش مو مفید هستند. اگر سؤالتان این است که برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم باید به سراغ مواد خوراکی بروید که از نظر پروتئین، اسید چرب امگا ۳، عنصر روی، آهن، ویتامین ب ۱۲، ویتامین آ و سی، منیزیم و سلنیوم غنی باشد. سبزیجات برگی، مغزهای خشکبار، لوبیا و ماهی را در سبد غذایی خود قرار دهید.

دوش آب ولرم

یکی از روش‌های درمان ریزش مو مربوط به شستن مو‌ها با آب ولرم می‌شود. زمانی که مو‌های خود را با آب داغ شستشو می‌دهید، سبب می‌شود تا ریشه مو‌های شما کاملاً سست شده و ریزش مو پیدا کنید. بهترین کار دوش گرفتن با آب سرد و یا نهایتاً آب گرم است. در هنگام شستن مو‌هایتان نیز دقت داشته باشید که حتماً کف سر خودتان را چنگ نزنید و با ملایمت مو‌های خود را شستشو دهید.

استفاده از شامپو‌های ضد ریزش جهت درمان ریزش مو

استفاده کردن از شامپو‌های ضد ریزش مو نیز می‌تواند بسیار کارساز و موجب درمان ریزش مو باشد. این مدل از شامپو‌ها به شکلی تولید شده و دارای فرمولاسیونی هستند که می‌توانند ریشه مو‌های شما را تقویت کرده و از ریختن آن‌ها ممانعت کنند. معمولاً استفاده کردن از این مدل از محصولات می‌تواند با توجه به نوع مو‌های شما و همچنین پوست سری که دارید، متفاوت باشد. به همین خاطر نیز بهتر است.

خشک کردن اصولی مو‌ها

برای آن که مو‌های شما بتوانند به شکل مناسبی رشد کنند و ریشه آن‌ها سست نشود، لازم است که حتماً پس از هر بار دوش گرفتن، مو‌های خود را به شکل اصولی خشک کنید. برای این کار به هیچ وجه با حوله و به صورت خشن آب مانده روی مو‌های خود را نگیرید. باید حتماً به آرامی این کار را انجام دهید؛ زیرا پس از حمام ریشه مو‌ها بسیار سست است و همین موضوع باعث می‌شود تا ریزش مو بگیرید.

دوری از آفتاب شدید

دوری کردن از آفتاب شدید نیز یکی دیگر از راه‌های مؤثر برای جلوگیری از ریزش مو است. آفتاب شدید به خصوص در مناطق جغرافیایی که دائماً در معرض تابش نور خورشید هستید، می‌تواند سبب ریزش مو‌های شما شود. بهتر است در زمانی که بیرون از خانه هستید، حتماً با استفاده از یک کلاه و یا پوشش مناسب، مو‌های خود را بپوشانید تا آسیبی به ریشه مو‌ها و… نرسد.

مصرف قرص زینک

مصرف قرص زینک و یا همان روی می‌تواند تأثیر زیادی در روند کاهش ریزش مو‌های شما داشته باشد. برای جلوگیری از ریزش مو‌ها سعی کنید تا حتماً به صورت روزانه و یا یک روز در میان از قرص زینک استفاده کنید. در صورت عدم دسترسی به قرص زینک، بهتر است به سراغ انواع مواد غذایی که حاوی این نوع ویتأمین هستند، بروید.

مراقبت‌ های مو

مراقبت‌هایی که از مو‌های خود به صورت دوره‌ای انجام می‌دهید نیز بسیار مهم است. این مراقبت‌ها می‌توانند شامل انواع درمان‌های مو بوتاکس، کراتین و پروتئین تراپی باشند و یا آن که می‌توانند شامل لیفت ریشه مو‌ها، پاک‌سازی پوست سر و… شوند. بهتر است برای انجام دادن هر کدام از آن‌ها حتماً به مراکز زیبایی معتبری مراجعه کنید که از بابت کیفیت کارشان راضی و مطمئن هستید.

عدم شامپو کردن روزانه مو 

استفاده از انواع شامپو و نرم‌کننده از برخی جهات مانند تمیزی و بهداشت فردی مفید هستند و بسیاری همیشه به دنبال بهترین شامپو برای ریزش مو می‌گردند، ولی اگر هر روز از این مواد شیمیایی استفاده کنید، به زودی تأثیرات منفی خود را بروز می‌کنند. در این حالت است که موی شما رو به خشکی می‌رود و تارهای مو دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند. پس شامپو کردن روزانه خود را به دو تا سه بار در هفته کاهش دهید تا بدانید یکی از علل ریزش مو چه بوده است.

درمان ریزش مو مردان
درمان ریزش مو مردان

کاهش استفاده از محصولات شیمیایی

بسیاری از محصولات زیبایی و آرایشی که برای مو استفاده می‌شوند، به دلیل داشتن مواد شیمیایی برای مو مضر هستند و در صورت استفاده بیش از حد، باعث خراب شدن، ضعیفی مو و در نهایت ریزش آنها می‌شوند. بعد از رنگ کردن مداوم مو با رنگ موهای شیمیایی مدتی به تارهای موی خود استراحت بدهید و اجازه دهید رنگ طبیعی خود را نشان دهند. بهتر است محصولات گیاهی کامل و تضمین شده را خریداری کنید. بعد از استفاده مکرر از محصولات آرایشی، موهای خود را با ماسک و تقویت‌کننده‌ها تیمار کنید تا موجب ترمیم مو شود.

کوتاهی مو هر چند وقت یکبار

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای مبارزه با موخوره، بریدن آنهاست. بسیاری از افرادی که موهای پرپشت و خوبی دارند اعتراف می‌کنند که موی خود را به صورت مرتب و هر چند وقت یک‌بار (هر سه ماه) کمی کوتاه می‌کنند و به همین علت است که مو سالم و بدون موخوره به نظر می‌رسد. اگر نمی‌خواهید هزینه زیادی را صرف آرایشگاه و اصلاح کنید، یک قیچی دست بگیرید و فقط تارهای دارای موخوره را کوتاه کنید. کوتاهی هر از گاه مو، موجب رویش مجدد مو می‌شود.

برس زدن مو

انه کردن مو عادت بسیار خوبی است که علاوه بر حفظ نظم و مرتب بودن ظاهر موها، به بهداشت فردی هم کمک می‌کند. موهای خود را در حالت خیس شانه نزنید. سعی کنید شانه‌ای را انتخاب کنید که دندانه‌های بزرگ و پهن داشته باشد. بعد از آنکه موهای خود را شانه زدید، نیازی نیست دوباره آن را تکرار کنید یا روزی چند بار این کار را انجام دهید. زیاده‌روی در برس کردن مو باعث ضعیف شدن فولیکول مو می‌شود که می‌تواند ریزش مو را تشدید می‌کند.

ماساژ سر

ماساژ سر و پوسته آن می‌تواند به درمان ریزش مو کمک کند. زمانی که موهای خود را در حمام شامپو زده‌اید، کمی کف سر را ماساژ دهید. این کار باعث بهبود گردش خون در پوسته سر می‌شود و رشد مو را تحریک می‌کند. انگشتان خود را به آهستگی و به شکل دورانی روی تمام سر حرکت بدهید. می‌بینید که با ماساژ سر استرس شما هم کم خواهد شد و آرام می‌شوید.

استفاده از روغن های طبیعی (روغن تراپی)

برخی از روغن‌های طبیعی گیاهی از زمان‌های قدیم برای افزایش رشد مو و به عنوان یکی از راه‌های درمان ریزش مو در زنان و مردان استفاده می‌شدند. روغن سیاه دانه، روغن بادام شیرین، روغن نارگیل و سایر از جمله محصولات طبیعی برای درمان خانگی ریزش مو هستند که برای تقویت موی سر مفیدند. در مورد نتیجه‌ای که این روغن‌ها به جای می‌گذارند باید این نکته را در نظر داشته باشید که خالص بودن و طبیعی بودن این روغن‌ها بسیار مهم است. اگر موادی غیر از آنچه باید در تهیه آنها استفاده شده باشد، نتیجه‌ای که مورد انتظار است، حاصل نمی‌شود.

درمان ریزش مو زنان
درمان ریزش مو زنان

استفاده از ماینوکسیدیل و محصولات مورد تایید پزشکان 

ماینوکسیدیل یکی از محصولات مشهور و از راه‌های جلوگیری یا درمان ریزش مو در مردان و زنان است که در بسیاری از داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. این محصول به شکل مایع یا فوم تولید می‌شود و در محل ریشه مو استفاده می‌گردد. ماینوکسیدیل فولیکول‌های مو را تحریک می‌کند و موجب رشد سریع مو در کمتر از ۶ ماه می‌شود. می‌توانید ماینوکسیدیل ۲% یا ۵% را با توجه به میزان ریزش موی خود تهیه کنید. پزشکان متخصص مو و بسیاری از داروخانه‌ها محصولات مختلف برای درمان ریزش مو را هم توصیه می‌کنند. از عوارض آنها اطلاعات کسب کنید و سپس به سراغ مصرفشان بروید.

کاهش استرس و اضطراب

یکی از محل‌های نمایانگر استرس، موهای شما هستند. اگر در زندگی خود حجم زیادی از استرس را تجربه می‌کنید، بدانید که سلامت موهای شما در خطر است. در این شرایط شکنندگی موهای شما افزایش خواهد یافت، تارهای موی شما نازک خواهد شد و فعالیت فولیکول‌های مو برای ساخت تارهای موی جدید دچار اختلالاتی خواهد شد. پس مدیریت استرس در جلوگیری از ریزش مو نقش مهمی دارد. برای کاهش استرس‌های خود می‌توانید از دوستان، خانواده، مشاوران روانشناس یا کلاس‌های آموزشی مدیریت استرس استفاده کنید.

یکی از بیماریهای روانپزشکی که می‌تواند باعث ریزش موها شود، تریکوتیلومانیا یا اختلال وسواسی موکنی است. در این بیماری فرد به طور غیرارادی اقدام به کندن موهای سر و صورت خود می‌کند. استرس یکی از مهمترین عوامل تشدید و حتی ایجاد این بیماری است.

استفاده از حوله و کلاه شخصی

همان طور که می‌دانید، موها به دلیل تماس زیاد با محیط اطراف، یکی از آسیب‌پذیرترین اعضای بدن ما هستند. یکی از این آسیب‌ها، مواجهه با عفونت‌های مختلف است. پس رعایت بهداشت شخصی برای جلوگیری از ریزش مو مهم است.

شایع‌ترین عفونتی که موها را درگیر می‌کند، عفونت‌های قارچی است که در علم پزشکی به آن “تینه‌آ کاپیتیس” ( Tinea Capitis ) گفته می‌شود. عامل این بیماری، گروهی از قارچ‌ها به نام درماتوفیت‌ها هستند. محیط مساعد برای رشد این قارچ‌ها، محیط‌های گرم و مرطوب است. این بیماری به شدت مسری است و می تواند به راحتی از یک شخص به شخص دیگری منتقل شود.

استفاده از حوله، کلاه، بالشت و شانه‌ی آلوده به این قارچ‌ها از راه‌های ابتلا به این بیماری است. شایع‌ترین علامت ابتلا به عفونت قارچی هم ریزش مو است که معمولا در مناطق مختلف به شکل دایره‌های مشخص یا سکه‌ای دیده می‌شوند. ناحیه‌ی دچار ریزش مو می‌تواند دردناک باشد. تب خفیف و بزرگ شدن غدد لنفاوی سر و صورت از دیگر علائم این بیماری است.

درمان بیماری های زمینه ای

ریزش مو می‌تواند یکی از علائم ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها باشد. بنابراین در صورتی که پس از مراجعه به پزشک و انجام بررسی‌های لازم، تشخیص بیماری خاصی برای شما داده شد، به دنبال شروع درمان ریزش مو باشید. برخی از بیماری‌هایی که با ریزش مو در ارتباط هستند، عبارت‌اند از:

کم کاری غده‌ی تیروئید

کم‌ کاری تیروئید به بیماری گفته می‌شود که در آن ساخت هورمون‌های تیروئید توسط غده‌ی تیروئید کاهش می‌یابد. علائم شایع‌ این بیماری عبارت‌اند از:

  • ضعف و خستگی
  • چاقی
  • پف کردن صورت
  • کند شدن حرکات و رفلکس‌ها
  • خشک شدن پوست
  • ریزش مو

برای افراد مبتلا به این بیماری داروهای جایگزین هورمون تیروئید مانند لووتیروکسین تجویز می‌شود که در جلوگیری از ریزش مو ناشی از کم کاری تیروئید هم بسیار موثر است. ریزش موی ناشی از این بیماری موقتی است و در فاصله‌ی چند ماه پس از شروع درمان، بهبود می‌یابد. برای تشخیص بیماری معمولاً از آزمایش‌های خونی استفاده می‌شود.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا پیکوز (PCOS)

این بیماری در خانم‌ها و پس از سن بلوغ مشاهده می‌شود و در آن به دلیل افزایش ترشح برخی از هورمون‌های جنسی مانند هورمون‌های آندروژنی، تعادل بین هورمون‌های جنسی به هم می‌خورد. معروف‌ترین هورمون‌های آندروژنی، هورمون تستسترون و دی‌هیدروتستسترون هستند که به هورمون‌های جنسی مردانه معروف‌اند. این‌ هورمون‌ها در آقایان بیشتر ترشح می‌شوند ولی در خانم‌ها هم وجود دارند.

برهم خوردن تعادل میان هورمون‌های جنسی باعث ایجاد علائم مختلفی می‌شود که شامل اختلال در چرخه‌ی قاعدگی، آلوپسی آندروژنی، پرمویی بدن، چاقی و آکنه است. پیکوز عمدتاً باعث پرمویی شده ولی در برخی افراد هم موجب ریزش مو با الگویی مشابه آلوپسی آندروژنی می‌شود. متاسفانه درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد ولی با استفاده از راه‌های جلوگیری از ریزش مو ممکن است.

درمان ریزش مو
درمان ریزش مو

روش‌ های خانگی درمان ریزش مو

تقریبا با اطمینان می‌توان گفت؛ هر فردی در زمان مواجهه با یک مشکل، انواع و اقسام روش‌های خانگی را برای درمان انتخاب می‌کنند. برخی از این درمان‌ها عبارتند از:

  • استفاده از تخم مرغ،
  • اسفناج،
  • آب پیاز،
  • حنا،
  • لیمو،
  • سرکه سیب،
  • آلوئه ورا،
  • آب برنج.

استفاده از این روش های خانگی شاید نتیجه بخش باشد، اما برای مدت زمان زیادی را باید صرف رسیدن به خواسته‌تان و توقف ریزش مو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا