سلامت

10عوارض مکمل بدنسازی برای نوجوانان

فهرست مطلب

برای بسیاری از نوجوانان، اعتماد به نفس و عزت‌نفس بالا با تناسب‌اندام آن‌ها رابطه مستقیمی دارد، به طوری که آن‌هایی که اضافه‌وزن داشته یا لاغراندام هستند، واقعا از احساس عزت‌نفس پایین رنج می‌برند. از این رو این افراد به مصرف مکمل‌های گوناگون و انجام تمرینات سنگین بدنسازی روی می‌آورند. اما به این نکته باید توجه داشت که عوارض مکمل بدنسازی برای نوجوانان که زیر 18 سال بوده و هنوز در حال رشد هستند بر روی متابولیسم بدن تأثیر خواهد گذاشت.

تیم حرفه ای فاوینو مجموعه ای از عوارض مکمل بدنسازی برای نوجوانان را در این مقاله ای اختصاصی جمع آوری کرده و در اختیار شما و دیگر مخاطبان خود قرار داده اند. همچنین آن ها از شما دعوت می کنند تا از سایت بوفچه دیدن کرده و از مطالب مهیج آن بهره ببرید.

عوارض مکمل بدنسازی برای نوجوانان چیست؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهند در حالی که مصرف ویتامین‌ها برای نوجوانان و بزرگسالان جوان مفید است، مصرف مکمل‌ها برای کاهش وزن، عضله‌سازی و افزایش حجم عضلات ممکن است باعث مشکلات پزشکی شدید شوند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده هشدارهای بی‌شماری درباره مکمل‌هایی که برای کاهش وزن، عضله‌سازی یا عملکرد ورزشی و انرژی فروخته می‌شوند، صادر کرده است.

عموماً متخصص‌ها بر این باور هستند که نوجوانان به‌دلیل عوارض مصرف مکمل بدنسازی نباید در سنین پائین از آن‌ها استفاده کنند. برخی بر این باور هستند که نوجوانانی که از این مکمل‌ها برای کاهش یا افزایش وزن استفاده می‌کنند، خود را در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌دهند. به‌عنوان مثال بدن نوجوانان با مصرف کراتین دچار کم آبی می‌شود که این کم آبی باعث آسیب رساندن به کلیه و کبد خواهد شد. همچنین مصرف استروئیدها برای نوجوانان ممنوع است و عوارض زیر را در پی خواهد داشت:

  • اختلال در رشد قدی
  • آکنه و کیست شدید
  • ایجاد مشکلات باروری
  • کوچک شدن بیضه‌ها در پسران
  • ایجاد بی‌نظمی قاعدگی در دختران
  • افزایش موهای زائد در دختران
  • تغییرات خلقی و رفتاری از جمله افزایش پرخاشگری

این چند مورد جز عوارضی هستند که بیشتر از سایرین در نوجوانان دیده می‌شود. در آنجایی که نوجوانان در سنین رشد به تغذیه مناسب نیاز دارند، بهتر است مواد مغذی مورد نیاز خود را از یک رژیم غذایی سالم بدست آورند تا اینکه بخواهند این مواد را مستقیما از مصرف زیاد مکمل‌‌ها وارد بدن کنند. برای مصرف مکمل‌های بدنسازی حتما باید با یک مربی متخصص یا پزشک مشورت کنند تا با توجه به فیزیک بدن و سن فرد، یک مکمل مناسب با دز مشخص به نوجوانان معرفی شود. مصرف مکمل تحت نظر پزشک مشکلی ایجاد نخواهد کرد و در کنار آن می‌توان برای تامین انرژی بدن و عضله سازی مفید واقع شود.

مشکلات کلیوی

پروتئین وی به ترمیم و بازسازی عضلات پس از ورزش کمک می‌کند اما مصرف بیش از حد پروتئین در عملکرد کلیه‌ها اختلال ایجاد کرده و موجب می‌شود تا آنها سخت‌تر بتوانند وظایف خود را انجام دهند. نارسایی‌های کلیه فقط مربوط به مصرف نادرست پروتئین نیست؛ مکمل‌های دیگر از قبیل گینر نیز چنانچه صحیح استفاده نشوند، ممکن است حتی موجب بروز سنگ کلیه شوند.

ناراحتی های گوارشی

حالت تهوع، درد معده، نفخ شکم و اسهال از جمله مشکلات گوارشی هستند که در پی استفاده از مکمل‌های تقلبی یا زیاده‌روی در مصرف مکمل‌های ورزشی ممکن است بروز یابند. اگر قصد استفاده از مکمل پروتئین را دارید باید این نکته را مد نظر بگیرید که آیا به لاکتوز حساسیت دارید یا خیر.

مشکلات کبد

از دیگر عوارض مکمل بدنسازی برای نوجوانان ایجاد مشکلات کبد است. بین مصرف و سوءمصرف مکمل‌های ورزشی مرز باریکی وجود دارد بنابراین به مقدار مصرف خود دقت کنید تا دچار مشکلات کبدی نیز نشوید.

مشکلات قلبی

معمولا ورزشکاران کمتر دچار نارسایی‌ها و حملات قلبی می‌شوند اما انجام تمرینات بسیار سنگین و وارد کردن فشار زیاد به بدن می‌تواند به سیستم قلب و عروق خود را وادار به کار بیشتر کند. هنگامی که قلب در دراز مدت نتواند پاسخگوی نیازهای بدن باشد، مشکلات عدیده‌ای پدید خواهد آمد.

عصبانیت

به این دلیل که کافئین یکی از مواد اولیه‌ تشکیل دهنده در بسیاری از مکمل‌های ورزشی است، مصرف بیش از حد آن می‌تواند آستانه تحریک عصبانیت را در فرد پایین بیاورد؛ همچنین در بعضی از مکمل‌ها محرک‌هایی وجود دارد که باعث افزایش جریان خون و گشاد شدن عروق می‌شوند؛ این موارد می‌توانند میل به عصبانیت را در فرد تشدید کنند.

عوارض مکمل کافئین

مکمل کافئین از جمله مکمل های بدنسازی ضروی است که استفاده از آن به تمامی افراد توصیه می شود. کافئین انرژی بدن را بالا می برد و همین امر بر قدرت تمرکز ورزشکاران اثر می گذارد. عوارض مکمل های بدنسازی همواره در مورد مکمل کافئین مد نظر بوده اند. از عوارض این مکمل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اضطراب و عصبی بودن
  • اسهال
  • سرگیجه
  • دیسفوریا و احساس ناراحتی
  • ضربان قلب سریع
  • سردرد
  • سوزش سردل
  • فشار خون بالا

عوارض مکمل بدنسازی بر کبد

تمامی موادی که وارد بدن می شوند از کبد عبور می کنند. در نتیجه، اگر مکمل های بدنسازی از مواد بی کیفیت درست شده باشند و یا به مقدار زیاد مصرف شوند می توانند به کبد آسیب های جدی وارد کنند.

برخی دیگر از عوارض مکمل بدنسازی برای نوجوانان

نوجوانان هم مانند جوانان بسیار به دنبال بدنسازی و یا فعالیت در زمینه های دیگر ورزشی به صورت حرفه ای می باشند که برای افزایش توان جسمی خود به دنبال استفاده از مکمل های ورزشی می باشند. در این سنین (بین 12 تا 18 سال) در بدن حجم زیادی از هورمون رشد و تستسترون ترشح میشود. تستسترون مهمترین هورمون جنسی مردانه است.

این هورمون ژنهای خاصی را فعال میکند مثل تولید سلول های جنسی و رشد حنجره، افزایش حجم عضلات و استخوان ها و غیره که اگر بنا بر دلیلی همچون مصرف مکمل های ورزشی که حاوی هورمون هایی همچون استروئید، پروهورمون و تقویت کننده تستسترون می باشند به میزان کافی ترشح نشود سن بلوغ و علائم به تاخیر می‌افتد و صفات ثانویه که باعث ایجاد تفاوت ظاهری بین مرد و زن می شود را نشان نخواهد داد.

همچنین در دوران بلوغ(نوجوانی) مغز دارای بیشترین میزان اتصالات عصبی نیز می باشد که کافئین موجب کاهش کارآمدی این شبکه می شود بنابراین مکمل های چربی سوز که دارای کافئین میباشند به شدت تاثیر بدی در نوجوانان خواهند داشت.

بسیاری از کارشناسان تغذیه بر این باورند که مصرف مکمل‌های بدنسازی در نوجوانان با هدف کاهش یا افزایش وزن و رسیدن به اندام ایده‌آل؛ باعث بروز مشکلات قلبی، اختلالات روانپزشکی، ناتوانی جنسی و ناباروری، آسیب رساندن به کلیه و کبد و سایر عوارض جانبی جدی می‌شود. از این رو متخصصان توصیه می‌کنند که نوجوانانی که مایل‌اند عضلانی‌تر شوند، به‌جای مصرف مکمل‌ها، روی تمرین با یک مربی حرفه‌ای تمرکز کنند و تغذیه و خواب کافی داشته باشند.

نوجوانان باید از مصرف چه مکمل‌ هایی خودداری کنند؟

در دوران نوجوانی، از ۱۲ سالگی تا ۱۸ سالگی، برای رشد بهتر بدن و پشت سر گذاشتن دوران بلوغ، حجم زیادی از انواع هورمون‌ها در بدن نوجوانان تولید می‌شود. هورمون رشد و تستوسترون از مهم‌ترین هورمون‌های دوره نوجوانی هستند. مصرف هرگونه مکمل یا دارو که حاوی هورمون‌ها از جمله استروئیدها، پروهورمون ها و تقویت کننده‌های تستوسترون باشد، می‌توانند در چرخه طبیعی تولید هورمون‌های بدن نوجوانان اختلال ایجاد کند. بنابراین توصیه جدی می‌شود تا از مصرف آن‌ها در سنین کمتر از ۱۸ سال و حتی در بزرگسالی خودداری شود. علاوه بر این، چربی سوزهای حاوی مقدار زیادی کافئین هم برای نوجوانان گزینه خوبی نیست و بهتر است مصرف نشود.

عوارض مکمل بدنسازی برای نوجوانان
عوارض مکمل بدنسازی برای نوجوانان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا