اخبار

نحوه زنده کردن سنگ فیروزه مرده

نحوه زنده کردن سنگ فیروزه مرده، یکی از سوالات پرتکراری است که اکثر کاربران درباره آن سوال می‌کنند تا درک درستی برای استفاده از این سنگ قیمتی پیدا کنند. در حقیقت فیروزه یکی از باارزش‌ترین سنگ‌های معدنی است که قدمتی طولانی دارد و از آن در موارد متعددی چون درمانی استفاده می‌کنند. این سنگ تا زمانی که به اصطلاح زنده باشد، خاصیت شفابخشی خوبی دارد، اما به محض اینکه این خاصیت خود را از دست بدهد و مرده شود، اثربخشی کمتری را به دنبال خواهد داشت. به منظور آشنایی بیشتر با نحوه زندگی کردن فیروزه پیشنهاد می‌کنیم به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

چگونگی آسیب دیدن سنگ فیروزه

سنگ فیروزه از جمله سنگ‌های قیمتی و بسیارگرانبهایی است که محبوبیت زیادی بین طرفداران خود دارد و افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. فیروزه هنگامی که رنگ آبی خود را از دست می‌دهد و تبدیل به رنگ سبز مات می‌شود، اصطلاحا به آن سنگ فیروزه مرده می ‌گویند. این فرایند بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که این سنگ در معرض اتفاقاتی چون حرارت بالا، آب داغ و استفاده از موادشیمیایی مختلف باشد. در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم.

  1. آب داغ

همان‌طور که می‌دانید، میزان سختی سنگ فیروزه چیزی در حدود 5 الی 6 است و از ضریب نفوذ بالایی هم برخوردار است. این سنگ به دلیل اینکه فوق العاده حساس و آسیب پذیر است، باید در نگهداری و مراقبت از آن دقت بالایی داشته باشید. سعی کنید در حین استفاده از این کانی قیمتی، از آب داغ استفاده نکنید، چرا که اثربخشی آن را از بین می‌برد و تبدیل به سنگی مرده و بی روح میشود این مورد در مورد سنگ تسبیح فیروزه نیز صدق می کند..

  1. استفاده از مواد آرایشی و شیمیایی

یکی از موارد دیگری که موجب می‌شود این سنگ به حالت مرده تبدیل شود، استفاده از مواد شیمیایی و آرایشی است. ترکیباتی شیمیایی مثل ادکلن‌ها، عطرها، اسانس‌های دارویی و کرم‌های آرایشی و بهداشتی به شدت روی اثربخشی سنگ فیروزه اثرگذار است و موجب از بین رفتن درخشش آن می‌شود.

  1. تابش مستقیم نورخورشید

تابش مستقیم نورخورشید، در به وجود آمدن سنگ فیروزه مرده تاثیر بسزایی دارد. به این صورت که اگر فیروزه را به مدت طولانی در معرض مستقیم نور خورشید قرار دهید، بعد از مدتی رنگ خود را از دست می‌دهد و تبدیل به سنگ مرده می‌شود.

  1. وجود چربی و روغن

چربی‌ها و روغن‌ها عامل دیگری هستند که در تبدیل فیروزه به سنگی مات و کدر نقش دارند. دقت داشته باشید که در حین آشپزی جواهرات خود را در معرض مستقیم با ترکیبات خوراکی قرار ندهید، چرا که سنگی مثل فیروزه به سرعت روغن را به خود جذب می‌کند و تبدیل به سنگی مات و بی‌رنگ شده و درخشش خود را از دست می‌دهد. همه این موارد موجب می‌شود این کانی با ارزش و زیبا به سنگ فیروزه مرده تبدیل شود. با رعایت موارد بالا سعی کنید محافظت بیشتری از این سنگ گرانبهای خود داشته باشید تا بتوانید سالیان طولانی از آن استفاده نمایید.

روش‌های موثر برای زنده کردن سنگ فیروزه

حال که دلایل اصلی تشکیل سنگ فیروزه مرده را متوجه شدیم، بهتر می‌توانیم روش‌های موثر برای بهبود و درخشش این سنگ را مورد ارزیابی قرار دهیم. بعضی از این روش‌ها بسیار ساده هستند و به راحتی می‌توانید در منزل روی آن‌ها کار کنید، اما بسیاری از آن‌ها فوق العاده پیچیده‌اند و نیاز به مشاوره با افراد متخصص و ماهر در این حوزه دارند. از جمله این راهکارها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. استفاده از پودر ماشین لباسشویی و آب گرم تصفیه شده و بدون کلر نقش موثری در زنده کردن سنگ فیروزه دارد. دقت کنید که بیش از حد آب نباید گرم و یا حتی داغ باشد، رعایت تعادل در سردی و گرمی آب بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که آب خیلی سرد یا خیلی داغ باشد، آسیب جدی به سنگ فیروزه وارد می‌شود و موجب کدر شدن این سنگ خواهد شد.

  2. استفاده از نمک دریا عامل دیگری است که می‌توانید برای زنده کردن این کانی زیبا و باارزش انجام دهید. در وهله اول بهتر است از یک ظرف مناسب با اندازه موردنیاز استفاده نمایید. سپس مقداری سنگ نمک را درون آن بریزید و فیروزه را داخل آن قرار دهید. نمک دریا به دلیل خاصیت بسیار بالایی که در زنده کردن این کانی دارد، به سرعت موجب درخشش و حفظ زیبایی آن می‌شود.

  3. مورد بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، شست و شو با آب بوده که سعی کنید از یک پارچه نمدار و خیس که بسیار نرم و لطیف است، برای تمیز نمودن سطح فیروزه استفاده نمایید. در ابتدا پارچه خیس را روی فیروزه بکشید و در مرحله دوم از یک پارچه خشک استفاده کنید.

  4. یک عامل دیگر برای زنده کردن سنگ فیروزه مرده این است که این کانی گران قیمت را برای 1 الی 2 ساعت در مقداری آب قرار دهید و بعد از مدتی آن را خشک کنید.

  5. عامل دیگری که می‌تواند در فرایند زنده کردن فیروزه نقش داشته باشد، استفاده از شعله شمع است، اما مهم‌ترین نکته این است که این کار باید توسط یک فرد حرفه‌ای صورت گیرد تا از آسیب جدی به این سنگ جلوگیری شود. اگر تجربه انجام این کار را ندارید، از انجام آن خودداری کنید.

  6. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید خاک هم در زنده کردن سنگ فیروزه مرده به شدت تاثیرگذار است. خاک به دلیل املاح معدنی بالایی که دارد، به سرعت می‌تواند بارهای منفی موجود در داخل سنگ را حذف کند و باعث درخشش بیشتر آن شود. برای انجام این کار کافیست به مدت چند دقیقه این کانی را داخل خاک قرار دهید و سپس آن را شسته و خشک نمایید.

  7. مورد آخر که حرفه‌ای و تخصصی تر از بقیه موارد است و باید حتما زیر نظر یک فرد کارشناس و متخصص انجام شود، فرایند واکس زدن یا رزین سنگ است که موجب زنده شدن سنگ فیروزه می‌شود. در این روش کاری که شما انجام می‌دهید این است که این سنگ را یکباره در رزین فرو ببرید تا از هر گونه آلودگی محافظت شود.

نحوه پاکسازی سنگ فیروزه

حال که با روش‌های موثر برای زنده کردن سنگ فیروزه مرده آشنا شدید، نوبت به نحوه پاکسازی این کانی باارزش می‌رسد که به شرح زیر است:

  1. استفاده از نور مناسب در فرایند پاکسازی موثر است.

  2. استفاده از نمک دریا نقش قابل توجهی در پاکسازی و درخشش بیشتر این سنگ دارد.

راهکارهای موثر برای نگهداری و شارژ سنگ فیروزه

راهکارهای متعددی برای نگهداری و محافظت درست از سنگ فیروزه مرده وجود دارد که به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

  • از ضربه زدن به بافت سنگ خودداری کنید.

  • برای تمیزکردن این سنگ، نباید آن را به یکباره داخل آب قرار دهید.

  • به هیچ عنوان در معرض مستقیم نور خورشید نباشد.

  • از افراد آگاه و متخصص در این حوزه که دانش علمی بالایی دارند کمک بخواهید.

مهم‌ترین مزایای استفاده از سنگ فیروزه

از زمان‌های قدیم، فیروزه به دلیل جذابیت و اهمیت فرهنگی آن مورد توجه بوده است. این سنگ توسط چندین فرهنگ تاریخی از جمله ترکیه، مصری‌ها، ایرانی‌ها، بومیان آمریکا و چینی‌ها در جواهرات استفاده می‌شده و هم‌چنان مورد توجه است. رنگ فیروزه ای که از آبی تا سبز آبی متغیر است، از خانواده مواد معدنی فسفات است. این سنگ قیمتی به دلیل ترکیب مواد معدنی متعدد از جمله مس و آهن، ظاهر قابل توجهی با رنگ‌های غیرمعمول و طرح‌های ماتریسی دارد. فیروزه در مقایسه با سایر سنگ‌های قیمتی نسبتاً نرم است و دارای درجه سختی Mohs 5 تا 6 است که آن را مستعد فرورفتگی و خراش می‌کند.

اگر سردرد، میگرن، آلرژی، گلودرد، مشکلات تنفسی یا هر اختلال فیزیکی دیگری که بر گوش، بینی، گلو یا ریه‌های شما تأثیر می‌گذارد را تجربه می‌کنید، جواهرات فیروزه همیشه آماده کمک هستند. علیرغم اینکه فیروزه برای سلامت جسمی شما عالی است، هنگامی که به عنوان سنگی شفابخش برای سلامت ذهنی و عاطفی شما استفاده شود، کارایی بالایی دارد.

سخن پایانی

در مجموع روش‌ها و راهکارهای متعددی برای زنده کردن سنگ فیروزه مرده وجود دارد که با بررسی آن‌ها می‌توانید به درک درستی در این حوزه برسید. سعی کنید از مشاوره افراد خبره استفاده کنید. هم‌چنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه پیشنهاد می‌کنیم به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا