اخبار

آیا لیزر موهای زائد سرطان‌ زا است؟

فهرست مطلب

لیزر موهای زائد: یک روش دائمی برای از بین بردن موهای زائد

لیزر موهای زائد یکی از روش‌های محبوب برای از بین بردن موهای زائد بدن و صورت است. این روش با استفاده از نور لیزر، فولیکول‌های مو را از بین می‌برد و باعث می‌شود که موهای زائد مجدداً رشد نکنند. لیزر موهای زائد معمولاً روشی ایمن و موثر است، اما برخی از افراد نگران این هستند که ممکن است این روش سرطان‌زا باشد. در این مقاله توسط کلینیک لبخند به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که آیا لیزر موهای زائد سرطان‌زا است یا خیر.

لیزر موهای زائد
لیزر موهای زائد

آیا لیزر موهای زائد سرطان‌زا است؟

تاکنون هیچ مطالعه علمی معتبری که نشان دهد لیزر موهای زائد باعث سرطان می‌شود، انجام نشده است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) نیز لیزر موهای زائد را ،برای استفاده ایمن در نظر گرفته است.

نحوه عملکرد لیزر در ایجاد سرطان

لیزری که در دستگاه های لیزر موهای زائد استفاده می‌شود، بسیار ضعیف است .برای مثال شما اگر میخواهید ناحیه ای از بدنتان را لیزر کنید باید کاملا نواحی اصلاح شده و بدون مو باشد چون نور لیزر بقدری ضعیف است که اگر نواحی دارای مو باشد ، لیزر موهای زائد اثرگذار نیست. پس چطور ممکن است که لیزرموهای زائد خطرناک و سرطان زا باشد؟ بنابراین، احتمال اینکه نور لیزر موهای زائد باعث آسیب به DNA و ایجاد سرطان شود، بسیار کم است.

لیزر زیربغل

         برخی از عوامل وجود دارند که ممکن است با ایجاد لیزر پوست آسیب ببیند. این عوامل عبارت‌اند از:

  • استفاده از لیزر موهای زائد در ناحیه‌ای که قبلاً دچار آسیب پوستی شده است.
  • استفاده از لیزر موهای زائد در ناحیه‌ای که دارای خال های بزرگ یا سایر ناهنجاری‌های پوستی است.
  • استفاده از لیزر موهای زائد در ناحیه‌ای که در معرض شدید آفتاب قرار می‌گیرد.
  • قبل از انجام لیزر موهای زائد، با پزشک خود در مورد سابقه پزشکی خود صحبت کنید.

بهترین سن لیزر موی زائد

لیزر موهای زائد یکی از روش‌های محبوب برای حذف دائمی موها است، اما استفاده از آن مستلزم به توجه به عوامل مختلفی است. مهمترین نکته، محدودیت سنی نداشتن این روش است. اما برخی عوامل از جمله تعادل هورمون‌ها تأثیرگذار بر نتایج لیزر می‌باشند.

بهترین سن برای شروع لیزر موهای زائد پس از ۱۸ سالگی است. در این سن، هورمون‌ها به تعادل می‌رسند و ریشه مشکل را می‌توان بهبود داد. لیزر قبل از این سن، ممکن است بازگشت موها را تسریع کرده و نتایج را کمتر مؤثر کند.

در مورد خانم‌ها، علاوه بر تعادل هورمونی، اهمیت دارد که هیچ بیماری هورمونی مانند سندروم تخمدان پلی‌کیستیک نداشته باشند. در صورت وجود چنین بیماری‌هایی، لیزر ممکن است تأثیر مطلوبی نداشته باشد و بیشتر به افزایش تراکم و ضخامت موهای زائد منجر شود.

لذا قبل از انجام لیزر موهای زائد، مشورت با متخصصان پوست و پزشکان برای ارزیابی دقیق وضعیت فردی و اطمینان از انتخاب بهترین زمان و شرایط ضروری است.
لیزر موهای زائد در کلینیک لبخند توسط کارشناس پوست و زیر نظر پزشک متخصص در محیطی کاملا بهداشتی و با لوازم شخصی بک بار مصرف انجام میشود.
شما میتوانید با تکمیل کردن فرم مشاوره آنلاین از سایت کلینیک لبخند با متخصصین مجموعه مشاوره بشوید.

لیزر موهای زائد پا

مراقبت های قبل از لیزر موهای زائد

  • یک ماه پیش از انجام لیزر موهای زائد نباید از داروهای لایه بردار استفاده کنید.
  • روش‌هایی مانند استفاده از موچین، وکس کردن موهای زائد، اپیلاسیون یا بند انداختن برای حذف موهای زائد ممنوع است. بنابراین توصیه می‌شود تا یک ماه قبل از لیزر، به‌هیچ‌وجه از این روش‌ها برای کندن موها استفاده نشود. به دلیل اینکه این روش‌ها باعث می‌شود تا مو از ریشه جدا شود، ممکن است هنگام لیزر کردن فولیکول مو از بین رفته باشد و لیزر این قسمت بی‌فایده باشد.
  • دقت داشته باشید که اگر موهای زائد شما تیره و ضخیم هستند از روش لیزر درمانی استفاده کنید. چنانچه موهای زائد شما کرکی باشند، لیزر می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد و تعداد موهای زائد شما را افزایش داده و آن ها را زبر کند.
  • پیش از عملیات لیزر در معرض نور خورشید قرار نگیرید. مگر اینکه از ضد آفتاب‌هایی با SPF بالا استفاده کنید و پوست خود را دائماً مرطوب نگه دارید.
  • ۲۴ ساعت پیش از لیزر پوست خود را با استفاده از ژیلت اصلاح کنید و موهای زائد را پاک‌سازی کنید. به این صورت مشکلاتی مانند سوزش ساقه مو و بروز حساسیت هنگام لیزر ایجاد نمی‌شود.
  • افرادی که بیماری‌های اعصاب و روان دارند و به مشکلاتی چون حساسیت پوستی، کیست تخمدان، تیروئید، دیابت و … مبتلا هستند، باید حتماً سوابق پزشکی خود را با پزشک معالج در میان بگذارند.
  • قبل از انجام لیزر حتماً باید مصرف داروهایی مانند راکوتان قطع شود. بعضی از داروهای دیگر مانند ماینوکسیدیل، سیکلوسپرین، انواع کورتون، فنیتوئین و … حتماً باید با مشورت پزشک استفاده شوند.
  • چنانچه بیماری‌هایی مانند زگیل، کهیر، اگزما، تبخال یا جوش‌های فعال دارید، نمی‌توانید لیزر موهای زائد انجام دهید.
  • استفاده از مواد آرایشی، لوسیون‌ها، بادی اسپلش، کرم، اسپری و … در نواحی که قرار است لیزر کنید، ممنوع است. بنابراین باید از قبل این ناحیه را با آب و شامپو تمیز و خشک نمایید.
  • خانم‌های باردار نمی‌توانند از لیزر استفاده کنند.
  • خانم‌هایی که در دوران شیردهی هستند، بهتر است قبل از انجام لیزر با پزشک خود صحبت کنند. چراکه لیزر می‌تواند اختلالات هورمونی به وجود بیاورد.

لیزر موهای زائد

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد

در صورتی که مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد را به‌درستی انجام دهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید از شر موهای زائد خود خلاص شوید. نکات مهمی که حتماً باید به آن ها توجه کنید، عبارت‌اند از:

  • به مدت ۲۴ ساعت بعد از لیزر دوش نگیرید.
  • شنا در استخر، استفاده از سونا و تزریق بوتاکس به مدت ۲۴ ساعت ممنوع است. زیرا این کارها می‌توانند باعث تحریک پوست شما شوند و برای سلامتی پوست ضرر داشته باشند.
  • بعد از انجام لیزر موهای زائد، اپیلاسیون انجام ندهید. زیرا این کارها باعث به تغییر افتادن روند درمان می‌شوند و فولیکول‌های مو را تحریک می‌کنند. بنابراین اگر نمی‌خواهید مجدداً موهای زائد شما رشد کنند، موهای صورت را به‌هیچ‌وجه نچینید.
  • چنانچه پوست شما دچار تغییر رنگ شده یا رنگدانه‌هایی روی پوست شما ایجاد شده، می‌توانید از روغن ویتامین E یا کرم آن استفاده کنید تا پوست تسکین پیدا کند.
  • به خاطر جلوگیری از سوزش پوستی تا زمانی که پوست شما بهبود پیدا نکرده از لوازم آرایشی استفاده نکنید.
  • آفتاب گرفتن یا استفاده از دستگاه سولاریوم بعد از لیزر توصیه نمی‌شود. حتی بهتر است اگر در معرض آفتاب قرار می‌گیرید از کرم‌های ضد آفتاب، کلاه، دستکش یا لباس‌های آستین بلند استفاده کنید تا ناحیه لیزر شده در معرض نور آفتاب قرار نگیرد.
  • جلسات درمان را کامل کنید. زیرا هر کس با توجه به رنگ پوست، ضخامت مو و ناحیه لیزر شده نیاز به جلسات درمان متعددی دارد. بنابراین طبق نظر پزشک در جلساتی که برای شما مشخص شده برای لیزر مراجعه کنید تا رشد مجدد موها متوقف شود. قطع درمان می‌تواند به‌کلی نتیجه کار را تغییر دهد.
  • پس از لیزر بهتر است از کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از ایجاد لکه‌های پوستی و سوختگی پوست استفاده شود.

لیزر پلاتینیوم

دستگاه لیزر پلاتینیوم چیست؟

دستگاه لیزر پلاتینیوم را می توان موثرترین و مدرن ترین دستگاه لیزر موجود برای از بین بردن موهای زائد به شمار آورد که برای پوست هایی با رنگ های مختلف و انواع موها مناسب است.

در لیزر پلاتینیوم، به جای این که فولیکول های مو در معرض انرژی زیادی قرار بگیرند و پوست شخص آسیب ببیند، فولیکول مو به صورت تدریجی گرم می شود و دما تا اندازه ای بالا می رود که به فولیکول ها آسیب برسد و از رشد مجدد آن ها جلوگیری شود و از سوی دیگر، هیچگونه عارضه ای برای پوست نداشته باشد.

به همین دلیل، امروزه برای محافظت از پوست در بسیاری از مراکز معتبر لیزر موهای زائد از دستگاه پلاتینیوم استفاده می شود چراکه لیزر با دستگاه پلاتینیوم نه تنها در زمینه حذف موهای زائد بسیار کارآمد است بلکه کمترین عوارض جانبی را برای پوست فرد به وجود می آورد.

در واقع، دستگاه پلاتینیوم، به یک سیستم خنک کننده قوی مجهز است که می تواند در هنگام استفاده متخصص زیبایی از توان های بالای لیزر، پوست فرد را خنک کرده و از هرگونه سوختگی احتمالی و درد و سوزش ناشی از آن جلوگیری کند.

در دستگاه لیزر پلاتینیوم، سه طول موج در یک اپلیکاتور ترکیب شده است که می توان به کمک آن، ساختارهای مختلف فولیکول های مو و همین طور عمق بافت های مختلف را به طور همزمان تحت تاثیر قرار داد.

لیزر پلاتینیوم، به واسطه قابلیت ترکیب سه طول موج مختلف و عوارض جانبی کمتر نسبت به سایر دستگاه های لیزر برتری چشمگیری دارد. طول موج هایی که دستگاه لیزر پاتینیوم برای هدف قرار دادن فولیکول موها مورد استفاده قرار می دهد، عبارتند از طول موج الکس ، طول موج دایود و طول موج اندیاگ.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا