اخبار

بهترین راه لاغر شدن چیست؟

فهرست مطلب

لاغر شدن امروزه به یکی از دغدغه های مدرنیته زنان و مردان در همه کشور های توسعه یافته و جهان سومی تبدیل شده است. زیرا انباشت چربی بیش از حد در ناحیه شکم و پهلو می تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن را افزایش دهد. اجتناب از نوشیدن الکل، خوردن پروتئین، دوری کردن از خوردن غذاهای پرکالری و پرچرب یا دنبال کردن ورزش منظم می تواند در کاهش چربی شکم و افزایش سرعت کاهش وزن نقش موثری داشته باشد.

تحقیقات علمی نشان می دهد که زنان بیش از مردان نسبت به فرایند حفظ تناسب اندام و کاهش وزن تلاش می کنند. چرا که زنان به دلیل تغییرات و ترشح هورمون های جنسی بیش از دیگر افراد مستعد اضافه وزن هستند به همین دلیل مراجعه به یک پزشک متخصص تغذیه می تواند به شما در راستای مدیریت وزن کمک کند.

چربی شکم

چربی شکم چیست؟

تجمع چربی در ناحیه شکم و پهلو یکی از مکانسیم های طبیعی بدن است تا در زمان اضطراری بتواند از آن برای حفظ سلامت بدن استفاده کند. ولی این تجمع چربی در برخی از افراد به ویژه زنان به صورت بیش از حد صورت می گیرد و انباشت چربی در قسمت پایین شکم و درست زیر ناف باعث می شود تا این افراد تناسب اندام خود را از دست بدهند. پزشکان متخصص تغذیه و زیبایی به صورت کلی تعاریف مختلفی را برای بیان نوع تجمع چربی در ناحیه شکم و پهلو بیان کرده اند.

  • چربی زیر جلدی

چربی زیر جلدی دارای بافت شل تری است و زیر پوست تشکیل می شود که به شما امکان می دهد شما بتوانید یک به آن فشار اندکی وارد کرده و با دست حسش کنید.

  • چربی داخل عضلانی

چربی عضلانی درون ماهیچه های اسکلتی یافت می شود و عمدتا برای افزایش انعطاف این بافت و پیشگیری از آسیب دیدگی عضله و استخوان ها وجود دارد.

  • چربی احشایی

چربی احشایی جمع شده بین اندام های شکمی شما (معده، کبد، کلیه ها و غیره) است که ما آن را چربی داخل شکمی یا چربی شکمی می نامیم.

علل اصلی چاقی و ایجاد چربی شکم

کارشناسان تغذیه بر این باورند که عدم تحرک کافی و دنبال کردن برنامه غذایی ناسالم دلیل اصلی تجمع چربی در اطراف ناحیه شکمی هستند. بنابراین دلایل اصلی و تاثیر گذار چاقی و افزایش سایز دور کمر می تواند در چند نکته جمع بندی و معرفی شود.

  • مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده و روغن های صنعتی، نوشیدنی های شیرین، فست فود و انواع تنقلات شیرین موجب افزایش غیر متعارف وزن می شود.

  • افزایش سطح استرس و دوری از عادات سالم مانند خواب یا ورزش، حواس پرتی، و پر خوری می تواند موجب چاقی گردد.

  • مولفه های ژنتیکی چاقی 40 تا 50 درصد از تغییرات وضعیت وزن بدن را تشکیل می دهند.

  • سبک زندگی بی تحرک و کم تحرکی می تواند باعث بروز بیماری های قلبی عروقی یا اضافه وزن گردد.

لاغر شدن شکم

سریعترین راه لاغری شکم و پهلو

لاغر شدن سريع با رعایت یک برنامه غذایی سخت، دنبال رژیم ورزشی سنگین و اصلاح سبک زندگی می توان برای افراد مختلف مفید باشد. ولی برخی از افراد نمی خواهند به صورت طبیعی از شر چربی های شکم خلاص شوند و برای کاهش چربی ممکن راه های جدید و سریع تر استفاده نمایند.

از این رو برای لاغر شدن سريع و کاهش چربی شکم می توان در کنار انجام تمرینات مقاومتی یا ورزش های هوازی همراه با دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم از روش های زیر استفاده کرد.

  • جراحی چاقی

برخی از افراد به ویژه آنهایی که از شاخص توده بدنی بالای 35 درصد برخوردار هستند یا مستعد ابتلا به بیمارهای مزمن همچون فشار خون بالا می باشند باید تحت عمل جراحی چاقی قرار بگیرند. انجام عمل جراحی همچون عمل اسلیو معده، بای پس معده و بالون می تواند در تسریع روند کاهش وزن نقش بسیار پر رنگی داشته باشد.

  • جراحی لاغری

انجام جراحی هایی همچون پیکر تراشی یا انسداد عصب واگ و آسپیراسیون معده می تواند در لاغر شدن سریع افزاد مختلف موثر باشد. این عمل های جراحی بسیار سنگین و هزینه بر هستند به همین دلیل باید توسط یک پزشک متبحر و حاذق انجام شود تا فرد دچار عوارض جانبی خطرناک بعد عمل نشود.

بهترین راه لاغر شدن شکم

کاهش و از بین بردن کامل چربی در نقاط خاصی از بدن غیرممکن است، ولی این به معنای عدم کاهش مقدار انباشت چربی در این نواحی نیست. بنابراین با انجام برخی از فعالیت ها یا دنبال کردن یک روتین خاص تغذیه ای و سبک زمدگی می توانید درصد چربی کلی بدن به ویژه پربی زیر شکم را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

مقاله پیشنهادی: علت استپ وزنی و راهکارهای رفع آن

پیروی از یک رژیم غذایی حاوی غذاهای همچون پروتئین، چربی‌های سالم و ریزمغذی‌ها باعث افزایش روند لاغر شدن به ویژه کاهش وزن در ناحیه شکم خواهد شد.

  • پلانکینگ یک تمرین ساده اما مؤثر برای افراد می خواهند از شر چربی های شکمی خود خلاص شوند.

  • یکی از راه‌های تاثیرگذار و اصلی کاهش چربی‌های زیر شکم، انجام ورزش‌های سنگین و هوازی با شدت بالا چند بار در هفته است.

  • دویدن سریع، پیاده روی آهسته و سریع، دوچرخه سواری یا انجام هر ورزش دیگری باشد می تواند به شما در کاهش وزن کمک نماید.

  • انباشت بیش از حد چربی های زیر شکم می تواند نشانه عدم تعادل هورمونی باشد، زیرا وجود چربی زیاد شکمی به کورتیزول بیش از حد یا تسلط استروژن مربوط می‌شوند.

  • به بدن خود گرسنگی ندهید زیرا که بدن در اثر گرسنگی زیاد عمدتا کورتیزول ترشح کرده و در نهایت چربی بیشتری در شکم ذخیره می‌کند.

  • در وعده های غذایی از خوردن پروتئین یا کربوهیدرات بالا به تنهایی خودداری کنید، زیرا این درشت مغذی ها می تواند بر ضد متابولیسم بدن عمل کند.

  • انجام فعالیت های کاهش استرس و تمرین مدیتیشن با یوگا به صورت روزانه می تواند باعث آرام شدن سیستم عصبی شما شده و در نهایت موجب کاهش وزن شود.

  • سبزیجات منبع بسیار خوبی از فیبر هستند و باید جزء کلیدی رژیم غذایی شما در حالت کلی و داخل برنامه غذایی کاهش وزن باشند. زیرا فیبر برای سلامت بهینه گوارش مهم است و موجب تحرک و منظم بودن فعالیت متابولیسم بدن شده یا نفخ، گاز و یبوست را به حداقل ‌رساند.

  • مصرف الکل را متوقف کنید زیرا این نوشیدنی باعث افزایش بیش از اندازه چربی شکمی شده و در نتیجه احساس سیری کم می کند.

  • نوشابه های گازدار را کنار بگذارید، زیرا نوشیدن نوشابه و نوشیدنی های شیرین همانند تزریق قند از طریق سرنگ به بدن است.

تغذیه مناسب برای لاغر شدن

کلام آخر

انتخاب‌ سبک زندگی سالم، تغییر عادات، مداخلات غذایی می تواند به مروز زمان باعث کاهش وزن و از دست دادن چربی اضافی بدن شود. در این میان برای خلاص شدن از شر چربی احشایی و لاغر شدن سریع می توانید برخی موارد را به صورت منظم رعایت کنید. زیرا چربی شکم و تجمع کلسترول در نواحی داخلی بدن همچون کبد، معده و روده می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سرطان را افزایش دهد.

بنابراین برای جنگ با چربی شکم می توانید از ورزش، رژیم غذایی سالم، بهبود خواب و مهمتر از همه، درک بهتر نقش کالری ها استفاده نمایید.

برای مطالعه بیشتر در مورد روش های لاغری علمی می توانید به سایت دکتر عطاردی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا