اخبار

5 توصیه مهم برای پیشگیری از سنگ کلیه در تابستان

5 توصیه مهم برای پیشگیری از سنگ کلیه در تابستان

 

5 توصیه مهم برای پیشگیری از سنگ کلیه در تابستاندر فصل تابستان به دلیل افزایش دما، بدن نیاز بیشتری به آب دارد و از این رو همه انسان ها باید به سلامت خود بیشتر اهمیت دهند و آب بیشتری بنوشند. کلیه جزو اعضای اصلی بدن است که در اثر کم آبی در فصل تابستان، سنگ ساز می شود و آسیب بیشتری می بیند. اکثر کسانی که دچار مشکل کلیه هستند، در این فصل کلیه درد بیشتری را تجربه می کنند که از این رو باید از بهترین دکتر کلیه در ایران کمک بگیرند. به وجود آمدن سنگ در کلیه با درد بسیار زیادی همراه است که باید توسط پزشک متخصص درمان شود. تشکیل سنگ کلیه علل متعددی دارد که باید با در نظر گرفتن آن ها، به برخی نکات و توصیه های مهم توجه کرد تا از به وجود آمدن سنگ کلیه جلوگیری شود. اگر شما نیز می خواهید برای حل این مشکل خود پزشک متخصص بیابید، می توانید به سایت های تاپتنا، جراحا، پزشک24 و … مراجعه کنید.

علل تشدید سنگ کلیه در تابستان

کم آبی بدن در اثر هوای گرم : ننوشیدن آب کافی و تعریقبسیار زیاد باعث کم آبی بدن و افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه می شود. افرادی که در مناطق بسیار گرم یا خشک زندگی می کنند، به ویژه در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند.

افرادی که به سنگ کلیه مبتنی بر اگزالات مبتلا می شوند باید از مصرف سبزیجات با برگ تیره و سایر غذاهای غنی از اگزالات مانند فلفل و بستنی خودداری کنند. قهوه، اسفناج، شکلات، سیب زمینی شیرین، چغندر، محصولات سویا و بادام زمینی حاوی اگزالات اند.

.سن : به طور عادی سنگ کلیه افراد مسن را به دلیل رسوب کلسیم درگیر خود می کند. ولی سایر عوامل سبک زندگی مانند چاقی در جوانان باعث افزایش تعداد سنگ کلیه در این گروه سنی شده است.

رژیم غذایی : مصرف بیش از اندازه شکر، نمک و پروتئین می تواند خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش دهد. مصرف زیاد نمک کلیه ها را مجبور می کند تا کلسیم بیشتری را فیلتر کنند که این امر خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد.

اضافه وزن و رژیم غذایی با کالری بسیار کم : اضافه وزن و رژیم های بسیار سخت و کم کالری نیز می تواند باعث سنگ کلیه شود.

بیماری های قبلی : بعضی بیماری ها و جراحی ها خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهند. اختلالات گوارشی از جمله اسهال مزمن، بیماری التهابی روده یا جراحی بای پس معده از این قبیل عوارض می باشند. این بیماری ها عملکرد گوارش را دچار تغییر می کنند و بر جذب آب و کلسیم در بدن تأثیر می گذارند. علاوه بر این، کسانی که اغلب از عفونت های دستگاه ادراری، غدد پاراتیروئید، سیستینوری یا اسیدوز توبولار کلیوی رنج می برند، بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند.

مصرف برخی مکمل ها و داروها: بعضی مکمل های غذایی از جمله ویتامین C و برخی داروها مثل آنتی اسیدهای کلسیم، ملین ها یا داروهای ضد افسردگی و داروهای میگرن نیز این خطر را افزایش می دهند.علل تشدید سنگ کلیه در تابستان

نکات مهم جهت پیشگیری از سنگ کلیه در تابستان

1 . نوشیدن مقدار زیادی مایعات جهت هیدراته ماندن بسیار تاثیر گذار است و برای رقیق شدن ادرار، دست کم هشت لیوان آب روزانه بنوشید، البته در صورتی که در گذشته سنگ کلیه داشته اید، 12 لیوان آب بنوشید. اگر دمای هوا بالا است و عرق می کنید، آب بیشتری بنوشید. به یاد داشته باشید که آب لیمو یا لیموترش را به آب اضافه کنید.

2 . شما باید به این نکته ضروری اهمیت دهید زیرا پیروی کردن از یک رژیم غذایی با سدیم بالا موجب بیشتر شدن میزان کلسیم در ادرار می شود. مصرف سدیم خود را به 2300 میلی گرم در روز معادل تقریباً یک قاشق چایخوری محدود کنید.

3. توصیه مهم دیگر مربوط به مصرف غذاهای غنی از کلسیم است. کلسیم تاثیر بسزایی بر تشکیل سنگ کلیه می گذارد. شما نباید بیش از 1000 تا 1200 میلی گرم کلسیم در روز مصرف کنید. مقدار زیادی میوه و سبزیجات بخورید که می تواند به افزایش سیترات ادرار و جلوگیری از سنگ کلیه کمک شایانی کند.

4 . استفاده از پروتئین حیوانی خود را کاهش دهید. پروتئین حیوانی موجب افزایش ریسک ابتلا به سنگ را می شود. مصرف گوشت را به 230 گرم در روز محدود کنید.

5 . در صورتی که شما حتی غذاهای سالمی که اگزالات دارند را مصرف کنید، احتمال افزایش تشکیل سنگ کلیه وجود دارد، بنابراین در مصرف این غذاها وسواس بیشتری به خرج دهید : اسفناج، چغندر، گردو، جوانه گندم، ریواس و سویا

بهترین نوشیدنی ها برای جلوگیری از سنگ کلیه

در صورتی که می خواهید از تشکیل سنگ کلیه در فول گرم تابستان جلوگیری کنید، می توانید از برخی نوشیدنی ها استفاده کنید. برخی از این نوشیدنی ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

آب : در صورتی که شما آب فراوان بنوشید، نه‌تنها از به وجود آمدن سنگ جلوگیری می‌کند، بلکه سبب شاداب تر شدن پوست شما می شود. نوشیدن آب موجب رقیق شدن ادرار می گردد و مانع از رسوب و به وجود آمدن سنگ می‌شود.

لیموناد : نوشیدن لیموناد در طول روز نه تنها از تشکیل سنگ در کلیه جلوگیری می کند، بلکه موجب کند شدن رشد سنگ‌های جدید می شود. لیموناد جایگزین بسیار خوبی برای برخی از داروهای شیمیایی می باشد.

آب ریحان : ریحان دارای اسید استیک می باشد که کمک شایانی به تجزیه‌ی سنگ کلیه و کاهش درد آن می‌کند. در ضمن این گیاه مواد مغذی زیادی دارد که برای اختلالات گوارشی و التهابی مورد استفاده قرار می گیرد. آب ریحان به علت داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد‌التهابی به حفظ سلامت کلیه کمک می‌کند.

ماء الشعیر : ماء الشعیر از نوع تلخ آن، بهترین گزینه برای درمان سنگ کلیه است. این نوشیدنی سرشار از ویتامین ب می باشد و به علت داشتن خاصیت قلیایی، از تشکیل سنگ در کلیه جلوگیری می کند.بهترین نوشیدنی ها برای جلوگیری از سنگ کلیه

کلام آخر

در فصول گرم سال مانند تابستان، احتمال تشکیل سنگ کلیه بسیار افزایش می یابد زیرا در این فصل بدن کم آب می شود و در نهایت کلیه ها سنگ بیشتری می سازند. از این رو باید همه انسان ها آب بیشتری بنوشند و به تغذیه خود بیشتر اهمیت دهند. ما نیز سعی کردیم در این مقاله مطالب مفیدی در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. از اين كه تا انتهای اين مقاله ما را همراهی كرديد از شما بی نهايت ممنونيم و در صورتی كه هر گونه انتقاد يا پيشنهاد در رابطه با این موضوع داريد می توانيد از طريق سايت تاپتنا یا toptena.ir با ما در ميان بگذاريد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا