اخبار

5 عامل موثر بر طول عمر کامپوزیت【سال1402】

فهرست مطلب

5 عامل موثر بر طول عمر کامپوزیت【سال1402】

یکی از معیارهای مهم زیبایی، داشتن دندان های سفید و بدون نقص است. برای افزایش زیبایی و جذاب شدن لبخند می توانید تغییراتی روی دندان های خود ایجاد کنید، که سبب ایجاد یک حس جدید در زندگی و افزایش رضایت از خود گردد. دندان‌ها و لبخند شما تقریبا یک سوم صورت شما را در اختیار دارد، بنابراین از بسیاری از جنبه‌های دیگر، ظاهر شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از روش ها برای داشتن لبخندی زیبا کامپوزیت است برای انجام آن می توانید به بهترین دکتر کامپوزیت در تهران مراجعه کنید. در این مقاله عوامل موثر بر طول عمر کامپوزیت را برای شما عزیزان بیان می کنیم، برای آگاهی بیشتر از مطالب سایت ایران دنتال و همچنین پزشک 24، نوبت. آی آر، دندانپزشکا بهره ببرید.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت به شکلی از مواد رزینی بوده و در بازسازی دندان ها بسیار کاربرد دارد. مواد کامپوزیتی به صورت خمیری بوده و مشابه دندان‌هاست. دندانپزشک یک لایه نازک از آن بر روی سطح دندان قرار می‌دهد و آن را فرم می دهد، برای تثبیت این مواد، بعد از فرم‌دهی بر روی دندان، به کمک نور آبی آن را سخت می‌کند. این ماده دارای استحکام و زیبایی بوده، به همین دلیل کاندید مناسبی برای ترمیم دندان ها به شمار می آید.

عوامل موثر بر طول عمر و ماندگاری کامپوزیت دندان

تخصص و مهارت دندانپزشک

مهارت و تخصص دندانپزشک یکی از تاثیر گذار ترین موارد در ماندگاری و دوام کامپوزیت دندان است. پیش از نصب کامپوزیت سطح دندان کاملا تمیز و بدون آلودگی باشد، همچنین باید مواد رزین کاملا متناسب با دندان قرار داده شوند و به دندان های دیگر نچسبند.

برند و جنس کامپوزیت دندان

ماده اصلی که در کامپوزیت به کار برده می شود رزین است. رزین یک ماده پلاستیکی است که به شکل خاک رس بوده و دندانپزشک زیبایی آن را روی سطح دندان ها قرار می دهد. مواد دیگری به غیر از رزین در ساخت کامپوزیت دندان به کار گرفته می شود که در کلینیک های دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد برای اینکه استحکام بالاتری داشته باشند باید یک برند مناسب را انتخاب کنید.

رعایت کردن بهداشت دهان و دندان

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از عواملی هستد که باید به آن ها توجه بسیاری داشت تا کامپوزیت های دندانی شما دچار تغییر رنگ و آسیب دیدگی نشوند. بهتر است روزی دوبار دندان های کامپوزیت شده رو بشویید و از خمیر دندان متناسب با دندان های کامپوزیت شده استفاده کنید.

عدم استعمال دخانیات و نوشیدن الکل

اگر مصرف دخانیات شما زیاد است ماندگاری کامپوزیت شما کمتر خواهد شد. دخانیات را ترک کنید تا از آسیب رسیدن به دندان های کامپوزیت شده خود جلوگیری کنید. نیکوتین، مواد مخدر و استفاده از مشروبات الکلی باعث فرسودگی و زرد شدن آن ها می شود.

رژیم غذایی مناسب

داشتن رژیم مناسب بعد از کامپوزیت تاثیر بسیاری بر طول عمر کامپوزیت دارد از جمله این موارد:

  • نوشیدن آب به مقدار زیاد، بعد از هر وعده غذایی در رژیم غذایی خود آب به مقدار کافی بنوشید زیرا ممکن است یک‌سری خوراکی‌ها در میان دندان‌های شما گیر افتاده باشند. نوشیدن آب باعث می شود این خوراکی‌ها از بین دندان‌ها خارج شوند.
  • غذاهای نرم ، بعد از انجام کامپوزیت از غذا های نرم استفاده کنید از جمله این غذاها سیب زمینی، نان نرم، تخم مرغ، انواع غذاهای کنسروی و غیره هستند.
  • مواد غذایی رنگدانه دار ، بعد از انجام کامپوزیت دندان از مواد غذایی رنگدانه‌دار کمتر استفاده کنید . از جمله مواد غذایی رنگدانه‌دار می‌توان به قهوه، چای سیاه، گوجه فرنگی، ، توت فرنگی، بلوبری ،سس قرمز و… اشاره کرد.
  • مواد غذایی سفت، در صورت استفاده از مواد غذایی سفت، کامپوزیت شما دچار شکستگی می شود. از جمله مواد غذایی سفت می‌توان به آجیل،مواد غذایی استخوان‌دار همچون جوجه کباب، سیب، هویج، جویدن یخ، و غیره اشاره کرد.

کاندید مناسب برای کامپوزیت ونیر چه کسی است؟

1- نامرتبی شدید دندان ها ، اگر دندان های نامرتبی داشته باشید دچار پوسیدگی زود هنگام دندان ، کاهش اعتماد به نفس می شوید برای زیبایی و منظم شدن دندان هایتان از کامپوزیت دندان استفاده کنید.

2-نداشتن بیماری و عفونت لثه ها، کسانی که التهاب و عفونت لثه نداشته باشند می توانند کامپوزیت انجام دهند. اما اگر فرد بیماری و عفونت لثه داشته باشد ابتدا باید آن را برطرف کند زیرا امکان پوسیدگی دندان و افتادن کامپوزیت نیز وجود دارد.

4- برخی از افراد تمایل به داشتن دندان های زیبا و خط لبخند جذاب هستند .کامپوزیت یکی از روش هایی است که می تواند بدون آسیب زدن، لبخند زیبایی را برای افراد به همراه داشته باشد.

5-افرادی که دندان های بد رنگ دارند، کامپوزیت باعث سفید شدن دندان هایشان می شود.

آیا کامپوزیت می تواند دائمی باشد؟

بسیاری از درمان های زیبایی دندانپزشکی دائمی نبوده و عمر متوسطی دارد، برندهای باکیفیت کامپوزیت دارای دوام و ماندگاری بالایی هستند .طول عمر کامپوزیت به مواردی که در بالا اشاره کردیم بستگی دارد و اگر نکات مراقبتی بعد از نصب به درستی رعایت شوند، تا حدود 10 سال ماندگار خواهند بود و همچنین اگر نزد دندانپزشک متخصص کامپوزیت انجام دهید و از مواد باکیفیت استفاده کنند، در این شرایط می توان گفت که کامپوزیت ها دارای استحکام بسیار خوبی خواهند بود.

کلام آخر

کامپوزیت دندان یک روش درمانی و زیبایی برای ظاهر دندان ها و ترمیم خط لبخند می باشد، اما در صورتی که نگهداری و مراقبت از آن به خوبی رعایت شود، نحوه مراقبت از کامپوزیت سبب دوام طول عمر کامپوزیت می شود.در این مقاله سعی کردیم عوامل موثر بر دوام کامپوزیت را برای شما دوستان گرامی شرح دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت ایران دنتال irandental.org مراجعه کنید، از همراهی شما نهایت تشکر را داریم و پذیرای پیشنهادات و انتقادات شما عزیران هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا