اخبار

مقدار ترکیب ضد زنگ با تینر + درصد ترکیب ضد زنگ با بنزین

فهرست مطلب

مقدار ترکیب ضد زنگ با تینر + درصد ترکیب ضد زنگ با بنزین

 

نسبت ترکیب ضد زنگ با تینر

آهن یک فلز خاص است، با کابردهای فراوان و ویژگی های فوق العاده. این فلز معایبی دارد که مهمترین آن، اکسایش و زنگ زدگی است. هنگامی که آهن در معرض رطوبت یا سایر عوامل مخرب قرار می گیرد، به سرعت اکسید می شود؛ این اکسایش باعث زنگ زدن آهن می شود. زنگ آهن باعث کاهش استحکام سازه می شود بنابراین، باید به دنبال راهی برای جلوگیری از زنگ زدن آهن باشیم. خرید ضد زنگ و استفاده اصولی از آن یکی از راه هایی است که برای خلاص شدن از زنگ آهن مورد توجه قرار گرفته است. استفاده اصولی از ضد زنگ و رنگ آمیزی صحیح آهن، نقش بسزایی در کاهش زنگ زدگی و خوردگی این فلز گرانبهاء ایفا می کند. سوالی که کاربران فاوینو از ما می پرسند این است که چطور ضد زنگ را رقیق کنیم؟ اصولا نسبت ترکیب ضد زنگ با تینر چقدر است؟

در ادامه به درصد ترکیب ضد زنگ با بنزین نیز می پردازیم، پیشنهاد می کنیم این مطلب کاربردی از فاوینو را از دست ندهید تا به راحتی و تنها در چند قدم جلوی زنگ زدگی سازه آهنی تان را بگیرید.

درصد ترکیب ضد زنگ با تینر چقدر است

بخش بزرگی از تجهیزات و سیستم های تولیدی، کارخانجات و ادارات از آهن و فولاد برای مصارف مختلف استفاده می کنند. از لوله کشی گرفته تا ساخت سازه های آهنی همگی نیاز به نگهداری دارند. یکی از روش های پیشگیری از پوسیدگی فلزات، جلوگیری از زنگ زدن آن ها است. استفاده از ضد زنگ و پوشش های ضد خوردگی آسان ترین روش جلوگیری از زنگ زدن و خرابی آن ها است، اما لازم است این کار را اصولی انجام دهید.

ضد زنگ چیست؟

ضد زنگ یک پوشش محافظتی برای فلزات است که با ایجاد لایه‌ ای مقاوم، از آن ها در برابر زنگ‌ زدگی و خوردگی محافظت می‌کند. پیگمنت‌ های ضد خوردگی اکسید آهن موجود در ضد زنگ ها تا حد زیادی مانع از زنگ زدگی آهن و سایر فلزات می شوند. ضدزنگ ها غلیظ هستند و برای استفاده، باید آن ها را به وسیله یکی از انواع تینر یا بوسیله مقداری بنزین رقیق کنید و به غلظت مطلوب برای رنگ آمیزی سطح فلز برسانید. غلظت این ماده باید مناسب باشد تا به طور یکنواخت روی سطح فلز پخش شود. نسبت ترکیب تینر با ضد زنگ برای تعیین غلظت این ماده بسیار مهم است.

ضد زنگ چیست؟

درصد ترکیب انواع ضد زنگ با تینر

نسبت دقیق ترکیب ضد زنگ و تینر به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهمترین عامل تعیین کننده درصد ترکیب، نوع ضد زنگ است. معمولا روی قوطی انواع ضد زنگ میزان ترکیب آن با حلال را ذکر می کنند. ضد زنگ ها در انواع مختلفی تولید می شوند، مهمترین انواع آن ها به سه دسته زیر تقسیم می شوند.

  • ضد زنگ آلکیدی هواخشک
  • ضد زنگ اپوکسی
  • ضد زنگ یا رنگ زینک ریچ

این که ضد زنگ از چه نوعی باشد، برای تخمین درصد ترکیب آن با تینر مهم است. برای ضد زنگ های روغنی نسبت 3 به 1 را مد نظر قرار دهید. نسبت ضد زنگ به تینر در نوع روغنی نهایتا 30 درصد تینر در مقابل 70 درصد از ماده ضد زنگ باشد کفایت می کند.

ترکیب تینر با انواع ضد زنگ

ضد زنگ های اپوکسی از خانواده رزین های اپوکسی می باشند. این نوع دو جزئی بوده و شامل یک بخش ضد زنگ و یک بخش از خشک کننده(سخت کننده) می باشد. به دلیل وجود هاردنر در این ضد زنگ ها لازم است آن را با درصد بیشتری از تینر فوری مخلوط کنید تا به غلظت مناسب برسد. معمولا نسبت ترکیب ضد زنگ های اپوکسی با تینر فوری 3 به 2 می باشد. به عنوان مثال اگر 600 گرم از محلول ضد زنگ + هاردنر را داشته باشید، حدود 400 گرم تینر به آن اضافه کنید به غلظت مطلوب می رسد.

رنگ زینک ریچ نوعی رنگ ضد خوردگی غنی شده با گرد روی است و به عنوان ضد زنگ، برای جلوگیری از خوردگی سطوح فلزی مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ تینر مخصوص به خود (حلال اپوکسی) را دارد. نسبت ترکیب رنگ زینک ریچ با تینر آن معمولا 1 به 5 است. یعنی نهایتا از 20 درصد حلال در مقابل 80 درصد رنگ ضد زنگ استفاده می شود. پیشنهاد می کنیم، اگر سازه شما در مناطق شرجی قرار دارد از این نوع ضد زنگ استفاده کنید.

ترکیب ضد زنگ با بنزین

برای کاهش غلظت ضد زنگ می توانید به جای تینر از بنزین استفاده کنید. هرچند این کار توصیه نمی شود اما، لازم است درصد ترکیب ضد زنگ با بنزین را بیان کنیم تا شما خواننده گرامی پاسخ سوال خود را از این مطلب جامع گرفته باشید. بنزین یک ماده قابل اشتعال است که ترکیب آن با ضد زنگ می تواند این ماده را برای رنگ آمیزی سطح فلز آماده کند. استنشاق گاز ناشی از ترکیب این دو برای سلامتی مضر است، پس در هنگام ترکیب بنزین و ضدزنگ از ماسک فیلتردار استفاده کنید.

مقدار ترکیب ضد زنگ با بنزین

در بنزین مقدار بسیار زیادی حلال وجود دارد، آسانتر تبخیر می شود و روغن کمتری دارد. بنابراین برای رقیق سازی ضد زنگ با آن به مقدار کمتری از حلال نیاز دارید. در ادامه درصد ترکیب بنزین با ضد زنگ را برای هر سه نوع از ضد زنگ ها بیان می کنیم.

نسبت ترکیب بنزین با انواع ضد زنگ

برای رقیق سازی ضد زنگ های آلکیدی هواخشک با توجه به ماهیت این نوع، لازم است تنها 20 تا 25 درصد از حلال بنزین را به آن بیافزایید. در نظر داشته باشید که با توجه به سریع خشک بودن این ماده، بعد از اضافه کردن بنزین و مخلوط شدن آن ها، ضد زنگ را سریع و با دقت روی سطح فلز اجرا کنید. این محلول سریعا خشک می شود و باید با دقت کافی رنگ آمیزی را انجام دهید.

نسبت ترکیب ضد زنگ اپوکسی با بنزین 30 به 70 است. یعنی در هر کیلوگرم ضد زنگ، 300 گرم بنزین اضافه کنید کافی است. لازم به یادآوری است که در این نوع ضدزنگ ها هادنر وجود دارد. بنابراین بهتر است برای رقیق سازی، از تینر فوری به جای بنزین استفاده کرد.

رنگ های زینک ریچ برای رقیق سازی نیاز به تینر اپوکسی دارند. بنابراین مخلوط کردن آن با بنزین اصولی نیست. پیشنهاد می کنیم برای رقیق کردن ماده ضد زنگ در هر نوعی که هست از تینر های مخصوص به آن استفاده کنید.

طرز استفاده از ضد زنگ

برای پوشش دهی سطح فلز با ضد زنگ لازم است چند نکته را رعایت کنید. رعایت این نکات باعث بهبود رنگ آمیزی و افزایش طول عمر سازه فلزی می شود. سعی کنید همه موارد را با دقت، صبر و حوصله انجام دهید تا یک پوشش ضد زنگ مناسب روی فلز مورد نظر اجرا شود.

  • سطح فلز را از هر گونه کثیفی، آلودگی، روغن و پلیسه جوش پاک کنید.
  • با توجه به نوع ضد زنگ، حجم مورد نیاز را با درصد متناسبی از تینر یا بنزین داخل یک ظرف بریزید.
  • ضد زنگ و تینر را به خوبی هم بزنید تا محلولی یکنواخت، با غلظت مناسب بدست بیاید.
  • بسته به نوع رنگ آمیزی می توانید با استفاده از قلم مو، پیستوله یا غلطک ضد زنگ را روی سطح فلز اجرا کنید.
  • بعد از اجرا به مدت 1 تا 2 ساعت صبر کنید تا ضد زنگ کاملا خشک شود.

نکته : اگر سطح کار وسیع است و نیاز به اجرای چند مرحله ای دارید، حتما بعد از اجرای مرحله اول، درب قوطی ضدزنگ را ببنید تا خشک نشود.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی نسبت ترکیب ضد زنگ با تینر و بنزین پرداختیم. گفتیم ضد زنگ انواع مختلفی دارد و درصد ترکیب آن با بنزین، تینر و سایر حلال ها بسته به نوع ماده متفاوت است. انواع ضد زنگ را مورد بررسی قرار دادیم و راهنمای جامع ترکیب انواع ضدزنگ با تینر را برای شما ذکر کردیم. امیدواریم این مطلب از فاوینو برای شما خوانندگان گرامی مفید بوده باشد.

جستجوی کاربرای برای این مطلب:

  • https://favino ir/27679/مقدار-ترکیب-ضد-زنگ-با-تینر-درصد-ترکیب-ض/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا