اخبار

مهم ترین علل گرفتگی لوله فاضلاب و روش های رفع آن

فهرست مطلب

همانطور که مستحضرید انسداد و گرفتگی لوله ممکن است برای هر نوع لوله ای از جمله لوله فاضلاب، لوله آب، لوله شهری، صنعتی، خانگی، لوله با قطر کم و زیاد، لوله قدیمی و نو رخ دهد. اما آنچه که مهم است مدت زمان و میزان حجم گرفتی لوله ها می باشد که نسبت به کارایی هر یک متغیر است. به عنوان مثال برخی لوله ها نظیر لوله فاضلاب رستوران ها و آشپزخانه ها هستند که بر اثر کارکرد بیش از حد، موجب پیدایش فضولات روغنی و چرب می شوند و تایم گرفتگی لوله و حجم آن را زودتر و بیشتر می کنند اما برخی دیگر مثل لوله فاضلاب خانگی هستند که به دلیل تولید فضولات و رسوبات کم، دیرتر و کمتر دچار انسداد و گرفتگی می شوند.

در این بین گرفتگی می تواند برای لوله سینک آشپزخانه، روشویی، چاه آشپزخانه، توالت، حمام و … نیز رخ دهد که همه ما کم و بیش با علائم آن آشنا هستیم. به عنوان نمونه وقتی که مدت زمان تخلیه آب سینک طول می کشد و یا هنگام دوش گرفتن در حمام احساس می کنیم زیر پایمان پر از آب شده؛ همه اینها جزو نشانه هایی هستند که به ما اخطار می دهند به زودی با انسداد و گرفتگی لوله فاضلاب مواجه خواهیم شد. در چنین مواقعی چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد این است که بدانیم دلایل این گرفتگی چیست و چگونه در پی رفع آن باشیم. مسائل مختلفی می تواند به عنوان دلیل این گرفتگی ها مطرح باشد اما با بررسی هایی که توسط شرکت های مختلف لوله بازکنی انجام شده به این نتیجه رسیده اند که در اکثر مواقع اشیاء و مواد زائدی همچون انگشتر، زنجیر، دستمال کاغذی و … هستند که با ورود به لوله فاضلاب علت اصلی این گرفتگی ها می باشند.

انواع گرفتگی لوله فاضلاب و رفع آن

گرفتگی های لوله فاضلاب عمدتاً به سه نوعِ سخت، نیمه سخت و سطحی تقسیم می شوند که در این بخش سعی شده بیان کلی از آن داشته باشیم تا در مواقع نیاز، راه حلی مناسب برای آن داشته باشید.

۱. گرفتگی سخت: گرفتگی هایی که غالباً امکان رفع آن حتی به کمک ابزارهای لوله بازکنی نظیر اسید ریختن، فنرزنی و … توسط خود فرد وجود ندارد و برای رفع چنین مشکلی حتماً باید از شرکت های لوله بازکنی کمک بگیرد تا زیان های جبران ناپذیری بر خود وارد نکند.

الف) انسداد لوله فاضلاب بعد از ساخت ساز یا تعمیر ساختمان

برخی مواقع مشاهده شده حین ساخت و ساز یا تعمیر ساختمان، نخاله هایی نظیر سیمان، قیر، گچ، خورده آجر و … داخل چاه افتادند و باعث گرفتگی یا انسداد کامل لوله و چاه فاضلاب شده اند. این نوع از انسداد به گرفتگی سخت مشهور است که برای در امان ماندن از این نوع گرفتگی، تنها کافیست در حین بنایی یک درپوش، پارچه و یا گونی در ورودی لوله ها و چاه قرار داد. اما بعد از بروز چنین مشکلی حتماً قبل از وارد آمدن خسارت های سنگین با شرکت های لوله بازکنی تماس بگیرید.

گرفتگی لوله با سیمان و مصالح

ب) انسداد لوله فاضلاب توسط لوله کشی معیوب

گاهی مواقع دیده شده لوله کشی فاضلاب برخی ساختمان های تجاری و مسکونی با لوله های غیر استاندارد انجام شده، به طوری که لوله های انتخاب شده کارکردی غیر از کارکرد مورد نظر را داشته و مناسب با این امر نبوده اند. به عنوان مثال اندازه‌ لوله‌ فاضلاب ساختمان با توجه به تعداد واحدهای آبی مورد نیاز همچون توالت ‌ها، ظرفشویی ‌ها و وان ها تعیین می ‌شود و یا لوله های توالت عمومی نسبت به لوله های توالت خانگی به دلیل استفاده بیشتر قطورتر هستنتد. عدم رعایت این نکات می تواند باعث گرفتگی لوله فاضلاب شود که در صورت مواجه شدن با چنین مشکلی می بایست لوله کشی فاضلاب ساختمان را به طور کل تغییر داد. اما توصیه می شود قبل از این کار حتماً با شرکت های لوله بازکنی معتبر مشورت کنید.

ج) انسداد لوله فاضلاب یا چاه توالت به دلیل نفوذ ریشه درخت

بعضی مواقع لوله فاضلابی که در حیاط ساختمان ها قرار دارد به دلیل رخنه کردن و نفوذ ریشه درخت، دچار گرفتگی می شود. این نوع از انسداد می تواند در اثر عدم استحکام اتصالات لوله، قدیمی بودن بافت ساختمان و یا پوسیدگی لوله ها باشد. برای رفع چنین مشکلی به هیچ وجه نباید از اسید یا پمپ لوله باز کن استفاده کرد بلکه باید از فنرهای مخصوص و قوی استفاده کرد که این امر هم حتماً باید توسط افراد متخصص در این زمینه انجام شود.

۲. گرفتگی نیمه سخت: گرفتگی هایی که امکان رفع آن به کمک ابزارهای لوله بازکنی در برخی مواقع توسط خود فرد وجود دارد و حتماً نیازی به تماس با شرکت های لوله بازکنی نیست.

الف) انسداد لوله فاضلاب با اشیاء

علت گرفتگی برخی لوله های فاضلاب ممکن است بر اثر افتادن اشیائی نظیر صابون، میوه، کیف پول، موبایل، زیورآلات و … به داخل لوله باشد. این فرآیند به صورتی است که بعد از افتادن این اشیاء به داخل چاه، فضولات و پسماندهای دیگر به مرور زمان به آن می چسبد و باعث مسدودی و گرفتگی لوله می شوند. ساده ترین راه برای مقابله با چنین گرفتگی ای، جدا کردن اشیاء اضافی قبل از ورود به توالت و استفاده از چاه بست می باشد. اما هنگام مواجه شدن با چنین مشکلی می توان شیء مذکور را با روش های موجود از داخل لوله خارج کرد که از جمله آنها استفاده از دستکش و بیرون کشیدن شیء می باشد.

استفاده از ابزاری مثل قلاب گیر نیز برای رفع چنین مشکلی کارایی دارد که در بازار عرضه می شود. اما اگر به هر دلیلی موفق به رفع چنین مشکلی نشدید، زودتر با شرکت های لوله بازکنی تماس بگیرید و ماجرا را با آنها در میان بگذارید چراکه ممکن است شیء مذکور همینطور از ورودی لوله فاضلاب دورتر شود و کار به تخریب توالت و تحمیل هزینه های بیشتر بر شما شود.

ب) انسداد لوله فاضلاب بر اثر تجمع و سفت شدن فضولات

گرفتگی لوله فاضلاب گاهی در اثر فضولات و پسماندهایی است که پس از مدتی ته نشین شدن، شکل و شمایل سفت و سختی به خود می گیرند. برای مواجه نشدن با چنین مشکلی باید به طور مرتب پس از هر بار استفاده از توالت، سیفون را کشید و یا یکی دو آفتابه آب در چاه فاضلاب ریخت. اما هنگام مواجهه با چنین مشکلی راهکارهای مختلفی وجود دارد که از جلمه آن می توان به تهیه انواع محلول های خانگی (مثل جوش شیرین و نمک) و یا استفاده از محلول های شیمیایی لوله بازکنی اشاره کرد؛ منتها قبل از خرید حتماً به فروشنده توضیح دهید که اسید را برای چه منظوری می خواهید. پیشنهاد ما به شما این است که حدالامکان از اسیدهای شیمیایی لوله بازکنی برای چنین منظوری استفاده نکنید چراکه به سلامت خود و لوله ها آسیب جدی وارد می کنید.

روش های دیگری برای رفع این مشکل وجود دارد که کارآمدترین آن استفاده از روش لوله بازکنی با فنر می باشد که روشی مطمئن می باشد چراکه متخصصین این امر با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات عمل لوله بازکنی را انجام می دهند.

۳. گرفتگی سطحی: گرفتگی هایی که امکان رفع آن به کمک ابزارهای لوله بازکنی غالباً توسط خود فرد نیز وجود دارد و فرد کمتر نیاز به تماس با شرکت های لوله بازکنی پیدا می کند.

انسداد لوله فاضلاب با ریختن روغن و مواد چرب

شاید مهمترین دلیل انسداد لوله فاضلاب، مواد چرب و روغنی می باشند که باقی ماندن آن در لوله موجب افزایش و تشدید رسوبات شده و در نهایت باعث گرفتگی لوله فاضلاب می شود. برخی افراد به خیال اینکه روغن هم مانند آب، مایع است آن را وارد چاه فاضلاب یا سینک ظرفشویی می کنند در حالی که این کار در گرفتگی لوله فاضلاب به شدت مؤثر است. راحت ترین راه برای مقابله با چنین مشکلی خالی نکردن روغن به داخل سینک و قرار دادن یک توری مخصوص در دهانه ورودی فاضلاب برای جلوگیری از ورود خورده های مواد غذایی (مثل برنج، نان، تفاله چای) می باشد. اما در صورت مواجه شدن با این مشکل می توانید از روش های لوله بازکنی خانگی نظیر جوش شیرین و آب گرم و … استفاده کنید که بسیار مفید و کم هزینه هستند. و یا می توانید لوله های سینک ظرفشویی را باز کنید و داخل آن را با آب گرم و فرچه تمیز کنید.

باز کردن گرفتگی لوله با دستگاه

روش تضمینی برای رفع انواع گرفتگی

امروزه لوله کشی ها در اکثر منازل به شکل توکار انجام می شود به طوری که مشاهده اجزای مختلف لوله برای افراد میسر نیست. همین موضوع باعث شده که اگر گرفتگی ای در لوله پدید آمد تشخیص نوع آن برای افراد غیرممکن باشد و در نتیجه رفع گرفتگی آن نیز برای فرد سخت تر شود. اصلی ترین عاملی که باعث می شود انسداد لوله به طور کامل مرتفع شود، تشخیص نوع گرفتگی آن می باشد. یک ضرب المثل معروفی است که می گوید شرط پاسخ صحیح دادن به سؤال این است که خود سؤال را به طور کامل متوجه شده باشی، پس اگر بتوان نوع گرفتگی لوله را به خوبی تشخیص داد، به راحتی می توان برای رفع آن نیز اقدام کرد.

در حال حاضر دوربین های مخصوصی تولید شده که این مشکل را به خوبی رفع کرده است چراکه این سیستم ها طوری طراحی شده اند که حتی نقاطی که شما قادر به مشاهده‌ آن نیستید (مثل موقعیت دقیق و حتی ترکیب گرفتگی) را به خوبی تشخیص می دهد و از لحاظ مراقبتی نیز تصویری دقیق از عدم وجود شکاف یا هر گونه نقصی در لوله ‌ها به ما می دهد. از دیگر ویژگی های این دوربین ها می توان به پیدا کردن اشیاء ارزشمندی (مثل طلا) که در چاه افتاده اند اشاره کرد؛ به عنوان مثال می تواند دقیقاً به ما نشان دهد که طلا در کدام نقطه قرار دارد.

در یک کلام استفاده از این دوربین های‌ مدرن را می توان به عنوان دقیق ترین روش‌ برای یافتن انواع گرفتگی های لوله فاضلاب معرفی کرد که بهترین جایگزین برای تمام حفاری ‌ها، شکاف ‌ها و خرابی‌ های بی موردی می باشد که حاصل از روش ‌های غلط لوله ‌بازکنی در گذشته بوده است. بازرسی ویدئویی با این دوربین ها باعث شده شک شما کاملاً برطرف شود و از هزینه ‌های گزاف تعمیر نیز در امان باشید چراکه در این روش دقیقاً می دانید که باید به کدام قسمت توجه کرد و خدمات مربوطه باید بر روی چه ناحیه ای از ساختمان و لوله انجام شود.

کلام آخر

با توجه به اینکه هر لوله فاضلابی گرفتگی خاص مربوط به خود را دارد، پس برای رفع آن نیز باید به تناسب از روش های خاص خود استفاده کرد. اما نکته اساسی اینجاست که شما می توانید با رعایت یکسری نکات بسیار ساده از بروز چنین گرفتگی هایی جلوگیری کنید چراکه همواره هزینه های پیشگیری خیلی کمتر از هزینه های لوله بازکنی می باشد. مخصوصا این که خدمات لوله بازکنی در تهران هزینه نسبتا زیادی برای شما خواهد داشت.

 بنابراین ساده ترین راه پیشگیری از انسداد انواع لوله های فاضلاب، جلوگیری از ورود مواد زائدی مثل مو، زیورآلات، موبایل، دستمال کاغذی و … به داخل لوله است که برای این منظور می توان از توری های مخصوص در ورودی سینک ظرفشویی و لوله ها استفاده کرد، و یا از ریختن چربی ها و مواد روغنی به داخل ظرفشویی ممانعت کرد چراکه به مرور باعث ایجاد رسوبات سخت در لوله می شوند. به هر حال کارآمدترین راه پیشگیری، تخلیه هر چند روز یکبار آب گرم در داخل لوله ها می باشد که این کار می تواند رسوباتی را که به تازگی در لوله ایجاد شده اند را با خود ببرد.

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا