اخبار

10 استراتژی‌ و رویکرد نوین در تبلیغات دیجیتال

فهرست مطلب

تبلیغات، بال پرواز کسب و کارها به سوی پیشرفت و توسعه روزافزون است. هرچه شگردهای تبلیغاتی شما جدیدتر باشند و پشت آن‌ها، استراتژی‌های قوی‌تری وجود داشته باشد، احتمال رشد کسب و کارتان هم افزایش خواهد یافت. در این مطلب، قصد داریم تعدادی از شگردهای تبلیغاتی قوی و موثر در تبلیغات دیجیتال را به شما معرفی کنیم. این شگردها، می‌توانند تاثیر خوبی بر جذب مشتری بیشتر، رشد کسب و کار و افزایش فروش داشته باشند. در صورتی که صاحب یک کسب و کار هستید یا به هر نوعی، در روند تبلیغات دخالت دارید، این مطلب برای شماست!

تبلیغات دیجیتال چیست و شامل چه حوزه‌هایی می‌شود؟

تبلیغات دیجیتال، به هر نوع فرایند بازاریابی و جذب مشتری با استفاده از ابزارهای دیجیتال گفته می‌شود. در این فرایند، باید با انواع تبلیغات، اصول دیجیتال مارکتینگ و نحوه استفاده از ابزارهای نوین برای این کار آشنا باشید.

تبلیغات دیجیتال می‌تواند در بسترهای مختلفی انجام شود. سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های صوتی و ویدئویی، رایج‌ترین ابزارها برای انتشار این نوع تبلیغات هستند. البته باید در نظر داشته باشید که صرفا انتشار محتواهای تبلیغاتی ساده، نمی‌تواند منجر به جذب مشتری و افزایش فروش شما شود؛ بنابراین بهتر است با ترفندهای جدید این کار آشنا شوید تا بهترین نتیجه ممکن را بگیرید.

بهترین و جدیدترین روش‌های تبلیغات دیجیتال به شیوه موثر

روش‌های زیر، جدیدترین و البته موثرترین رویکردهای موجود در تبلیغات دیجیتال هستند که می‌توانند به رشد کسب و کار شما بسیار کمک کنند:

۱- استفاده از تبلیغات در پیامرسان‌ها

یکی از روش‌های ساده و البته بسیار موثر برای تبلیغات، این است که در پیام‌رسان‌های مختلف برای کاربران خود پیام تبلیغاتی کوتاه ارسال کنید. این پیام‌ها می‌توانند به صورت اس‌ام‌اس، ایمیل، پیام واتس‌اپ، تلگرام یا حتی دایرکت اینستاگرام ارسال شوند. چیزی که در این رویکرد تبلیغاتی اهمیت دارد، استفاده از جملات کوتاه، موثر و جذابی است که در نگاه اول توجه مخاطب را به خود جلب کند.

در صورتی که از این روش برای تبلیغ استفاده می‌کنید، احترام به حریم خصوصی کاربران را در نظر داشته باشید. ارسال پیام‌های گاه و بیگاه با محتواهای عجیب، می‌تواند در ذهن کاربر اثر منفی داشته باشد. همچنین در صورتی که از قبل از کاربر برای ارسال پیام اجازه نگرفته باشید، تبلیغات شما می‌تواند جنبه مزاحمت و تجاوز به حریم خصوصی داشته باشد.

۲- بازاریابی محتوایی

از جمله بهترین استراتژی‌های تبلیغات در فضای دیجیتال، استفاده از تولید محتوا برای این کار است. دنیای محتوا، می‌تواند بسیار گسترده باشد و هر نوع محتوای متنی، تصویری، ویدئویی و صوتی را شامل شود. نوشتن مقاله‌های رپورتاژی، انتشار ویدئوهای تبلیغاتی خلاقانه در پلتفرم‌های مختلف، ساخت پادکست‌های جذاب و تبلیغ در خلال آن‌ها و یا ساخت تصاویر کاربرپسند برای معرفی محصول و خدمات، می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

در واقع این روش به بازاریابی ربایشی یا Inbound marketing مشهور است که به جای اینکه وقت خود را صرف تبلیغ مستقیم و پیدا کردن مشتری کنید، کیفیت رسانه‌ها و محتواهای خود را بالا می‌برید و مشتری به هنگام نیاز خودش شما را پیدا می‌کند و به سمت شما جذب می‌شود.

در این استراتژینظم و تداوم از همه‌ چیز مهم‌تر است. به عنوان مثال اگر در شبکه‌های اجتماعی تولید محتوا می‌کنید، باید فعالیت شما به صورت روزانه و منظم باشد. اگر یک هفته هر روز استوری اینستاگرام منتشر کنید و هفته بعد، هیچ خبری از شما نباشد، نتیجه خوبی نخواهید گرفت. به همین دلیل، لازم است یک تقویم محتوایی دقیق و منظم داشته باشید تا بهترین نتیجه ممکن را بگیرید.

۳- استفاده از شبکه‌های اجتماعی

در دنیای امروز، شبکه‌های اجتماعی حرف اول را می‌زنند و هر کس بتواند از پتانسیل‌های این شبکه‌ها برای تبلیغات موثر استفاده کند، برنده دنیای پر رقابت کسب و کارها خواهد بود. در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، تلگرام، توییتر و یوتیوب، امکانات متنوعی برای تبلیغات وجود دارد. علاوه بر تولید محتوا در این شبکه‌ها، می‌توانید از روش‌های زیر هم برای تبلیغات استفاده کنید:

  • اینفلوئنسر مارکتینگ: گاهی اوقات برند شما به قدر کافی شهرت ندارد و می‌خواهید با جذب مخاطبان جدید، مشهورتر شوید. در این شرایط، می‌توانید محتواهای تبلیغاتی خود را در اختیار اینفلوئنسرها و افراد مشهور قرار دهید تا آن‌ها برایتان تبلیغ کنند. عموما توصیه برند، محصول یا خدمات از سوی یک اینفلوئنسر، تاثیر عمیقی بر رشد کسب و کارها دارد.
  • کامنت مارکتینگ: روش بعدی برای تبلیغات دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی، این است که زیر پست‌های مختلف کامنت انتشار دهید. این روش به خصوص در اینستاگرام و توییتر بسیار موثر است؛ زیرا کاربران در این شبکه‌ها تمایل زیادی به خواندن کامنت کاربران دیگر دارند و در صورتی که بتوانید پیام خوبی به عنوان نظر منتشر کنید، احتمالا به صفحه شما هم سر خواهند زد.
  • ارسال پیام خصوصی: این روش، بیشتر برای مشتریان قدیمی و کسانی که مخاطب شما هستند کاربرد دارد و همان شیوه ارسال پیام است که در ابتدا به آن اشاره کردیم. در بستر شبکه‌های اجتماعی، پیام‌ها می‌توانند تنوع بیشتری هم داشته باشند؛ مثلا می‌توانید پست‌های جدید یا تخفیف‌ها را برای مخاطبان ارسال کنید.

۴- تبلیغات پر سر و صدا

هرچه بلندتر فریاد بزنید، افراد بیشتری صدای شما را می‌شنوند. Buzz Marketing یا تبلیغات پرهیاهو، روشی است که در آن کسب و کارها سعی می‌کنند دست به کارهایی بزنند که در بازه زمانی کوتاه، مثل بمب صدا بدهد و توجه مخاطبان را به خود جلب کند. این کار، در زمان‌هایی که قرار است محصول جدیدی ارائه دهید یا تغییر خاصی در کسب و کار خود ایجاد کنید، بسیار راهگشا است.

در استفاده از این روش، باید اخلاق حرفه‌ای را به طور کامل در نظر داشته باشید. به عنوان مثال، موج‌سواری روی اتفاق‌های ناگوار یا مسائلی که به برند شما بی‌ربط باشند، اگرچه پر سر و صدا خواهد بود، اما تاثیر آن در بلند مدت چندان خوب نیست و می‌تواند موجب تاثیر برعکس روی مخاطبان شود.

۵- استفاده از رویدادهای فصلی و خاص

یکی از بهترین استراتژی‌های تبلیغاتی، این است که به رویدادهای خاص و فصلی توجه ویژه داشته باشید. ارائه تخفیف‌های گوناگون یا برگزاری چالش‌های مختلف در مناسبت‌ها، می‌تواند باعث جذب مشتریان بیشتر شود. حتما از قبل به فکر طراحی کمپین‌های اثرگذار برای مناسبت‌هایی همچون یلدا، عید نوروز، ماه رمضان، آغاز مدارس، شروع فصل‌های مختلف و مواردی از این قبیل باشید و مدتی قبل، فرایند تبلیغات خود را آغاز کنید.

۶- ایجاد احساس انتظار در مشتریان

اگر می‌خواهید تبلیغات شما اثربخش‌تر و موثرتر باشد، باید مشتری را منتظر یک رویداد غیرمنتظره نگه دارید. این روش، سال‌هاست استفاده می‌شود و همیشه هم جواب داده است. برای این کار، کافی است از مدتی قبل با یک سری محتواهای خاص، حس کنجکاوی مخاطب را برانگیزید و در او سوال ایجاد کنید. بنرهای شهری که روی آن‌ها جملات ایهام‌دار نوشته شده است، نمونه خوبی برای این مورد هستند؛ با این تفاوت که در تبلیغات دیجیتال باید اینگونه محتواها را در شبکه‌های اجتماعی یا سایت منتشر کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

۷- سرمایه‌گذاری روی سئو سایت

سئو، به خودی خود نمی‌تواند یک روش تبلیغاتی باشد اما تاثیر زیادی در افزایش ترافیک طبیعی سایت و جذب مخاطبان جدید دارد. وقتی کاربران به دنبال محتوای خاصی هستند و سایت شما به نیاز آن‌ها پاسخ می‌دهد، اعتماد عمیقی در ذهن مخاطب شکل خواهد گرفت که با هیچ روش تبلیغاتی ایجاد نمی‌شود. اگر می‌خواهید به جای اینکه به طور مستقیم خود را به مشتریان توصیه کنید، خود آن‌ها بر اساس نیازشان سراغتان بیایند، حتما یک وبسایت اختصاصی برای کسب و کار خود داشته باشید و روی سئوسازی آن تمرکز ویژه به خرج دهید.

۸- استفاده از تبلیغات همسان

از قدیم گفته‌اند، خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو. این ضرب‌المثل شاید در زندگی فردی چندان کاربردی نباشد، اما در تبلیغات دیجیتال بسیار مهم است. وقتی شما وارد یک سایت می‌شوید، با ساختاری منظم مواجه خواهید شد که به همان سایت اختصاص دارد. در صورتی که محتواهای تبلیغاتی، با محتوای سایت متفاوت باشند، احتمال اعتماد کاربران به آن‌ها کمتر خواهد شد. در این شرایط، استراتژی تبلیغات همسان به شما کمک خواهد کرد. در این روش، محتواهای تبلیغاتی با محتوای اصلی سایت هماهنگ و همسو می‌شوند تا مخاطب راحت‌تر روی آن‌ها کلیک کند و احساس اعتماد بیشتری نسبت به آن‌ها داشته باشد.

۹- داستان‌سرایی برای جذب مخاطب

اگر می‌خواهید در ذهن‌ها ماندگار شوید، داستان بگویید. قصه‌ها از همان زمان کودکی تا کنون، بیشترین تاثیر را روی ذهن ما داشته‌اند. در تبلیغات خود، داستان‌پردازی کنید، شخصیت جدید بسازید و سعی کنید برای مخاطب خود سرگرم‌کننده باشید. اینکه بگویید «بیا این کیف رو از من بخر» تاثیر زیادی روی مخاطب ندارد، اما نمایش تصویری اغراق‌آمیز از دانش‌آموزی که با خرید کیف از شما به درس علاقمند شده است، می‌تواند برای مشتری جالب باشد.

۱۰- برگزاری مسابقه و تشویق کاربران به تعامل

گاهی لازم است به جای اینکه خودتان درباره خودتان بگویید، دیگران شما را تبلیغ کنند. این روش، عموما تاثیر عمیق‌تری دارد و باعث اعتماد کاربران جدید به شما خواهد شد. برای اینکه مخاطبان خود را به تعامل بیشتر و انتشار محتوا درباره خود تشویق کنید، می‌توانید سراغ برگزاری مسابقه یا چالش بروید. به عنوان مثال، اگر برند مواد غذایی دارید، از کاربران بخواهید با آن آشپزی کنند، ویدئوهای خود را در صفحات شبکه‌های اجتماعی انتشار دهند و شما را روی ویدئو تگ کنند. این روش، اگر به درستی اجرا شود، بسیار موثر خواهد بود.

سخن پایانی

تبلیغات، اهرمی قوی برای رشد کسب و کار است. اگر می‌خواهید در حوزه تبلیغات دیجیتال موفق شوید و به رشد چشم‌گیر برسید، حتما به دنبال جدید‌ترین روش‌های این حوزه باشید و هر روز دانش خود را به روز کنید تا شاهد نتایج آن روی کسب و کار خود باشید.

منبع: دیجیتال مارکتینگ نوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا