اخبار

6 ترند دیجیتال مارکتینگ در سال 2024

فهرست مطلب

اگر می‌خواهید در دنیای امروز پیروز شوید، باید با ترندهای دیجیتال مارکتینگ پیش بروید. ترندهای دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۲۴ ، مانند یک رودخانه‌ی خروشان، دائماً در حال تغییر هستند. اگر در کنار رودخانه بایستید، قطعاً غرق خواهید شد. اما اگر با رودخانه حرکت کنید، می‌توانید به مقصد خود برسید. ترندهای دیجیتال مارکتینگ، بر اساس عوامل مختلفی مانند جامعه، تغییرات فرهنگی، بستر حضور مشتری در فضای آنلاین، سوژه‌های مورد توجه، سلیقه مشتری و خیلی موارد دیگر، تغییر می‌کنند.

6 ترند دیجیتال مارکتینگ در سال 2024

تا زمانی که تکنولوژی مدام در حال پیشرفت است، ترندهای دیجیتال مارکتینگ هم مدام تغییر می‌کنند. با پیشرفت تکنولوژی، سطح انتظار مشتری‌ها از کسب‌وکارهای آنلاین بالاتر رفته‌ است و مخاطبان توقع تجربه کاربری بهتر، محتوای جذاب‌تر و مسئولیت‌پذیری بیشتری از آن‌ها دارند.

دقت کنید که خاصیت ترند این است که موقتی و زودگذر است؛ پس اگر به‌موقع از آن‌ها با خبر نشوید، خیلی راحت از رقبایتان جا می‌مانید! از طرفی، سازگار‌کردن برنامه دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکارتان با این ترندهای زودگذر سخت است؛ اما اگر به‌خوبی با این ترندها و ساز‌وکارشان آشنا باشید، کارتان راحت‌تر می‌شود. با شناختن ترندهای دیجیتال مارکتینگ و استفاده از آن‌ها، می‌توانید سرعت رشد کسب‌وکار خود را با سرعت شگفت‌انگیز دنیای تکنولوژی هماهنگ کنید و از بقیه عقب نمانید. در این مقاله از آژانس دیجتال مارکتینگ نیک به شما کمک می‌کنیم تا با مهم‌ترین ترندهای دیجیتال‌ مارکتینگ سال 2024 آشنا شوید.

ترندهای زودگذر یا روش‌های قدیمی و مطمئن؟

در دیجیتال مارکتینگ، روش‌هایی وجود دارند که امتحانشان را پس داده‌اند؛ برای مثال، به ایمیل مارکتینگ فکر کنید. این روش از قدیمی‌ترین متدهای دیجیتال مارکتینگ است و هنوز کاربرد دارد. وقتی از استفاده از ترندهای دیجیتال مارکتینگ صحبت می‌کنیم، قطعا منظورمان کنار‌گذاشتن این روش‌های پایه نیست. مشخص است شما در کسب‌وکار خود، بهتر است در برنامه‌ای منظم و دقیق از تمام روش‌های مطمئن دیجیتال مارکتینگ به‌طور مرتب استفاده کنید؛ اما پیشنهاد می‌شود این ترندها را هم در کنار آن‌ها به استراتژی خود اضافه کنید.

6 مورد از مهم‌ترین ترندهای دیجیتال مارکتینگ در سال 2024

در این قسمت، به معرفی این ترندها می‌پردازیم و برای هر کدام، مثالی می‌زنیم. این ترندها آنقدر تاثیرگذار هستند که انتظار می‌رود تا حداقل 5 سال آینده، جزو پرکاربردترین ترندهای دیجیتال مارکتینگ باقی بمانند!

1.    ویدیو؟ بله، ولی کوتاه لطفا

ویدیو همیشه یکی از محبوب‌ترین شکل‌های محتوا بوده و هنوز هم اینگونه است؛ اما تغییراتی در سلیقه مخاطبانش ایجاد شده‌ است. می‌دانیم که سرعت زندگی‌ همه‌ ما بسیار زیاد شده و با این سرعت، ویدیوهای بلند، طرفداران خود را از دست داده‌اند. اکثر مخاطبان ترجیح می‌دهند ویدیوهای کوتاهی را ببینند که سریع سر اصل مطلب بروند و وقت آن‌ها را تلف نکنند! میتوانید ویدئو ترندهای دیجیتال مارکتینگ را ببیند.

اخیرا استقبال بی‌نظیر مخاطبان از تیک‌تاک و رواج‌یافتن ریلز اینستاگرام، این ماجرا را تایید می‌کند. مخاطب، دیگر حوصله دیدن یک ویدیوی یک‌دقیقه‌ای را هم ندارد! هر چقدر بتوانید ویدیوی کوتاه‌تر و جذاب‌تری بسازید که پیام را قبل از سر‌رفتن حوصله‌ مخاطب منتقل کند، موفق‌تر خواهید شد. همچنین آمار نشان می‌دهد که مخاطبان، معمولا علاقه‌ای به ادیت‌های فوق‌حرفه‌ای و عجیب‌‌وغریب ندارند؛ بلکه سرگرم‌کنندگی و داستان‌سرایی ویدیو برای آن‌ها مهم‌تر است.

2.    اینفلوئنسر مارکتینگ

از مهم‌ترین ترندهای دیجیتال مارکتینگ این چند سال اخیر، اینفلوئنسر مارکتینگ است. قبل از ظهور اینفلوئنسرها، مارکترها با بازیگران و ورزشکاران معروف همکاری می‌کردند؛ اما بعدها، این قشر تا حد زیادی بازار تبلیغات را به دست گرفتند و این به دلیل ارتباط بسیار قوی اینفوئنسرها با مخاطبینشان و اعتماد عجیب مخاطبان به آن‌هاست. به همین دلیل، اینفلوئنسر مارکتینگ یا همکاری با اینفلوئنسرها، همچنان جزو اولین گزینه‌های بازاریابی هر کسب‌وکاری است. محبوبیت این دوستان غریبه، روزبه‌روز بیشتر می‌شود!

اما باید حواستان باشد که تغییراتی در این حوزه ایجاد شده‌ است. مردم دیگر به اینفلوئنسرهای همه‌کاره که از همه چیز سردرمی‌آورند، اعتماد نمی‌کنند. تخصص‌گرایی در این حوزه هم رشد کرده است و اینفلوئنسرهایی محبوب‌تر هستند که در یکی دو حوزه، با تمرکز بیشتری کار می‌کنند و تخصص خوبی دارند. پس برای انتخاب اینفلوئنسر، حتما کسی را انتخاب کنید که موضوع پیج و تخصصش با برند شما هماهنگ باشد تا تاثیر بیشتری ببینید. از حرفه‌ای‌بودن اینفلوئنسر مورد نظرتان مطمئن شوید و بعد، تبلیغ برندتان را به او بسپارید.

نکته بعدی این است که بهتر است همزمان، با چند اینفلوئنسر همکاری کنید؛ زیرا مخاطبان هر اینفلوئنسری، طیفی متفاوت از سلیقه‌ها و ویژگی‌ها را دارند و با همراه‌کردن چندین پیج، می‌توانید مخاطبان گسترده‌تری از تمام قشرهای جامعه داشته‌ باشید.

3.    ابزارهای هوش مصنوعی

بیشتر از یک دهه است که هوش مصنوعی به‌شکل ربات‌ها، بین همه مردم شناخته‌ شده‌ است. تا یک دهه پیش، سوال معروفی بر سر زبان‌ها بود؛ آیا روزی می‌رسد که انسان‌ها و ربات‌ها در صلح در کنار هم زندگی کنند؟ اما کسی فکرش را هم نمی‌کرد که 10 سال بعد، ربات‌ها در زمینه‌ دیجیتال مارکتینگ هم تا این حد کاربردی شوند! اخیرا با ظهور CHATGPT همه توجه‌ها به این سمت کشیده‌ شده است. پیش‌بینی می‌شود در سال آینده، رشد شگفت‌انگیز CHATGPT ادامه داشته‌ باشد. در واقع، هوش مصنوعی قابلیت‌های زیادی دارد که هنوز خیلی مانده است تا بتوانیم از همه قابلیت‌های آن به‌خوبی استفاده کنیم.

مانند سیستم‌هایی که با توضیح متنی شما، تصویر شخصی‌سازی‌شده‌ مختص خودتان را به شما تحویل می‌دهند یا بات CHATGPT که علاوه بر محتوای متنی کاملا هوشمند و شخصی‌سازی‌شده، برای اولین‌بار به شما اجازه‌ برقراری ارتباط با سایر شکل‌های محتوا را می‌دهد. برای مثال، شما می‌توانید یک عکس از هشدار ERROR روی تلفن هوشمندتان را برای او بفرستید و بدون هیچ توضیح اضافه‌ای، هوش مصنوعی آموزش مخصوص حل آن مشکل را به‌صورت متن، ویدیو یا صوت برای شما آماده می‌کند!

این ابزار برای بازاریابان محتوا و دیجیتال مارکترها، بیش از چیزی که فکر می‌کنید، کمک‌کننده و مهم است. پیشنهاد می‌شود امسال در تدوین استراتژی برندتان و تولید محتوا، حسابی از این هوش مصنوعی استفاده‌ کنید!

4.    استفاده از گیمیفیکیشن‌ مارکتینگ

گیمیفیکیشن‌ها یکی از جذاب‌ترین ترندهای دیجیتال مارکتینگ هستند که علی‌رغم تاثیرگذاری و جذابیت فوق‌العاده، هنوز خیلی رایج نیستند. به زبان ساده، به استفاده از عناصر بازی در وب‌سایت‌ها گیمیفیکیشن می‌گوییم. وجود این گیمیفیکیشن‌ها باعث افزایش تعامل با مشتری، افزایش زمان ماندن مخاطب در سایت و تشویق او به کاوش بیشتر در سایت می‌شود. حدود 80 درصد از دارندگان گوشی‌های هوشمند، روی گوشی خود بازی نصب می‌کنند. گیمیفیکیشن‌ها تجربه‌ای برای مخاطبان می‌سازند که باعث ارتباطی عمیق‌، عاطفی و مشتاقانه‌ می‌شود. این اعتماد و اشتیاق، در نتیجه وفاداری مخاطب به کسب‌‌وکار شما افزایش می‌یابد.

در سال 2022 از گیمیفیکیشن‌ها به‌شدت استقبال شد. در سال 2023 نیز این استقبال همچنان ادامه دارد. پیشنهاد می‌شود از این عناصر بصری جذاب حتما استفاده کنید و از یک متخصص گیمیفیکیشن کمک بگیرید.

5.    پادکست؛ محبوب‌تر از همیشه

90 درصد از کاربران، توضیحات مرتبط به یک برند را در محتوای صوتی بهتر به ذهن می‌سپارند و خیلی از آن‌ها، پس از شنیدن تبلیغات صوتی، برای آشنایی بیشتر در موتورهای جست‌وجو یا پلتفرم‌های اجتماعی به دنبال برند می‌گردند.

در طول این سال‌ها، محبوبیت پادکست‌ها کم که نشده هیچ، بلکه بسیار بیشتر هم شده‌ است! خیلی وقت نیست که کسب‌وکارها هم به این پلتفرم وارد شده‌اند و پادکست‌های مخصوص برند خودشان را راه انداخته‌اند. شما می‌توانید در قالب محتواهای جذاب مرتبط با کسب‌وکارتان، پادکست خودتان را راه بیندازید یا در دیگر پادکست‌های محبوب، اسپانسر شوید. در حال حاضر، هر دو روش بسیار پرطرفدار است و هر دو از مهم‌ترین ترندهای دیجیتال مارکتینگ به حساب می‌آیند.

6.    آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ تخصصی

اگر بخواهید کار دیجیتال مارکتینگ را خودتان انجام دهید، باید زمان، انرژی و افراد زیادی را به کار بگیرید و تازه این اول کار است! زمانی هم طول می‌کشد که تخصص لازم را به دست بیاورید و به نتیجه‌ مطلوب برسید.

می‌توانید متخصص دیجیتال مارکتینگ استخدام کنید که خیالتان از کیفیت و تخصص راحت باشد؛ اما این کار می‌تواند هزینه‌ زیادی برای‌تان داشته باشد. پیشنهاد ما به شما، کمک‌گرفتن از آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ یا همان برون‌سپاری است. این آژانس‌ها در سال‌های اخیر، حسابی پرطرفدار شده‌اند و می‌توانند در رشد برندتان به شما کمک کنند. بعنوان مثال آژانس نیک مارکتینگ به صورت تخصصی بروی سئو و تبلیغات گوگل کار میکند که باعث افزایش تمرکز بروی پروژه های کارفرمایان می شود.

جمع‌بندی

در این مطلب، مهم‌ترین ترندهای دیجیتال مارکتینگ سال 2024 را با هم بررسی کردیم. موارد دیگری هم وجود دارند مثل متاورس، برگزاری لایو، رویدادهای حضوری و…

شما با توجه به نوع کسب‌وکارتان، باید ببینید کدام ترندهای دیجیتال مارکتینگ، برای شما نتیجه بهتری دارند. از متخصصان هر حوزه کمک بگیرید که بتوانید بهترین باشید. همچنین سعی کنید هوشیار باشید و حواستان به ترندهایی که یک‌دفعه به وجود می‌آیند هم باشد!

شما تجربه استفاده از کدام ترندها را داشته‌اید؟ آیا نتیجه‌بخش بوده است؟ اگر نیاز به راهنمایی داشتید، حتما در قسمت نظرات آن‌ را با ما در میان بگذارید. ما مشتاقانه منتظر نظرات شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا