دیجیتال مارکتینگ

نقش طراحی نما و محوطه سازی در ساخت ویلا باغ لوکس

فهرست مطلب

زندگی در باغ ویلا برای همه مردمان، آرزویی خوش و لذت بخش است به خصوص مردم ایران از دیرباز به دلیل زندگی در کشوری با چهارفصل و داشتن طبیعت منحصر بفردی از باغ و جنگل و دشت و مرتع تا کوه‌های سربه فلک کشیده و سواحل دریا وکویر، همواره علاقه فراوانی با باغ و زندگی در باغ داشته و دارند، تا جایی که حافظ حتی، کنار آبِ رکن آباد شیراز و گلگشت مصلی را در بهشت و جنت هم دست نیافتنی می‌داند.
‌حتی امروز با گسترش و توسعه زندگی‌های شهری و انواع امکانات و تسهیلات در اختیار در آپارتمان‌ها و پنت‌هاوس و روف گاردن‌ها(که در واقع می‌توان گفت شبیه سازی شده باغ ویلا در برج‌های بلند و کشیده است) تمایل به سکونت هرچند کوتاه مدت در باغ ویلاها نه‌تنها کمتر نشده بلکه فزونی یافته است.
‌گروه معماری زال، با بهره‌گیری از گروه کارشناسان و متخصصان با سابقه در حوزه‌های مختلف معماری،طراحی و ساخت و گیاه‌شناسی و باغبانی و نیز داشتن آرشیو متنوعی از طرح‌ها و کارهای انجام شده، خلاصه‌ای از تجربیات خود در زمینه طراحی و ساخت باغ ویلا را در اختیار خوانندگان عزیز قرار می‌دهد.

ساخت باغ ویلا
‌انتخاب باغ ویلا و وجه تمایز آن با سایر اماکن مانند ویلا، ویلای دوبلکس و باغ

‌نکات مشخصی که به عنوان وجه تمایز و دلیل انتخاب باغ ویلا برای سکونت توضیح داده شد. همان‌گونه که در گزارش قبلی مورد اشاره قرار گرفت،یک باغ ویلا تشکیل یافته از باغی محصور که دارای ساختمانی به اصطلاح ویلاباغ خواهد بود.
براساس همین طراحی ‌ساخت باغ ویلا در واقع طراحی و ساخت سه مجموعه اصلی شامل، باغ، ویلا و محوطه آن است. هر سه قسمت  تاثیر خود را در نمای کلی باغ ویلا خواهد گذاشت.
‌نوع درختان این باغ می‌تواند براساس ویژگی‌های جغرافیایی و آب‌وهوایی منطقه متنوع و متفاوت باشد.
‌به عنوان نمونه در استان‌های شمالی کشور مخصوصا مازنداران که به نوعی خاستگاه اصلی باغ ویلا‌ها در ایران بوده‌است، بیشتر باغ ویلاها از درختان مرکبات مانند نارنج تشکیل می‌شود که علاوه بر سرسبزی چهارفصل، عطر شکوفه‌های آن در فصل بهار و عطر و منظره دلفریب نارنج‌های رسیده در فصل پاییز،جلوه و شکوه منحصربفردی را برای ساکنین و استفاده‌کنندگان باغ ویلا به ارمغان می‌آورد.
‌در سایر مناطق، انتخاب نوع درختان باید براساس ویژگی‌های آن منطقه انجام گیرد. دربرخی باغ ویلا‌ها حتی، ممکن است از درختان بدون میوه مانند کاج و سرو و یا بصورت ترکیبی استفاده گردد.در ساخت باغ ویلا، عدم توجه به این نکته می‌تواند باعث ‌نابودی یک باغ ویلا و از دست دادن سرمایه‌ها و هزینه‌های فراوان گردد.
‌باغ ویلا‌ها علاوه بر استفاده از آن به عنوان فضایی برای سکونت و زندگی، امروزه نقش‌های مهمتری در زندگی و حتی کسب‌وکارهای مختلف ایفا می‌کنند.برای ‌برگزاری انواع جشن‌ها و مراسم مانند جشن تولد و یا ازدواج، و دورهمی‌های خانوادگی به مناسبت‌های مختلف، باغ ویلا یکی از گزینه‌های اول انتخاب خواهد بود. علاوه بر این برای گردهمایی‌ها و تشکیل جلسات کاری، مخصوصاً در مواردی که جلسات طولانی برگزار میگردد، بیشتر شرکت‌های موفق، اجاره یک باغ ویلای مناسب به نحوی که مدیران به همراه خانواده‌های خود در محل باغ ویلا حضور داشته‌باشند را ترجیح می‌دهند.

طراح ویلا زالارک

نقش محوطه در باغ ویلا

طراحی ‌محوطه‌سازی باغ ویلا، ترکیبی است از ساختمان سازی، هنرِ زیباسازی، گیاه شناسی و تأسیسات در‌محوطه باغ ویلا خواهد بودکه توضیح داده شد. وجه تمایز این نوع ویلاها را نسبت به سایر انواع ویلا میتوان، گستردگی و فضای نسبتا بزرگ و داشتن مساحت مناسب برای کاشت درختان و استفاوه از اِلمان‌هایی مانند استخر و آب نما و فضاهایی برای نشستن و دور همی‌ها در کنار درختان اشاره کرد.‌همچنین مسیرهای تردد بیرون و داخل محوطه و ویلاباغ و نیز گردش در بین درختان نیز اهمیت ویژه ای در طراحی ‌محوطه‌سازی دارد.
‌همچنین تجهیزات سرمایش یا گرمایش مورد استفاده در مجموعه ساختمان ویلایی، نورپردازی محوطه و و فضای سبز و نمای باغ ویلا، آبیاری فصای سبز و تامین مولفه‌های انرژی مصرفی مانند آب، برق، گاز و ارتباطات اینترنتی ،مخابراتی و ماهواره ای، نیاز به تاسیساتی دارد که معمولا در بخشی از محوطه جا میگرد.
‌طراحی ‌محوطه‌سازی باغ ویلا، مهمترین بخش از ساخت باغ ویلا خواهد خواهد بود که باید با شناخت کامل از این عناصر، به نحو مناسب طراحی و جاگیری گردد تا ضمن داشتن جلوه بصری زیبا و تناسب در تمامی اجزا آن، حفاظت و عدم آسیب رسانی هر کدام به دیگری نیز مدنظر قرارگیرد.

طراحی ‌محوطه‌سازی  باغ ویلا
نمای مدرن باغ ویلا، باید‌ها و نباید‌ها

در طراحی نمای مدرن باغ ویلا، باید توجه به هر سه جز باغ ویلا مدنظر قرار گیرد، منظره درختان، دیوارهای پیرامونی و درب‌های تردد و همچنین نمای ساختمان ویلا باغ.
هرکدام از این اجزا براساس شرایط و ویژگی‌های خود،می‌توانند نقش خود را در شکل گیری نمای مدرن باغ داشته باشند.
مجموعه درختان محوطه و باغ، با شاخ و برگهای گسترده و بلند،می‌تواند حتی دیوار را پوشش دهد، دربرخی نقاط همچنین مشاهده شده که درختانی مانند سرو یا درخت گردو و توت به عنوان مثال، باعث پوشش نمای ساختمان ویلا باغ می‌گردند.برای همین منظور باید در این طراحی، به هر سه مجموعه توجه نمود تا تناسب و زیبایی و عدم پوشش هرکدام بر دیگری رعایت گردد.
باغ ویلا به دلیل ماهیت وجودی خود،معمولا در فضاهای بزرگتر ساخته می‌شود، ساکنین و صاحبان باغ ویلاها معمولا طرفدار سبک سنتی و کلاسیک می باشند گه البته سبک‌های مدرن لوکس هم قابل مشاهده است.

طراحی نمای مدرن باغ ویلا
اما میتوان با ترکیب اجزا و استفاده از عناصر مدرن و مخصوصا طراحی نمای مدرن باغ ویلا ساختمان ویلایی، با بهره گیری از این عناصر، ضمن حفظ ویژگی‌های آرامبخشی باغ ویلا و دورشدن از شلوغی‌ها و پیچیدگی‌های شهری، داشتن محیطی لذت بخش و روح افزا با ویژگیهای مدرن را در ساخت طراحی ویلا تجربه نمود .

‌در طراحی ساختمان ویلایی، باید به وجود عناصری مانند درب ورودی و پله‌ها، پنجره‌ها و یا دیوارهای شیشه ای باز شونده، استفاده ازتراس یا بالکن‌ها، نورپردازی نمای ساختمان، ناودان یا کانال‌های تخلیه آب باران و برف ناشی از بارندگی‌ها و البته همچنین امنیت درب و پنجره‌ها، توجه نمود.
‌امروزه در طراحی ساختمان ویلایی، سقف‌های متحرک و یا دیوار بازشونده به نحوی که در فصل‌های مناسب آب و هوایی، امکان باز شدن آن فراهم میگردد تا ساکنین در ساختمان ویلا باغ آسمان پرستاره و یا هوای مطبوع و عطر گلها و شکوفه‌های درختان و گیاهان باغ را در فضای سکونت خود داشته باشند، طراحی و استفاده از این امکانات البته به هزینه در نظر گرفته شده برای ساخت ویلا، ارتباط مستقیم دارد.

طراحی ویلا
‌جمع بندی و توصیه نهایی

‌ساخت باغ ویلا، معمولا پروژه ای هزینه بر است، که بروز اشتباه یا نادیده گرفتن اصول طراحی و اجرا در هرکدام از قسمتهای باغ ویلا، می‌تواند علاوه بر تحقق رساندن نتیجه مطلوب، باعث واردشدن خسارات‌های حتی جبران ناپذیردر برخی موارد نیز گردد.
‌پیشرفت و توسعه فناوری‌ها و تولید ابزار و سخت افزارهایی مانند عینک‌های VR این امکان را برای طراحان باغ ویلا فراهم آورده است تا با استفاده از این فناوری، امکان طراحی نمای مدرن باغ ویلا بصورت مجازی فراهم گردد و قبل از ساخت باغ ویلا، در صورت تمایل، تغییرات لازم اعمال شده تا نتیجه نهایی طراحی، رضایت نهایی مشتری را برآورده سازد.
گروه معماری زال، می‌تواند انواع خدمات مشاوره قبل از خرید، طراحی و ساخت باغ ویلا با استفاوه از نرم‌افزارهای جدید خلق فصای سه‌بعدی و بهره‌مندی از آرشیو کامل طراحی‌های متنوع در هرکدام از سه جزء توضیح داده شده، همراه شما خواهد‌بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا